Tulokset 1:stä 13:een 13:sta
  1. #1
    Kyseessä -93 rf suska.
    Starttinappia painaessa kuuluu akun viereisestä pienestä laatikosta (missä pääsulake ja muutama johtoliitos, solenoidi?) naksahdus ja sen jälkeen kaikki mittarivalot sammuvat.
    Hetken odottelun jälkeen mittarivalot alkavat palaa himmeästi ja virta-avainta käännettäessä on-off-on asentojen välillä mittarivalot syttyvät kirkkaiksi. Uudestaan starttinappia painettaessa sama toistuu.

    Akun jännite oli 12,6V virta-avaimen ollessa off-asennossa ja 11,8V on-asennossa, ampeeri lukemaa en jostain syystä saanut (mittasin virtaa + johdosta rinnankytkennällä)?
    Laitoin akkulaturin kiinni ja laturinkin mukaan akku on melkein täysi.

    Akun napojen liitokset jo ehdin tarkistaa...

    Mistä voisi vikaa lähteä etsimään?
    Voiko akku olla sökö ja silti näyttää että jännitettä on vaikka virtaa ei olisikaan?
    Yamaha R1 -04
    Suzuki GSX1300R Hayabusa -03
    Suzuki RF600 -93
    Suzuki GS500 -99
  2. #2
    Lainaa (wiltzu @ Elo. 14 2008,19:51) kirjoitti
    Voiko akku olla sökö ja silti näyttää että jännitettä on vaikka virtaa ei olisikaan?
    Voi. Minulla oli taannoin autossa sellainen vika, että startti pyöritti, valot paloivat yms. mutta ei startannut. Lopulta mitattiin akku: jännite ok, ampeerit lähes nolla. Akusta oli kaksi kennoa oikosulussa.
    - HMPK -
    - IBA Finland -
    http://www.jkweb.suntuubi.com
    Suzuki GSX 1400
  3. #3
    yhtäkkiä kuulostais mmadotus vialta.
    ennen kova, joskus jopa nopeakin...
  4. #4
    tai sit akku on vaan tiensä päässä... vaikka toi jännite onki tommonen.
    CBR 1000F -89
  5. #5
    Lainaa (wiltzu @ Elo. 14 2008,19:51) kirjoitti
    Kyseessä -93 rf suska.
    Starttinappia painaessa kuuluu akun viereisestä pienestä laatikosta (missä pääsulake ja muutama johtoliitos, solenoidi?) naksahdus ja sen jälkeen kaikki mittarivalot sammuvat.
    Hetken odottelun jälkeen mittarivalot alkavat palaa himmeästi ja virta-avainta käännettäessä on-off-on asentojen välillä mittarivalot syttyvät kirkkaiksi. Uudestaan starttinappia painettaessa sama toistuu.

    Akun jännite oli 12,6V virta-avaimen ollessa off-asennossa ja 11,8V on-asennossa, ampeeri lukemaa en jostain syystä saanut (mittasin virtaa + johdosta rinnankytkennällä)?
    Laitoin akkulaturin kiinni ja laturinkin mukaan akku on melkein täysi.

    Akun napojen liitokset jo ehdin tarkistaa...

    Mistä voisi vikaa lähteä etsimään?
    Voiko akku olla sökö ja silti näyttää että jännitettä on vaikka virtaa ei olisikaan?
    Kokeile toista akkua tai laturilla ilman akkua niin tiedät onko akku sökö.
    Sitten kun kasvan isoksi hankin elämän *Eiku Pappa tunturin
  6. #6
    Mulla oli mönkijässä saman tyyppistä vikaa ja siinä oli se solenoidi oikosessa.. ei maksa uus paljoa että kannattaa melkeen koittaa....
    - Jännittää sanoi mummo kun kahvimerkkiä vaihtoi-
    - Honda CBR XX -99
  7. #7
    Jos akun jännite on 11.8V pelkästään, kun laitat sähköt päälle, niin se akku on varmasti finaalissa.
    Vaikka olisi ajovalot päällä startissa, niin kunnollisen akun napajännite ei kovin paljoa putoa ja alle 12V tuossa sinun tapauksessa kertoo, että akun sisäinen resistanssi on iso.

    Etäinen vaihtoehto on tosin iso oikosulku jossakin, mutta silloin pitäisi savumerkkejä ilmetä ...

