Huomasin tänään kun säätelin tyhjäkäyntiä (Yamaha FZ 750) niin kun säädin tyhjäkäynnin niin alas että justiinsa jakso käydä niin kuului selvä aika kovakin kolkotus jostakin laturin paikkeilta.
Eli pitääkö huolestua vai onko ihan normaalia ? =)
Osaakos joku sanoa mikä vikana kun säädän tyhjäkäynnin tuhanteenkierrokseen ja lähden ajelemaan ja pysähdyn vaikka liikennevaloihin niin saattaa pyörän kierrokset jäädä 2000-2500rpm/min hetkeksiaikaa ja laskee pienenajanpäästä tuhanteen.
Olen huomannut että kun pikkusen päästää kytkimestä eli jarruttaa vaihteella kierroksia niin saa nopeammin kierrokset alas.
Eli saako tuo ilmaa jostain läpi vai bensaa ?
Aikanaan Yamaha Diversionissani oli aivan samaa ongelmaa...kaasuttimien imukurkut oli halkeilleet ja otti ilmaa välistä. Korjaantui kurkkujen vaihdolla ja kaasuttimien säädöllä.
...Life`s a series of goodbyes...
-Yamaha FZ6-
Se kolkotus on normaalia monellakin myllyllä, jos tyhjäkäynti viedään liian alas, alkaa jotkut välykset paukkua vikasuuntaan, kun mylly yrittää väkisin pysyä käynnissä. Eikä ole kauhian terveellistä, joten pistä suosiolla vähän lisää kierroksia.
juu samaa mieltä !
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99
jep. Voiko tuo olla silti se imukaulavuoto vaikka lasken tyhjäkäynnin ihan alas eli juuri käy ja lähden ajelemaan niin silloin ei pysähtyessä jää pyörä huutamaan koville kierroksille ?
Saattaahan se olla alhaalta liian laihalle säädetty, niin tulee sama efekti.
Huono tie, parempi mieli
Imukurkut on nyt vaihdettu ja vanhoissa imukurkuissa oli halkeamia mutta vain pinnassa.
Tuosta ei ainakaan ollut huomattavaa apua mutta ilmeisesti kannattaa viedä vielä kaasarit säädettäväksi.
Onko hinta-arviota mitä mahtaa tulla kustantamaan ?
ok.
Senverran vielä lisäystä kun juuri testailin että avasin tyhjäkäyntiseosruuveja 3 kierrosta auki eli niistä se ei varmaankaan johdu koska muutosta ei tullut.
Säädin tyhjäkäynnin pikkusen isommalle ja kun väännän kaasua niin että se ottaa noin 2200rpm kierroksia niin se jää siihen huutamaan mutta jos käännän kaasukahvasta väkisin kaasua poispäin niin se hetkenpäästä laskee alas noin 1000rpm ja vaijerit eivät hanita joten olisko synkkaukset poskellaan ?
Hiukan kuulostaisi, että kaasuttimien läppäakselit väljät runkoihin. Vuotaa silloin ilmaa välistä ja jää helposti hiukka kanittamaan auki. Ne voi heloittaa tai sitten menee paketti uusiksi, jos näin on.
Mutta jos niissä olisi väljää niin eikös tuo sama tapahtuisi vaikka tyhjäkäynti olisi säädetty mihin ?
Tässätapauksessa jos laitan tyhjäkäynnin niin alas että juuri jaksaa käydä tuota ongelmaa ei ole.
tarkista nyt ensin se kaasereitten synkkaus. voi rauhoittua jo sillä vaikka kaasarit oliski väljät.
Paljonk sillä pyörällä oli jo työnnetty, lähinnä tuota kaasari asiaa ajatellen?
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota eivät raaka voima ja tietämättömyys kykenisi ratkaisemaan.
Suzuki GSX-1300R Hayabusa
Kawasaki ZZR1400
Kyllähän tuolla on jo 80t tuupattu.
Laskin neuloja pykälän alaspäin ja tuntuis ainakin näin äkkiseltään että alko toimimaan.
Olisko vika tosiaan voinut olla että neulat oli liian ylhäällä ?
Mikä mahtaa olla FZ:n vakio väli missä tuo sokka on ? Nyt on toisiksylimmässä.
Noniin eli edelleen vaivaa tuo kierrosten nousu mutta tutkin asiaa paremmin.
Eli kun lähden ajamaan pyörällä ja ajan sen lämpimäksi niin tuo vika ilmenee eli jää kierrokset noin 2000rpm ja ne saa laskemaan joko kaasukahvaa vääntämällä poispäin tai kytkintä pikkusen luistattaa niin että kierrokset laskee 1000rpm/min niin jäävät siihen.
Kun annan hetken pyörän jäähtyä abaut 10min ja laitan käymään niin se alkaa käydä 1000rpm ja jos käännän kaasua yli 2000rpm se laskee normaalisti tuhanteen.
Eli tuo vika on vain ajolämpimällä koneella.