Tuosta se selvinnee Bantzain viestistä, liekö liian haihtuvaista ja pyrkii laihalle, jos myllyä ei säädetä etanoliseokselle. Kulkeehan bensakone puhtaalla alkollakin, mutta säätöjä joutuu räpläämään. Itse asiassa, ennen lyijy-yhdisteiden käyttöönottoa bensan puristuskestävyyttä nostettiin juuri eta- & metanolilla, mutta kun öljy-yhtiöt tajusivat, että se on joka penni heiltä pois, ajoivat väkisin lyijyn oktaaninkorottajaksi. Samalla saatiin venttiilien istukat senaikuisilla materiaaleilla kestämään kauemmin, lyijy kun suojasi niitä kulumiselta.(isojussi @ Kesä. 05 2006,17:20) kirjoitti
shell myy nykyään ferrari bensaa oliko 99+ Kuulemma tuo tehoa ihan pirusti...![]()
R6-R Black 2006
Itte ajelen ekaa tankillista 98:lla eikä minkäänlaista eroa ainakaan tohon 95:seen oo havaittavissa..
yamaha tzr125>yamaha fzs600>yamaha fz6s>joskus R1
joo jotain 20% tulee lisää. