Tulokset 1:stä 30:een 30:sta
  1. #1
    Eli ongelma on seuraavanlainen: Jostain pyörän uumenista kuuluu "laahaava" ääni aina, kun moottori vetää. Eli heti kun löysää kaasua sen verran, että moottori lopettaa vetämisen,niin ääni häviää täysin. Ykkös ja kakkosvaihteilla sitä ei kuulu ollenkaan, tai sitten todella hiljaa. Mitä isompi vaihde, sitä kovampaa ääni kuuluu. Äänen lähdettä on hieman vaikea määrittää, koska yrityksistä huolimatta se kuuluu vain sillon, kun vaihde ja veto on päällä ja pyörä liikkuu.
    Villi arvaus voisi viitata jonnenkkin ensiö- tai toisiovedon puolelle...

    Vikaa olen yrittänyt ratkaista jo vaihtamalla öljyt, tarkistamalla ketjut (suoruus, ei osu minnekkään) ja öljyämällä ne.

    Ääni alkoi melko yhtäkkiä rauhallisessa maantie- ajossa.

    Pyörä on n. 25tkm ajettu GSX600F, ja toimii äänestä huolimatta aivan normaalisti!

    Nyt kaikki heittelemään mutua ilmoille, mitä kannattaa seuraavaksi tarkistaa, että ongelma ratkeaa!
    - Speed kills, but who wanna live forever? -

    Kotisivut
  2. #2
    Kuulostaa tutulta. RF:ssä ollut koko kaksi vuotta samanlainen ääni. Oon tähän asti pitänyt ominaisuutena kun ei pahentunut aajn saatossa...
    Suzuki RF 900R
  3. #3
    Itelläni myös allekirjoituksen Hondassa (-04) moinen ääni kuuluu ja olen pähkäillyt, että ketjuvedon ominaisääni...?
    <span style='font-family:Comic Sans MS'><span style='colorurple'>Amsterdamin yöt
    rock, rauha ja rakkaus...
    </span></span>

    <span style='colorurple'>(¯`•.¸¸.•´¯`•.Yamaha TZR 125.•´¯`•.¸¸.•´¯)</span>
    <span style='colorurple'>(¯`•.¸¸.•´¯`•.Honda CB900F Hornet.•´¯`•.¸¸.•´¯)</span>
    <span style='colorurple'>(¯`•.¸¸.•´¯`•.Yamaha MT-01.•´¯`•.¸¸.•´¯)</span>
  4. #4
  5. #5
    Ettei olisi ketjut liian löysällä ja pääsisi laahaamaan joko ketjusuojaan (en muista onko tuossa mallissa moista tai sitten eturattaan suojaan. Omassa pyörässä loppuunajetut ketjut hakkasivat runkoon kun ketjulukko oli jämähtänyt ja oireet olivat melko samankaltaiset.
  6. #6
    Ketjuista se minulla ainakin kuuluu.
    Suzuki GSX 600F -89 (myyty)
  7. #7
    sivuvaunu mopoon kiinni ja tienpäälle.. siinä sitten voi joku tarkkakorvainen mekaanikko kuunnella mistä mahtaisi ääni kuullua *tää on sitä kuuluisaa naisenlogiikkaa*
    moottoripyöräily, parasta mitä voi housut jalassa tehdä
  8. #8
    Laakerit kannattaa kanssa tsekata. Ja jarrut.
    Jälleen yksi tehottomaan pastakoneeseen hairahtunut
  9. #9
    Lainaa (motu @ Kesä. 14 2006,08:06) kirjoitti
    Ettei olisi ketjut liian löysällä ja pääsisi laahaamaan joko ketjusuojaan (en muista onko tuossa mallissa moista tai sitten eturattaan suojaan. Omassa pyörässä loppuunajetut ketjut hakkasivat runkoon kun ketjulukko oli jämähtänyt ja oireet olivat melko samankaltaiset.
    se laahaava ääni kuuluu myös kun ketjut alkaa kuivumaan
  10. #10
    Ketjut tuli kyllä ensimmäisenä mieleen... kyseessä on n.2000km ajetut D.I.D:n x-renkaat, joita on voideltu säännöllisesti 300 km:n välein (=kuin uudet), joten en usko, että ääni niistä kuuluu...ketjujen kireys on (mielestäni) sopiva...kokeilin myös eri kireyksillä, ei vaikutusta! Rattaat on vaihdettu samalla kun ketjutkin.

    Ketjusuojaa pyörässä ei ole, ja mielestäni olisi outoa, jos joku hankaisi ketjuun, kun ääni alkoi yhtäkkiä...

    Ääni on sen verran voimakas, että se kuuluu n. 90-100km/h nopeuteen asti, kunnes tuulen humina peittää sen alleen!

    Kiitoksia hyvistä ideoista, lisää kaivataan vielä!

