En löytänyt haullakaan enää mitään mikä auttaisi minua hädän keskellä, vaikkakin täällä on asiasta keskusteltu jo ties miten paljon... Eli miten se etunen mitataan että saa tarkan tuloksen? entäpä josko joku jo asentanut rengaskoolle 120/70/17, mikä mitta?? renkku on uusi... Ja eikun kauppaan katselemaan minkä ostas, 600, 800...![]()
Niin ja vielä sellanen et kannattaa vissiin vaihtaa tehokkaampi mangeetti, esim tosta jääkaapin ovessa olevista häpistimistä??
Mennään aamulla aikasempaan töihin niin voidaan olla sitten illalla pidempään....
Ite suosittelisin Sigma BC1200:aa, koska noissa uudemmissa kuulemma on nopeus vaan 199km/h asti. Varmaan se magneetti kannattaa laittaa tehokkaampi, vaikka itellä kyllä se mukana tullutkin toimii. Tosin suuremmissa nopeuksissa taitaa jäädä mittauksia väliin...tiedä sitten.
Mittauksen voit tehdä vaikka nii, että piirrät renkaaseen pienen merkin ja pihaan vastaavan samaan kohtaan, työnnät pyörää pihalla yhden (tai useamman) kokonaisen kierroksen verran ja mittaat pihalla kuljetun matkan. Ei tarvi tiirailla/arvailla/mittailla halkaisijaa...
Ulpe - Brewed with Perkele since 1979
Kawasaki Z750 2004
Yamaha FZS1000 2005
KTM 690SM 2008 + Yamaha FZX750 1987
Viime vuonna ostettu 800 malli näyttää ainakin yli 200km/h nopeudet...
Sigman mukana tuleva magneetti oli muistaakseni tarpeeksi voimakas, mutta sen muodon vuoksi joutuu uuden ostamaan, jotta saa liimattua jarrulevyyn. Liimana käytin bilteman jotain metalli liimaa (2 tuubia paketissa ja ne piti sekoittaa).
Tiimarin magneeteista en löytänyt itselleni sopivaa magneettia, polkupyörä liikkeestä hain sitten sopivan (Esim. pyöräsuvala Oulussa), taisi maksaa 5€.
Mittarin mukana oli muistaakseni ohjekin kuinka saa laskettua renkaan ulkomitan (jos ei muista matikka kaavoja), jos ei sitten halua käyttää tuota edellä mainittua tapaa.
Itse mittasin näin:
Esim. 2 teippiä vastakkain tien ja renkaan väliin niin jää tarkasti oikea kohta molempiin ja vaikka 2 renkaan ympärystä lykkäät pyörää eteenpäin ja sitten saatu lukema vain jaettuna kahdella...
Yamaha R1 -04
Suzuki GSX1300R Hayabusa -03
Suzuki RF600 -93
Suzuki GS500 -99
Hyvä tapa. Mitä useamman kierroksen mittaat, sen pienemmäksi kierroskohtainen virhe jää.(wiltzu @ Kesä. 06 2006,17:46) kirjoitti
<p>2002-2014</p>
No niin, ostin sitte BC 906:sen, 800:sta uudempi malli.... Pitääpä tässä jokupäivä kokeilla tota teippi hommaa, kiitän janeuvoista... Kävin äsken kaverilla kylässä ja matkanvarrelle oli ilmestyny nopeusnäyttö, ajoin 80km/h, taulu näytti 75km/h... Saas nähä mitä toi sigma näyttää kunhan saapi asennettua
![]()
Mennään aamulla aikasempaan töihin niin voidaan olla sitten illalla pidempään....
Se näyttää tasan oikein kun mittaat sen yhden kierroksen matkan teippiä käyttäen oikein. Käytännössä et saa huolellisesti mitaten siihen niin paljon virhettä että sillä olis mitään merkitystä.
Ja turha hifistellä magneettien ja liimojen kanssa. Paketin mukana tuleva magneetti riittää kunhan saat sen kulkemaan tarpeeksi läheltä anturia. Jarrulevyssä on hyvä paikka (ei tietenkään jarruttavassa pinnassa vaan sisemmällä kehällä) kunhan katsoo että ei nappaa kierroksella mihinkään kiinni. Ja tavallinen epoksiliima piti meikäläisellä edellisessä pyörässä kaksi ajokautta ja 20tkm. Tuskin niitä parempiakaan on...
