Ajelin tuossa tänään porukoiden luo pyörällä tulpat syvällä korvissa... jo menomatkalla olin kuulevinani koneesta outoa ääntä vähän kierrosluvusta riippuen. Kun pääsin perille ja kone kävi ihan tyhjäkäyntiä niin siitä kuului ihan järkyttävä rouskutus mikä vaimeni sitä mukaa kun kierroksia nosti... neljän tonnin jälkeen ei ääntä enää juurikaan kuulunut.
Tähän asti olen ihan ilman mitään rallatuksia päässyt, lukuunottamatta ihan lähipäivinä on kylmäkäynnistyksen jälkeen pieni ääni kuulunut mikä on heti lämmettyä lakannut.
Kysymys onkin nyt, että voiko se kiristäjä mennä ihan noin vaan laakista rikki? Kun keskusteluja aiheesta on lukenut niin rallatus on yleensä pikkuhiljaa lisääntynyt. Vai onko koneesta jotain muuta rikki??Jouduin kuitenkin vielä ajamaan takaisin kotiin n.40km vaikka pahaa se tekikin aina kun vauhtia oli alle 80... Ja ääni ei siis todellakaan ollut mikään pieni. Kuuluu silti mielestäni nokkaketjun puolelta...
Edit: Ja pyörä on siis -96 CBR 600 F, ajettu 37tkm
Alku aina kankeaa, lopussa kiitos jos seisoo...
Kiristäjän voi tarkistaa, ottamalla kiristimen päässä olevan pultin irti ja pienellä ruuvarilla kiertää sisällä olevaa säätöruuvia vastapäivään. jos ääni tällöin hiljenee yleensä vähäksi aikaa, on kiristin viallinen. Todennäköisesti jousi on poikki.
Paino on voimaa ja ylipaino ylivoimaa
Kävinkin tänään jo kyselemässä uutta kiristäjää Porin moottoripyöräliikkeistä, mutta kenelläkään ei sitä ollut hyllyssä. Kun asiaa ihmettelin ääneni ja sanoin, että eikös niitä aika paljon saa ceebbareihin vaihtaa niin kuulemma pc25:seen menee jatkuvasti, mutta 31:sessä on pidempi kiristin ja niiitä menee harvemmin joten ei ole hyllyssä.
Ensi viikkoon kuulemma menee kiristimen saaminen
Tarkoitus oli viikonloppuna mennä vähän bombereita kattelemaan, mutta ei tolla rouskuttimella kehtaa mihinkään lähteä![]()
Alku aina kankeaa, lopussa kiitos jos seisoo...
No nyt on kiristin vaihdettu ja hyvin pelittää... hyrrää taas kuin ompelukoneeikä ollut edes paha homma. Meni kaiken kaikkaan varmaan puolisen tuntia koko hommaan.
Palikan kävin hakemassa KX-centeristä Tampereelta 55€ tiivisteineen. Moto-Raumassakin olisi osaa ollut, mutta kun oli muutenkin Tampesterin suuntaan menoa niin asia hoitui samalla vaivalla.
Eli ei muutakuin ajoa vaan
Ruohonleikkurikin tuli samalla korjattua kun muutenkin oli kädet kurassa
Alku aina kankeaa, lopussa kiitos jos seisoo...
Olisin kysellyt hieman tarkempaa ohjetta kiristimen vaihtoon, etenkin kiinnostaa kiristäjän päässä olevan pultin ja sen pellinpalan (jonkinsortin stoppari) merkitys. Joku on varmaan tämän PC31:seen joskus vaihtanut.
-----------------------------------------
Vaihto tapahtuu kutakuinkin näin:
- vanha pois, löysää ensin kiristimen päässä olevaa suojapulttia hieman ennenkuin löysäät varsinaiset kiristimen *kiinnityspultit.
- uusi tilalle, kiristä kunnolla kiinni ja poista kiristimen päässä oleva lukituslevy, jolloin kiristin jännittyy.
- siirrä kiristimen päässä oleva suojapultti vanhasta uuteen kiristimeen.
Melkein väittäisin, että kiristimen vaihto ei ollut kuin ensiapu rouskutukseen. Ketju todennäköisesti jo venynyt ja uusi kiristin jaksaa sitä vielä hetken kiristää.
Ei muuta kun uusi ketju koneeseen n.80€ ja taas kestää 25000km.
Näin minulla.
Itte kun tekee, niin tulee sellanen kun sattuu tulemaan.
Itellä meni iha kertalaakista kiristäjä paskaks ceebrasta. Yli 5000rpm ni melu hävis täysin ku se pyörimisliike kiristi sen ketjun. Tyhjäkäynnillä meteli oli täysin sietämätön.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Samanlailla kävi viime syksynä, käytännössä yhden yön aikana tapahtui kiristäjälle jotain. Tossa se rouskutus häviää jossain 3500-4000 kierroksen jälkeen. Uus kiristäjä olis hyllyssä, ja olisin mielelläni lukenut lyhyen kuvauksen tämän vaihdosta.(PrivateeR @ Huhti. 06 2007,01:06) kirjoitti
Jos tuollalailla äkisti menisi kiristin hajalle, niin itse en ajaisi sillä metriäkään. Voi tulla kallis remontti eteen, jos jako hyppää löysän ketjun takia.
Pieni kilometrien myötä lisääntyvä säksätys kuuluu tietenkin asiaan.