Jenkit neuvoo toisiaan oikeassa tavassa tarkastaa öljy. Täytyy myöntää, että itteäkin on aina välillä viiksettänyt tuo öljyn tarkastelu ja ihmettely siitä "minne se nyt taas on kadonnut"
JENKKITHREADI
Ja toinen
TOINEN THREADI
<p>2002-2014</p>
Heh. Aina sitä oppii jotain uutta. Olen aina ihmetellyt miksi tuo ensimmäinen "puolikas" mittalasia kuluu hetkessä. Siksipä olen aina pitänyt öljymäärän max. "puoli-silmässä", kun luulin, jotta tuo polttaa herkemmin tuon "ylimääräisen".
Tänään sitten kokeilin tuota threadissa kerrottua kikkaa pitää pyörää puolisen tuntia sivuseisontatuella ennen keskiseisontatuelle nostamista. Tämä siksi, että öljynlauhdutin tyhjentyisi. YllätysYllätysKun nostin puolen tunnin päästä pyörän keskiseisontatiuelle ja annoin tuo siinä seisoa 10 minuuttia - oli öljyä mittaikkunan yläreunaan! Joka aamu viikon ajan töihin olen kurkannut keskiseisonnassa yön viettäneen pyöräni ja öljyn pinta on aina jököttänyt linssin puolivälissä!
Eli mitä tästä nyt sitten opimme? Ainakin sen, että kannattaa mitata aina samalla tavalla. Pyörä suoraan ajosta keskiseisonnalle TAI ensin sivuseisontatuelle joksikin aikaa, joka riittää tyhjentämään lauharin ja vasta sitten keskiseisonnalle. Molemmat tavat antavat säännöllisesti eri tuloksen! Ja jos öljypinta on mittaikkunan alareunassa, niin seisota ensin ajon jälkeen sivuseisontatuella ennen pyörän nostoa keskiseisontaan öljymäärän tarkistusta varten. Öljylauhduttimeen jäävä öljy siis (ainakin R1200ST:ssä) on siis puoli mittaikkunallista....
<p>2002-2014</p>
No täälläkin on ihmetelty öljypinnan tarkistuksia.
http://www.matkaendurot.net/forum/viewtopic.php?t=857
Tärkeintä on että ei koskaan täytä yli max-merkin. Se voi johtaa siihen, että öljy vuotaa stefan läpi kytkimelle ja kytkin on sökö.
Mulla ei kulu öljyä juuri ollenkaan R1100GS ja ajettu 73.000 km
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
R:ät kuluttaa öljyä ekoilla ~5000 kilsalla aikas reippaasti, sitten se kulutus loppuu eikä palaa ennenkuin on matkaa takana. Kulutuksen loppumistahti riippuu sisäänajosta, elikkä siitä kuinka hyvin männänrenkaat asettuu. Jos köröttelee liian hitaasti, vedättelemättä, niin kulutus jatkuu pitempään..
Eka R1100 vei mittalasin ylhäältä alas 1000-4000 kilsalla ja toisen puoleen väliin 4000-6000 ja sitten ei enää ikinä huomattavissa olevaa määrää.
Eka R1200GS vei 1000-5000 mittalasin ylhäältä 1/3:osaan, mutta ei alemmas. Sitten jäi pieni kulutus 5000-10 000 välillä 1/3 osa lasissa alas ennenkuin loppui.
Nykyinen on imaissut 1/4 lasia 1000-2500, katsotaan miten kehittyy..
FIN_GSer
Joo. Ärrät kuluttaa uutena (ja vanhempanakin) enemmän kuin nykyaikaiset H2O-jäähdytteiset vertikaalisylinteriset.
MUT - olennaista on myös tuo "näennäinen" kulutus. Eli jos aina vetäset suoraan ajosta suoraan keskiseisontatuelle, jää öljy mittalasin puoliväliin....
