Ostin pari vuotta sitten vähän käytetyn (vm. 2010) Triumph-Rocket Tourerin. Otin siitä ne valtavat sivulaukut ja selkänojan pois ja laitoin tilalle Intruderista minulle jääneet nahkalaukut. Pyörä on voittamaton gustomi suomalaisilla huonokuntoisilla teillä. Viimi vuosina on tullut uusia merkkejä gustom-markkinoille. Kaikkien ongelmana on suomalaisille mutkateille riittämätön jousitus. Minäkin jouduin myymään Intruderin pois selkävaivojen takia. Rocketin jousitus on ehdottomasti gustom-pyörien paras, sen paino on etu-ja takapyörälle todella hyvä. Tutuilla teillä huomaa, että sillä pystyy ajamaan tuttuja mutkia 10-20 kilsaa nopeammin kuin gustomeilla yleensä ja kallistusvaraa riittää. Pyörä on painostaan huolimatta kevyt ja vakaa ajettava. Siinä on lisävalot, kaatumaraudat, matala tuulen ohjain, riitävästi kromia niin, että pyörässä on näköä. Moottorin teho ja vääntö on ihan omaa luokkaansa, hyvässä gustomissa ei tosiaankaan tarvita V-moottoria. Ilman tätä löytöä olisin joutunut lievien selkävaivojeni takia ajelemaan vain 1400:lla ZZR:llä, Ihmettelen, että lähes kaikki luulevat kyykkypyörä olevan selkävaivaiselle mahdoton, vaikka se on huomattavasti parempi, koska ylävartalo on paljolti käsien varassa. Bike-lehden ja Mp-lehden testien lukeminen on todella turhauttavaa, koska pyöriä ei testata suomalaisessa mutkatie-todellisuudessa, joiden kunto heikkenee vuosi vuodelta.
Olen kyllä aika eri mieltä tästä rocketista mutta se sikseen. Pointtihan on todellakin että pienet mutkatet on aivan järkyttävässä kunnossa pitkälti, siihen kun yhdistetään 50-60kmh nopeusrajoitukset niin saa taas sitä hupia ajamisesta etsiä...
Pakko kompata edellistä. Jos "Gustom" rocketia edes etäisesti kutsuu hyväksi mutkamopoksi, ei ole harmainta aavistustakaan siitä millainen on oikeasti hyvä mutkamopo...
(joo joo, tiedän että tässä vertailtiin vaan "Gustomeita"...)![]()
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Jaa... Kyllä siinä käsien varaan voi halutessaan rojauttaa koko yläkropan painon, mutta mutta... Rohkenen olla tästä vahvasti eri mieltä. Selkä- ja vatsalihasten tuella yläkroppa pidetään "jännittyneenä", niin että kädet on rennot, ja voit milloin tahansa irroittaa vasemman käden eikä asento saa muuttua. Näin mulle ainakin on koitettu opettaa, jos oikein olen ymmärtänyt.
"The only easy day was yesterday."
2012 S1000RR
GSX-R 750 K8 (ex)
Thunderbirdiä kannattaa kokeilla jos mutkateistä ja customista tykkää ja pysytään Triumphin mallistossa. Minun mielestäni Rocket pitkänä ja painavana pyöränä ei kyllä ole mutkatiellä oikein kotonaan, maantiellä kyllä vakaa kulkija...
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Luulin lukevani tekstiä Suomen mutkateiden huonosta kunnosta mutta luinkin Triumph Rocketista sekä selkävaivoista.![]()
Mun mielestä tässä oli ihan ehkä ihan pikkuisen Rocketin myyntipuhetta, suoraan myyntimiehen suusta![]()
Kawasaki ZZR1400 -07
Suzuki SV1000N -03
YZF-750 R -93
Juu.. ei se gustommi tarvi v-moottoria mutta ei se kyllä kaipaa pillarin konettakaan...
Matkaenskan kanssa en ole vielä löytänyt yhtään huonokuntoista tietä jotka on tarkoitettu autolla ajettavaksi, oli pintana piki tai sora. En voisi kuvitella itseäni lyhytjoustoisen pyörän päällä nykyisillä paikatuilla routapoluilla mitä suurin osa syrjäisistä teistä on. Kiikalan lentokentän ohi menevä Oinasjärventie on tästä hyvä esimerkki, on varmaan aika karmea tie ajaa puhdasverisellä katupyörällä.
Huonompi tie, parempi mieli![]()
Kylätason kurapyöräilijä.
No vähän se tärrää, kun vauhtia on toista sataa. Toisaalta, ei siellä niitä mutkia juurikaan ole. Olis mahtava kiitopätkä, jos asfaltti olisi kunnossa. Ihan keskellä metsää, ja suurin osa tiestä ilman pihaliittymiä. Tuo kyseinen tie poistui omalta ajettavien listalta tämän kevään jälkeen. Siitä voidaan sanoa, ettei ole kiva vetää katupyörällä (kyykky/ naku).
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Juu, ei siinä mutkia ole mutta on loistava esimerkki huonokuntoisesta pikitiestä.
Kylätason kurapyöräilijä.
Kyykympi pyörä on parempi selälle koska jalat on alla, selkä on normaalissa asennossa, jalat edessä selkä on kupera ulospäin ja joustaa ulospäin. Jalat alla pystys keventämään töyssyissä ja isku ei tule selälle. Se ei ole niinkään kiinni käsistä, koska esim speed triple on selälle hyvä, se johtuu jalkojen sennosta ja sen vaikutuksesta selän asentoon ja kuormitukseen. Myös customien takajousitukset on liian lyhyitä monesti, joten se lyö selälle helposti.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Ei ne uimahousut, vaan polskija siellä sisällä. Eli monella laitteella voi olla hauska vetää tuolla menemään. Hyvä pyöräaihio hylätään monesti ajoasennon takia, vaikka tapit, penkki ja tanko järjestyy uusiin paikkoihin yleensä max parilla satasella ja taas mennään.
Kyllä! Lakkasin katsomasta teiden kuntoa, kun vaihdoin Varaderoon. Se menee vaikka mitä paukkupolkuja pitkin ja isompien kraaterien väistely on lähinnä vaan hauskaaJoustovaroja riittää ja kun on tarpeeksi ohuet litkut keulalla, niin se syö isommatkin möykyt pois kuskin alta eikä tunnu käsissä. Ja tietysti aina voi nousta lisäksi seisomaan ja pujotella pahimpien yli, jos ihan kuunpintaa tulee vastaan. Sopiva rengastus vielä, niin ei muljua urissa eikä saumoissa. Kymmenen vuoden päästä voi olla, ettei hyvää asvalttia ole enää kuin motareilla...
Honda XL1000V Varadero -99, Honda XL500R -84
Mitä? Onko jossain huonokuntoisiakin teitä?
Enpäs ole huomannutkaan.
tv. 1190 R.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Kyllä suomalaisten asfalttiteiden kunto on ihan uskomattoman hyvä! Jos vertaa vaikkapa Unkari, Slovakia, Romania tms vastaaviin... Siellä nimittäin voi oikeasti tulla äitiä ja hammaslääkäriä ikävä!
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi