Kyllä ihan pahaa tekee kun katselee ulkomaalaisia pyöräkauppojen hintoja.
Suomesta saa uuden 2013 VFR1200 hintaan 21490€ (listahinta). Surffailessa netissä eksyin Kanadan Honda sivustolle... uusi 2013 VFR1200 9518€
Yli tuplasti hintaeroa... eikös tuohon hintaan jo kannata lähteä uittamaan rajojen ulkopuolelta Suomeen vai tuleeko niin paljon kaikkia vero yms tulleja ettei kannata?
Honda CBR1100XX
Tuonti tulee kalliiksi, mutta vielä suurempi ongelma on P- Amerikan/Kanukki version saaminen kilpiin täälä Trafin mielivallan alla.
Kuluthan menevät seuraavasti:
Ostohinta+rahti tänne=jotain. Tähän lisätään 10% tullia ja tuosta saatuun summaan kotimaamme maltillinen ALV 24%. Tuonnissa tulee kaikenmaailman käsittelykuluja rahtifirmalta vielä muutaman kympin-parin sadan Euron verran.
Tuon jälkeen voit aloittaa autoverotusrumban ja Trafin kanssa tappelun. Trafi kun tuumaa, että P-Amerikassa kaikki laitteet ovat tappavan vaarallisia ja täysin kelvottomia liikenteeseen. Jotkin pyörämallit livahtavat kilpiin suht´vähälläkin vaivalla, ja toiset mallit ovat käytännössä mahdottomia/erittäin hankalia saada kilpiin täälä.
Mikäli saat osia vaihtamalla, todistuksia hommaamalla, testejä teettämällä loppuviimein hinkkeen kilpiin, joudut totetaamaan että olisi ollut halvempaa ostaa koko laitos Suomesta. Kyllä Trafin byrokraatit tietää nää asiat...
Viimeksi muokannut: vma; 24.04.2014 klo 12:12.
EU:n ulkopuolelt tulee alv+tulli+autovero, EU:sta vain autovero. Käytetyn tuomalla toki säästää, niinkuin autoissakin, mutta uudesta en osaa sanoa.
Joku vanha sanonta meni, että on lottovoitto syntyä Suomeen. Nykyään osuvampi sanonta on, että tarvitset lottovoiton syntyäksesi Suomeen..![]()
1199S Panigale
+ toki hankinta ja kuljetuskulut. Jännästi mennyt tämä käytettyjen markkina että ainakin tietynikäiset ja merkkiset pelit ovat täällä siinä hinnoissa että ei kannata hakea. Juu en ole kauppias mutta viime kesänä meinasin hakea prätkää ulkomailta, säästöä ei olisi syntynyt yhtään (oikeastaan liki veron verran miinukselle) vrt käytetyn osto yksityiseltä täältä ja nyt meinasin hakea avoautoa (c70 lähinnä) niin sama tilanne, oikeastaan miinukselle menee jos todelliset kulut laskee. Pitäkööt tunkkinsa ja vanhoilla mennään
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
^Tuo on totta. Taloudellisesti haku EUsta tai Jenkeistä ei ole automaattisesti kannattavaa.
Itse toin jenkeistä auton itselleni joitain aikoja sitten. Suomesta olisi saanut samanlaisen halvemmalla, mutta päädyin kuitenkin itse tuontiin lähinnä siksi että saan juuri semmoisen mitä etsinkin ja riittävän hyväkuntoisena.
Pikaisella laskutoimituksella tulli + ALV + vero n. 17500€ (tässä vaiheessa hyöty vielä n.4000€ kanadan eduksi) ja sitten siitä 4k€:stä pois kulut (rahdit yms yms). Ehkä vähäsen jäisi vielä "voitolle" hermot menettäneenä?
Ehkä ei sittenkään hyöty ole niin suuri siihen vaivannäköön joka tuonnista syntyisi.![]()
Honda CBR1100XX
Kaikista pahimpia hintavertailuun on jotkut (yleensä jenkkien) alennusmyynnit. Esim. 2009 vai 2010 olisi saanut ylivuotista 2008 mallin Firebladea johonkin 6800€:oon (silloisella valuuttakurssilla). Suomessa parinkympin peli![]()
..juu niinhän se menee että ensin lätkästään kulut ja sit vasta ALV ... btw tuo tullimaksu ei kuitenkaan näytä olevan mikään hirmuinen yli 250cm3 pyörissä... ainoastaan 6% ... ja toisaalta jostain rahdistakaan tuo 24% ALV ei nyt järin hirveä ole .. mutta eniwei.... kuitenkin varsinainen hyöty jäisi suht pieneksi vaikka tonneista puhutaankin.... näin olettaisin.
