Tuleehan noita katsottua paremman tekemisen puutteessa. Entäs itse? Tarkoitatko ehkä että amerikkalaisista elokuvista saa mallin miten poliisi toimii, että pystyt itse paremmin puolustautumaan oikeudettomia hyökkäyksiä virkavallan toimesta sinua kohti? Vai suunnitteletko kenties hyökkäyksen poliisiasemalle?(Ghostrider @ Elo. 01 2006,16:27) kirjoitti
Vaikka vaeltaisin pimeyden laaksossa, en pelkää koska olen laakson suurin paskiainen...
" Been there, wrecked that... "
En se ollu minä, ja sitäpaitsi se oli vahinko!!!
The more I learn about women, the more I love my motorcycle
Joo, tuleehan noita välillä itekkin katottua. Ja sen olen huomannut, että sun mielestäsi poliisilla on Suomessa samat oikeudet, kuin Syltyllä Demolition Manissa. Kun nyt mopot saa mielestäsi jo takavarikoidakin liian kovan äänen perusteella, niin aika amerikaksi on meno mennyt.(GriZzLy @ Elo. 01 2006,20:27) kirjoitti
Mitä nyt nopeasti katsoin, niin noissa takavarikointipykälissä puhuttiin rikoksista. Käsittääkseni mopon liian kovat äänet eivät ole rikos. Itse olen ainakin tähän mennessä selvinnyt rikesakoilla, mitä mopon laittomuuteen on tullut. Mutta toisaalta, ei kiinnosta oikeastan yhtään vaikka kilpiä vietäisiin liian kovista äänistä johtuen. Sillä kuten jo mainitsin, niin oman mopon Akran kokoputkisto on muutoskatsastettu ja merkitty otteeseen. Kylläpä elämä on nyt helppoa, kun ei tarvitse joka kerta poliisiauton nähdessään olla paskat housussa, vaan voi rauhassa ajella kohti auringonlaskua.
1835
"ja kuitenkin puhutaan pyörästä jota ei koske nämä melu/saastenormit ihan vaan siksi että se oli niin vanha... "
"E-merkinnät kai koskee tiettyä vuosimallia, ja sen jälkeen rekisteröityjä laitteita.. liekkö tullunna joskus 90-luvulla moinen direktiivi? "
Löytyiskö muuten tähän tarkempaa faktaa??
Vanhemmat mopothan on ainakin helpompi tubottaa
ku ei tartte noista päästömittauksista välittää.
Mut mites lie ton melu homman kans..
Löytyisi, jos uskotte...
Prätkien eka päästönormi tuli Suomessa voimaan 1.1.1991. Sen jälkeen käyttöönotetuille pyörille vaaditaan todistus päästöistä, tosin ulkomailta tuoduille on 1993 käyttöönotettuihin saakka mahdollista saada pieni helpotus.
Meteliä on säännelty vuodesta 1926 lähtien, jolloin prätkässä piti olla "tehokas äänenvaimennus". Raja-arvoja tuli käyttöön 1957, muistaakseni silloin foniasteikolla. dB(A)-rajat tulivat 1984, isoilla pyörillä ohiajotestin raja oli tuolloin 86 dB(A). Sittemmin rajat ovat tiukentuneet, 1991 alkaen 82 dB(A) ja oisko 1999 80 dB(A). Mittaustapa ja -olosuhteet on tarkoin direktiivissä säädetty, ei onnistu Tampereen poliisikoulussa vasempaan korvaan asennetulla dB-mittarilla!
Ainiin:![]()
High Stuck Are Wit To
JEss, ja terveiset ulkomailta. Onpa kiva olla taas suomessa ja päästä ajamaan. Asiaan. On menny joo pikkusen offtopicin puolelle tääki ketju, mutta niinku joku jo tossa sano aikasemmin, kiva kun keskustelu kehittyy.
En nyt vaan oikeen tiiä et miten tää on oikeesti niin vaikee asia ymmärtää. Jotkut tässä ketjussa aikaisemmin ihmetteli että milläs nyt sitten muka poliisi siellä tienpäällä kuuntelee onko liikaa mökää putkissa vai ei. EI eiei. Kyllähän ne (jos nyt kerran vuodessa jaksavat jostain tehoputkipaskasta kiinnostua), alottavat sen suunsoiton siitä että vaihdettu putkisto ei ole merkitty otteeseen, siis lue muutoskatsastettu. Se kun on pakollinen vaihdettaessa alkuperäisestä poikkeava putki.
Eri asia on kiinnostaako, mutta sillähän se asian selvittely alkaa. Jos putki ei ole papereissa...ja taas...jos kiinnostaa...määrätään muutoskatsastukseen ja NE KILVET POIS!!! siis jos kiinnostaa. On se nyt kumma että taas varmaan seuraavan kolmen viestin aikana joku heittää; mutku ei se vaikuta turvallisuuteen ja sama ihmettely jatkuu taas. Eikö se mee oikeesti nyt rakkaat kanssamotoristit jakeluun??!!??
Ai nii, ja V''''N harkintavallan väärinkäyttö?![]()
Don´t call me stupid, i´m insane!!
