Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 53:een 53:sta
  1. #31
    Lainaa (lario @ Kesä. 07 2006,12:09) kirjoitti
    Ne vakuutusmaksut. heti olisi tallissa 100-250 kuutioinen *skootteri, jos vakuutusmaksut olisi kipurajan alapuolella. Mopon vakuutus 120,00€ / vuosi.
    No mitä ne vakuutukset maksaa sitten?
    Laskurin mukaan Esim 14 kW(180cc) skootterin vakuutus on n. 120 € 5 kk(ajokaudella huhti-loka). Vertailun vuoksi oma mopo 1000 cc ZX-10, 170 €/5 kk.
    Onko talvella ajeleminen kalliimpaa?
    Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
  2. #32
    Lainaa (Stobias @ Kesä. 02 2006,22:29) kirjoitti
    Kyllä nykyinen 45km/h on mielestäni ihan maksimi mopoille, niin kauan kun niillä ajetaan myös pyöräteillä.
    sit kun pyörätieltä pois,nopeus mielestäni olis hyvä 60,kumminkin pojat virittää ne,ottaa kuristukset pois
    "Tavara tykkää, että sitä käytetään."
  3. #33
    Lainaa (aironia @ Kesä. 07 2006,11:21) kirjoitti
    Lainaa (lario @ Kesä. 07 2006,12:09) kirjoitti
    Mopon vakuutus 120,00€ / vuosi.
    Mutta tätä maksua voivat hyödyntää vain ne, jotka ajelee mopolla joka kulkee max 45 km/h. Jos ajopeli on viritetty ajat vakuuttamattomalla moottoripyörällä.

    Ja jos kaikista mopoista pakotetaan moottoripyöriä sallimalla niille 60 km/h nopeus, nousuevat kaikkien vakuutusmaksut eli nekin jotka nyt eivät viritä eivät saisi jatkossa siitä mitään alennusta kun mopoluokka yhdistyisi kevareihin.
    Ja entäpä, jos mopon suurin sallittu nopeus nostettaisiin kuuteenkymppiin ja poistettaisiin niiltä kevyen liikenteen väylillä ajo-oikeus? Sitähän tässä moni koettanee kysyä, eikä vängätä sen virittämisestä "laittomaksi kevytmoottoripyöräksi". Siis toistaen: Jos mopedin suurin sallittu nopeus nostettaisiin laillisesti kuuteenkymppiin, niin kuka siitä niin kamalasti kärsisi? Muuttuisi niillä liikennöinti kaupunkiolosuhteissa mielestäni huomattavasti sujuvammaksi.
  4. #34
    Lainaa (kaasunalle @ Kesä. 07 2006,17:55) kirjoitti
    ja poistettaisiin niiltä kevyen liikenteen väylillä ajo-oikeus
    Siis kyseessähän tosiaan on oikeus ajella fillariteillä, ei velvollisuus vaikka kuinka se lisäkilpi siinä tolpassa olisikin
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  5. #35
    AdvAuntie heippa:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Dec 2005
    Vihti
    MotOrg ry jäsen
    Joka kerta kun menen rullaluistimilla töihin, on ihan hilkulla ettei jää skootterin alle. Tulevat pirun kovaa ja kummaltaki puolelta ohi. Ei ne minnekään ajoradalle lähe, koska pyörätietä pitkin pääsee paljon nopeemmin perille. Tarvii missään autoletkoissa madella.

