Minun mopo (GSX600F-88) on siinä tilanteessa juuri nyt, että harkitsen vakavasti kannattaako sen korjauttelua enään jatkaa.
Ongelma siis on käyntihäiriöt, jotka ilmenevät kuumassa koneessa. Kuumalla koneella esim. liikennevaloihin tullessa sammahtaa heti kun kaasun kääntää pois. Kuumalla koneella hetken (yli 5min, alle tunti) seisottuaan ei meinaa lähteä millään käyntiin. Ainoastaan useita kertoja narraten saa lopulta lähtemään valtaisan mustan savupilven saattelemana.
Hyvin usein (nyt jo lähes viikoittain) kastelee tulpat sitten pilalle.
Käytin eilen paikallisessa Kuvan MP:ssä (olen siis jo luopunut ajatuksesta että itse osaisin jotain sille enään tehdä) kaasarien huollossa ja säädössä.
Toimi eilis illan hienosti. Veti paremmin kuin koskaan minun aikaan alakierroksilla. Lämpimänäkin jopa 3500r/min oli vetoakin. Olin iloinen!
Mutta sitten tänään ajoin Jyväskylään työpalaveriin, niin sinnehän se raato kuoleentui täysin! Valoihin tullessa sammahti. Sain vielä käyntiin, mutta sitten hetken päästä kuoleentui täysin, kun kierrokset putosivat vain hetkeksi alle 3000r/min. Lähti kuitenkin käyntiin ko. palaverin jälkeen (noin 3h) jäähdyttyään ja pääsin joten kuten takaisin Kuvalle, kun en päästänyt valoissakaan kierroksia kertaakaan alle 5000 r/min.
No, nyt se on Kuvan varastossa viikonloppuaan viettämässä, ja minä mietin, vieläkö kannattaa korjautella tuollaista pyörää.
Nettimotossa tuollaisista pyydetään 2500e ja siitä ylöspäin. Ilmoitusten mukaan kaikilla on ajettu paljon vähemmän kuin minun mopolla (noin 90tkm mittarissa).
Pitkän johdannon jälkeen kysymykseni:
Mietin kolmen vaihtoedon välillä:
1. jatkanko tuon korjailuyrityksiä, tietämättä saanko kuntoon? Kuka osaisi korjata "oikeasti"
2. Myynkö sen jollekin varaosapyöräksi ja ostan uudemman (-98 malleista pyydetään noin 4-5000 euroa)
3. Ostanko vastaavanlaisen pyörän esim. Nettimotosta varaosapyöräksi ja yritän siitä kautta edetä.
Nykyisessä pyörässä on uutta:
ketjut, rattaat, kaikki laakerit ja holkit alustassa.
Jos joku jaksoi lukea tarinani, niin kertokaa mitä itse tekisitte tilanteessa? Taustalle vielä sellainen, että rahaa on vähän. Jos vaihdoista puhutaan, niin uusi pyörä voisi maksaa enintään noin 4500e netto. Edelleen GSX-F miellyttäisi eniten.
Paljonko tuollaisesta voisi myydessään ehkä pyytää? Siis minä en myy käyntihäiriöstä pyörää vahingossakaan ehjänä.
Paljonko kannattaisi puolestaa *maksaa varaosapyörästä?
Saako niitä tuotua edullisemmin jonkun välittäjän kautta?
ps. Valtaisa vi*u*us päällä! piti mennä huomen aamulla työmatkalle sillä Helsinkiin, ja nyt ei sitten mennäkään sillä.
Vielä lisään, että tässä mainitulle Kuvan Mp:stä minulla ei ole mitään pahaa sanottavaa, vaan ovat palvelleet minua hyvin.
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
Jotenkin kuulostaa mun korvaan venttiilivialta. Kannattaa tarkistaa ainakin välykset ja se puristusmittauskaan ei varmaan pahaa tee.
Superbike #7
1. Paras vaihtoehto. Rajaamalla vikapaikkoja em. tavalla venttiiien välykset, sylinterien tiiveys, polttoaineen syöttö yleisesti(letkut pumput suodattimet, sakka systeemeissä/tankissa ym).
2. Joku tee-se-itse-kaveri voi maksaa ihan kohtuu korvauksen, ja uusihan on aina uusi kaikin puolin.
3. Turhalta tuntuva vaihtoehto. Vika ei vaikuta miltään ylivoimaisen vaikealta.
Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
kannattaa vaihtaa suutinputket kaasareihin
Ei kai suutinputket voi välillä toimia ja välillä ei? Vahvasti vaikuttaa enemmän venttiilipuolen ongelmalta.(junnuK5 @ Kesä. 08 2006,11:34) kirjoitti
Ja yksi mikä tuli vielä mieleen on vesi, joka aiheuttaa mielenkiintoisia vaivoja kaasarissa. Eli Masinolia kannattaa lorauttaa reilusti tankkiin, jos vaan saa käyntiin.
ongelmat ovat kuin omassa ex-pyörässä ja noi korjaantui suutinputkilla...emmä muuta tiiä(KMSwallower @ Kesä. 08 2006,11:37) kirjoitti
![]()
käyppä juttelee wasara tallilla tipille, löytyy lääkkeet hyllystä noihin vaivoihin.
ennen kova, joskus jopa nopeakin...
