Itte hommasin Suizan GS500E.
Ei liian tykki, kevyt ja ketterä. Kiva ajella melkein tiellä kun tiellä.
Kova sivutuuli vähän ottaa, mutta laitoin siihen bug-spoilerin niin olisko vähän vakauttanut.
Nyt on seuraava hakusessa, mutta ajattelin pysyä merkissä ja valita 650 SV:n jotenkin tykkään siitä.
E: mainos olis nätti GS myynnissä ;)
http://www.nettimoto.com/362683
T
Jussi
---
"Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"
kiitoksia tästä(Luolis @ Kesä. 11 2006,20:40) kirjoitti
käyn heti katsomassa...
mietiskelin aluksi kanssa tuota pyörää (cbr600f), mutta sitten rahoitusportaan (lue: iskä(T£M£ @ Kesä. 11 2006,19:50) kirjoitti
) mielestä se olikin liian kallis ja isokuutioinen "pienelle tytölle" (?). Joku sen työkaverin ex-heilan kummityttö oli kuussatkullaan kaatunut, joten eihän nyt sitä voi siis hankkia... Voih
Suzuki gs 500 e on aika hauska ajella, ostin sellaisen just tyttöystävälle ja oon sillä itsekin ajellut. Jos kerran pelkäät ajella piikkistä isommalla niin sitten tuskin isommallakaan tapat itseäsi. Ei isommatkaan pyörät lähde käsistä jos ei kuski tieten tahtoen halua kaahata. Noita gs:iä saa halvalla ja ne on kestäviä.
Niin ja tuollaisesta ei kannata maksaa liikaa. -90 malli 40000 ajettuna teknisesti hyvässä kunnossa, mutta muutamalla naarmulla varustettuna maksoi 1900 e.
jees, tuo 1900€ kuullostaa ihan kohtuu hinnalta, varsinkin kun niiden joita olen katellut hinnat on jotain 6000€ ja ylöspäin(pajazo @ Kesä. 11 2006,23:15) kirjoitti
ehkä ne sit oli hieman uudempia..
Eikö? Mun parempi puolisko aloitteli CBR125:lla vaikka olisi voinut ostaa saman tien ison pyörän. Pointti oli siinä, että tuolla on helppo harjoitella ajamista niin, että ensin harjoitellaan pyörän hallinnan peruskoreografia, eikä pyörän paino ole tekemässä asiaa liian vaikeaksi. Tällainen 120-kiloinen piikki sallii paljon enemmän niitä alkuvaiheen pakollisia perustöppäilyjä hitaissa nopeuksissa kuin joku 180-kiloinen 500:nen. Onko tästä sitten hyötyä jollekin toiselle harrastusta aloittavalle, onkin jo toinen juttu. Jos moottoripyörää tai mopoa ei ole tullut koskaan ajaneeksi, ei yhden tai puolen kesän piikkivaihe ole yhtään huono vaihtoehto eikä tule kovin kalliiksikaan.(Luolis @ Kesä. 11 2006,20:40) kirjoitti
Toi CBR125 on oikeasti kiva pyörä ajaa, mutta se ei ole motaripyörä, eli CBR125 opettaa ajamaan siellä missä prätkää "kuuluu ajaa", mutkapätkillä se menee tosi hienosti. Kävin itsekin sillä silloin tällöin ajelemassa ihan vaan ajamisen ilosta, vaikka omassa pelissä on suunnilleen 14-kertainen määrä tehoa. Ei tehon puute ajamisen riemua murenna. Vaikea sitä on silti selittää edes kokemuksen pohjalta, kannattaa koeajaa ja funtsia asiaa ihan itte.
1000
no siis tätähän itsekin mietin! tietysti ymmärtää, että miehet haluavat päästä lujaa pyörillään, koska ovat no..miehiä! mut olen nainen(Hannula @ Kesä. 12 2006,10:00) kirjoitti
mua ei haittaa vaik köröttelisin jalkakäytävällä
ainakin ens alkuun...