    Tässä yks päivä ruuhka-aikaan lähdin Tapiolasta Helsinkiin päin prätkällä ja skootteri meni just kehän ali samaan aikaan. Oli reilusti ennen meikäläistä Munkkiniemen valoissa oottamassa ja niistäki pääsee heti kun menee suojatietä pitkin.
    Rapa-akka
    CFMoto 450MT -24
    BMW S1000R -17
    Gas Gas 300 EC -22
    Stark Varg
    #AdvAuntie
  6. #36
    Lainaa (KMSwallower @ Kesä. 07 2006,17:40) kirjoitti
    Lainaa (lario @ Kesä. 07 2006,12:09) kirjoitti
    Ne vakuutusmaksut. heti olisi tallissa 100-250 kuutioinen *skootteri, jos vakuutusmaksut olisi kipurajan alapuolella. Mopon vakuutus 120,00€ / vuosi.
    No mitä ne vakuutukset maksaa sitten?
    Laskurin mukaan Esim 14 kW(180cc) skootterin vakuutus on n. 120 € 5 kk(ajokaudella huhti-loka). Vertailun vuoksi oma mopo 1000 cc ZX-10, 170 €/5 kk.
    Onko talvella ajeleminen kalliimpaa?
    Liikennevakuutuksen vuosimaksu Pohjolassa 397,44 e / vuosi.
    Liikennevakuutuksen vuosimaksu Tapiolassa 520,00€ (jos ajaa 8kk, niin 307,00€).
    Hinnat tarkastettu tänään. Mallipyöränä käyttety 125 kuutioinen Honda Lead skootteri.
    Onhan nuo vakuutusmaksut silti aika korkeat, kun on tuo "oikea" moottoripyöräkin tallissa.

    Olen myös sitä mieltä, että mopot ei kuulu pyörätielle. Se on siellä melkein yhtä vaarallinen ilmestys kuin sauvakävelevä yli 60-vuotias naishenkilö



  7. #37
    Lainaa (lario @ Kesä. 07 2006,22:35) kirjoitti
    Lainaa (KMSwallower @ Kesä. 07 2006,17:40) kirjoitti
    Lainaa (lario @ Kesä. 07 2006,12:09) kirjoitti
    Ne vakuutusmaksut. heti olisi tallissa 100-250 kuutioinen *skootteri, jos vakuutusmaksut olisi kipurajan alapuolella. Mopon vakuutus 120,00€ / vuosi.
    No mitä ne vakuutukset maksaa sitten?
    Laskurin mukaan Esim 14 kW(180cc) skootterin vakuutus on n. 120 € 5 kk(ajokaudella huhti-loka). Vertailun vuoksi oma mopo 1000 cc ZX-10, 170 €/5 kk.
    Onko talvella ajeleminen kalliimpaa?
    Liikennevakuutuksen vuosimaksu Pohjolassa 397,44 e / vuosi.
    Liikennevakuutuksen vuosimaksu Tapiolassa 520,00€ (jos ajaa 8kk, niin 307,00€).
    Hinnat tarkastettu tänään. Mallipyöränä käyttety 125 kuutioinen Honda Lead skootteri.
    Onhan nuo vakuutusmaksut silti aika korkeat, kun on tuo "oikea" moottoripyöräkin tallissa.
    Aika monella on varmaan täydet boonukset, turha noita on nollaboonuksilla esittää...
    Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
  8. #38
    Lainaa (aironia @ Kesä. 08 2006,09:21) kirjoitti
    Lainaa (kaasunalle @ Kesä. 07 2006,17:55) kirjoitti
    Siis toistaen: Jos mopedin suurin sallittu nopeus nostettaisiin laillisesti kuuteenkymppiin, niin kuka siitä niin kamalasti kärsisi?
    Laillisesti tämä on mahdollista toteuttaa ainoastaan mopoluokasta kokonaan luopumalla. Mopoksi kun ei voi säätää/sanoa/laillistaa mitään joka kulkee yli 45 km/h. Ihan niinkuin ei ole olemassa kukkoa joka munii, vaikka kuinka säädettäisiin kana kukoksi. Kanan sanomisesta kukoksi Suomi saisi itse säätääkin, mutta ei siis moposta, ellemme eroa Wienin tieliikennesopimuksesta ja EU:sta. Ja senkin jälkeen verottaja ja vakuutusyritykset voisivat tehdä aivan omat ratkaisunsa.

    Nalle Puhin mietteistä Kania lainatakseni "Jos tietää ei voi ymmärtää"
    Voi kiesus, että on vaikeeta... Sinä hoet ja hoet, että yli 45km/h, niin se ei ole mopo. Niin, ei ole nykylainsäädännön mukaan. Siis vielä kerran, rautalangasta: Jos mopon nopeus nostettaisiin laillisesti kuuteenkymppiin, eli lakia hiukan muutettaisiin nopeuden osalta, niin mikä tai kuka siinä niin kamalasti häviäisi?!?