Ai niin ... toi Suomen hinta joka tuossa alkupostauksessa oli, oli uuden ylivuotisen hinta VFR:n hinta... 2014 mallia ei näemmä Suomen hinnastosta löydykkään samalla tavalla kuin lätäkön takana olevissa hinnastoissa jopa ruottissa.
vma: Luin tuolta jostain foorumeilta että USA, Kanada ja Japani olisivat sellaisia maita joista on helppo tuoda ajoneuvoja ja ettei hirveesti joutuis kahinoimaan Suomen virkamiesten kanssa.
Viimeksi muokannut: CebariTonni; 24.04.2014 klo 16:29.
Honda CBR1100XX
amurican hintoja kuolatessa kandee olla tarkkana onko mainostetussa hinnassa jo kaikki mukana eli että todellakin saat kantaa tuotteen pois ko hinnalla vai puuttuuko siitä esim. arvonlisävero. no eipä silti halpaa siellä on joka tapauksessa meihin verrattuna
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Jep, näin toki, mulla jostainsyystä toisinpäin. Viime kesäisessä prätkässä oli halvimmat pyynnit siisteissä ja huolletuissa vähänajetuissa Suomessa ~4000e ja Saksassa ~3100e. Kun kauppoja alettiin tekemään Suomessa putos hinnat ~300-600e ja Saksassa ei oikeastaan yhtään (0-150e) kun ei juuri osaa siellä paikallisella tingatakkaan. Toki viime syyskesällä oli täällä todella hyvät ostajan markkinat.
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Ääh, jenkkituonnit ovat aina paljon vaikeampia kuin Europelien tuonnit. Tarpeeksi vanhan pelin kun jenkeistä tuot homma on suht kivutonta. 2000- lukulaiset saattavat olla järkyttävän kalliita saada kilpiin. Tämä koskee sekä autoja että pyöriä. Syy tähän on se että jenkkiversioista puuttuvat ne maagiset e- hyväksynnät valoista, rungosta jne. Japsituonnista ei ole kokemusta.
Trafi on niin viisas tekijä että tietää pyörän/auton olevan helvetinkone ilman noita e- merkintöjä. Tästä poiketen, auto/pyörä muuttuu kuin taika-iskusta takaisin turvalliseksi kun saman jenkkikamppeen (ilman maagisia e- merkkejä) tuot muuttotavarana maahan.
Tulli pitää noin vähänajettua uutena pelinä, joten verot nousevat. Saksasta 10tkm ajetun saa reilulla 8-8500 eurolla. Veroa mennee noin 2500-3000, joten 12000 ja pyörä on kilvissä.
Ohessa esimerkki tehdystä verotusarvonnasta.
Pyörä. Tuontipv Vuosimalli TKm Vero
HONDA VFR 1200 F 2014/02 2010/07 17 2686
Viimeksi muokannut: vma; 24.04.2014 klo 19:37.
Miks lähteä Jenkkeihin asti, itse tuonut uudenkarheita pelejä Englannista ja saanut ilmaiset kesän kilometrit myynnin jälkeen ja matkarahatkin vielä. Vain valojen vaihto ja tuontikatsastus ja autovero se on siinä. Saksalaisetkin hakee käytettyjä Englannista. http://www.autotrader.co.uk/search/u...icksearch/true
pl
Ei tarvii männä edes enklantiin.
Tuommoisen MOTO 6.5 saa Suomesta halvemmalla. Ne vissiin ymmärtää muualla paremmin classikoiden päälle.
http://www.autotrader.co.uk/classifi...12tz?logcode=p
Itse menin paikanpäälle, tehtiin kaupat ja peräkärryllä mopo satamaan. Siitä laivaan, tullista tarrakilpi ja ajamalla kotiin. Ei maksanut paljoa(pitkälle alle 100e 2hengen menopaluu ja mopo) ja kaljaakin tuotiin samalla, kun kaverin auto odotti satamassa jolla tultiin aamulla![]()
Kyseistä Bikepoint liikettä voin kyllä lämpimästi suositella. Kaikki sujui hyvin, myyjä Tarvo oli todella asiallinen ja puhui Suomea. Vaihtoivat öljyt ja akun pyörään, ennenkuin työnnettiin ulos liikkeestä. Ducatin merkkiliike ja muutenkin asiallisen oloinen pulju![]()
1199S Panigale
Mites muuten Ruotsin tuonti tänä päivänä? Muistan joskus 2000-luvun alussa kun markka oli vielä voimissaan, jo vuoden kahden vanhat pyörät olivat "ilmaisia" Suomen vastaaviin... tosin silloin kruunun kurssi oli tosi alhainen markkaan nähden. Serkkuni joka asuu Helsinborgissa näytti minulle sellaista seiska päivä lehden paksuista käytettyjen moottoripyörien myynti-ilmoitus lehteä. Suomessakin taitaa olla autoille samantapainen lehti. ja ne hinnat silloin... voi veee... jotenkin muistelisin että erintoten Busat jäi mieleen... kun vuoden vanhoja sai reilusti alle 100k kruunun
Honda CBR1100XX
Eilen ajelureissulla pysähdyttiin kaverin kanssa vihdintien ja hanko-hyvinkää tien risteyksessä olevalla nesteellä. laitoin pyörän parkkiin toisen Ducati monsterin viereen ja rupesin juttelemaan pyörän omistajan kanssa joka osoittautui helsingissä asuvaksi italialaiseksi kaveriksi. hänellä oli 2010 696 monster ja kertoi sen olevan uutena italiassa 4000euroa halvempi kuin suomessa.