Aprillia Tuono V4 1100RR -2015
Tossahan tuli ihan oikeeta asiaa välillä. Se, mitä laissa lukee, ei vielä kerro kaikkea siitä, mitä poliisi saa tehdä ja mitä ei. Laki jättää poliisille harkintavaltaa, jonka käyttöä ohjaavat erilaiset normit, osin lakiin kirjoitetut, osin kirjoittamattomat.
Vaikeaa tässä on se, että poliisi (tai muutkaan hallintoviranomaiset) eivät aina osaa käyttää lakitekstin tarjoamaa harkintavaltaa sen käyttöä ohjaavien normien puitteissa. Kaiketi se on ymmärrettävää, eihän asia tunnu menevän kaikille tämänkään ketjun kirjoittajille jakeluun...
Niin, määrätään muutoskatsastukseen, kyllä. Se on harkintavallan käyttöä ihan oikein. Jos fillarissa ei ole muuta vikaa kuin muutoskatsastamaton putki ja kilvet repäistään irti, kysymys on harkintavallan väärinkäytöstä. Toimenpide ei ole oikeassa suhteessa rikkeen laatuun nähden. Piste.
![]()
High Stuck Are Wit To
No tässä nyt on ainakin, jos ei harkintavaltaa, niin omaa tulkintaa.(mcmies @ Elo. 03 2006,10:05) kirjoitti
Aina voi ottaa yhteyttä Karpoon.
Pace and Flow
Minä en ota yhteyttä Karpoon, minulla on paljon paremmat konstit käytettävissäni...![]()
High Stuck Are Wit To
Juuri näin.(mcmies @ Elo. 03 2006,10:05) kirjoitti
![]()
Mitään ei ole jaettu yhtä oikeudenmukaisesti kuin tervettä järkeä - kukaan ei tunne tarvitsevansa sitä lisää.
Tämä on kyllä muodostunut mielenkiintoiseksi topiciksi, informaatiota on monenlaista mutta ottaen huomioon että (tietääkseni) 2 kommentoijista on juristeja ja 1 on poliisi niin tämä saa ihan uusia ulottuvuuksia.
Itsekin olen sitä mieltä että jos huiluston vaihdon takia ottaa kilvet on harkintavalta ylitetty, toisaalta moni konstaapeli on varmasti kanssani hyvinkin erimieltä.
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
No tämä saattaa selittää paljonkin.(Jassu @ Elo. 03 2006,13:08) kirjoitti
Pace and Flow
Harkintavaltaa ja harkintavaltaa...ennemmin riippuu ehkä aamukahveista ja miten asiat ovat kotona, motoristin asenteesta ja käyttätymisestä, ajotyylistä ja sellaisesta.(Jassu @ Elo. 03 2006,13:08) kirjoitti
Hyvinkin kilvet voi viedä, jos muutoskatsastus ei ole suoritettu. Sillä poliisi varmistaa että pyörä varmuudella pistetään lailliseen kuntoon, ja varmuudella menee katsastuttamaan pyörää, nykyään kun ei oikein ihmisen sanaan voi luottaa...Hyvinkin voi laittaa rekisteriotteeseen merkintää, että peli on muutoskatsastettava tai sakko kouraan, tai sekä että, tai sitten jos konstaapeli oikein haluaa olla vaikea, niin kilvet ja rekisteriote pois, valvontailmoitus ja maksulappu käteen. Jos valitus menee oikeuteen, niin konstaapeli toteaa, että tämä on ainoa tapa varmistaa että motoristi todellakin suorittaa katsastuksen.
No, ei tässä vissiin kauan mene, ennenkun jonkinasteinen vuosikatsastuspakko tulee voimaan myös moottoripyöriin, sitä odotellessa...sitten alkaa se armoton vilkkujen ja putkien vaihto ennen katastusta, ja katastuksen jälkeen
![]()
Vaikka vaeltaisin pimeyden laaksossa, en pelkää koska olen laakson suurin paskiainen...
" Been there, wrecked that... "
En se ollu minä, ja sitäpaitsi se oli vahinko!!!
The more I learn about women, the more I love my motorcycle
Mä veikkaan että pari vuotta niin se on edessä. Toisaalta järjen köyhyyttä on joka vuosi pyöriä katsastaa suomen ajokausilla, parin vuoden välein alkaa jo kuulostaa jotenkin edes perustellulta.(GriZzLy @ Elo. 03 2006,16:33) kirjoitti
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Tosta olen samaa mieltä(mcmies @ Elo. 03 2006,10:05) kirjoitti
.... mutta () jos kuvitellaan että vaihdettu änäri on mallia 114,3 halkaisijaltaan oleva rosteriputki ilman mitään vaimennuksia (tai ääneltään vastaava). Sehän vastaa samaa kuin ajaisit pelkällä pakosarjalla kollektori paukkuen. Pitäisin pienenä ihmeenä, jos ajaisit esim. autolla pelkällä pakosarjalla, poliisit pysäyttäisivät ja sallisivat ajon jatkuvan...
Eli tietyissä tapauksissa ymmärtäisin kilpien poiston.
Huono tie, parempi mieli