Vaikka oli vi*un kuuma täytyi laittaa ajokamat päälle. Hiat ja takki hieman auki jo vain ilmanvaihtoa oli tarpeeksi.
"Pojat" näytti keulivan kaupungilla bermudoissa t-paidat päällä. Ensimmäisten lippojen jälkeen varusteetkin varmaan lisääntyy.
BMW R1200RT
Hyvät kaupat tehdään ostaessa ei myydessä.
Kyllä sitä tulee puettua nahat päälle vaikka olisikin melkoisen lämmintä.
Driving Saab turbo may cause serious addiction!
Joo. Arvet opettaa.
Ja TÄSSÄ tuore muistutus että oikeasti kypärä on ihan hyvä olla olemassa vaikkei paikallinen lainsäädäntö sitä sattuisi vaatimaan.
Edit: tulipahan vaan huonona vitsinä mieleen että tuosta saa varsinkin kaukoidässä hyvin tunnettu "menettää kasvonsa" -ilmaisu sangen konkreettisen merkityksen...
Eilen (ja tänäänkin) päällä Alpinestarsin verkkorotsi sekä Islannista löydetyt verkkohanskat (suojilla molemmat). Eikä tullut/tule (?) kuuma.
Varusteet kelien mukaan, vaan ei t-paita-shortsit-tennarit yhdistelmää...
Mittariin (lämpö sellaiseen, joka on auringossa) on kertyny +35 astetta. Nahat menee päälle, oxtaarit jalkaan ja hanskat käteen.
kiloGixxerillä alinopeutta!
Meillä on par'aikaa saman verran varjossa. Menee verkkotakki ja kevlarifarkut. Kun vielä verkkokypärän sais...(Diapam @ Kesä. 13 2006,09:17) kirjoitti
Osittain o.t: Eilen, Brysselin ulkokehällä, huima näky; Hondan isolla skootterilla kaveri laski kauluspaita lepattaen, hanskat ja kypärä oli. Ohitti meikäläisen oikealta, splittaili jonojen välistä ja jonot menivät 90 - 110. Skootterin "jalkatilassa" kohtuukokoinen koira..! Ajotyylistä tuli mieleen, että liekö opassellainen...
Yleensäkin skootteristeilla se varustus näkyisi rajoittuvan pelkkään pottaan, tosin poikkeuksiakin löytyy. Kolleegani kävi juuri Hondan Silverwingillä Espanjassa useamman tuhannen kilsan lenkillä poikansa kanssa, pojalla PanJuorooppa. Ei ajellut t-paidassa.
Tänään töistä tullessani ajelin ainoastaan takin nepparit kiinni ja hihoista ja lahkeista vetskarit auki. Vähän helpotti, mutta kyllä toi goretex on paskamainen materiaali näin lämpimällä kelillä. Lämmöstä huolimatta pitkät kalsarit ja poolopaita helpottivat oloa, kun ei hiki liimannut ajovarusteita nahkaan kiinni. Täytyy myöntää, että farkut alkavat tuntua houkuttelevalta vaihtoehdolta.![]()
Jokainenhan tekee valintansa itse, mutta kyllä pikkusen tänään hirvitti kun jollain jampalla ei ollut päällä muuta kun shortsit, lenkkarit, selässä reppu ja päässä kypärä. Ei paitaa, eikä mitään muuta "turvajuttuja" kypärän lisäksi, ei tsiisus... En minä vaan uskaltas... *kukkahattuläpsyhymiö tähän*
-Yamaha YZF600R Thundercat-
Juu, fransulassa prätkäpoliiseilla on semmoiset vähän ratsastushousujen näköiset housut/trikoot, tuskin mitään suojia... On niillä kylmemmillä ilmoilla ajotakki. Asustus on törkeän näköinen joka tapauksessa. Mutta suomalaisista kollegoistaan poiketen (?) ne splittaa itsekin ja viittilöi autoilijoita mukavasti pois splittaajien tieltä. Peileihin kannattaa perifeerisellä tosiaan katsoa, muuten saattaa ne peilit erota autosta vihaisen splittaajan käsittelyssä. Aika monesta autosta ne peilit puuttuukin tai on rikki näköjään.(dnapekko @ Kesä. 12 2006,09:11) kirjoitti