Kato haulla sigmasta, niin tarinaa on kyllä paljon. Ja kiistelyä. Mutta mun kommentit on siellä aina täyttä asiaa.
![]()
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
No juu, uskotaan ammattilaista...(wekkuli @ Kesä. 06 2006,21:56) kirjoitti
![]()
sigman omaa mangeettia jo tsuumailin levylle mut aika hankala kun on pitkulan mallinen, mut tod.näk. epoxilla sais liimattua aika hyvin, pyöreetäkään ei oiken ilman viilaa sais asettumaan kohilleen... Mitähän se mitta-anturi, mikä lukee kierroksia tykkää vedestä yms.?? sais vähän niinkuin piiloon
![]()
Mennään aamulla aikasempaan töihin niin voidaan olla sitten illalla pidempään....
120/70-17 on vierintäkehältään suurinpiirtein 1850-1870mm
sellaisen kun heität lukemaksi niin ei hirveästi heitä.
Aprilia RSV4-R
Ja jos ei ole apumittaajia vaan joutuu toimimaan yksin, niin renkaaseen voi pudottaa tipan jotain sopivaa ainetta. Tämän jälkeen pyörää lykätään riittävästi eteenpäin ja lopuksi mitataan maasta kahden jäljen/pisteen välimatka.
Kiitos, laitoin ton 1850 kun itte mittasin 1843, vielä pitää liimata mankula jarrulevyyn kunhan kerkeen, työt meinaa haitata harrastusta(jannmann @ Kesä. 07 2006,02:54) kirjoitti
Varmaan jos epoxilla liimaa niin pysyy...
![]()
Mennään aamulla aikasempaan töihin niin voidaan olla sitten illalla pidempään....
Jos vähän tarkempaa mittaa haluat niin uskoisin olevan n. 1855-1857 (heittoa 1000 metrin mittasuoralla vähän reilu prätkänmitta).
***** GSX-R 1000 *****
Siihen vaikuttaa pirun paljon sen renkaan profiili, sillä 120/70 koossakin on valmistajien välillä uskomattomia eroja.(RF900R @ Kesä. 07 2006,12:03) kirjoitti
Samoin jos on kulunut tai uusi rengas... Eli ei kannata tuhdata sen vierintäkehän kanssa, vaan pistää sinne jotain sen 1850-1870 väliltä.
Tohon 1000m metrin matkalla mittaamiseen vaikuttaa myös ajonopeus, eturenkaan kehä suurenee kun ajetaan kovempaa.
Kun luku on tossa haarukassa ei mittarin virhe ole maksimissakaan kuin n. 1% luokkaa.
Aprilia RSV4-R
Laitoin itsekin Sigman kiinni, kun Trumpan oma mittari on väliaikaisesti poissa pelistä. Mä laitoin levyyn ihan paketin mukana tulleen magneetin. Sellaisenaan se on huono kiinnittää, mutta pienen muokkaamisen jälkeen sopii hyvin. Eli se kohta mikä tulis fillarin pinnaan kiinni, leikkasin sen pois ja sain magneetin takaosasta näin ollen suoran. Helpompi siis liimata levyyn kun on se pinnaura poistettu.
Renkaan mittasin siten, että pyörä oli pukeilla ja laitoin maalarinteippiä renkaan pintaan yhden kierroksen. Teippi pois ja pöytään kiinni mittausta varten. 120/70/17 renkaalla tulos oli 188,5 cm. Eli Sigmaan lukema 1885.
Mittari on tätä uutta mallia, oiskohan 906. Ei näytä kuin 199,5km/h. Eikä näytä jäävän muistiinkaan edes 200 ylitykset. Huomasin tossa, että laatikosta löytyi BC 800 mallinen mittari...täytyy lähteä testamaan näyttääkö varmasti yli 200 ylitykset.