    Lainaa kirjoitti
    AJONEUVOLAKI 11.12.2002/1090
    2 luku
    Ajoneuvojen perusluokitus
    11§
    Mopo

    L1e- ja L2e-luokan ajoneuvo mopo on kaksipyöräinen (L1e-luokka) tai kolmipyöräinen (L2e-luokka) moottorikäyttöinen ajoneuvo, jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 45 kilometriä tunnissa.

    L1e-luokan ajoneuvon moottorin sylinteritilavuus on enintään 50 cm3, kun kyseessä on polttomoottori, tai suurin nettoteho enintään 4 kW, kun kyseessä on sähkömoottori. Pienitehoinen «mopo» on kaksipyöräinen polkimin varustettu «mopo», jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 25 kilometriä tunnissa ja moottorin suurin nettoteho enintään 1 kW.

    L2e-luokan ajoneuvon moottorin sylinteritilavuus on enintään 50 cm3, kun kyseessä on ottomoottori, tai suurin nettoteho enintään 4 kW, kun kyseessä on muu polttomoottori tai sähkömoottori.
    Eli jos lakia muutettaisiin nopeuden osalta, eli mopon suurimmaksi sallituksi nopeudeksi tulisi esim.55 tai 60 km/h niin olisiko yli 45 kulkeva 50cc silloin kevytmoottoripyörä? Mielestäni ei, ehkä joku on toista mieltä.

    [B]KERTAUKSEN VUOKSI: JOS LAKIA MUUTETTAISIIN NIIN ETTÄ MOPON SUURIN SALLITTU NOPEUS OLISI ESIMERKIKSI 55 TAI 60 KM/H, NIIN KUKA TAI MIKÄ SIINÄ SILLOIN HÄVIÄISI? Vastaukseksi ei kelpaa "yli 45km/h kulkeva mopo on lakiteknillisesti kevytmoottoripyörä", eikä se, että "näin on sovittu Wienissä niin ja niin monen maan kesken", koska kysymys koskee lakipykälän muuttamista ja siitä mahdollisesti aiheutuvaa katastrofia/maailmanloppua. EU:ssa on muutettu fiksumpiakin pykäliä ja kun itse niitä joudun joskus työni takia kyttäämään, niin kerronpa, että Wienin tieliikennesopimus ja moni muukin antaa tietyissä rajoissa mahdollisuuden kansallisten määräyksien soveltamiseen, mutta Suomessa näistä mahdollisuuksista ollaan hipihiljaa.
  9. #39
    Lainaa (kaasunalle @ Kesä. 08 2006,12:34) kirjoitti
    Lainaa kirjoitti
    AJONEUVOLAKI 11.12.2002/1090
    2 luku
    Ajoneuvojen perusluokitus
    11§
    Mopo

    L1e- ja L2e-luokan ajoneuvo mopo on kaksipyöräinen (L1e-luokka) tai kolmipyöräinen (L2e-luokka) moottorikäyttöinen ajoneuvo, jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 45 kilometriä tunnissa.
    Eivät nuo viranomaiset taida laista paljon välittää, koskapa neljäpyöräisiäkin mopoja on rekisteröity jo useita vuosia.
    Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
  10. #40
    Kaasunallelle voin kertoa, että siinä häviävät ennaltatuntemattomat 15-16 vuotiaat tyttöt sekä pojat, jotka mittaavat maksiminopeuden ajoneuvosta ulos välittämättä paikasta tai ajasta.
    All you´ve got is time - living is takin´ it.
  11. #41
    Lainaa (aironia @ Kesä. 08 2006,12:50) kirjoitti
    Lainaa kirjoitti
    Eli jos lakia muutettaisiin nopeuden osalta, eli mopon suurimmaksi sallituksi nopeudeksi tulisi esim.55 tai 60 km/h niin olisiko yli 45 kulkeva 50cc silloin kevytmoottoripyörä? Mielestäni ei, ehkä joku on toista mieltä.
    Eduskunta ei voi säätää lakeja, jotka ovat kansainvälisten sopimusten vastaisia. Riippumatta siitä mitä mieltä tästä ollaan.
    Mitenkä sitten on selitettävissä Suomen typerä, verotukseen perustava pakettiautojen nopeusrajoitus? Kuinka on mahdollista, että raskaan kaluston suurimmat sallitut ajoneuvokohtaiset nopeusrajoitukset vaihtelevat paljonkin Wienin sopimuksen ratifioineiden maitten kesken?