Normiajoasu varsinkin skootterikuskeilla on t-paita ja farkut. Motoilijoista ehkä puolella lisäksi ajotakki ja hanskat. Talvemmalla näki kyllä skootterikuskeillakin ajotakkeja, mutta ajohousujen käyttö on vuodenajasta riippumatta todella harvinaista, myös prätkäkuskeilla. Näin helteeltä hölmöimmältä kyllä näyttää joillekin talvesta jääneet käsilämmittimet/suojat ja jalkojen päälle tuleva riepu... Itse käytän mahd. tukevia farkkuja/polycotton housuja ja niitten alla irtopolvisuojia. Ja Dainesella on semmoiset irtosuojahousut myös, jossa lonkka- ja häntäluusuojat ja jonkinlaista hankaussuojaa lantiossa ja takamuksessa. Nuo irtosuojat on oikeastaan MTB-kamaa, mutta tuntuu silti luotettavammalta kuin pelkät kevlar-vahvistukset polvien kohdalla/perseessä muuten tavallisissa puuvillafarkuissa, joita nyt valitettavasti suurin osa löytämistäni prätkäfarkuista näytti olevan. Jos vielä lämpenee niin sitten saa pelkät farkut riittää, ilman ajotakkia ja hanskoja en kovin helposti vieläkään lähde ajelemaan. Nyt kun on 30-35 astetta ja erityisesti tunneleissa tuntuu olevan vielä huomattasti kuumempaa, olisi verkkotakki kyllä nahkatakkia oleellisesti mukavampi. Jalassa on Dainesen Scoutit, joissa nahka/verkkorakenne ja kohtuullisen viileä, mutta kuitenkin jopa jonkinlaista nilkkasuojaa ja tukevampi kuin moni tourinkisaapas.
Ja kyllä, olisi varmaan todella fiksua ajaa nahkoissa kelistä riippumatta, mutta ennemmin otan vähän rauhallisemmin kevyemmissä varusteissa kuin pyörryn kuumuuden vuoksi täydessä nahkakuosissa.
Illalla töiden jälkeen kävin parin tunnin lenkillä.+26c oli varjon puolella,mutta päälle laitoin gorepuvun ja-housut.Alimmaisena coolmax-boxerit ja t-paita sekä coolmax-sukat.Saappaat ja hanskat vielä lisäksi.Olihan se aika lämmintä ,varsinkin hitaasti ajaessa mutta maantienopeudessa ihan ok.Kyllä cooolmaxit alla voi helteelläkin ajella kamat päällä mutta nestetasapainosta kannattaa pitää huolta.Paljon helpompaa ed.mainittujen juttujen kanssa tulla toimeen kuin kunnon asfaltti-ihottuman.Kokemusta on sen verran,että kesäkuumalla hankitut nahkanmenetykset sotkii helposti haavatulehduksineen koko kesän ja huonontaa Taatusti yöunenlaatua!(Jokainen tekee elimillään just niinkun lystää)
kyllä ilman viittäsataa hevosvoimaa toimeen tulee,mutta kyllähän se kitumista on!Kärpät on jalometallia!
Onhan noita gorerex vehkeitä missä vesenpitävän vuoren saa irti. Tuuli kiertää kivasti ympäri takin sisällä ja krossityyppiset tjs. hanskat kun on käsissä niin ei tuo yli 25c niin pahalle tunnu.(kale @ Kesä. 13 2006,18:47) kirjoitti
KTM
Kyllä nahat on päällä aina(+muut vermeet). Alusasulla on törkeän suuri vaikutus siihen ajonautintoon helteillä. Ilman kunnon kosteutta siirtävää alusasua en saa tyköistuvia nahkoja pois ajon jälkeen. On nimittäin koettu.
Kuten aikaisemmin joku sanoi, niin kaatuminen sitten opettaa kaikki t-paitdalla ja ilman hanskoja ajavat. Valitettavasti.