Kone on nyt onnellisesti purettu ja tässä kevään mittaan pitäisi kasata se uudelleen. Oikeasti hrivittää tuo homma. Sylinderi on nyt porattavana Joensuun Moottorikoneistamossa ja 1166 cc Wisecot ovat mallina. Tilasin ne Suomen Mp- huollosta melkosen edullisesti vaikka vitusti maksoivat edelleenkin. Aikomus olisi vielä käyttää tuo kansi tuolla koneistamossa jossa venttiilit tahnataan ja yhdet nokka-akselin satulan kierteet uusitaan (itse en rupea siihen hommaan, tässäkin purkamisessa oli ihan tarpeeksi), jonka jälkeen koneen voisikin sitten hiljalleen kasata. Muutamassa asiassa olen ulalla:
1. Ketju näyttäisi olevan kunnossa, mutta nuo kiristimen ohjaimet arveluttaa; pitäisikohän vaihtaa? Mistä noita saa, en ilkeä enää lähetellä maileja joka toiseen mopo-osaliikkeeseen kun on kohta joka viikko ollut johonkin yhteydessä?
2. Koneeseen tippui jokunen hiekanmuru sylinteriä irrotettaessa - näkyvät silmällä kampiakselin alapuolelle; eivät ole tippuneet öljyyn asti. Mitä mieltä: asennan tavalliseen imuriin jonkun "pillin" tai ohuen letkun maks 1 cm halkaisijaltaan ja imen nuo öljyisen hiekanmurut tuolta pois??? Vai pitääkö koko alakerta huuhdella jollain diiselillä varmuudeksi ettei jää mitään muruja? Kiitos en halua saarnaa koneen pesemisestä ennen sylinterin irroitusta
3. Sylinterin asentaminen hrivittää kun on vitun kalliit Wisecot ja männänrenkaita ei saane varmaan mistään ainakaan kovin edullisesti. Olen tullut siihen tulokseen että asennan männät ensin sylinteriin (ilman öljyä että pysyvät siellä paikallaan eivätkä valu ulos), ja asennan koko roskan pinnpulttien varaan lukkopihtien avulla. Tämän jälkeen painan keskimmäiset männä alas niin että tapin saa ujutettua reikään ja kierrän kampiakselia niin että kiertokanget nousevat ja saan tapi & männät paikoilleen niin ettei männänrenkaat pääse pullahtamaan ulos. Tämän jälkeen kierrän taas kankea &lasken sylinteriä niin että saan ulommaiset männät paikoilleen samalla tavalla ja hoplaa homma luistaa??? Käykö näin ja tuleeko ongelmia?
4. Tarvitseeko sylinterin alapään tiiviste mitään tiivistesilikonia seuraksi; onhan siellä helmojen juurissa ne 0-renkaat?
5. Kannattaako tuo ketjunkiristin asentaa paikalleen ennen vai jälkeen nokkien asentamisen - miksi???
6. Miten nuo nokka-akselit saadaan asennettua tasaisesti niin etteivät ne väänny (elleivät kieroutuneet jo irrotettaessa) - vääntyvätkö nuo edes jos irrottaa riiveja epätasaisesti vai onko ihan Häynesin ukkojen paskanjauhantaa?
7. Minne kaikkialle tuota tiivistesilikona kannattaa latrata; pannaanko sitä kummallekin puolelle tiivistettä ja paljonko? Käsittääkseni sylinterikannen ja kopan kannen tiivisteisiin kannattaa laittaa ainetta (kun ainakin ennen remonttia vuosi öljyä noista väleistä kuin perse)?
Joop, ei tule nyt heti muuta mieleen. Palaan asiaan taas kun homma etenee ja saan rojut takaisin koneistamolta. Kommenoitakaa ihmeessä!![]()
-H-D FXDX Dyna Super Glide Sport -99
-Suzuki GSX 1100 -80
-Suzuki TS125ER -80
3: tuon haluaisin nähdä!!!(Pulukka @ Tammi. 24 2006,09:47) kirjoitti
5: jälkeen... helpottaa hommaa merkittävästi
6: kyllä se nokka-akseli varmaan kestäisi mutta säästää akselipukkeja ja kierteitä yms pikkuosia...
****************************
taitaakin tulla kallis pyörä... muistan kun syksyllä olit iloissani kun tuli halpa ja hyvä pyörä jota ei tarvitse paljon korjailla... seuraavaksi kysyttiin jo "mistä saisi halvalla sitä ja sitä...
ja nyt jo mennään wisecoissa...
mutta elä sure. sama on käynyt meikäläiselle ja monelle muullekin *
1. riippuu paljonko on ajettu. pelkkien ohjureiden vaihdosta ei suizassa ole valtavaa apua. ennemminkin se kiristäjä kannattaisi vaihtaa ellet halua ketjua, ohjureita ja kiristintä vaihtaa.(Pulukka @ Tammi. 24 2006,09:47) kirjoitti
2. a) imuri kuulostaa ihan hyvältä. tee niin.
b) voisit lisäksi irroittaa öljypohjan ja huuhdella esim käsikanisterissa olevalla dieselillä paineella ylhäältä paskat alakautta ulos. puhtaus on näissä jutuissa yli puoli ruokaa.