<p>2002-2014</p>
Mä tarkistan R1100S:n öljyn pinnan aina sivutuelta pystyyn nostettuna, kun ei näet ole keskitukea. Eli kylmällä koneella ennen lähtöä, siinä sitä pitelee pyörää stongasta pystysuorassa ja koittaa kurkkia öljysilmää ilman että mopo kaatuu päälle tai yli oikealle puolelle...
Öljyn kulutus on ollut sellaista 0.2 l / 1000 km. Tuntuu vähän siltä, että talviseisokin jälkeen mennee ensin vähän enemmän, olisko joku paikka vähän jumissa ennen kuin asettuu ekan tonnin jälkeen. Pelillä on ajeltu kaikkiaan 50.000 km.
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
"Öljyn kulutus on ollut sellaista 0.2 l / 1000 km. Tuntuu vähän siltä, että talviseisokin jälkeen mennee ensin vähän enemmän, olisko joku paikka vähän jumissa ennen kuin asettuu ekan tonnin jälkeen. Pelillä on ajeltu kaikkiaan 50.000 km."
Mulla sama homma. Talven jälkeen eka 500 km imasee puoli lasillista.
Sitten asettuu. R 1200 GS
Voi veljet!
Ookkonää varma, ettei tuo ole öljynlauhduttimessa(TLo @ Kesä. 12 2006,14:12) kirjoitti
![]()
<p>2002-2014</p>
No mun ei tarvi öljyä lisäillä 10.000 km vaihtovälillä.
Ajettu 73.000 km R1100GS.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Viime kesänä tuli tehtyä sisäänajettulla RT1200:lla Euroopan reissu,noin 2500 kilsaa ja öljyä män noin 1,5 litraa.(mchuurre @ Kesä. 14 2006,20:20) kirjoitti
Päätin olla hommaamatta täksi kesäksi erillistä reppua jossa kuljettaa öljyä joten vaihdoin pyörää. *![]()
White punks on dope!!
No minkä pyörän hommasit.(Waltzu @ Kesä. 15 2006,17:48) kirjoitti
Ton GS:ssän, joka ei kuluta vanhanakaan mitään vai jonkun muun.
Pekka
![]()
![]()
Pekka
Oma kokemus kyllä on (huonoa tuuria?) että jokainen Ärrä (itse omistanut R850R, R1150R, R1100RS, R1200ST) vie öljyä. Enemmän tai vähemmän riippuen olosuhteista ja öljystä. Se nyt vaan kuuluu tuohon konstruktioon.
Minimissään kulutus on ollut jossain desi/1000km, maksimissaan lähellä litraa/1000km. Aivan riippuen aiemmin mainitsemistani tekijöistä. Ennätys tuli sisäänajossa olleella R850R:llä ensimmäisen tonnin aikana, jolloin se vei tuon litran. Kahden kympin kohdalla kyseinen pyörä vei enää pari desiä tonnilla.
<p>2002-2014</p>
No joo,ei tää ollu tarkotettu minään provona.
Kukin ajaa millä lystää ja ostaa öljynsä mistä haluaa
Tässä tapauksessa tuli kylläkin todettua että ei
kannata ikinä ostaa uutta pyörää ilman koeajoa,varsinkaan jos ei aiempaa kokemusta kyseisestä ole( esim. boxeri).
Ja sitte ku osuu kohdalle vielä huono yksilö niin
kyllähän se panee![]()
White punks on dope!!
juu,,, noi tollaset melko tehokkaat kaksimukiset prätkänkoneet pitää sisäänajaa heti uutena melko raskaalla kaasukädellä. Eli jos ajelee ensimmäiset 5000km tosi "hissuksiin", voi tosiaan käydä niin että koneen öljynkulutus ei lopu koskaan. Mulla alkaa 30000 lähestymään R1100S:ssä ja tänäkesänä ei ole tarvinnu lisätä kertaakaan öljyä, itseasiassa pinta ei ole vajentunut mittasilmässä ollenkaan. Aiemmin tosiaan pahimmillaan öljynkulutus oli jopa 0,5litraa/1000km. Joku mainitsi että "sisäänajettu" R1200RT kulutti 1,5l/2500km,,,,,??? EI VARMASTI kuluta, jos sisäänajo on tosiaankin tehty "oikein". BMW:ssähän sisäänajo saattaa kestää 30000-40000km jos se on heti uutena tehty "väärin", kts. linkki.
