Tulokset 1:stä 7:een 7:sta
  1. #1
    Ongelma ei välttämättä edes ole bensahanassa, mutta seuraavaa siis tapahtunut: viikko sitten olin lähdössä ajelemaan ja huomasin, että pyörä oli valuttanut bensaa alleen. Ei siinä mitään, tästä huolimatta tehtiin 80 km lenkki ja kaikki pelasi hyvin. Ajelussa viikon tauko, ja eilen oli tarkoitus lähteä pidemmälle lenkille nauttimaan upeasta säästä... toisin kävi *

    Kurkkasin bensatankkiin ennen lähtöä ja siellä näytti kovasti tyhjältä. Maassa ei kuitenkaan näkynyt bensaa joten meinasin että olen sitten varmaan ajanut sen lähes tyhjäksi edellisellä reissulla. Siitä sitten bensistä kohti ja pääsinkin 500 metrin päähän kun pyörä sammui (oletin että bensa loppui). Käänsin hanan varatankille ja pääsin bensikselle. Tosin pyörä sammui taas 2 metrin päähän mittarista ja tässä vaiheessa tuli mieleen että pitäisihän varatankissakin 4 litraa menovettä olla... No eniveis, tankkasin pyörän täyteen, käänsin hanan ON-asentoon ja matka jatkui - tai niin luulin. Pääsin sen 500 metriä (jona aikana pyörä sammui 2 kertaa), ja sen jälkeen en enää saanut sitä liikkeelle. Käynnistyi kyllä muutaman kerran, mutta tyhjäkäynti täysin kadoksissa. Soitin jo ukonkin paikalle auttamaan, mutta ei sekään voinut vartin yrittämisen ja tutkailun jälkeen muuta kuin tönätä pyörän kämppänsä pihaan (joka onneksi sattui olemaan 200 metrin päässä! *).

    Kotona tutkailin ohjekirjaa (jälkiviisautta...) ja siellä kerrottiin, että tankkaamisen jälkeen olisi pitänyt kääntää varatankilta PRI-asentoon muutamaksi sekunniksi, ja sitten ON-asentoon. Ja mähän käänsin suoraan ON:lle. Onko mahdollista että otti pulttia tästä niin paljon ettei suostunut enää käymään? Vai onko todennäköisempää että pyörässä oli jo alun pitäenkin joku vika, joka aiheutti bensan tulvimisen aiemmin ja sammumisen eilisellä reissulla? Lähinnä kiinnostaisi tietää onko edessä korjaamoreissu vai jotain mistä selviäisi itse... Tänään tarkoitus kokeilla siis uudelleen käymään, työpäivän jälkeen.

    Ottaa kupoliin *

    edit: kaikesta päätellen huohotin tukossa. Ukko oli käyny kattomassa pyörää ja auringonpaisteessa valui bensaa ihan norona. Tankissa alipainetta ja valuminen loppui kun sen avasi. Toivottavasti pystyy ajamaan liikkeeseen asti

    No, tätä tää mopoilu vissiin on... Kestihän sitä kaikki 800 km ongelmitta



    Työn alla.
  2. #2
    Ei se bensahanan PRI asento tee muuta kuin päästää polttoainetta heti läpi kaasareille. ON ja RES asennoissahan bensaa tulee vain koneen käydessä, koska hanasta menee letku "imusarjaan", jonka kautta kulkeva alipaine avaa hanan kalvoventtiilin. Eli jos tankki on ajettu täysin kuivaksi, on syytä käyttää PRI asennossa, jotta kaasareiden kohokammiot täyttyvät.

    Pyöräsi ongelmat eivät siis johdu hanan käytöstä. Kuvaamasi ongelmat viittaavat melko suurella varmuudella jomman kumman kaasuttimen tulvimiseen. Vika on helposti korjattavissa ns. kaasuttimen korjaussarjalla, joita myydään tunnetuissa varaosaliikkeissä. Toimenpide vaatii tietenkin tarkkaavaisuutta, huolellisuutta ja malttia, mutta on lähes kenen tahansa tehtävissä. korjaussarja pitää yleensä sisällään kohokammion tiivisteen, neulaventtiilin ja O-renkaan neulaventtiilin rungon ympärille. Lisäksi voi olla myös muita O-renkaita jotka tulevat näkyviin kohokammio avattuna.

    Nostetaan kaasuttimet pöydälle ja tyhjennetään. Kohokammio auki yhdestä kaasuttimesta kerrallaan ja neulaventtiili sekä tiivisteet uusiksi. Kustannuksia tulee noin 25€ per kaasari, eli sinun tapauksessa n. 50€. Ennen seuraavaa ajoa on syytä tarkistaa öljyt, koska jos bensa ei ole valunut ulos, se todennäköisesti löytyy öljypohjasta. Bensiinin ohentama öljy ei anna moottorille tarvittavaa voitelua, ja voi vaurioittaa sitä pidemmän päälle. Ajamasi lyhyt matka tuskin on ehtinyt hallaa tekemään, vaikka öljyn seasta bensaa löytyisikin. Että näin
  3. #3
    No ei näköjään tullut luettua viestiä ihan loppuun. Kerrotko mistä sitä bensiiniä valui norona? Veikkaisin että kaasareilta, tämä kyllä edellyttää myös edellisen vikadiagnoosin lisäksi joko bensahanaa PRI asentoon, tai viallista kalvoa hanan sisällä. Jos bensatankin huohotus on tukossa, syntyy tankkiin ylipainetta kuumana päivänä, jolloin bensiiniä voi valua ulos. Sanoit kuitenkin tankissa olleen alipainetta. Tankin Huohotuksen voit testata puhaltamalla letkun toisesta päästä, jolloin auki olevan korkin luota pitäisi kuulua pihinää. Muista ennen ajoa tarkastaa nuo öljyt. Kuvaamasi ongelmat ovat aivan asiaan kuuluvia tuon ikäisessä pyörässä, kun tiivisteet ovat jo halkeilleet ja menettäneet kimmoisuutensa. Korjaus ei maksa paljoa, ja sen jälkeen pääsee taas seuraavat kymmenen vuotta pelkillä perushuolloilla.
  4. #4
    Nyt pyörä on jo liikkeessä (mistä sen ostin 6 vkoa sitten) tsekattavana. Toivotaan, että päästään kustannuksista sopuun... *

    Huolto- ja korjausmanuaali pyörään on myöskin tilauksessa, jos seuraavasta härpäkästä selviäisi omin käsin * Tai ainakin yritän opetella *


    edit. kirjoitin väärin - tankissa oli ylipainetta



    Työn alla.
  5. #5
    Mutta eikös jos tankissa on jotakin muuta painetta kun normaalia ilmanpainetta, niin tankinkorkissa ole vika? Vai mistä se nyt huohottaakaan? Eli eihän sitä löböö oikein tankista valu jos ei pääse ilmaa tilalle, ja jos ei pääse lämpimällä kelillä pois ni löbö poistuu huootusletkun kautta, thats right!
    zx-6r -02
  6. #6
    Siis... en ymmärrä ton pyörän tekniikan päälle vielä kovinkaan paljon mutta tälläisessä käsityksessä olen tän säätämisen jälkeen: bensakorkin kautta lähtee väylä huohotusletkuun, letkun pää löytyy istuimen alta. Sieltä ei ole vuotanut, vaan mun käsityksen mukaan juuri sieltä kaasareista, niinkuin jmhonka3 veikkasi.
    Työn alla.
  7.  
  8. #7
    Omasta er-5. purin ja puhdistin bensa hanan ja bensan tulviminen loppui siihen.