täältä syksyllä honda sopivasti tarvitsijalle, taidan hommaa talvella uuven. katteita ja vanteita löytyy , pyörällä ajettu ny 5000 , eikä oo kaavuttu .... vielä...
Mitäs maanantaina Alastarossa?
Ten Katen budjetilla voiskin olla ihan kilpailukykyinen.. Aivan kuten mun nykyinenkin HRC-ohjus(Bomber @ Kesä. 07 2006,19:55) kirjoitti
Olen cebaria kokeillut Ahvenistolla ja tykkäsin kovasti.. Pitäis vaan päästä koittamaan muitakin.
Konetta ei siis tosiaankaan ole tarkoitus virittää. Harrastetasolla ne muutamat lisähepat ei paljoa auta kierrosajoissa, kun parannettavaa on toistaiseksi 10sec tai ylikin![]()
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
Jotenkin oli arvattavissa että joku puupää vetää taas ton MM sarjan ja rr hondan sieltä....
Vakiokuntoisena honda on altavastaaja verrattuna Yammuun,susnaan tai kawaan.. Se on fakta josta ei pääse yli millään.
Sellainen MM honda maksaa uutena sen 40000e.
Nyt oli käsittääkseni puhe alle 10tonnin vakio pyöristä.
Jolloin paras vaihtoehto on Yammu, sitten suzuki, kawasaki ja viimeisenä se RR honda. Hondan suurin ongelma vakiona on huono alusta.
Progressiiviset keulajouset ja huono takaiskunvaimennin ilman perän korkeuden säätöä. Niiden muokkaaminen toimivaksi maksaa enemmän kuin väliraha esim. uuteen yammuun.
Ymmärrän kyllä merkkiuskollisuuden, mutta sen jouduin itsekkin aikoinani kilpuria rakentaessa heittämään roskiin.
2000 vuonna kawa oli aivan paska verrattuna Yammuun.
Aivan kuin nyt on honda verrattuna Yammuun
Aprilia RSV4-R
Niinkö? Eikö riitäkään?(parjan_fin @ Kesä. 07 2006,14:54) kirjoitti
Vallan kauhiast miettisisisisin sitä.
Neljän tuhannesosan verran nopeampi malmikasan luotsaaja.
"mä kusen nurin kaikki haisevat kakstahdit ja viritetyt tvinit"
Ai saamari! Pääsit sivaltamaan ja julkisesti.(Zeta @ Kesä. 08 2006,05:06) kirjoitti
Okei, myönnän ilman vaikeuksia. Tonari on _oikeissa_käsissä_ nopeampi kuin kusiainen.
Ajamisen opetteluun tuollainen kusiainen on vain parempi. Jaa miksi?
- ei tarvitse pelätä koko ajan avauksissa että milloin lähtee perä alta
- kusiaisella voit opetella ottamaan avaukset rohkeammin
- jarruihin tultaessa nopeus ei ole kusiaisella niin hurja kuin tonarilla ja silloin tulee opeteltua paremmin sitä mutkaan tuloa ja mutkanopeutta
- kusiainen on kevyempi taittaa mutkaa kuin tonari
- tonari pyrkii pystyyn mutkissa samalla kun availlaan kaasua
- tonarin kanssa joutuu oikeasti painimaan ja ajamisesta tulee sitä kautta väkinäisempää
Jos ensiksi on tosiaan opetellut ajamaan kusiaisella niin väittäisin että tonari istuu sen jälkeen helpommin lapaseen. Olen itse todistanut kuskeja jotka ovat tehneet hypyn toisin päin, eli tonarista kusiaiseen ja ovat päivitelleet; "kyllä mä oon tienny että huono olen, mutta että näin huono!". Tonarin voimalla kun suoralla paikkaa aika paljon niitä mutkassa tehtyjä virheitä.
