Valaisisko joku tosta takaiskarin säädön vaikutuksesta,elikkäs skaala 1-7 ja on nyt 3 lovessa,jos säädän niin muuttuuko istuinkorkeus vai vaikuttaako joustoliikkeen pituuteen kun istun satulaan vaiko muutttuuko alusta kovemmaksi tai pehmeämmäksi..
yamaha tzr125>yamaha fzs600>yamaha fz6s>joskus R1
Mitähän mahdat tarkoittaa? Jousen esijännityksen säätöä,vaimennuksen puristusta vai kenties vaimennuksen paluuta? Kaikki vaikuttaa eri asioihin
Ei oo riemulla rajaa kun Busalla ajaa
Jos skaala on 1-7 niin se on jousen säätö ja vaikuttaa joustoliikkeeseen jäykkyyden merkeissä ja jouston lyhyyden osalla. Jos jousta joudutaan laittamaan kireämmälle niin vaimennukset pitää passata samalle haarukalle. Yleis sääntönä kuitenkin että säädetään se jousi kohdilleen ja annetaan olla siinä. Tuolta rataforumin puolelta löytyy säätö ohjeet jousitukselle jonka avulla saa helposti alustan kohdilleen
Meinaan sitä jousen esijännitys säätöä,nimi ainakin viittais siihen kuinka paljon perä tippuu kun istun satulaan,vai..
yamaha tzr125>yamaha fzs600>yamaha fz6s>joskus R1
Mitä enemmän esijännitystä sitä matalammalla on perä, koska(yamaristi @ Kesä. 06 2006,12:04) kirjoitti
jousi on kasassa.
Tällöin alusta on myös jäykempi (jousen liikkuma lyhyempi).
Suzuki GSXR 600 L1
Siis noin periaatteessa kuormittamattomana on asia noin. Riippuu tietysti melko pitkälti siitä miten se on toteutettu. Esim T-Acessa ei vaikuta jousen säätö yhtään kuormittamattomaan korkeuteen vain kuormitettuun korkeuteen.(tomppa82 @ Kesä. 06 2006,12:52) kirjoitti
Nyt ei jummarra? Vai enkö vaan osaa lukea?(tomppa82 @ Kesä. 06 2006,12:52) kirjoitti
Ainakin meikäläisen mopossa esijännityksen lisääminen nostaa perää. Sillä esijännityksen säädöllä passataan painuma (sag) kohdalleen. Jousihan ei tuosta mitenkään tiukkene, eikä alustasta tule kovempi vaikka tuota esijännitystä pyörittelisi miten (pl. se, että ruuvaa sen niin tiukalle, että painuma on jo 0, ja se taas ei ole hyvä oikein missään tilanteessa). Jos jousi ei jaksa kantaa kuormaansa, on se liian löysä, ja eikä siihen esijännityksen säätö juuri auta, jousen vaihto jäykempään auttaa.
br, Mikko
KTM 1290 SAS. Suits You, Sir!
Jees ainaski mun suskaz toimii näin:
eli takaiskari oli asennossa 1,ylti hyvin jalat maahan joka paikas mut löi välillä 2 päällä pohjaan aika julmasti.
Pyöräytin sen tohon 3 asentoon niin varmaan sen pari centtii nous persi ylemmäs,huomas siinä viimestää ku ei samallai yltäny jalat maahan.Niin ja eipä tuo enää pohjaan pauku 2 päällä![]()
Ei se perä mihinkään putoa, jos jousen esijännitystä lisätään. Vaan kuormitettuna päin vastoin. Esijännityksen lisäys tekee vain joustosta kovemman. Vaimennuksia pitää ehkä muuttaa vastaavasti, jos siihen on mahdollisuus.(tomppa82 @ Kesä. 06 2006,12:52) kirjoitti
Olen nyt tätä takaiskarin esijännityksen säätöä pohtinut ja hauska juttu on vielä se ettei se jousi painu edes kasaan vaan iskarihan siellä muuttaa pituuttaan. Jousi siis pysyy suunnilleen saman pituisena kun niistä renkuloista kääntelee?
Eli enemmän esijännitystä jouselle, ei lisää jousen "jäykkyyttä" tai muuta sen pituutta juurikaan, vaan pidentää iskaria=perä nousee ja siirtää painoa eteenpäin, jolloin perä kyllä tuntuu jäykemmältä koska painopiste on siirtynyt eteenpäin?
Tähän olen päätynyt ainakin oman kawani kohdalla. *![]()
Kaikki on mahdollista, paitsi pyörö-ovesta hiihtäminen
Jos Lontoo taipuu, niin perustietoo löytyy tuolta-> http://www.ohlins.com/pdf/07255-01.pdf ja tuolta-> http://www.ohlins.com/pdf/07241-02.pdf ja
Niin onko se nyt näin että jos väännän 7 loveen alusta on jäykimmillään/iskun pituus lyhimmillään ja 1 lovessa löysimmillään/iskun pituus pisimmillään ja istumakorkeus pysyy aina samana..
yamaha tzr125>yamaha fzs600>yamaha fz6s>joskus R1
Noh. jos omasta löysään jousen ja istun päälle niin kyllä se istuma korkeus putoo johtuen löysästä jousesta. Jos taas kirraan tappiin niin ei jalat ylety yhtä hyvin maahaan, totta kai se kireemmin pakattu jousi pitää mun painolla sitä pyörää ylempänä.
Se iskari näyttää pidentyvän kun jousta kirraa johtuu tietty siitä, että kireempi jousi nostaa perää, jolloin se näyttää pidentyvän.
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99