joku on sanonut ; puuhun kiipeäminen alkaa juuresta *
ehkä se voisi päteä tässäkin asiassa *
piikillä on tullut työnettyä jopa euroopassa ja sen ajan laitokset oli kyllä ihan toiselta planeetalta kuin nämä uudet. Ok tehoja oli vähän enemmän mutta ei taas ajo-ominaisuuksia *
Joo itellä on piikkiseepra pyöränä, ja voisin suositella, mutta kun kerta ikää riittää isompaankin niin kannattaa hankkia sellanen. 16-kesäselle tuo on vielä oiva valinta, mutta äkkiä siihen tylsiintyy... Cbr:llä motaria ajaminen ei ole sitä herkuinta, ei mitenkään pahasti jalkoihin jää - meneehän siellä asuntovaunuja, peräkärrejä ja rekkoja sitä 80-90 - joten pääsee myös ohittelemaankin. Mutta kokoajan saa olla kaasupohjassa ja se on puuduttavaa. Lisäksi jos on vastatuulta enempi, niin matkanteko on todella tuskaista. Ei se kulje. Kyllä sitten oivallisissa oloissa mittariin saa sen 120-130 helposti, itse olen saanut 140 mittariin kehällä passatin imussa, olisi vielä hieman mennyt enemmänkin, mutta passatin ruuhkajonoissa ei pystynyt.. :P Oikeaa nopeutta tuo on kuitenkin ´vain´ jotain 125km/h.
Jotain 500-600 (naku) vois olla aika hyvä aloitteluun ja harjoitteluun. Motarinopeuksissakin on vielä mahdollista kiristää sitä vauhtia, ja vastatuulellakin pääsee ajamaan motaria reippaasti. Tietenki nakuissa tuuli pääsee vaikuttamaan paljon, mutta niin se pääsee cbr:ssäkin, koska ajoasento on huomattavan pysty. Lisäksi sitten kun alkaa tehoa haluamaan lisää, niin 500-600:sta pyörästä on paljon helpompi kutitella hieman vielä tehoja, cbrään on melko vaikea saada lisätehoja...![]()
Kör som du kan, om du kan inte köra som du vill.
Puhun usein - mutta paskaa.
niin kun kuitenkin joudun joitain hieman pitempiä välimatkoja ajamaan (esim.helsinki-lahti), jossa motaria joutuu käyttämään, ni olisihan se ihan kiva, ettei jalkoihin jää(Elazi @ Kesä. 12 2006,11:54) kirjoitti
![]()
Off topic, onk kellään hyvää vinkkiä mitä reittiä ajaa ko. väli, siis mielenkiintoisempaa kuin motari?(lara @ Kesä. 12 2006,12:17) kirjoitti
Siinä tapauksessa itse EN hankkisi cbr´ää enkä varmaan edes ajattelisi sitä vaihtoehtona. (Näin jälkikäteen..)(lara @ Kesä. 12 2006,12:17) kirjoitti
Ja noi nakut, niin kyllähän niihin saa pleksejä mitkä suojaa tuulelta. Tai sitte joku pikkumoottorinen matkapyörä, ne vaan on jo raskaampia käsitelläkki... (?)
![]()
joo no tosta piikki-ideasta oon jo vähän kuin luopunut... parempi suoraan ostaa se iso ja harjotella vaik naapurinpojan mopolla :P tulee vähän halvemmaksikin(Elazi @ Kesä. 12 2006,16:08) kirjoitti
![]()
Ja se on varma että hauskuutta riittää pitempään.![]()
ja siitä rahotuksesta....ite ostin ensimmäiseksi isoksi pyöräksi 600 hornetin 99 vuodelta...käsiraha oli joku 1950€ ni 1500 syksyn opintolainaa sit loput 450 palkasta ja joululahjoista...ja loppu rehellisesti kolmeks vuodeks pätkälle eikä vituta tippaakaan...kun pyörähimo iskee ni ei oo oikee mitää tehtävissä..mut eipähän kerkee niin paljon
ku tulee oltua pyörän selässä
Kyllä toi speksi vaan IMHO huutaa "CBR 600!!!". Vielä jos haluaa tulla lajin pariin suht. tiukalla budjetilla niin tommonen "2-pyörästen corolla" on aika hyvä vaihtoehto, muunmuassa seuraavista syistä
- järjettömän hyvä tarjonta eri ikäisissä ja hintaisissa käytetyissä, kuristusosia voi saada käytettynä taikka vaikka valmiiksi kuristetun löytää
- sopii tonne motarille ihan ok ilman muutoksia (noi nakujen lisäkatteet maksaa oikeeta rahaa, suhteessa yli 5 v pyörän hankintahintaan), korkeella tuplakuplalla varustettuna melkein kun VFR:ää ajelis
- nää on aika pomminluotettavia ja jos jotain ongelmia tulee niin aftermarket ja käytettyjä varaosia on suht helppoa löytää
- katetuksi mopoksi suht pysty ajoasento ==> rennompi ajella matkaa ja hiukka ehkä helpompi hallita
- "kyykyt" on vaan yksinkertasesti paras vaihtoehto jos meinaa asfaltilla ajella (tää on niinku totaalisen 100% objektiivinen mielipide, ikinä en oo muita ku kyykkyjä omistanu)
Budjetoinnista sen verran että oli budi mikä hyvänsä niin valitaan sitten sen hintanen mopo että on varaa hommata kunnon varusteet, sekä mukavuus että turvallisuus syistä. Jos pätkällä ottaa niin rahoituskasko on aika edullinen vaihtoehto vakuutuspuolelle ja alottelijalle kun helpommin jotain pientä sattuu (kumpsahdus kävelyvauhdista parkkipaikalla) niin toi bonuksettomuuskin on ihan jees juttu.