    Myös se, että laturi väittää akun täyttyvän nopeasti, on sökön akun merkki.
    Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
    -- DL650 -04 --
  8. #8
    Tuo on aika helppoa ja nopeaa tarkistaa, onko onko akku finaalissa. Jos starttaa esim. toimivaksi tiedetystä auton akusta otetulla apuvirralla, kaapelit akun napoihin kytkettynä, niin vika on akussa.
    XL1200S, eli Sportster 1200 Sport -96
    FLHRI, eli Road King -97
  9. #9
    Kiitos vinkeistä.
    Akku oli sökö, ehjällä akulla pelas pyörä normaalisti.
    Akku oli 2v vanha, eli ei kovin pitkäikäinen...

    Voiko pyörän sähköissä olla joku vika kun akku menee hajalle, vai hajoaako ne akut välillä itestäänkin?
    Yamaha R1 -04
    Suzuki GSX1300R Hayabusa -03
    Suzuki RF600 -93
    Suzuki GS500 -99
  10. #10
    Akun saa tarpeettoman nopeasti pilalle, jos ei lataa talvitauon aikana ollenkaan.

    Ja laturi voi olla sökö. Joko ei lataa tai sitten lataa liian suurella jännitteellä, jolloin akku keittää ja nesteet haihtuu. Mun Suskan (tosin VStrom) huoltomanuaali sanoo, että oikea latausjännite on 14.0 - 15.5V / 5000rpm. Sellainen 14.0 - 14.6V on autoissa normaali, 15.5V pitkäaikaisesti on mielestäni jo liikaa. Jää lamputkin lyhytikäisiksi.
    Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
    -- DL650 -04 --
  11. #11
    Ja mp akun käyttöikä on juurikin jotain kahden vuoden tienoilla...
    Kannattaa tarkistaa tosiaan tuo latausjännite. Ja sit kans silleen et antaa hanaa reippaasti, jotta näkee, ettei jännitteensäädin päästä liikaa, kun kierrokset nousee.
    CBR 1000F -89
  12. #12
    mp:n jännitteensäädin päästää vähemmän latausvirtaa akulle kun ajovalot eivät ole kytkettynä ja täten akku kestää pitempään. parkkivalot eli etu- ja takavalo voi olla päällä ja silloinkin laturin akulle tuottama virta on pienempi, jolloin akku kestää paremmin kuin jos ajaa ajovalot päällä ja jännänsäädin laskee 15,5V akulle, jonka jälkeen akku kiehuu kuivaksi ja rikki.

    sitten toki voi kokeilla pienillä lisävaloilla tms. jolloin akku myös purkautuu enemmän ajon aikana, mikäli ajaa valot päällä.

    mulla on nyt akku ollut jo kuutisen vuotta sama boschi tuossa tusinassa.

    vanhempia prätkiä ei ole alunalkaen suunniteltu ajettavaksi jatkuvasti kaikki valot päällä. muualla maailmassa valoja käytetään vain tarvittaessa tai ainakin ennen oli sellaisia käytäntöjä. siis pimeässä, sumussa tjn.
    Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!! )
  13.  
  14. #13
    Lainaa (kawabata @ Elo. 14 2008,23:31) kirjoitti
    mp:n jännitteensäädin päästää vähemmän latausvirtaa akulle kun ajovalot eivät ole kytkettynä ja täten akku kestää pitempään. parkkivalot eli etu- ja takavalo voi olla päällä ja silloinkin laturin akulle tuottama virta on pienempi, jolloin akku kestää paremmin kuin jos ajaa ajovalot päällä ja jännänsäädin laskee 15,5V akulle, jonka jälkeen akku kiehuu kuivaksi ja rikki.

    sitten toki voi kokeilla pienillä lisävaloilla tms. jolloin akku myös purkautuu enemmän ajon aikana, mikäli ajaa valot päällä.

    mulla on nyt akku ollut jo kuutisen vuotta sama boschi tuossa tusinassa.

    vanhempia prätkiä ei ole alunalkaen suunniteltu ajettavaksi jatkuvasti kaikki valot päällä. muualla maailmassa valoja käytetään vain tarvittaessa tai ainakin ennen oli sellaisia käytäntöjä. siis pimeässä, sumussa tjn.
    Heh, aika hieno teoria!

    Sanonpa nyt kuitenkin, jos joku tuon vaikka uskoisi, älkää säästelkö niitä ajovaloja! Teknisesti sillä valojen käyttämättömyydellä saa korkeintaa lyhyempi-ikäisen akun ja pidempi-ikäisen polttimon...
    XL1200S, eli Sportster 1200 Sport -96
    FLHRI, eli Road King -97