    Ei viitsisi heti alkaa konetta purkamaan äänen takia, koska se voi kuulua mistä vaan, mutta toisaalta ei viitsisi aiheuttaa lisätuhoa jumittuneella laakerilla...
    - Speed kills, but who wanna live forever? -

    Kotisivut
  11. #11
    Mulla on täysin samat oireet GSX-R 1000 K4:n kanssa, jokin aika 12000 km huollon jälkeen jostain ihme syystä moposta alkoi kuulumaan jaksoittaista laahaavaa ääntä aina kun veto on päällä, heti kun ajaessa vetää kytkimen pohjaan tai hellittää kaasusta laahaava ääni katoaa täysin. Koneen toiminnassa muuten ei ole mitään moittimista eli tehot yms. on tallella.

    Moponi ketjut on hyväkuntoiset, rasvattu ja oikealla kireydellä joten on vaikea uskoa että yhtäkkiä alkanut laahausääni olisi sieltä lähtöisin, oma ominaisrallatuksensa niistäkin tietysti kuuluu muttä tämä laahausääni on veto päällä paljon selkeämmin kuultavissa.

    Mopossani on vielä takuuta jäljellä, eli nyt kun vaan tietäisi mikä siinä on vialla olisi helpompi käydä liikkeessa valittamassa asiasta, tälläiset äänet varmaan muutoin koitetaan myyjän toimesta painaa villaisella.
  12. #12
    Jarrupalat eivät ole palautuneet riittävän paljon ja laahaavat.
    Jos tilanne näyttää pahalta, lisää hanaa ja jos näyttää tosipahalta, kaks pykälää pienempi pesään ja urku auki...
  13. #13
    Jarrupalat eivät ole palautuneet riittävän paljon ja laahaavat. Tarkistaminen onnistuu kun nostat ensin etupään ylös ja pyöräytät rengasta ja sama takasen kanssa.
    Jos tilanne näyttää pahalta, lisää hanaa ja jos näyttää tosipahalta, kaks pykälää pienempi pesään ja urku auki...
  14. #14
    Itellä kuului joskus wanhasta hondasta outoa rohinaa jonkun aikaa ja sit kilahti kone. Kiertokangen laakerit oli tulleet elämänsä loppuun. Siis kyse oli siis wanhasta vehkeestä, jonka ekakilsat oli ajettu jeesuksen aikoihin ja kokonaiskilometreistä ei ollut mitään tietoa, eli ei ole mitään pelottelua, kunhan nyt tuli vaan mieleeni
  15. #15
    Mulla auttoi vastaavassa ongelmassa ketjuratas-paketin vaihto. Mutta ilmeisesti tässä tapauksessa ei ole tästä kuitenkaan kyse..
    Lähetäthän ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
  16. #16
    Lainaa (Hippendale @ Kesä. 13 2006,17:15) kirjoitti
    Vikaa olen yrittänyt ratkaista jo vaihtamalla öljyt, tarkistamalla ketjut (suoruus, ei osu minnekkään) ja öljyämällä ne.
    Mun pyörässä ja niin varmaan monessa muussakin on takahaarukan ympärillä ketjunlaahain tai joku sellanen(chain slider). Tapaa ottaa ketjut siihen normaaliajossa ja jos se on liian kulunut, niin sitten vois vaikka laahaava ääni kuuluakin. Mut jos oot jo kattonu sen niin...
    GSR 600 -06
    XV 535 -92 Projekti
    ---------------------
    SV 650 S -03
    CB 500 -99
  17. #17
    Samaa vikaa itsellä ja ketjuista tuntuisi kuuluvan. Ei mitenkään yllättävää koska ketjuilla on ajettu jo 25 tkm. Myös alkavaa jumiutumista on havaittavissa, joten vaihtoon menevät viimeistään talvella.

    Oletko tutkinut ketjujasi tarkemmin ettei siellä ole valmistusvirhettä jossakin kohtaa mikä selittäisi äänen?
  18. #18
    Takahaarukan suojana on kuminen "laahain", mutta ääni ei kuulunut siitäkään (kokeilin ajaa ilman)...

    Valmistusvirhe pitäisi taas olla koko ketjussa, koska ääni kuuluu tasaisesti koko ajan!

    Kokeilin vielä laittaa ketjuja löysemmälle ja testasin myös paria muuta ketjuöljyä, ääni hieman hiljeni, mutta kuuluu vieläkin...

    Minkäslaista ääntä vetoakselin laakeri pitää vioittuneena, vai saako siitä hajallisena mitään ääntä kuulumaankaan?

    Voikos tuommoiset kumirengasketjut kerätä likaa (pölyä, hiekkaa) sisälmyksiinsä, mikä voisi aiheuttaa ääntä, ja jos, niin miten ne kannattaa puhdistaa hajottamatta kumirenkaita?