Tässä hyvä sivusto aiheesta http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Waltsulle sanoisin että valitettavasti juuri se että ihmiset ostaa pyöriä kokeilematta niitä, on syynä montakertaa siihen että syntyy mielikuva siitä että jokin merkki/malli on huono, vaikka syynä onkin oikeasti se että kyseinen malli ei vain sopinut kyseiselle henkilölle.
Esimerkiksi Bemarin vaihteistoa on haukuttu paljonkin, mutta napina useimmiten kuuluu niiden suusta ketkä ovat ostaneet "ensimmäiseksi pyöräksi" BMW:n. Jos vaihteiston käyttö vaatii taitoa, eikä sitä ole, saattaa helposti tulla mielikuva että vaihteistossa olisi jotain vikaa, vaikka niin ei olekaan.
Now: BMW R1200S. Old: BMW R1100S, Yamaha FZR1000
Yksi syy tohon turhaan öljynkulutukseen voi olla öljylaatu.
Mä olen käyttänuy mun R1100GS:ssä kunnon "vanhan auton " öljyä. Neste Super Motor Oil 20W-50 öljyä. Maksaa Nesteen huoltoasemalla alle kympin neljän litran pönikkä.
Se on tarpeeksi paksua myös kylmänä.
Siihen käy muuten kanssa Mahlen OC21 suodatin, maksaa jotain 4 euroa autovaraosakaupassa.
Ja toi öljy on BMW huoltokirjan mukaan suositeltu öljy.
Joku täyssynteettinen 5W-50 ihmeöljy voi olla niin litkua kylmänä, että sitä hurahtaa muutama lusikallinen männänrenkaiden ohi käynnistyksessä, ja palaa pois taivaan tuuliin. Ei noi ärräpyörät semmoisia öljyjä tarvi.
Vanha tekniikka, vanha kunnon öljy toimii![]()
![]()
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Tuo Nesteen öljy (Super Motor Oil 20W-50) sopii varmaan myös R1150 R:lle? Vuosimallia 2002.
Pyörä on mulla ekaa kautta ja huomasin, että öljyä ei oikein näy tuolta tarkistusikkunasta, kun pyörä on keskijalalla.
Ajattelin lisätä hieman öljyä, mutta eipä mulla olekaan mitään käsitystä millaista öljyä siellä koneen sisällä tällä hetkellä on. Ei sinne varmaan voi ihan mitä tahansa päälle kaataa? Viimeksi öljyt on vaihdettu n. 4 tuhatta kilometriä sitten merkkihuollossa Saksassa. Pitäisikö öljyt vaihtaa samantien kokonaan? Kannattaako suodatin ostaa jostain muualta kuin merkkiliikkeestä?
Ihmetyttää myös tuo öljyntäyttöaukon korkki. Siinä ei ole kierteitä ollenkaan.. Toivottavasti pysyy paikallaan.
Ehkä, mut kuitenkin heti!
Vaihda öljyt. Ei ole iso vaiva. Mitä tarkoitat öljyntäyttöaukon kierteiden puuttumisesta. Pitäisihän tuossa moiset olla. No sen muovikauluksen (jossa kierteet ovat) saa kyllä varaosana...
<p>2002-2014</p>
Ok. Öljyt vaihtoon. Ilmeisesti tuo Nesteen öljy on ihan ok? En kyllä löytänyt Nesteen sivuilta ko. öljyä. Neste Special löytyy 20W-50 arvoilla ja sillä on myös BMW:n "edellyttämät" laatuluokitukset: API SF/CD.