"Starvin' Marvin"
Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com
Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
Minä kyllä pistäisin harkintaan tossa vaiheessa GSXR 750sen, R6R on vain 600€ halvempi ja 750 moottori on selvästi parempi. Koeajolla R6R tuntu raskaammalta ajaa ku susku, en tiedä onko sitten merkkisokeutta. Mutta omasta mielestä myös vanha R6 oli kevyempi mutkissa. Tosin mitenkään ei pääse siitä yli, että R6Rssä on niitä kierroksia jokseenkin tarpeeksion se radalla kierrättäminen sillä varmasti hauskinta
loud pipes save lives
Eikös jossain testissä (bike) ammattilaiset vetassu noilla jopoilla
ja erot kierrosajoissa oli pieniä, vaikka oli vakiovehkeet, hondalla meni
ihan lujaa kanssa pikku puutteista huolimatta ja sekin
kai siihen 7hv heikomman koneen piikkiin.
zx6r 136hp ramairilla
r6 127hp (ramairilla 134?)
gsx-r600 125hp
cbr rr600 115hp
Ja oikeesti tässä nähdään mitä mainostetaan ja mikä
on totuus, paras tais saada 117hp irti penkissä, huonoin hävis
7hp honda muistaakseni. En ole ihan varma tosta huipputehosta mikä saatiin irti, mutta erot oli pienet, vaikka
valmistaja ilmoittaa mitä.
Sama toisinpäin.. Ilmeisesti kovin moni ei tuu ajatelleeks edes sitä, että jos oikeasti oppii ajamaan sillä tonnisella, niin sen jälkeen 600cc:llä on helppo ajaa.. Itte oon ajanu 8 vuotta 600cc:llä ja kohta 5v tonnisella, niin väitän oppineeni _ajamaan_ tuolla tonnisella paljon paremmin.(parjan_fin @ Kesä. 08 2006,08:16) kirjoitti
Tonninen:
- Täytyy varoa avauksissa, oppii kontrolloimaan kaasua ihan eri tavalla kuin 600cc:llä. Mitäs siinä oppii jos pystyy about runttaamaan hanan pohjaan melkeen aina?
- Tullaan jarrutuksiin niin kovaa, että nekin täytyy oppia hanskaamaan ihan eri tavalla.
- Hiukan raskaampi taittaa mutkaan, eli opitaan samalla viemään sitä pyörää. Sen jälkeen vielä kevyemmät tuntuu vielä helpommilta.
- Riippuu tonarista pyrkiikö pystyyn. Kannattaa vähän nostaakin pystyyn jos kunnolla avaa.
- "Painiminen" tehokkaan pyörän kanssa kehittää pyöränkäsittelytaitoja. Sutimen, keuliminen ja repiminen.. Sen jälkeen pienellä mopolla, jossa nuo ovat huomattavasti vähäisempiä, on paljon helpompi ajaa.
Toki jos vain taluttaa sitä tonnista mutkissa eikä opettele mitään muuta kuin ajamaan suoralla lujaa, niin ei se kauheesti hyödytä.
Samalla tavalla voi taluttaa muitakin pyöriä mutkissa. Tonnisella pääsee mutkissakin lujaa, ei siitä ole kiinni. Tavan katumotoristi ajaa mutkat ihan yhtä lujaa tonnisella kuin 600cc:llä, eikä ero huipputasollakaan 600cc luokkaan niin hirveä ole.
Eli mielestäni menee kyllä toisinpäin. Jos opettelee sillä tonnisella kunnolla ajamaan, ja tietysti opettelee linjat ja mutka-ajon kunnolla (tonninen _ei sulje_ niitä pois), niin on helppo siirtyä tehottomampaan mopoon.
Toisin päin ei onnistukaan niin helposti. Se voima tulee aina yllärinä ja aiheuttaa ongelmia, jos siihen ei ole tottunut.
Mieti parjaani sitä kun ajoit ekaa kertaa K5:llä radalla, oli kuulemma löysät pöksyssä, nimenomaan sen voiman takia..