    Lainaa (Tuppi Nurin Lähetetty Kesä. 08 2006 @ 13:31) kirjoitti
    Kaasunallelle voin kertoa, että siinä häviävät ennaltatuntemattomat 15-16 vuotiaat tyttöt sekä pojat, jotka mittaavat maksiminopeuden ajoneuvosta ulos välittämättä paikasta tai ajasta.
    Mihinkä ne muka häviävät? Kuolevat kaikki? Sen verta yleistä on tuo mopojen viilaus ollut kautta aikojen, että tällä perusteella ihmiskunnan pitäisi olla Euroopassa sukupuuton partaalla ja elossaolevien keski-ikä alle 15...
  12. #42

    Tunnus suljettu
    Liittyi May 2005
    Kirkkonummi
    Lainaa (referee @ Kesä. 05 2006,00:46) kirjoitti
    Niin kauan kun mopoilla ajellaan kevyen liikenteen väylillä, en kannata nopeuden nostoa.
    Kannatetaan jo nyt mopot vetelee laillisesti sen 45 kevyenliikenteen väylillä, mikä on todella liikaa Ja kun vielä lapsille opetetaan, ettei moottoripäristimet tule ko. väylille, autoista puhumattakaan.
  13. #43
    Lainaa (kaasunalle @ Kesä. 08 2006,15:41) kirjoitti
    Lainaa (Tuppi Nurin Lähetetty Kesä. 08 2006 @ 13:31) kirjoitti
    Kaasunallelle voin kertoa, että siinä häviävät ennaltatuntemattomat 15-16 vuotiaat tyttöt sekä pojat, jotka mittaavat maksiminopeuden ajoneuvosta ulos välittämättä paikasta tai ajasta.
    Mihinkä ne muka häviävät? Kuolevat kaikki? Sen verta yleistä on tuo mopojen viilaus ollut kautta aikojen, että tällä perusteella ihmiskunnan pitäisi olla Euroopassa sukupuuton partaalla ja elossaolevien keski-ikä alle 15...
    En ole edes niin vihjaissut kaikkien "mopoikäisten" kuolevan tai häviävän, vaikka sarkastisesti sen niin esititkin. Huippunopeuden nostaminen 45km/h 60 km/h toisi varmuudella useita kuolonuhreja vuositasolla juuri noihin ikäluokkiin lisää. Ehkä osaltaan juuri tästäkin syystä, että mopojen huippunopeus on 45 km/h, Suomi on eräs turvallisimmista maista liikenteen osalta.