Löysin kuvan tuosta öljyntäyttöaukon korkista. Tuossakaan ei näytä olevan kierteitä. Ainoastaan tuollaiset väkäset, jotka ilmeisesti pitävät korkin paikoilla... Oma korkki ei kyllä ole tuollainen muovinen vaan metallia ja bemarin logolla. Tarkoitettu avattavaksi työkalun avulla. Ei käsin.
Kuva: Korkki
Tästä ketjusta löytyy ohjeita R Bemarin huoltoon ja myös öljynvaihto-asiaa. Ja ohjeita siihen öljypinnan ihmettelyyn.
http://www.matkaendurot.net/forum/viewtopic.php?t=857
Samoin sieltä löytyy paljon erilaisia suodattimia, jotka sopivat noihin R 1100, R1150 pyöriin kunhan jaksaa kelata ketjua sinne loppuunpäin. Mulla on nyt pyörässä Mahle OC21, joka maksoi Raahen Varaosaportissa 4.- euroa.
Toi Neste 20W-50 öljy on näköjään semmoinen "vanha öljy", jota ei kaikilta Nesteen hultoasemilta löydy. Se on vissiin alunperin tarkoitettu vanhempiin autoihin, joita ei enää etelässä paljon liiku. Raahesta sitä saa parilta Nesteeltä. Hintaa 9.60 neljän litran pönikkä. Ja toimii mainiosti. Ja se on Bemarin huolto-ohjeiden suosittelema öljy.![]()
![]()
Se sun öljykorkki on semmoinen tarvikkeena saatava korkki, jota on vaikea avata ilman erikoistyökalua. Niitä jotkut on asennelleet pyörään ilkivallan pelossa. Ei varmaan kyllä Suomessa kukaan keksisi työntää jotain hiekkaa vaikka tosta öljyntäyttöaukosta sisään ilkivaltamielessä. Mulla on ihan vakio muovikorkki ja toimii hyvin. No voi toi tarvikekorkkien asennus olla myös jotain Bemarifriikkien ulkonäkötuunausta kanssa. En oikein ymmärrä, kun mulla pyörä on pääsääntöisesti ajamista varten.
Pekka
![]()
![]()
Pekka
Espoosta löytyi tuota Nesteen öljyä (Special 20W-50) ainakin Olarin nesteeltä, merituulentien vierestä. Monesta muusta paikasta sai ainoastaan "eioota". Tais olla noin 12€/4L
Kävin myös hakemassa Biltemasta öljynsuodatintyökalun suodattimen irroittamiseen. Hyllystä löytyi VW/Audi mallinen avaaja (Art. 20-321). Takana lukee sen olevan 74mm suodattimelle, mutta ainakin tuohon Mototripistä hakemaani orginaaliin (18€ plus 1€ prikasta) se sopi kuin nenä naamaan. Hinta 2,95. Ei paha verrattuna bemarin omaan 40 euron vaihtoehtotyökaluun.
Huomenna sitten öljyt ulos, Nesteet tilalle ja perjantaina pyörällä Juhannusta viettämään.
Kiitos taas kaikille avusta
tomi
Joo, noita öljysuodattimien peltisiä avaimia löytyy jokaisesta autovaraosakaupasta. Mä ostin omani Raahen Varaosaportista. Maksoi jotain 5 euroa. Se avainväli on mun mielestä 76 mm.(tomiSS @ Kesä. 21 2006,20:39) kirjoitti
Paras ostaa semmoinen, jossa on mutteritappi siinä pohjassa. Siiihen saa sitten helposti momenttiavaimen kiinni. Ja voi sen suodattimen vääntää myös itse sopivaan momenttiin, kun tuntee sen voiman ranteissaan, se ei ole paljon
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Jos kulutus jatkuu, on kone LEPO(FIN_GSer @ Kesä. 11 2006,19:45) kirjoitti
Mikäli kone viä litran tonnilla, se on paska. Turha ruveta puolustelemaan jollain siisäänajolla![]()
Japanilaisten amerikankustomien jaosto kiittää ja kumartaa
Öljynkulutus on ongelma! Jota kukaan ei halua![]()
Kone ei viä öljyä jos alakerta on kunnossä ja venan kumit hengissä![]()
Tiedä sitten kuinka paljon nuo millit tuossa avaimessa merkitsevät tai kuinka tarkkaan tuo bilteman avain on mitattu/valmistettu, mutta 74mm siinä lukee ja hyvin istuu suodattimeen.(Pekkavee @ Heinä. 01 2006,01:43) kirjoitti
No piti oikein mitata.(tomiSS @ Heinä. 01 2006,11:12) kirjoitti
Oli se 74 mm
En tiedä mistä ton 76 milliä keksin
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Tuota..