Toki tonnisella on vaikeampaa, vaarallisempaa ja haastavampaa harrastellla rata-ajoa. Mutta ei se tarkoita, etteikö sillä oppis paremmin ajamaan..
600cc:llä et opi tehokkaan pyörän viemistä, mutta tonnisella voi opetella ihan samoja asioita kuin pienemmilläkin ja samalla oppii käsittelemään sitä tehoa (avaukset yms)..
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Renkaat ja alustan säädöt vaikuttaa todella paljon tuohon "raskauteen", joten aivan suora vertailu on vaikeaa. Moottoritkin on eri kokoluokkaa, niin vertailu on turhaa. Olen Ahvenistolla koittanut pikaisesti 750cc gixua, ja kyllähän se mutkaan taipuu, mutta tehoa on jo turhan paljon. Jos pelkästään hinnalla tuota hankintaa perustelee, niin eihän se tonninenkaan ollut paljoa kalliimpi..(Fishface @ Kesä. 08 2006,08:18) kirjoitti
Käyttötarkoitus sanelee mopon tyypin, ja on mukavampi ajella sellaisella pelillä jolle on jokin vertailukohta kilpaluokissakin.. Isompi ei ole parempi.
Ellei joku ole noteerannut, niin alla on nykyään 1000cc katupeli ratasäädöissä, eli tiedän kyllä mitä se vääntö vaikuttaa..
Tarkennuksena vielä se, että itse saan ajamisessa kiksit nimenomaan kaarreajosta.. Suorat on vaan siirtymiä mutkiin.
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
No tarkotus viestilläni oli, että 750 susku kääntyy mutkiin aivan yhtä hyvin kuin 600set, mutta moottori puhuu eri kieltä. Tietenkin jos tuntuu että tehoa on liikaa niin se ottaa pois ajonautintoa ja kannattaa ottaa se 600nen, ei niistäkään lopu tehot kunhan huudattaa.
loud pipes save lives
Kuten jo aikaisemmin kirjoitin niin ei ole yksi eikä kaksi kuskia joilta olen nuo kommentit saanut, eli he "luulivat" osaavansa ajaa kun tonarilla ajoivat, mutta kun saivat kuussatasen alleen niin tuli karu todellisuus vastaan. Ei osata ajaa kuin suorilla.(Tylyttäjä @ Kesä. 08 2006,08:39) kirjoitti
Varmasti ihmiset oppivat erilailla asioita ja toinen tykkää toisesta ja toinen toisesta.
Oletkos koskaan "runtannut" kuussatasella kaasun pohjaan edes kertaakaan keskellä mutkaa? Et varmaan, jos et ole koskaan heittääntynyt naamallesi radalle. Kyllä se kuussatanenkin sut planeettaan viskasee nopeemmin kun kerkeet kissaa tavaamaan.
Olen eri mieltä siitä mutkaan tulosta. Väität että kun tulee kovalla vauhdilla niin se on vaan opittava. No niinhän se olisi, mutta kuussatasella se oppiminen on helpompaa, koska voit stemmata sitä vauhtia sinne mutkaan paremmin kuin tonarilla. Ja voit oikeasti harjoitella sitä mutkaan sisääntuloa sekä myös avaamista sieltä.
No mitä sä opit oikeasta ajolinjasta mutkassa ja mutkan ajamisesta, jos joudut koko ajan painimaan laitteen kanssa? Pelkäämään sitä että takanen lähtee alta ja joudut koko ajan jotain varomaan? Mitä siinä oikeasti oppii muuta kuin olemaan varovainen? Laitteen kanssa painiminen ei opeta mitään järkevää ja sellaista hyödyllistä mitä rata-ajo kaipaisi. Sitten kun osaat ajolinjat ja mutka-ajon niin sitten voit siirtyä siihen painimiseen. Se kun vie energiaa ja silloin mutka-ajon salat pitää olla jo selkäytimessä. Ja muistutan että nyt puhutaan vielä "aloittelijasta" (sori Earthend), jolle tuota ratapeliä ollaan katselemassa.