3. täsmälleen ja juuri noin. osta bilikasta halppis lukkopihtejä 4kpl niin homma on helpompaa. OBS... kun sulla on jo historiaa näistä paskan tiputteluista kampikammioon niin nyt on hyvä aika suojata paikka. tipahtava sokka on arkipäivää.
MUISTA laittaa sokat tappien vastapuolelle ENNEN kuin työnnät männät sylintereihin. hehe... siperia opettaa.
voit huoletta öljytä sylinterit etukäteen, männät eivät luisu yhtään mihinkään kun ne kerran olet sinne saanut. huomaat kyllä. ei nämä mitään mopoja ole.
lisäksi tarvitset oman mielenrauhan vuoksi männänrengaspihdit renkaiden levittämiseen, koska käsivaralla on katkeamisen mahdollisuus olemassa. melko vittumaista puuhaa ja aikaa palaa nysväämiseen. lisäksi tarvitset männänrengaspannan sillä käsin mäntien työntäminen sylinteriin on aika epätoivoista puuhaa ja jälleen renkaiden katkeamis mahdollisuus on olemassa.
muista laittaa renkaat oikein päin. ylensä kaikissa renkaissa on jonkinnäköinen merkintä, jolloin kirjainpuoli kuuluu ylöspäin. varmista mp-palvelulta tai wisecolta ennen asennusta. muuten voipi osa puristuksista jäädä hukkaan. ja muista tarkistaa päittäisvälys männänrenkaista ennen asennusta ettei leipase heti renkaat kiinni. ellet tiedä varmaksi niin pyydä koneistamoa tekemään tai mittaamaan ja varmistamaan asia. wisecon ohje kehottaa myös tekemään tämän.
4. ei mitään mössöä mihinkään moottoriin, paitsi venttiilikopan kannen tiivisteeseen ja hätätapauksessa kytkinposkeen/öljypohjaan. silloinkin äärimmäisen vähän.
osta UUDET o-renkaat sylintereiden pohjille, se on ehdottoman tärkeää varsinkin vesi-koneissa ettei mene öljyt ja vedet sekaisin ja sinulle ettei öljyä vuoda mihinkään ylimääräisiin paikkoihin.
5. riippuu sen rakenteesta. joissain se pitää asentaa ennen ja jättää löysälle. jossain (kuten epäilisin sullakin olevan) se asennetaan paikalleen ihan viimeisenä, ehdottomasti nokat paikallaan. se jos se on se ö-paineella toimiva jousivirveli niin ehdottomasti nollattuna paikalleen. jos kiinnitettäessä se "lipsahtaa" niin heti pois ja uusi nollaus ettei vieteri vaurioidu ja ketju jää löysälle... -> ei hyvä.
6. on se haynesin manuaalin purku/kasaus ohje ihan hyvä.
kiristä vaiheittain oikeassa järjestyksessä. itse kiristän puolella annetulla momentilla kerran kierroksen ja sitten täys momentilla toisen kierroksen. ei ne ihan niin herkkiä ole, paitsi uudet nokat voitelulle... se on herkkää. asennus ei niinkään.
7. ei mihinkään! pois lukien se venakopan kansi, ja siihenkin hyvin säästeliäästi. ylimääräinen silikonin loiskuttelu saa purskeet jäämään koneen sisälle ja tukkimaan pahimmassa tapauksessa ö-pumpun pick-upin ja siinä sitten ihmetellään tuhoutuneita nokka-akseleita ja kiinni leikannutta konetta.
pidä mielessä tämä: silikonia ei laiteta ellei ensin ole varmistuttu että ko. kohta ei pidä UUDELLA tiivisteellä. vanhat tiipparit mäkeen ettei ala harmittaa.
Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
PowerBike Finland
3. just tolleen mä tein omasa gsx pari vuotta sitten ja kyllä oli vittumainen homma!!! kun jää nii pieni väli ja meinaa oljyrengaat pompata keskeltä kokoajan pois ku yrittää reunimmaisia asetella ja vittu ku muija ei saa poidettyä sylinteriä paikoillaan(gs650gt @ Tammi. 24 2006,11:29) kirjoitti
usko meinasi loppua monta kertaa!!! ja kun ei mistään löytänyt clipsejä millä olisi nbe renkaat painanut valmiiksi kii ja laskenut vaa pytyn päälle...
5.Se ketjunkiristin melkein pakko laittaa ensin kii kun ajoitus muuttuu kun laitat sen kii ja taas saat avata nokat ja koko paska uusiksi... nm. kokemusta löytyy
Tsemppiä! mulla sama homma kanssa edessä wisecoineen päivineen kuhan löytäis inspistä... ootellessa ostin viime kesänä banditin![]()
mielummin pikkasen liika ku liian vähän_
(sopii aika moneen juttuun
Koneistamo? Hiomatahna? Ei sovi yhteen.![]()
Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.