Koneesta häviää öljy kolmella tavalla:
1. vuotamalla tiivisteistä (öljyläntti)
2. huohottamalla huohottimesta (haisu)
3. palamalla pytyssä (sininen savu)
Pyttyyn öljy pääsee seuraavia reittejä:
1. venttiilin ohjureista
2. kannenetiivisteestä
3. männänrenkaitten ohi
Käytännössä BMW:n koneet ei vuoda öljyä, eikä kannentiiviste ole rikki, joten öljy häviää koska:
1. kone huohottaa
2. ohjurit (kumit, jos on) fuskaa
3. männänrenkaitten ohi
Vähämukinen suuri moottori huohottaa varsin reippaasti ainakin kuumalla. Tätä kautta öljyä häviää uudesta ja vanhasta koneesta. Vanhasta ehkä enemmän, jos männänrenkaat päästää painetta kampikammioon.
Venttiilin ohjurit ja niiden tiivisteet on kuluvaa tavaraa. Ohjurit alkaa päästää öljyä iän myötä. Vaatii tosin reippaasti kilometrejä taakse.
Männänrenkaitten ohi öljyä kulkeutuu aivan uudesta koneesta, koska männänrenkaat ja sylinteriputki ei ole kunnolla sisäänajettu.
Vanhassa koneessa samaa tietä öljyä kuluu, koska kone on jo loppuunajettu. Tässä välillä on aika, jolloin öljyä kuluu erittäin vähän.
Sekä ohjurit että männät vaatii voitelua, joten öljyä pääsee tiivisteitten ohi aina. Ohjurinkumien on päästettävä hiukan öljyä ohjureille, tai ohjurit kuluu nopeasti, Männänrenkaitten on päästettävä hiukan öljyä, tai mäntä ja sylinteriputki kuluu nopeasti. Tämä on tyly tosiasia!
Oikeasti öljyä kuluu erittäin vähän ja kulunut öljymäärä korvautuu shitillä ja muulla aineella, joten näyttää siltä, että öljyä ei mukamas kulu. Joskus öljymäärä näyttää kasvavan, jos esim. polttoainetta imeytyy öljyyn. (Tämä tosin koskee tyypillisesti autoja talvisin.)
-> JOS käy niin, että minulle tulee <30 000 ajettu Bemari, joka kuluttaa reippaasti öljyä, niin ensimmäisenä käyn vedättelemässä raskaalla kädellä (keski-max. kierrokset + kaasu auki) pari -n tankillista ja toivon mänänärenkaitten asettuvan.. Ei siellä muuta vikaa ole, kuin huono sisäänajo!
FIN_GSer
Lainattua:"...käyn vedättelemässä raskaalla kädellä (keski-max. kierrokset + kaasu auki) pari -n tankillista ja toivon mänänärenkaitten asettuvan.. Ei siellä muuta vikaa ole, kuin huono sisäänajo!
FIN_GSer"
Juuri näin. Sitä voidaan kirjoitella kaikenlaista että sun mopo on p***a... mutta faktat faktoina. Munkin mopotin (R1100S) oli seissyt tai ainakin ollut vähällä ajolla käytettynä liikkeessä 2 vuotta, ja söi öljyä ekalla tonnilla yli litran. Kolmen tonnin ajon jälkeen öljynkulutus asettui minimaaliseksi.
Se on mukavaa kun joku joka tietää pistää pashapuheet omaan arvoonsa.
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."