Muistan kyllä. Juttelin laitteen omistajan kanssa tämän kauden avauksessa ja sanoi että siinä oli takapamppu hajalla, joten selittää aika paljon sitä miksi se laite oli niin kohtuuttoman levoton. Mielestäni sellaisella on hauska availla vaan menemään ja sladitella (siinä ekassa sladissa se jännäkakka meinas housuun pukata). Ja pääsin sen 7 kierroksen aikana n. sekunnin päähän mun parhaastani Virtasalmella, joten ei se nyt ihan outoa ollut. Ja se ei ollut sen voiman takia. Se voima oli vaan jotain mitä ei kuussatasella ole kokenut, sitä on siellä ja paljon. Mutta siltikin kuussatasella on hauskempi ajaa, koska jarrutukset ja mutkanopeus ratkaisee enemmän, ei se silkka voima suoralla.
Itse olen sitä mieltä että opettele mahdollisimman täydellisesti ajamaan kuussatasella niin sen jälkeen sen kasvaneen tehon selättäminen on helpompaa kuin se että hyppäät suoriltaan tonarin puikkoihin ja alat selättämään sitä.
Ja kyllä ne kuussataset suakin Tylyttäjä vie kuin metrin mittaa, kyllä niissä tehoa on enemmän kuin moni osaa käyttää.
I'm done.
"Starvin' Marvin"
Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com
Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
eikös sitä yleensäkki nousta tyvestä puuhun?
Ammattilaiset myös.
RR
Eiks näyttäs aikas hyvältä
Vaihdoin täksi kaudeksi tonnisuikan kuussataseen. Ei noissa nyt niin kamalasti ole eroa. Siis rata-ajossa. Kuussatku ei keuli avauksissa niin herkästi mutta keulii sekin jossakin paikoissa. Molemmat lähtee high-sideriin jos avaa liikaa liian aikaisin.(parjan_fin @ Kesä. 08 2006,09:25) kirjoitti
Kevyempihän se 600 hieman on mutta esim. suoranopeuksissa ei mielestäni ole niin suuria eroja, että mutkaan meno olisi jotenkin helpompaa kuussatkulla juuri pienemmän vauhdin takia.
Tuo hienoinen keveysetu, luistokytkin ja parempi aftermarket-alusta puolestaan tekevät pyörästä hieman tukevamman mutkassa ja sisäänmenossa mutta ero on kuitenkin melko pieni. Tässäkin tapauksessa ero vakiopyörien välillä lienee melko mitätön.
Mun mielestä on ihan sama onko alla tonninen vai kuusatku. Molemmat vaativat omat jipponsa ja molemmilla pääsee lähes yhtä lujaa... tai hiljaa tässä tapauksessa
Täältä RR:n äänimaailmaa
RR ääntä leovince
paina "confirm" jos ei aukea
Heh..(parjan_fin @ Kesä. 08 2006,09:25) kirjoitti
Tiedän paremmin kuin hyvin oman tasoni, ja niin kauan kun kierrosaikojen parannuksissa puhutaan useista sekunneista niin mummo-leima ei haittaa yhtään
![]()
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
Juu et siis ymmärtänyt. Tonnisella kun _ei tarvitse_ käyttää sitä koko tehoreserviä. Silläkin voi ajaa iisimmin, niin ettei tarvitse varoa koko ajan. Vaikeempaa ja haastavampaa; kyllä.(parjan_fin @ Kesä. 08 2006,09:25) kirjoitti
Ei välttämättä hyvä ekaksi harjoittelupyöräksi radalle. Mutta jos sillä oppii ajamaan hyvin, niin taatusti on helpompi ajaa 600cc:lläkin lujaa, kuin toisinpäin.
Tonnisella ei esim _tarvitse_ tulla mutkaan sairaan lujaa, mutta se on _mahdollista_. Ymmärrätkö eron?