Milläs liimalla tuikit kiinni?? tänään aamulla hinkkasin ja viilasin ison mangeetin sopivaksi ja sit hävitin sen... pitää minunki sit kokeilla sitä omaa. Jännä miten itsekukin eri tuloksia saa, mulla uusi renkku ja mitaksi sain 1843...(PMN @ Kesä. 07 2006,18:51) kirjoitti
![]()
Mennään aamulla aikasempaan töihin niin voidaan olla sitten illalla pidempään....
Jos en ihan väärin muista, niin Plastic Paddingin tavaraa se on. Nimeä en muista, mutta 2-komponentti liimaa se on. Toinen aine on pienessä lasipullossa ja levitetään korkissa kiinni olevalla siveltimellä. Toinen on ihan tuubissa ja sellaista tahmeaa jo ulos tullessaan. Luulenpa, että Araldit ajaa saman asian. Kunhan vaan on 2-komponenttia, pysyy varmasti kiinni. Rengas on muuten Metzelerin Sportec M1, mikä on paikoillaan. Voihan niissä ollapieniä eroja. Renkaissa meinaan...(mikatossa @ Kesä. 07 2006,20:10) kirjoitti
Ja BC 800 näyttää todellakin yli 200km/h lukemia. Kävin äsken testaamassa. Ainoastaan tuntuu arpovan n. 140-170 välillä, kun mittarissa vilahti jossain vaiheessa 112km/h.
magneetti...
Katsokaa sitten että se pysyy varmasti kiinni!!
Kun vauhtia on yli 200km/h sen pienen kikkareen liike-energia riittä rikkomaan jäähdyttimen...
Ja koska lotossa ei tule sitä täyspottia voi olla varma että jos magneetti irtoaa, niin jäähdyttäjästä sen löytää...
Aprilia RSV4-R
Sitä suuremmalla syyllä kannattaa tyytyä siihen sigman pikkumagneettiin, kuin isoja ostella.(jannmann @ Kesä. 08 2006,03:08) kirjoitti
Tai sit kannattaa asentaa se ilmajäähyyn pyörään...
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
^ Takarenkaasta tai vaihteistosta ne nykypyörät ottaa muutenkin jo vauhdin niin miksi väsätä sitä lirpukkaa sinne etufillariin? Kolvilla juottaa pari metriä lisää johtoa ja alumiinilevystä saa kätevästi adapterin jolla anturan saa kiinni takahaarukkaan rapakaaren tms. kiinnityspisteitä apuna käyttäen.
Taitaa olla jo kolmas tahi neljäs mopotin kun olen väsännyt ja aina on onnistunut yli odotusten.
Honda XL600V Transalp -88 > Yamaha XTZ750 Super Tenere -89 > Kawasaki ZX-10 -88 > Honda VTR1000F -97 > Yamaha FZS1000 -03 > Yamaha FZS1000 -04 & Aprilia RSV Mille -03
Myynnissä FZS1000 koiranluita -5mm, Rizomat, Autocom Super Pro Avi
Minkäslaisia pulsseja se Sigma ymmärtää? Eli ovatko samalla hehtaarilla sähköteknisesti tarkastellen kuin normaalin vaihteiston nopeusanturin tuuppaamat?(maantiesika @ Kesä. 09 2006,15:50) kirjoitti
Jos kyllä, niin pulssithan voisi ottaa suoraan pyörän omalta anturilta tulevan piuhan signaalijohtimesta jostakin sieltä mittariston lähistöltä ja kalibroida sitten vaikka GPS:n kanssa kohdalleen. Ei tarvisi magneetteja tai Sigman omaa anturia ollenkaan.
speedo healer on juuri tollainen vehje millä voi kalibroida sitä nopeusanturin signaalia..(Talttapää @ Kesä. 09 2006,16:58) kirjoitti
Mutta silloin jos vaihdellaan välityksiä yhtenään(rata-ajo) tai nopeusmittari toimii vaijerilla, on sigma helpompi. Siinä on myös kello jota taas ei ole kaikissa mittaristoissa.