Retired to a 4-wheeled coffin, yo.
Moi, tässä omat kokemukseni
Itse aloittelin tuossa keväällä tämän mahtavan harrastuksen Yamahan Thundercatilla. Laite siis 600cc ja oikein mukava ajettava, takana tältä vuodelta 5000km.
Mutta mutta, eilen kävin viemässä yammun takaisin liikkeeseen ja matkaan tarttui ZX-9R. Täytyy sanoa että ei mulla pyörän vaihdoksenjälkeen nopeudet ole kasvaneet mutta on tuolla pyörällä AIVAN toista ajaa --> fun factor on huomattavasti isompi![]()
Niin ja siis pakko sanoa sen verran tästä, että cbr 125r on erittäin hyvä aloittelijalle, mutta parempiakin on niille, joilla sitä ikää riittää isompaankin kuin kevariin. Kevarikuskeille toi on todella hyvä pyörä, harjottelemiseen yms.. Ulkonäkönsä puolesta isot vilkut, peilit ja vähän kahvapainotkin toimii eräänlaisina crashpadeina, eli kaatumarautoina.Itse en ole niitä kokeillut vauhdista, mutta iskä on tuon kyljelteen paikoillaan kaatanut (vahinko tietenkin), mutta katteissa ei ole näkynyt mitään..
![]()
kivannäköinen pyörä(Seeber @ Kesä. 11 2006,19:03) kirjoitti
profiilissa näkyy..
Kivannäköinen ehkä mutta voi kiesus miten pieni!Tuo ei todellakaan ole laite jolla aloitetaan moottoripyöräily vaan ennemminkin peli jolla lopetetaan mopoilu. Enpä kyllä voisi kenellekään suositella ekaksi pyöräksi 500-kuutioista pienempää.. 125CBR liittyy moottoripyöräilyyn yhtä paljon kuin kumivene kilpasoutuun - vähä sinnepäin muttei lähellekään.
(Ja joo, tuolla aiemmin tuli hyvä huomio: töihin on mentävä jos jotain haluaa hankkia - ellei sitten isi osta.)
"Paskaks vaan jos se paskaks menee"
CBR600RR '07 -raaseri
Piikkinenhän on ihan loistava aloituspyörä jos tarkoituksena on aloittaa enska- tai krossiharrastus..
Mut ei ne kuutiot kaikkea tee, ite vaihdoin 600cc 95-heppaisen 400cc 40-heppaiseen ja on joku kiljoona kertaa hauskempi.
ZZR 250? Tehojen puolesta samaa luokkaa kuin entisajan piikit mutta kuitenkin valovuosia edellä nykypiikeistä... Näyttää kuitenkin jo ihan oikealta moottoripyörältä katteineen kaikkineen. Ajoasento tietty on aloittelijaystävällisempi noissa perusnaku-viissatasissa, mutta toisaalta tuo zzr250 on mun mielestä vähän niinku CBR125 isoveli. Hiukan isompi ja tehokkaampi mutta tyyli on sama. En tiedä onko se 25kW tehtaalta jo vai ihan pikkusen yli, mut luonne tuskin muuttuu dramaattisesti kuristamallakaan. Mun käsityksen mukaan helppo hallita kun painoa on alle 150kg ja katteen ansiosta sillä voi jaksaa pidemmänkin siivun matkaa ajaa jos niikseen tulee. Tosin tää kaikki on ihan paperitietomutua, mut jollakulla täällä taitaa tollanen pyörä olla niin siltähän voi kokemuksia kysellä. Olisko ollu Tuulityttö?
