Olin lukevinani, että synkatessa säädetään molemmat (tyhjäkäynti ja 3000rpm) vain oikeasta rungosta. Kaippa silloin oletetaan, että vasemmassa on säädöt jotakuinkin kohdallaan.
Sain muutes säädöt aivan nappiin. Juuri tulin tankin kestäneeltä reissulta. Ei oikeastaan minkäänlaista havaittaa surgingia.
Sitten lenkin jälkeen kotialueelle kurvatessa huomasin, että 2500 kohdalla kuuluu vasemmalta puolen helisevää naputusta (erilainen kuin ruiskusuuttumista). Kaippa se on otettava koppa huomenna pois ja säädettävä venttiilit uudelleen.
Eipä uskoisi, että tuollainen iso enska vie 4.9L/100km ... no rauhallista matkaahan se oli mutta silti mielestäni aikas pieni kulutus. Eipä tuolla kulutuksella juuri merkitystä ole mutta eipähän tarvi pysähdellä joka mittarilla.
Kannattaa tsekata nopeasti tuo helinä. Ettei olisi lukitusmutteri löystynyt...(Puksuttaja @ Heinä. 11 2006,21:02) kirjoitti
Tuohon synkkaan löytyy aika monta toteutustapaa. Riippuen luetko netistä, Bemarin omasta kirjasta, Clymerin tai Haynesin manuaaleista. Peruslogiikka / tavoite kaikissa on kuitenkin sama. Tuo vasemman puolen "rauhaan jättö" lähtee varmaan tosiaan siitä, ettei vahingossakaan vedetä kaasuvaijeria niin kireälle, että läppä aukeaisi / vasemmalla sijaitseva TPS-sensori ei saa tietoa läpän sulkeutumisesta. Tuohan sulkee bensan syötön moottorijarrutuksessa muistaakseni 1700 kierrokseen asti. Jos siis läppä jää yhtään auki liian kireän vaijerin vuoksi, ei tuota tapahdu.
Yhtä kaikki - toisissa ohjeissa lukee, että molemmat vaijerit löystetään (tai muuten varmistetaan, että ne eivät taatusti pidä läppää auki) ennen tyhjäkäynnin synkkausta.
Tuossa mahdollisesti tarvittavassa tyhjäkäyntisynkassakin on tietty sitten aivan loogista säätää vain toista puolta. Eli synkataan oikea balanssiin vasemman kanssa.
<p>2002-2014</p>
Tuolla maksoin 500e asennettuna Gemelistä.(gabbernaut @ Heinä. 06 2006,23:24) kirjoitti
Olen aina oikeassa, jos en, niin olen kuitenkin.
BMW K 1200 RS
Oikean käden pysyvä pronatio...V..tu, haitta-aste 4%
http://www.bmwkltibmixof.com/
Eipä ollut mitään ihmeellistä venttiileissä. Hitusen nafti oli toinen pakoventtiili ja jokusen sadasosan liian väljät imupuolen välykset. Ero tavoitteeseen kuitenkin niin pieni, ettei helinä siitä johdu.
Mikähän mahtaa muuten olla sen venttiilikoppaan nojaavan jousilevyn tarkoitus?
Onkos muuten kokemusta toisen tyyppisestä (paremmasta) satulasta? Tuo nykyinen puuduttaa aikas pian.
Mulla oli huollon jälkeen samankaltainen havainto: noin sata kilsaa (öljynvaihdon ja) venttiilien säädön jälkeen alkoi nimenomaan vasemmalta puolelta kilkatus 1500 - 2000 rpm:n kohdalla. Olen kyllä tunnistavani äänen keinuvipuakselin päittäisvälykseksi, eli ei mitään hälyyttävää. Sitä normaalia rapinaa. Joskus se yltyy hetkittäin kilinäksi, mutta olen ollut huolestumatta. Mutta miksi se oli huollon jälkeen sata kilsaa ihan hiljaa, kun se kuului ennen huoltoa ja nyt sitten taas...? *(Puksuttaja @ Heinä. 11 2006,21:02) kirjoitti
Ehkä sen vaan piti lämmetä kunnolla ennen kuin romppeet asettuivat takaisin paikoilleen. (kone on siis 1150-runkoinen lyhytiskuinen 1100)
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
Entisessä cruiserissa säädin kyllä noi päittäisvälyksetkin ja kovin tuli hiljaista.
Dixi et animam levavi
Miten keinuvipuakselin päittäisvälys säädetään?
Katselin huoltomanuaalista mutta siinä ei oikeastaan kerrottu muuta kuin välys.
Se löytyy noilta jenkki-saiteilta.
LINKSU
Hifistelyä mielestäni. Aina ne kilisee lämpötilasta riippuen enemmän tai vähemmän...
<p>2002-2014</p>
Kiitokset linkistä. Näytää ihan simppeliltä hommalta. Tosin jos tuosta pikku kilinästä ei todella ole muuta kuin "kosmeettinen" harmi, niin olkoot nyt jokusen päivän.
Mutta toinen asia...
Kun hommasin mopon, sanoin koeajojen jälkeen, että minusta takapyörän laakerissa on jotain häikkää. Tämän päättelin ajossa. Lupasivat liikkeessä vaihtaa laakerin ja vaihtoivatkin yhden sellaisen ison laakerin. En tiedä paljonko laakerissa saisi olla välystä mutta käsin kokeillen vanha oli aikas lousku. No nyt 1000km (eli jokunen viikko) myöhemmin aloin joissakin kurveissä missä on reiluja uria tiessä ihmettelmäään takapään toimintaa. Kotona kokeilin hemputtaa takapyörää ja sehän lonksuu (sama lonksunta pysty- ja vakaasuuntaan eli laakerihan se. Lonksunnan jopa kuulee. Ei kai sen tuollai pitäisi tehdä?
Ei sen kuulu lonksua. Kannattaa tarkistaa ne laakerit mitkä pitävät perämurikan paikallaan eli ne, jotka ovat kahta puolen "kardaanikoteloa" niiden isojen kuusiokolo pulttien alla. Tässä taannoin tuli kanssa uusittua tuo takapyörän isolaakeri kun oli väljää pysty ja vaakasuunnassa, mutta ei se ko. laakerin vaihdosta parantunut. Väljän aiheutti em. laakerit, jotka olivat hajalla.
edit:kijotusviheitä
SE
Vaikuttaa pahalta. No katsotaan mitä liikkeessä sanovat. Pyörän piti nimenomaan olla kunnossa niin ettei sille tarvi tehdä mitään hetimiten.
Edit: Myyjä sanoi, että tule vähän yli viikon päästä kun meksu on palannut lomalta niin pannaan homma kuntoon (vaatii takapää sitten ihan mitä tahansa, vaikka uuden perän). Ei mitään kiertelyä tai kaartelua.
Kyllä on hieno fiilis liikkeessä käynnin jälkeen.
Pienen pieni klappi takana ei ilmeisesti maata kaada, ainakaan välittömästi.