Aprilia RSV4-R
Tarkoitin sähköteknisellä yhteensopivuudella lähinnä pulssien voimakkuutta, en niiden tiheyttä jota Speedohealerillä saa säädeltyä. Kyllähän Sigmalla itsellään saa jo tuota nopeusnäyttämää muuteltua sillä rengaskokoasetuksella jos vaan pyörän oman anturin pulssit eivät Sigmaa riko tai ole liian heikkoja.(jannmann @ Kesä. 10 2006,10:29) kirjoitti
Eli jos tarkoitus on sähköisellä anturilla varustetussa pyörässä heittää pyörän oma mittari hyllylle ja korvata Sigmalla niin, näin käytännössä kokeilematta, haisee siltä että onnistuisi ihan vaan iskemällä Sigma sarveen ja kaappaamalla tarvittavat johtimet orggismittarille tulleesta liittimestä.
voisiko joku piirtää rauta langasta miten /mihin se asennetaan kun ei tajua niin ei tajua?
sigma ei pysy perässä..(Talttapää @ Kesä. 10 2006,10:58) kirjoitti
signaali mikä tulee vaihteistosta saa sykkeen varmaan 8-10 kertaa kierroksen aikana.
Tarkoittaa sitä, että sigman "vastaanotto" ei riitä.
Eli vastaa tilannetta jossa asennat 10kpl magneetteja sigmaan...
Aprilia RSV4-R
No niin, viikonloppuna asentelin mittarin ja ongelmia tuli...Eli anturi ei pelitä, käsin kun kokeili niin toimi vaikka anturi ja mangeetti oli hieman viistossa toisiinsa nähden. Mut kun anturin laitto paikalleen niin eipä se sit toimikkaan
Eli mikä nyt mättää?? Anturin ja mangeetin väli ei ole varmaan 2mm:kään, sen puolesta pitäs pelata, mut voiko olla se että niitä ei saa ihan 90 asteen kulmaan toisiinsa nähden, vai mikä perk. mättää
![]()
Mennään aamulla aikasempaan töihin niin voidaan olla sitten illalla pidempään....
Aa, OK. No sitten tosiaan olisi jo Speedohealerillekin käyttöä välissä ja homma menee yhtä sotkuiseksi kuin Sigman oman anturin asennus ja magneettien liimailu.(jannmann @ Kesä. 12 2006,01:57) kirjoitti
Totanoinaa - eikös reedikytkimen ja magneetin pitäisi olla mahdollisimman pitkälti samansuuntaisia että kytkentä tapahtuisi. Vai meneekö tämä nyt sekaisin jonkun muun asian kanssa?(mikatossa @ Kesä. 12 2006,07:32) kirjoitti
<p>-- Backman</p>
Ostin magneetin erikseen ja laitoin sen jarrulevyn niitin reikään araldiitilla. Hyvin pelittää vaikka en saanut anturia ihan suoraakaan.
Tukka putkella pitkin baanaa,
kyllä vauhti korjaa virheet.
Vaikuttaisiko se jarrulevyn metallimassa sen magneetin toimintaan, pienentämällä sen magneetin voimakkuutta?(mikatossa @ Kesä. 12 2006,07:32) kirjoitti
Auttaisikohan voimakkaampi magneetti...
Yamaha R1 -04
Suzuki GSX1300R Hayabusa -03
Suzuki RF600 -93
Suzuki GS500 -99
Minä käytin Tiimarin jääkaappimagneettia aihiona. Ne olivat sellaisia pieniä kolikoita vähän niin kuin venttiilinsäätöprikka pienessä kannellisessa metallipurkissa johon oli liimattu ”kuva” päälle.
Näitä kolikoita laitoin 2kpl siihen purkkiin ja porasin pohjaan reiän josta sain kiinnitysruuvin lävitse. Verrattuna orkkismagneettiin joka on sellainen pilli, tuolla virityksellä saa napakan pulssin reedkytkimelle vielä yli 10mm matkoilta ja hökötys mahtui nätisti ruuvaten jarrulevyn juuressa olevaan jäähdytysreikään.
Asennuksesta on kuvamateriaalia tossa mun modisivun keskivaiheilla.
Honda XL600V Transalp -88 > Yamaha XTZ750 Super Tenere -89 > Kawasaki ZX-10 -88 > Honda VTR1000F -97 > Yamaha FZS1000 -03 > Yamaha FZS1000 -04 & Aprilia RSV Mille -03
Myynnissä FZS1000 koiranluita -5mm, Rizomat, Autocom Super Pro Avi