Kuvia ZZR250:stä löytyy ainakin tuolta http://www.motot.net/forum/viewtopic.php?t=50933
ja tuolta jotain käyttökokemuksia http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....t=15375
varsin osuvasti sanottu(tumeetti @ Kesä. 19 2006,20:35) kirjoitti
hehe, pappa betalar
![]()
Mulla aloitti eukko viime kesänä mopoilun 500 cb:llä ja ei sitten mitään ongelmia. Ikinään ei ollut muuta kuin polkupyörää ajanut. CB ainakin oli helkkarin helppo ajaa, paljon helpompi omasta mielestäni kuin esim. teinivuosieni piikit (TZR yms.)
Se vaan tuli tuossa mieleen, että kun asut kotona vanhempien luona, niin minkähän ikäinen olet (anteeksi, ei saisi naiselta kysyä...) ja miten tuon korttipolitiikan nyt sitten käy? Eli joudutko kuristamaan pyörän 25 kW jotta pääset baanalle? Tämäkin on yksi tarjontaa rajoittava tekijä.
Jovain sanoi näyli
hehe, 18 olen.. eli se jää siihen 25kW. Niin siitä piti kysyä, että 'kärsiikö' pyörä siitä kamalasti, kun sitä kuristaa? Kun ei noita 25kW pyöriä paljon ole ennestään..(gsp @ Kesä. 19 2006,22:02) kirjoitti
![]()
Ongelma ei ole siinä että pyörä kärsisi, vaan siinä, minkä pyörän voi järkevillä kuluilla kuristaa 25 kW. Esim. noita käytettyjä 500 kuutioisia saa aika hyvin jo valmiilla kuristussarjalla.
Tässä mielestäni jotain miettimisen arvoisia:
gs 500 e
cb 500
ER5
gpz 500
Nämä edellä olevat ovat paitsi helppoja ja ketteriä ajaa, myös edullisia ylläpitokuluiltaan.Sinuna lähtisin viissatkulla harrastuksen pariin ja nimenomaan peruspyörällä.
Jovain sanoi näyli
Oliko tämä kompa?(Köpi @ Kesä. 12 2006,12:23) kirjoitti
Itse ainakin custom-köröttelen baanaa 140, siellä on näkynyt joku muukin ajelemassa
![]()
Uusimmassa bike:ssä juttua 25kw mopoista ;)
-Mä en kyllä myöskään kallistu noitten piikkisten suuntaan - nälkä kasvaa syödessä anyway, ja hommaa sitten taas isompaa jne. -Musta toi luokkaa "puoli litraa" ,puolin ja toisin, on tosi hyvä aloittelevallekin motoristille, varsinkin kun nää tän päivän pyörät tossa luokassa on painoltaan ja käsiteltävyydeltään lähes piikkimäisiä(jos ei tehoeroa huomioida) verrattuna takavuosien "putki-hetekoihin". Tietty tää on taas niin helppo sanoo kun on perseen alla 400 kiloo ja vuosien ajokokemus ja "tonneja takana"
-Jos budjetti vaan antaa myöten, niin suosittelisin näin 30 vuoden moottoripyöräkokemuksella (mikään merkkifriikki olematta) kallistumaan CB500:sen suuntaan - idioottivarmaa, helppoa tekniikkaa aloittelijallekin (lähes 40v reseptillä taottua). Ajaa pitempiäkin reissuja jo kummasti eikä tuuli ryöpytä ihan mennen tullen. Ei muissakaan moittimista liene, ja KAKSI PYÖRÄÄ ON AINA NAUTINTO NELJÄÄN VERRATTUNA!
-Tuli mieleen että ois yks joutilas CX500 Custom, mutta on kyl alkajalle aika rohjo - painoa ja painopiste aika korkeella.
-Ja on täällä meilläpäinkin meitä motoristeja - ainakin yksi sun lisäkses![]()
![]()
![]()
Elämäntapamotoristi