    Jos vielä tulee hyviä vinkkejä, niin kaikki otetaan vastaan, tarkistetaan ja kokeillaan! Tai ainakin kaikki järkevät ideat...
    - Speed kills, but who wanna live forever? -

    Kotisivut
  19. #19
    Jos se ääni oikeasti hiljeni tuosta öljyämisestä, niin silloinhan äänilähde on selvä. Jos taas löysäämisestä, niin silloin voi syy olla laakerissakin.
    TL1000R
  20. #20
    Tosiaan tuntuu, että ketjuöljymerkin vaihto vaikutti ääneen, mutta myöskin ketjujen löysääminen...eli jonkinlainen yhteisvaikutus lienee koska kaikki vaikuttaa näköjään kaikkeen!

    Mites tuo laakerihomma...otin ketjut pois paikaltaan, ja pyörittelin eturatasta, eikä siellä kuulunut tai tuntunut mitään outoa...mutta sehän ei tietysti kerro koko totuutta, kun ketjut ei ole kiskomassa vetaria "sivulle"...vaikokö?

    Voikos tuommoset uudehkot ketjut vioittua (esim. ollessaan liian tiukalla) sillä tavalla, että ne alkaa ääntelemään? Ketjut ei jumita miltään kohdalta, niissä ei näy outoja kulumia, eikä ne ole päässeet kuivamaan missään vaiheessa!

    Vielä yksi ajatus, mihin kaipaan tietoa, on se, että jos ketjut ovat venyneet (jos oletetaan niiden olleen liian tiukalla) rattaiden ehtimättä kulumaan ketjujen "mukaisiksi"?
    En tiedä onko tuo edes mahdollista, siksi siihen kokeneempien motoristien mielipidettä kaipaankin...!?
    - Speed kills, but who wanna live forever? -

    Kotisivut
  21. #21
    Tuossahan on keskiseisontatuki..

    Pyörä sille ja ajaa jarrua vasten. Samalla kaveri kuuntelee ääntä. Jollain letkutsydeemillä saa ääntä paikalistettua paremmin tai sitten joku rauta pään ja mopon väliin.

    Ei ehkä turvallisimpia tapoja, mutta..

    Epäilen kyllä, että ääni on normaalia ketjumeteliä.



    TL1000R
  22. #22
    ketjumeteliä
    "Tavara tykkää, että sitä käytetään."
  23. #23
    Ei ole keskiseisontatukea enää...valitettavasti...

    Ääni alkaa olemaan nyt jo sen verran kohtuullisella tasolla, että se ei enää juurikaan häiritse!

    Jos ketjuista kuuluu normaalisti sellainen ääni kun ko. laitteesta viikko sitten, niin taidan harkita siinä vaiheessa siirtymistä kuminauha- tai kardaanivetoiseen laitteeseen...

    Viikonloppuna tulee kilometrejä n. 600...jos ääni on jotain vakavampaa, niin eiköhän se tuolla matkalla jotain itsestään ilmottele! Toivotaan, että kyseessä on vain joku väliaikainen ketjureaktio, joka häviää kokonaan itsestään!
    - Speed kills, but who wanna live forever? -

    Kotisivut
  24. #24
    Vaihdatin juuri uudet ketjut(DID) ja rattaat. Heti vaihdon jälkeen alkoi pitämään myös voimakasta ns ampiaista muistuttavaa ääntä. Ja ääni sitä kovempi mitä kovempaa ajaa. Ääni lakkaa kun laittaa kytkimen pohjaan. Ei kai uudet ketjut voi aiheuttaa moista ääntelyä?
    Suzuki B-King (white edition)
    exät: R1200GS Rallye, K1300R, GSX1300R, TEx 2014, B-King, M1800R, ZZR1400, CB1300F, 1100XX, CBR600F, MBX125, PV50, tuntsat..
  25. #25
    Lainaa (Tepe1 @ Heinä. 12 2006,09:53) kirjoitti
    Vaihdatin juuri uudet ketjut(DID) ja rattaat. Heti vaihdon jälkeen alkoi pitämään myös voimakasta ns ampiaista muistuttavaa ääntä. Ja ääni sitä kovempi mitä kovempaa ajaa. Ääni lakkaa kun laittaa kytkimen pohjaan. Ei kai uudet ketjut voi aiheuttaa moista ääntelyä?
    Tuossa täytyy muistaa se, että onko linjaus ok. Jos takarenkas tai ratas on hivenen vinossa ketjulinjaan nähden hinkkaa ketjut rattaan kylkeen ja varmasti siitä ääntä tulee ja vaikka kuinka rasvais niin siitä ei kuitenkaan pitkäksi aikaa apua ole. Ketjujen tuhoon päästään kahden asian summalla liian kireällä tai/ja kuivilla ketjuilla. Palatakseni hippendalen juttuun, jos asentaa uudet ketjut liian kireälle heti alusta asti, on varmaa se että ei ne sen jälkeen kasaan kutistu. Toisaalta se on sieltä ketjun loppupäästä kilometreista poies. Linjaus kantsii tsekata.