Toki tiedän, että 600cc:llä ei voi runtata hanaa pohjaan keskellä mutkaa, tuskin millään. 1000cc:llä vielä vähemmän. Tasan varmasti opettaa enemmän kaasunkontrollia kun ajaa tonnisella kuin 600cc:llä, niin paljon tarkempi saa olla.
Tonnisella voi opetella ihan niitä samoja asioita kuin 600cc:llä. Sillä voi opetella mutka-ajoa ja linjoja ihan samalla lailla. Lisäksi sillä pystyy opettelemaan hanskaamaan sitä repimistä, kaasukontrollia jo kovaa mutkiin tulemista, mitä 600cc:llä _ei pysty_ siinä mittakaavassa reenaamaan.
Sitä en väittänytkään, että saisin 600cc:stäkään läheskään kaikkea irti. Väitän edelleen, että 1000cc:llä voi harjoitella ihan samoja asioita kuin 600cc:llä, mutta sillä oppii vielä enemmän.
Sitä paitsi tonnisissa on paljon enemmän munaa myös radalla, "liika" teho tuo hauskuuskerrointa...
Ihmeen vaikeeta on joillekin tuo luetunymmärtäminen.
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Koittakaas hillitä tota quote-pornoa.. Saattaa luetunymmärtämisvirheet johtua ihan vaan niistä![]()
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
No tuostakin on näyttöä että ihan kohtuu superbike kuskit ovat siirtyneet SS600 luokkaan takas ja eivät ole päässet juuri mihinkään. Asioiden vannominen on niin tyhmää, varsinki jos on väärässä.(Tylyttäjä @ Kesä. 08 2006,10:10) kirjoitti
![]()
"oma viisi senttiä"
ajan tonnilla rataa koska se oli ensimmäinen hyvä (-04) vähän käytetty pyörä joka tuli vastaan. jos olisin ostanut viime vuonna uuden olisin ostanut ilman muuta cbr600rrän. Täksi vuodeksi tilanne tasoittui siten että mikäli rahalla ei olisi hankinnassa merkitystä ottaisin R6Rä yamahan, mutta koska rahalla todennäköisesti on isosti merkitystä ottaisin 06 gsxr600sen pelkästään alemman hankintahinnan vuoksi. R6Rän hinnalla saa lähes hankittua gsxr1000sen joten en tietäisi millä perustella kalliin 600sen hankintaa. osaltaan varmaan pyörän hankintaa tulisi ajatella myös mahdollisen tulevan luokan mukaan. koska olen itse melkoinen vässykkä mitä vauhtiin tulee, niin ajattelin B-superin olevan pikkuisen kesympi luokka kuin B-sportin jolloin ajaminen saattaa olla mukavampaa. olen pitänyt suzukin luotettavuudesta joten siitä ääni suitsalle. Suzukia sekä yamahaa tulee varmasti kumpaakin olemaan niin paljon radoilla että varikolla ei varmasti tule varaosaongelmia. pidän cbrrää hieman jälkeenjääneenä koska sitä ei ole kovalla kädellä uudistettu sitten -03 mallin.
Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
PowerBike Finland
Meinaatkos sitten, että toisinpäin menee aina putkeen? Eli SS 600 kuski A-superiin niin aina kulkee?(Bantzai @ Kesä. 08 2006,11:04) kirjoitti
Eli sun mielestä SS 600 luokan kuskit on järjestään "parempia" kuskeja kuin superbikessa vai, koska ovat oppineet ajamaan paremmin? Jos kaikki SS 600 kuskit kävis kokeilemassa Superbikella, niin olisivat Superikuskeja nopeampia? Ja toisinpäin, superikuskit menee 600cc luokkaan, ja ovat järjestään siellä häntäpäässä..
Tuskin ihan noinSamalla logiikalla kaikki 250cc RR kuskit pärjäis suoraan MotoGP pyörillä.. Aika harvoin menny näin.. Pedrosa on kyllä siitä poikkeus.