    All you´ve got is time - living is takin´ it.
  14. #44
    Mopot pois kevyen liikenteen väyliltä ja huippunopeus 60km/h. Tuskinpa ne kuolemat siitä nousee, kun nykyisillä rajoituksilla ne jäävät jo 50 alueella jalkoihin..
    Kör som du kan, om du kan inte köra som du vill.
    Puhun usein - mutta paskaa.
  15. #45
    Lainaa (KMSwallower @ Kesä. 08 2006,11:02) kirjoitti
    Lainaa (lario @ Kesä. 07 2006,22:35) kirjoitti
    Lainaa (KMSwallower @ Kesä. 07 2006,17:40) kirjoitti
    Lainaa (lario @ Kesä. 07 2006,12:09) kirjoitti
    Ne vakuutusmaksut. heti olisi tallissa 100-250 kuutioinen *skootteri, jos vakuutusmaksut olisi kipurajan alapuolella. Mopon vakuutus 120,00€ / vuosi.
    No mitä ne vakuutukset maksaa sitten?
    Laskurin mukaan Esim 14 kW(180cc) skootterin vakuutus on n. 120 € 5 kk(ajokaudella huhti-loka). Vertailun vuoksi oma mopo 1000 cc ZX-10, 170 €/5 kk.
    Onko talvella ajeleminen kalliimpaa?
    Liikennevakuutuksen vuosimaksu Pohjolassa 397,44 e / vuosi.
    Liikennevakuutuksen vuosimaksu Tapiolassa 520,00€ (jos ajaa 8kk, niin 307,00€).
    Hinnat tarkastettu tänään. Mallipyöränä käyttety 125 kuutioinen Honda Lead skootteri.
    Onhan nuo vakuutusmaksut silti aika korkeat, kun on tuo "oikea" moottoripyöräkin tallissa.
    Aika monella on varmaan täydet boonukset, turha noita on nollaboonuksilla esittää...
    Mistähän niitä bonuksia sitten saa. Minun bonukset on auton ja pyörän vakuutuksessa. Jos otan uuden liikennevakuutuksen, niin eikös siinä ole aika vähän bonuksia?
  16. #46
    Kyllä se on vaan niin että noi mopot kulkee aivan tarpeeksi tällä hetkellä, suhteessa käyttäjiensä ajotaitoihin. Sen verran monta mopoilijaa on tänäkin keväänä siirtynyt pöristelemään enkelikuoroon..
    Tunnelin päässä näkyvä valo on juna!
  17. #47
    Jotenkin musta tuntuu, että aika monella "jatkuvasti täysiä" ajavalla kouhottajalla se mopo kulkee jo nyt kovempaa kuin 45 km/h.
    A-B-CH-CZ-D-EST-F-FIN-FL-H-HR-I-L-LT-LV-N-NL-PL-RO-RSM-S-SK-SLO-UA
  18. #48
    Lainaa (Jerry Cotton @ Kesä. 09 2006,22:56) kirjoitti
    Jotenkin musta tuntuu, että aika monella "jatkuvasti täysiä" ajavalla kouhottajalla se mopo kulkee jo nyt kovempaa kuin 45 km/h.
    minä en ainakaan halua yhtään nopeampi mopopoikia ajeleman samalla pyörätielle mun lasteni (ja minun) kanssa.

    Mopot kehittyneet mutta ajajat ihan samanlaisia teinirääpäleitä kuin ennenkin. Mopolla ajetaan siellä missä toiset kävelee tai pyöräilee. Nopeusero jo nytkin suuri ja aiheuttaa riskejä kun mopo painaa 45kmh ohi jossain jalkakäytävällä.

    Mun mielestä nuo mopot jotka kulkee 45kmh pitäisil aittaa kulkemaan autotielle ja isommilla teillä pientareelle. Niissä on vilkut ja kaikki mutta eipä niitä pahemmin pyöräteillä kukaan käytä.

    Itse olen ajanut mopedilla motarin pientaretta noin 80kmh, joten kyllä ne kulkemaan saa...silloin joskus hurjassa nuoruudessamme siis.
  19. #49
    Kunnia pj Jassu:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2002
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (attes @ Kesä. 09 2006,23:21) kirjoitti
    Mopot kehittyneet mutta ajajat ihan samanlaisia teinirääpäleitä kuin ennenkin.
    Mm tämä teinirääpäle oli tänään liikkeellä 62 vuotiaan isänsä moposkootterilla, yllättävän paljon tuolla näkee vanhempaa kansaa nykyskootterin puikoissa ja kyllä toi faijankin peli aika ilosesti liikahtaa

    Käyppäs attes kilauttamassa mun porukoiden ovikelloa ja pyydä skode testiin, ovikello on siellä ihan samassa vanhassa tutussa paikassa ;) Voit yllättyä et noikin pelit on muuttunut sun villistä nuoruudesta.

    Se että noitten nopeudennosto sallittaisiin lisäisi ehkä sen varttuneemman ajajakunnan mopojen kulkua, eli sen joka pääasiassa ajeleekin autoteillä - teinien pelit on jo vuosia menny sen 65-75km/h minkä tollanen skootteri kulkee yhden prikan poistolla.
    Pyörätön motoristi...

    Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
  20. #50
    Lainaa (Jassu @ Kesä. 09 2006,23:47) kirjoitti
    Lainaa (attes @ Kesä. 09 2006,23:21) kirjoitti
    Mopot kehittyneet mutta ajajat ihan samanlaisia teinirääpäleitä kuin ennenkin.
    Mm tämä teinirääpäle oli tänään liikkeellä 62 vuotiaan isänsä moposkootterilla, yllättävän paljon tuolla näkee vanhempaa kansaa nykyskootterin puikoissa ja kyllä toi faijankin peli aika ilosesti liikahtaa

    Käyppäs attes kilauttamassa mun porukoiden ovikelloa ja pyydä skode testiin, ovikello on siellä ihan samassa vanhassa tutussa paikassa ;) Voit yllättyä et noikin pelit on muuttunut sun villistä nuoruudesta.