    Eihän se järvikään soutamisesta kulu!
  26. #26
    Mulla sama mutta -05. Välillä ääntelee, mutta anna hanaa, niin mäkin teen
    Suzuki GSR600
  27. #27
    Jos tuo ääni on vähänkään jaksottainen, niinkun taisit jossain kohtaa mainita, niin liika kireys on saattanut venyttää ketjua, tarkemmin ketjulukkoa. Itselläni kävi juurikin näin. Homman voi mitata ihan työntömitalla. Itselläni ketjurullien väli, joka tietysti normaalisti on joka rullan kohdalla sama, oli ketjulukon kohdalla n.1,1mm pidempi. Tämä aiheutti sen, että aina kun ketjulukko tuli rattaan päälle, ketjut kiristyivät ja kun lukko oli rattaiden välillä, ketjut löystyi. Tästä aiheutui juuri vedättäessä kuuluva melu.

    Jos vika on tässä, niin ei muuta kuin uusi ketjulukko paikalleen ja ääni poistuu (ainakin mulla kävi näin).
    Honda CBR 1000 RR -06
    Honda CBR 600 F -96
  28. #28
    Lainaa (Jiihaa @ Heinä. 19 2006,09:52) kirjoitti
    Jos tuo ääni on vähänkään jaksottainen, niinkun taisit jossain kohtaa mainita, niin liika kireys on saattanut venyttää ketjua, tarkemmin ketjulukkoa. Itselläni kävi juurikin näin. Homman voi mitata ihan työntömitalla. Itselläni ketjurullien väli, joka tietysti normaalisti on joka rullan kohdalla sama, oli ketjulukon kohdalla n.1,1mm pidempi. Tämä aiheutti sen, että aina kun ketjulukko tuli rattaan päälle, ketjut kiristyivät ja kun lukko oli rattaiden välillä, ketjut löystyi. Tästä aiheutui juuri vedättäessä kuuluva melu.

    Jos vika on tässä, niin ei muuta kuin uusi ketjulukko paikalleen ja ääni poistuu (ainakin mulla kävi näin).
    Ketjut ja rattaat ovat uudet. Kävin jopa tarkistuttamassa ketjulinjaukset ym, mutta niidenkin osalta kaikki on kunnossa. Takaratas tosin on piikkiä pienempi kuin alkuperäinen, joten voisiko ketjut hinkata haarukan päällä olevaan muoviin Tai sitten nuo DIDin ketjut ovat vain kovaääniset
    Suzuki B-King (white edition)
    exät: R1200GS Rallye, K1300R, GSX1300R, TEx 2014, B-King, M1800R, ZZR1400, CB1300F, 1100XX, CBR600F, MBX125, PV50, tuntsat..
  29. #29
    No niin, otetaanpa tällänen esiin... Omassa mopossa kuuluu ajettaessa, vain veto päällä sellasta rallatusta jostakin toisiovedon suunnalta ja tuntuu perseessä sellainen jännä "lyönti" esim 60km/h vauhtia niin veto päällä tuntuu "tam tam tam tam" mutta kuitenkin ketjut näyttäis ihan hyviltä ja takaratas kanssa. Tuli vaan mieleen että oisko eturatas niin kulunu kuiteski että se sitten pitää tätä räminää??
  30.  
  31. #30
    Lainaa (Cebi @ Loka. 07 2006,16:30) kirjoitti
    No niin, otetaanpa tällänen esiin... Omassa mopossa kuuluu ajettaessa, vain veto päällä sellasta rallatusta jostakin toisiovedon suunnalta ja tuntuu perseessä sellainen jännä "lyönti" esim 60km/h vauhtia niin veto päällä tuntuu "tam tam tam tam" mutta kuitenkin ketjut näyttäis ihan hyviltä ja takaratas kanssa. Tuli vaan mieleen että oisko eturatas niin kulunu kuiteski että se sitten pitää tätä räminää??
    Rouvalle hommasin käytetyn 250 Viragon ja siinä oli samantyyppinen ääni ja 'jumputus' havaittavissa. Otin ketjut irti ja yritin puhdistelemalla selvitä asiasta, mutta oli jo niin monesta kohdasta linkit jumissa, että oli aika uusia ketjut ja rattaat. Rattaat oli kyllä ihan siedettävässä kunnossa, mutta eivät kustantaneet paketissa niin paljoa, etteikö olisi kannattunut uusia niitäkin. Äänet katosivat ja kulku tasaantui.
    Honda ST1300A
    Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...