Se vain on tyhmää olla noin yksisilmäinen.. Kyllä tehokkaallakin pyörällä oppii ajamaan. Oppii jopa sellaisiakin asioita mitä tehottomammilla ei tule edes eteen.
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Tyly; Opettele ensiksi itse sisäistämään asiat ja luetut tekstit, vai eikö sulla ole aikaa lukea ja sisäistää kaikkea? Silloin ei kannattaisi suinpäin kohkata kirjoittamaan.(Tylyttäjä @ Kesä. 08 2006,10:10) kirjoitti
Kuten sanoin jo aikaisemmin niin "Varmasti ihmiset oppivat erilailla asioita ja toinen tykkää toisesta ja toinen toisesta." Et siis sisäistänyt.
Sinä tykkäät ja väität että kilosella oppii paremmin, minä taas toisin. Kyseessä on siis kaksi eri koulukuntaa ja molemmilla on vahvat mielipiteet omista ajatuksistaan. Noista on siis turha enempää kinata, mutta älä hyvä mies ala väittämään etten sisäistänyt ja etten omaa lukutaitoa tai etten ymmärtänyt.
Ja kummallas sinä ensiksi ajoit? Taisit tuolla aikaisemmin mainita että 600:lla ajoit ensiksi 8 vuotta? Sitten tonarilla 5 vuotta? Kumminko päin sullakin noi kilometrit / ajokokemus nyt on tullut?
Ja sanot ettei tonarilla tarvitse käyttää koko tehoreserviä, syy on siinä kun sitä ei pysty! Suomessa lienee kourallinen kuskeja jotka sitä pystyvät kokolailla hyvin hyödyntämään. Nyt muistuttaisin edelleenkin että puhutaan _aloittelijasta_ ja siitä millainen laite on aloittelijalle paras.
Silloin kun aloitellaan tai opettellaan ajamaan niin mitä helpommin asioista pääsee jyvälle, sitä helpommin ja nopeammin oppii. Tonarilla tuskin oppii niin hyvin ajamaan, kuin itse väität, koska ajaminen on vaikeampaa ja haastavampaa. Korjaat kyllä heti perään että ei mikään hyvä pyörä ekaksi harjoittelupyöräksi, mutta siltikin hoet omaa mantraasi, se sulle suotakoon...
Kumpikohan tässä ei ymmärrä eroa? Voi sillä kuussatasellakin tulla lujaa mutkaan tai sitten ihan hissuksiin. 600:nen on vaan helpommin opeteltavissa kevyempien massojensa ja rauhallisemman koneen luonteensa takia. Se antaa enemmän anteeksi väärinkäsittelyä kuin tonari. Kumpi siis on helpommin opeteltavissa?
Ja silloin kun joutuu olemaan erityisen paljon tarkempi yhden asian kanssa niin se on huomiokyvystä pois toisaalta. Ymmärrätkö sinä mitä haen takaa?
Mun mielestä siinä on enemmän munaa kun / jos ajaa 600:lla tonaria 6-0 pataan ja kuittaa jarruissa ohi tms. Hauskuutta tuo juuri se jos / kun pääsee tonarikuskeja nöyryyttämään. Siinä on kuule iso hymy kypärän sisällä siinä kohtaa. Kokeile niin ymmärrät mitä tarkoitan, vai etkö osaa 600:lla ajaa?
Se on totta. Luetunymmärtäminen on vaikeaa ja haastavaa... vähän kuin tonarilla ajais...
"Starvin' Marvin"
Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com
Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
Seuraahan Haaralan Topia vaikkapa. Ihan nyt vaikka yhtenä esimerkkinä, samoin Pirilän Heikki on aika hyvä esimerkki. No, menee se Pennakin sinne.(Tylyttäjä @ Kesä. 08 2006,11:21) kirjoitti
Katsohan Stonerin vauhtia, samoin de Punien?kirjoitti
Niinpäniin...kirjoitti
"Starvin' Marvin"
Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com
Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
Niin ja taisipa jutun aiheena olla juuri, niin kuin otsikkokin sanoo: Mikä uusi 600 paras aihio radalle.