    Se että noitten nopeudennosto sallittaisiin lisäisi ehkä sen varttuneemman ajajakunnan mopojen kulkua, eli sen joka pääasiassa ajeleekin autoteillä - teinien pelit on jo vuosia menny sen 65-75km/h minkä tollanen skootteri kulkee yhden prikan poistolla.
    Saa ne mopot liikahtaa...mutta jos ne pysyy autotiellä.
    Ongelmanahan ei ole, se että jotkut Jassun faijat ajelee liikenteen seassa vaan juuri nuo hurjat jotka vetää jalkakäytävillä. Ne ostaisi niitä samoja mopoja joita tuo vanhempi sukupolvi ja ajais sen mitä niillä pääsee ihan missä vaan.(eli jalkakäytävillä)

    Mopot on liikkuneet ennenkin eihän siinä mitään ja uskon niiden laadun olevan paremman. Ihmiset eivät ole muuttuneet siitä ajasta joten päälle tuleva mopo sattuu ihan siinä missä ennenkin.

    Miksi ei nämä herrasmies ajelijat, joilla on se A kirjain osta sitten jotain 125 skootteria jotta pääsisi kovempaa, siis ne jotka haluavat mennä kovempaa?


    Mielipiteeni muodostan ihan siitä kun nykyään saa tuolla jalkakäytävillä olla tarkkana kun omat muksut opettelee pyöräilee ja pyöräilijät ja mopoilijat vetää ohi miljoonaa ja kun tietää että tuollaise 3-5 vuotiaat voi vetää eteen ihan koska vaan.
  21. #51
    Mopot on tehty suuremmillekin nopeuksille, mutta kuljettajat ovat edelleen mitä ovat. Sisareni kokeili taannoin Yamaha-skootterillaan asfaltin pintaa tuosta sallitusta 45:stä km/h, enkä totta vie olisi toivonut nopeutta olevan yhtään enempää.

    Maailma muuttuu ja mopot muuttuvat, mutta edelleen noita laitteita ajavat 15-vuotiaat ihmisentaimet - kuten omana ja muinaistenkin aikana. Mikäs aikamiehen papatella mökiltä kyläkauppaan, mutta pistäpä teini kaahottamaan kaveri porukassa autojen väliin. Mopon kuljettaja on yleensä täysin kokematon.

    Maantiellä, jossa rajoitus, jolla mopo liikkuu 60 km/h ja rajoitus on 70-80 km/h mopo on hankala ohitettava autolle.

    Ehkäpä asiaa pitäisi lähestyä lastensuojelun näkökulmasta. 45 km/h ulos - 60 km/h ulos, mikä on ero?



    Desmo Jugend
  22. #52
    Tätä ketjua lukiessa on vaikea uskoa, että yhdelläkään ORanGilla on ollut mopoa nuorena, vaikka ne niin TÄÄLLÄ väittävätkin. Muka vielä hirveitä virityksiä, pöh. Eihän teistä pitäisi monenkaan olla enää edes elossa ja heiistäkin valtaosa linnassa, kun tapettu porukkaa pyöräteillä tuhatmäärin. Sitten tulee tappajamopo, pörrr...
  23.  
  24. #53
    Lainaa (kaasunalle @ Kesä. 10 2006,08:50) kirjoitti
    Tätä ketjua lukiessa on vaikea uskoa, että yhdelläkään ORanGilla on ollut mopoa nuorena, vaikka ne niin TÄÄLLÄ väittävätkin. Muka vielä hirveitä virityksiä, pöh. Eihän teistä pitäisi monenkaan olla enää edes elossa ja heiistäkin valtaosa linnassa, kun tapettu porukkaa pyöräteillä tuhatmäärin. Sitten tulee tappajamopo, pörrr...
    Pakko myöntää et sama asia tuli mieleen
    Meteant, dum obient
Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12