Tere!
Mopokauppias väittää, ettei voi vaihtaa Sport 750:n jakohihnoja "kaupantekijäisinä" ostamaani pyörään, koska heidän pajaltaan puuttuu 6000 euroa maksava ajoitustesteri-ihmevekotin?? Onkohan minua huijattu? Olen koko ajan kuvitellut, että hihnan ajoitus menee tässäkin koneessa ajoitusmerkein jakopäässä, eikä siihen mitään moottorinohjausjärjestelmään liitettäviä testereitä tarvittaisi...![]()
Kyseiselle kauppiaalle ei välttämättä ole selvää miten Ducatissa hihnanvaihto ja venttiilinsäätö tapahtuu, tai sitten ovat haluttomia ottamaan vastuuta hommasta jos heillä ei ole merkkihuoltoa.
Kyllä hihnojen kireyden voi 2-venttiilisessä käsittääkseni tarkistaa sopivan kokoisia kuusiokoloavaimia käyttäen, ei tämä mitään avaruussukkulan huoltoa ole. Venttiilit tarkistaa nopeasti samalla... muutamat gurut täällä neuvovat varmasti vielä paremmin ja haullakin löytyy asiasta tietoa.
Melkein unohtaisin hihnojen vaihdon tinkimisen kaupanpäälle ja tinkisin sen sijaan hinnasta pois hihnojen ja vaihtotyön hinnan. Mikäli itsellä ei ole tiloja tai mahdollisuutta/kiinnostusta huoltaa Ducatiaan, niin sitten se kannattaa viedä asiansa osaavaan huoltoon.
Jos haluat itse askarrella pyöräsi kanssa, niin ehkä hyvä aloitussivu on: Ducatisuite. Hihnoja saa vaikkapa maahantuojalta, ei varmaankaan halvin paikka, mutta tavara taatusti sopivaa.
Tosin jos tunnet itsesi epävarmaksi, niin kannattaa teettää hihnojen vaihto osaavassa huollossa ja mikäli mahdollista, seurata itse työtä opiskelumielessä.
Minullekin, kun tilasin aikaa venttiilien säätöön, "888" tokaisi että jotkut hommat kannattaa jättää ammattilaisille *. Hän sattui olemaan käymässä Banzai Bikessa ja pääsi lohkaisemaan.
S 620 FF, 999S
Tilastollisesti moottoripyöräily vastaa riskitasoltaan esimerkiksi harrasteilmailua.
No ei siihen pelkkään remelien vaihtoon mitään ihmevempaimia tartte, se onnistuu kyllä normikäyttäjältäkin ihan ok, kun vaan ajatuksen kanssa tekee eikä hötkyile. Eli periaatteessa homma (minkä tahansa vastaavan simppelin 'remmivetoisen' kohdalla) tapahtuu niin, että avaat remmikopan/t, pyörität koneen ajoitusmerkit kohdalleen ja 'lukitset' kampuran, sitten vaan löysäät remmin ja otat sen pois. Sitten pistät uuden remmin paikoilleen ja varmistat kahteen kertaan, että se tulee oikeinpäin, sitten kiristät remelin kiinni ja hups, remmi ja nokat asettuvat kohdalleen.
Jos venttiilinvälyksiä pitää säätää/tarkistaa, niin siihenkään ei tarvitse erikoistyökaluja saati testeriä, siis tuon ilmajäähyn kohdalla, vaan homma onnistuu osaavalla ammattimiehellä tai edistyneellä harrastajallakin suht tavallisilla tarpeilla. Eli jos myyjä on jotain tuollaista sanonut, hommaa ei kannata siellä teettää, vaikka sen kaupantekijäisenä saisitkin tingattua.
Niin ja tuohon Jyrin kommenttiin vielä sellainen lisä että kylläpä ne remelit aikas hyvin kestää, vaikkei niitä ihan 20tkm välein olis vaihdettukaan, eli siihen ei välttämäti kannata tuhlata liikaa energiaa ostohetkellä, kunhan pyörä on muuten ok.
Niin, myyjä tuli vastaan hinnassa sen verran, että päätin tehdä kaupat ja hoitaa remelien vaihdon itse tai paikallisessa pajassa (TWC).
Olen autoihin itse remmit vaihtanut, joten saattaisin tästäkin selvitä. Pihinä miehenä hakisin Gatesin hihnatkin Osasetistä, jos vaan löydän koodit jostain. Kalavaa´alla olen autojen hihnat säätänyt, ja joskus 90-asteen säännöllä. Päteeköhän 90-asteen sääntö Duceenkin? Rullukoita ei käsittääkseni tarvitse vaihtaa, mutta täytyy katsoa niiden kunto kuitenkin. Varsinkin kun pyörän todelliset ajokilometrit voivat olla mitä vaan.
Tyhmä kysymys: saako venttilien shimmejä ostaa settinä jostain?
En ole saanut Ducea vielä ajoon, koska takajarrun sylinteri jouduttiin tilaamaan Hailacista. Tällä viikolla pitäisi tulla, saas nähdä. EI KYLLÄ MILLÄÄN MALTTAISI ODOTTAA!
Kiitos tämän palstan ystävällisten immeisten, ö-suodatin on jo hankittu, enää öljyt pitäisi löytää. Mielessä oli Shell Advance Ultra 15W50, mutta sitä ei ainakaan vielä ole Lahdesta löytynyt, 10W40 löytyy kyllä vaikka Agrimarketista vajaan kympin litrahintaan.
Kiitos ja kumarrus kaikille avuliaille vastaajille!
shimmeillä tarkoittanet säätöpalasarjaa. Juu kyllä sitä sarjanakin saa. Hinta vaan on mallia ihan vit**sti. Helpoimmalla pääset kun mittaat välykset ja tarpeen vaatiessa käyt hakemassa tarvittavan kokoset säätöpalat lähimmästä Ducatiliikkeestä järjettömään kiskurihintaan.
Täältä seikkaperäiset ohjeet kuminauhojen vaihtoon ja täältä pelkään kiristämiseen.
Itse ajattelin juottaa omalleni jaappanilaisissa hyväksi havaittua Delvacia ja tutkia kuinka paljon ölppää se syö. Jos ruokahalu on valtaisa täytynee oletettavasti siirtyä johonkin 20w50 ölppään.
edit: se pakollinen krojotusvire
Jälleen yksi tehottomaan pastakoneeseen hairahtunut
Itse olen tilaillut säätöpaloja Ducati Kaemnalta. Palvelu on nopeaa ja ystävällistä...
Jep, eli kaemna tuolta. Tavarat tulevat kuten sovittua, nopeus vaihtelee saatavuuden ja tavaroiden tyypin perusteella.
Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
Mitenkäs kauan pyörää tarttee seisottaa? Jos niitä puolen päivää mittailee ja tilailee sitten kaemnasta? Vähän hanurista kun pitää laittaa pyörä Lappeenrannassa ja asun itte Espoossa... jos postitus kestää liian kauan niin pyörä seisoo aurinkoisimmat päivät :I
...lähinnä venttiilien säätöpalojen tapauksessa.
No itse tilasin huggerin ja pleksin. Niihin taisi mennä ainakin se 2-3 viikkoa, mutta tosiaan tuo nopeus vaihtelee varmaan tavaroiden mukaan ja miten niitä on hyllyssä jne jne. Joka tapauksessa menee siinä nyt ainakin viikko, että tavarat on Suomessa. Kannattaa kysyä vaikka e-maililla tuosta toimitusajasta.
Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
Todellakin! *(Fly-boy @ Kesä. 13 2006,09:39) kirjoitti
![]()
Desmo Jugend