Ei siis miksi tonninen.....
Miten tonnisella voi oppia paremmin ajamaan?
-se on helvetisti raskaampaa (aloittelijan huono kunto)
-se ei anna anteeksi virheitä (tyhjentää lompakon)
-ajaminen on repivää (ei voi keskittyä ajotekniikkaan)
Niinkuin eräs kokenut moninkertainen SM molemmissa luokissa sanoi: 600 kuutioisissa mies vie pyörää, tonnisissa pyörä vie miestä....
Aprilia RSV4-R
Suht. innokkaana rääräätä seuraavana penkkiurheilijana on kyllä pakko olla Partasen kanssa samaa mieltä. Itsekin oletin että kun MotoGP:ssä siirrytään 4-tahtisiin ilmaantuisi terävimpään kärkeen nelitahtitaustalla eli Superbikeillä kannuksensa hankkineita, vaan eipä ole ilmaantunut, Hayden on ainut joka on pärjännyt edes keskinkertaisesti. 2-tahtisista on ilman GP500-kokemusta tullut mm. Melandri, Stoner ja Pedrosa.(parjan_fin @ Kesä. 08 2006,11:37) kirjoitti
GP500-taustaiset vs. Superbike-taustaiset on totaalinen no-contest, ex-Superbiker yrittäjiähän (MM-titteleitä kasapäin) on riittänyt: Bayliss, Edwards, Tamada, Haga jne. kalustoon ja tallikaveriin verrattuna todella laihoin tuloksin.
Penna taitaa olla kotimaisista tämän hetken top-5 huippukuskeista ainut, jolla ei ole taustaa 2-tahtisista...
Mut nyt ollaan totaalisen off-topic eli heitetään ajatus aiheestakin: vaikka mulla on ratalitranen, jos aloittaisin puhtaalta pöydältä olis mopo 600:n (tonninen syö BTW enempi renkaita ja ne maksaa, vaikka ajas kuinka hiljaa). Tämänhetkisistä uusista 600-satkuista se valinta olis varmaan R6, vaikka oonkin perinteinen Hontra-klaaanin mies, teholla ei niin väliä, mutta slipperi, pituussäädettävä takaiskari jne. on tosi kiva saada kaupan päälle. Supersporttiin isolla rahalla Honda, lähes-vakiona tai stockiin R6...
Retired to a 4-wheeled coffin, yo.
Täällä on taas ilmeisesti tahallisesti tai sitten kapasiteetin puutteen takia ymmärretty väärin.
Minäkin olen samaa mieltä, että 600cc on ihan riittävä ja siinä on tehoa ihan tarpeeksi radalle. Sillä on helpompi reenata.
Kuitenkin, se ei poista sitä tosiasiaa, että samoja asioita voi ja pystyy reenaamaan myös tonnisella. Lisänä siinä tulee se, että oppii käsittelemään sitä tehoa. Ei ole pakko sillä vääntää niin paljon että repii, voi silläkin ajaa pehmeästi.
Missään en ole sanonut, että se olisi helpompaa reenata tonnisella, ei todellakaan. Siitähän tässä ei ollut kyse.
Mutta kun se tonnisen oppii hanskaamaan, niin se on helpompi ajella lussummullakin.
Partanen oli ilmeisesti sitä mieltä, että isommissa luokissa ajaa huonompia kuskeja *![]()
Tuo homma, että MotoGP:ssä on aika kärjessä entisiä 250cc kuskeja ei ole mikään ihme. Perinteisesti maailman parhaat kuskit menee tuon MM-sarjan putken läpi, eli 125cc -> 250cc -> kuninkuusluokka.