SÄÄDÄ VENAT!!
/ tarkasta niiden kunto.
Itse ottaisin kannen irti ja näyttäisin hieman hioma tahnaa seeteihin....
Kuullostaa venavialta.
ZX-11D5
Turha tommosen kanssa on tapella, varsinkaan jos omat taidot ei riitä ja työt on teetettävä pajoissa. Menee rahat ja hermot ja se peli on silti se sama vanha. Yhden vian korjaa niin uus ilmenee kohta.
Kyllä tolla summalla 4500 egee saa nykyään jo melkein mitä vaan. Pyyntihinnoissa on kuitenkin ilmaa aika hyvin.
Uus mopo alle ja vanha jollekin ketä tykkää väsäillä itse.
Hoh hoijaa sun muuta.....
SLK 320
BUSA + ER 5
RF 600
FJ 900
XV 535
CAGIVA C12
HONDA DAX
HONDA MONKEY
POLKUPYÖRÄ
Yhden vian kun korjaa, niin on yksi vika vähemmän. Sitkeys palkitaan. Hohohehehe, melkein mitä vaan...(Dick @ Kesä. 09 2006,15:01) kirjoitti
![]()
Myy pois millä lähtee vaikka huutonetissä ilman hv:tä ja alarajaa. Tolla 4-5t€ saa jo kohtuu uuden vastaavan
lopputulos on kuitenkin se että kun kaikki osat on vaihettu niin ensimmäiset jo hajoaa :P(KMSwallower @ Kesä. 09 2006,20:44) kirjoitti
No ei nyt liioitella. Vois siinä kesä tai pari mennä välissä.(Rubberduck @ Kesä. 09 2006,21:53) kirjoitti
![]()
Vanhojen suzukien meko yleinen vika, eli puola risa. Kun vika on päällä, vedä tulpanhatut yksi kerrallaan irti ja takaisin kiinni. Jos jonkin tulpanhatun kohdalla käynti ei huonone entisestään, niin se puola uusiksi. Toinen puola sytyttää 1-4 ja toinen 2-3 sylinterit.
Noilla kilometreillä neulat ja läppäakselit on usein jo melko kuluneet, mutta jos se hetken toimi korjauksen jälkeen hyvin, niin en usko kaasari- tai venttiilivikaan.
Joo, kiitos kaikille tähän asti asiaan kantaa ottaneille.
Nyt tilanne oli poissaollesani edennyt sen verran, että huollossa avaavat vielä niitä kaasareita. Olivat sitä mieltä että siellä on pakko olla jossakin merkittävää vuotoa.
Puolavian vielä tyrmäsivät, koska kaikki tulpat olivat niin tasaisesti pilaantuneet niin nopeasti. Epäilivät, että molempien puolien yhtäaikainen toimimattomuus olisi epätodennäköistä.
seurataan tilannetta alkuviikolla.
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
Niinpä,
Kolme tai neljä päivää taisi mopo olla siellä huollossa.
Sitten ottivat pukille ja yrittivät käyttää niin kuumaksi että saisivat vian päälle (olin kertonut oireilevan vain kuumana, kuten tekikin), mutta eipäs vaan suostunut vikaa tulemaan.
Siitä ei siis sittenkään enään kaasareita edes auottu. Itse asiassa ei tehty mitään. Ainoastaan kastuneet tulpat vaihdettiin jälleen kerran uusiin.
Hain pyörän pois, olen nyt ajellut sillä muutaman tankillisen. Ja toimii joka suhteessa paremmin kuin koskaan. Kaasareita ei nyt sitten ainakaan vielä auota. Taidan vetäytyä ylempänä mainitun Wasaran puoleen kesälomallani.
Yksi uusi piirre kuitenkin ilmeni: toisinaan noin 7000 r/min alueella esim. ohittamaan lähtiessä alkaa empimään. Olen ollut huomaavinani, että samalla kierroslukumittarikaan ei toimi aivan yhtä "eleettömästi" kuin yleensä, vaan ikäänkuin hieman "nypyttää". Tästä sain itse pienessä päässäni aiheen alkaa sittenkin epäille virtapuolta, puolia.
No ne nyt sitten ainakin vaihdan.
Kysymys puolista:
Alkuperäiset maksavat noin 100e/kpl.
Stormin kuvastossa yleismalliset muutaman kympin. Mistä tiedän, käyvätkö ko. yleismalliset puolat pyörääni? Onko kukaan asenellut GSX suzukiin näitä yleismallisia puolia?