Nyt on alla taas Ducati.
Tosi on Lario, taidat olla ammatimies alallasi, classikot usein ulkomailla hintavampia, mutta olenkin tuonut uudenkarheita ja yli 10t€ Suomessa maksavia ja niissä ero yleensä tuontia suosiva. Italiasta voi myös tehdä löytöjä:
http://www.moto.it/moto-usate/index.html
Voihan sitä ostaa Suomestakin edullisesti, mutta siinä tarvitaan härskiä kauppamiehen luonnetta ja toisen hädänalaista tilannetta hyväksi käyttäen, mitä multa ei löydy.
Viimeksi muokannut: pusi; 30.04.2014 klo 12:35.
pl
Huvikseen viimekesänä harrikkakuumeen kourissa (joka kyllä meni koeajon myötä ohi) vertailin jenkkien hintoja.. Se pyörä mikä oli kiikarissa, on suomessa 6ke kalliimpi, kuin suskan m1800r (siellä m109r). Jenkkilässä hintaero muistaakseni muutama sata dollaria.. Siellä ei vissiin tartte maksaa mitään ylimääräistä hoo-dee lisää
Muutenkin siellä isot matkamallit 20-30 tonnia halvempia ku täällä..
Exät:
Yamaha DT 125 R -89
Husqvarna WR 250 -92
Honda CB 750 -73
Honda CBR 1000 f -90
Suzuki Bandit 1200 -02
GSX1300R Hayabusa K5
M1800r -09
Nyxä: H-D Electra Glide Standard 2019
Onko kukaan löytänyt hyviä kansainvälisiä moottoripyörien hintavertailusivuja joka kattaisi hinnat useammasta maasta? Ilmeisesti valmistajat kuitenkin asettavat maakohtaiset suositushinnat joita maahantuojat ja jälleenmyyjät sitten suhteellisen hyvin noudattavat. Olisi mielenkiintoista vertailla esim. valitsemalla 3 pyörää tietystä kategoriasta ja tutkimalla onko niiden price pointit ja keskinäinen hintaero toisiinsa nähden eri maissa vakio, vai onko asetetuissa hinnoissa isompaa maakohtaista vaihtelua sen mukaan miten kyseisillä markkinoilla halutaan asemoitua. Tästä voisi varmaan itsekin tehdä jonkun nopean vertailun suosituissa kategorioissa, vaikka middle weight naked tai adventure pyörät.
Entä onko kotimaiset uusien moottoripyörien rekisteröintitilastot kuinka helposti saavutettavissa? Olen jäänyt olettamukseen että Honda dominoi Suomen markkinoita mm. ylivertaisella 5 vuoden takuulla, vrt. toisten 2 vuotta ja muutoinkin kohtuullisella hinnoittelulla ja malliston laajuudella. Joissain maissa ja malleissa ainakin aiemmin Suzukia markkinointiin monesti kilpailijoita edullisimmalla hinnalla, mutta ainakaan nyt Suzukit ei ole vaikuttaneet mitenkään erityisen edullisilta uusilla malleillaan ja muutoinkin merkin suosio on tainut hieman hiipua.
En tiedä missä näkisi hintavertailun. Eri maiden hintoja vertaillessa kannattaa huomioida eri maiden erilainen verotus moottoripyörissä. Monessakaan sivistysmaassa ei ole autoveroa moottoripyörän hinnassa, kuten Suomessa ja sitten alv on myös erilainen eri maissa. Nämä molemmat tietty vaikuttavat pyörien jälleenmyyntihintoihin.Onko kukaan löytänyt hyviä kansainvälisiä moottoripyörien hintavertailusivuja joka kattaisi hinnat useammasta maasta? Ilmeisesti valmistajat kuitenkin asettavat maakohtaiset suositushinnat joita maahantuojat ja jälleenmyyjät sitten suhteellisen hyvin noudattavat.
-- Brake later and open the gas earlier --
Jos vaikka Viroon vertaa niin vaikkapa uusi hayabusa siellä 16490€ sis. 20% alv. Suomessa 24290€ + tk.
Jenkkilässä 18799$ joten hyvin linjassa viron hintojen kanssa.
Kawasaki H2 SX SE ja Mv Agusta Brutale dragster rr -16