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Noh noh, itse juuri aiemmin sanoit että osaavissa käsissä tonninen on nopeampi kuin kusianen. Eli jos kusiaisella ohitellaan niitä tonnareita niin eikös se vika ole silloin tonnarin kuskeissa eikä pyörässä. Sitä vaan että harvemmin ainakaan itse suurtakaan nautintoa saan itseäni huonompien voittamisestakirjoitti
Tylyttäjällä oli hyviä kommentteja tonnisen eduista, aika pitkälle samaa mieltä.
Toisaalta tykkäsin parjanin huomiosta siitä, että kun tonnarilla joutuu varomaan niin huomio kiinnittyy osittain niihin asioihin eikä huomiokykyä riitä enää samassa määrin siihen muuhun ajamiseen. Se on varmaan ihan totta.
.
Sillä voi ajaa myös iisimmin ja opetella niitä ihan samoja asioita kuin 600cc:llä. Kerro miksi ei voisi? Kaasua ei tarvitse kääntää aina pohjaan asti.(jannmann @ Kesä. 08 2006,12:17) kirjoitti
Sen _lisäksi_ sillä voi opetella hallitsemaan niitä kovempia tehoa; tarkempaa avaamista, kaasunkontrollia ja jarrutuksia kovemmista vauhdeista... Repimistä ja riuhtomista; miten niitä hallitaan.
Niitä ei voi oppia hanskaamaan jos pannussa ei ole tarpeeksi tehoa.
Eli kummin päin ne mahdollisuudet menikään? Huom, edelleenkään en väitä että tonninen olisi helppo tai edes järkevä harrastelijan ratapeli. Itsekin varmaan hommaisin 600cc:n ratapeliksi. Silti se ei poista sitä tosiasiaa, että kyllä sillä tonnisellakin oppii todellakin ajamaan!
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Juu, niin sanoin ja pitää myös paikkansa. Teho-erolla osaava kuski taikoo aika paljon eroa lyhyelläkin suoralla 600:seen nähden.(pr0gram @ Kesä. 08 2006,12:34) kirjoitti
Ihan ensimmäisenä pitää vain oppia ajamaan, oli kyseessä kumpi laite tahansa.
Kuten Jannmann jo aikaisemmin totesi niin koko topic oli alkujaan _vain_ 600 cc3 laitteista, Earthend ei kysyny muistini mukaan mitään tonareista? Jotkut ne tonarit vaan tähänkin mukaan tunki...
"Starvin' Marvin"
Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com
Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
Eli tonnisella ei voi sun mielestä oppia ajamaan? Entäs kuristetulla tonnisella, tai sellaisella tonnisella, jossa on progressiivisesti kääntyvä kaasukahva?(parjan_fin @ Kesä. 08 2006,12:43) kirjoitti
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Pakko sanoa tylyttäjälle ja muille tonni kuskeille, että täällä edelleenkin puidaan mikä on paras 600, ei sitä miksi tonninen olisi parempi.
Mun mielestä tonnisen ensimmäiseksi puhtaaksi ratapeliksi *ostavat suurimmaksi osaksi ne aloittelijat jotka eivät sillä 600:llakaan päässeet mihinkään ja nyt sitä vauhtia haetaan epätoivoisesti sillä teholla.
Saattaahan se *sekunti sillä teholla löytyäkkin.. Sitten kirjoitellaan tänne miten helppo se on ajaa kun ajatkin paranivat... Vaikka ainoa parannus on tullut suorilla ja mutkat edelleen "talutetaan".....
Olisi kivaa lyödä tyly sun tehohirmuun telemetria kiinni ja katsoa miten paljon sulla on kaasu auki kun ajat radalla.
Eli milloin oikeasti käytät tehoa enemmän kuin esim. minä lussulla kuussatasella.
Yritäppä pitää maksimivauhtia yllä sen 15kierrosta kuussatasella ja sitten vertailun vuoksi tonnisella.
Veikkaan että tonnisella väsyy huomattavasti enemmän ja se altistaa virheille. Senkin tähden aloittelijan on parempi ajaa kusiaisella.
Aprilia RSV4-R