No minäpäs vuorostani päden tähän väliin...(Mika 14R @ Kesä. 15 2006,17:43) kirjoitti
Korjatkaa viisaammat (jos on tarvetta) seuraava käsitys.
Eikös ruiskumoottori säädä "itse" jatkuvasti tarpeen mukaan polttoaineseosta? Kylmemmällä moottorilla enempi pentsiiniä ja kun lämpenee, niin ilmaa suhteessa lisää?
Eikös tämä "ryyppyvipu" ruiskumoottorissa ole "sama" kuin kaasukahva? (tai siis täsmälleen sama toiminto)
Ja tämä ei sitten ole mitään pätemistä! (tällä tiedon määrällä olisikin aika mahdotonta)
Mutta toivottavasti viisaammat korjaa...
-99 Mustarastas
Aina sattuu ja tapahtuu, ja kun tarpeeksi sattuu niin siihen tottuu!
Oikeassa olet, ja eikö tossa mun sepustuksessani noin annettu ymmärtää?(Nokivasara @ Kesä. 20 2006,23:22) kirjoitti
Ainakin Kawasakissa ryyppyvipu (niinsanottu) vaikuttaa ainoastaan tyhjäkäynnin suuruuteen, vaijeri kytketty samaan pisteeseen kuin itse kaasukahvankin vaijeri läppärungossa.
Eli toisin sanoen käsikaasu
Hitaus on malttia!
ANY10.
kokeilimpa tehdä tota samaa tänään...muuten ihan ok mut 1 huoltoliike joka kasas ton mopon viimeks,oli unohtanu laittaa sen säätö"ruuvin" toisen pään kiinni sinne kaasariin....(ja.p.i @ Kesä. 20 2006,21:54) kirjoitti
![]()
no enivei...tulipa tehtyä pikku huolto siinä samalla ku otin kaasarit irti ja kas kummaa,mopohan ottaa kierrokset kyllä herkästi mutta samalla tapaa jää kierrokset ylös lämpösenä,putoaa kyllä normaaliin ku tekee pikku jarrutuksen vaihdepäällä
Kunnia menee,mutta maine senkus kasvaa...
Korjatkaa minuakin jos olen väärässä, mutta minulla on ollut sellainen käsitys säätöpiireistä, että säätäminen olisi ylipäätään mahdollista tarvitaan säätöpiirissä takaisinkytkentä (mittaus) joka kertoo nykyisen seoksen oikeellisuuden. Autojen moottoreissa tällainen löytyy ja sitä kutsutaan lambda anturiksi...(Nokivasara @ Kesä. 20 2006,23:22) kirjoitti
Kaikissa mopoissa sitä ei ole vaan seosta hallitaan pelkästään seoskartoilla. Eli periaatteella jos kaasun asento on tämä ja kierrokset on nämä on ruiskun antama polttoainemäärä joku... Autojenkin moottoreiden ohjauksessa tällaisia karttoja käytetään mutta niitä sitten nostellaan tai lasketaan lambda mittauksen mukaan eli säädetään...
Pikaisesti maalaisjärjellä ajateltuna ruiskupelissäkin voisi olla "ryyppy" mikä nostaisi tämän kartan rikkaammalle aluelle kun halutaan käynnistää kylmä kone. Sitä onko jossain pyörässä tällainen en tiedä? Moottorin lämpötilaahan voidaan myös käyttää tähän asiaan ja varmaan käytetäänkin...
Eli tällainen käsitys minulla on tästä asiasta. Faktaa en ole kaivellut miten homma oikeasti toimii vaan käsitys on puhtaasti päätelty perustuen omiin tietoihin säätöpiireistä omalla alalla...
Eli lyhykäisyydessään käsitykseni ilman lambda-anturia varustetussa ruiskussa ei ole säätöpiiriä vaan arvauspiiri... *![]()
Ruiskupyörä käytännössä mittaa ainakin seuraavia asioita: ilmanpaine, imusarjan paine, moottorin lämpö, imuilman lämpö, kierrokset, kaasunasento, ajoitukset.
Joten osaa se sitä seosta muuttaa ilman lambdaakin rikkaammalle/laihemmalle tilanteen mukaan pelkän kartan perusteella.
Lambda tietysti tekee seoksesta periaatteessa aina optimaalisen.
Hitaus on malttia!
ANY10.
Minun käsittääkseni lambdaanturi säätää seos suhteen optimaaliseksi katalysaattorin toiminnan kannalta,se on noita ilman saaste juttuja,katalysaattorin toiminnan kannalta välttämättömiä...(Mika 14R @ Kesä. 21 2006,17:01) kirjoitti
Joo mutta jos ei säätöpiirissä ole takaisinkytkentää ei se ole silloin säätöpiiri vaan "arvauspiiri" ja seoksen onnistuminen on mahdollista ainoastaan hyvillä kartoilla... Se että mikä on hyvä ja mikä huono tapa en ota kantaa vaan ainoastaan tähän periaatteeseen kun mainittiin että ruisku säätää...(ja.p.i @ Kesä. 21 2006,20:10) kirjoitti
Lambdan arvolla 1 kolmitoimikatalysaattori toimii parhaiten. Paras teho taas saadaan useinmiten lamdan arvolla ~0,95 tai jopa 0,9. Eli hivenen rikkaalla. Se että onko kartat tai lamdalla varustettu säätöpiiri tehty tavoittelemaan optimaalista katalysaattorin toimintaa vai tehoa ei ole merkitystä kumpaa tapaa on käytetty...
Sellainen huomio vielä että jos esim ilmanputsari tukkeentuu tai savupiippu vaihdetaan mopoon niin silloin täytyisi myös kartat tehdä uusiksi. Lamdalla varustettuhan taas säätäisi "tilanteen" mukaan...![]()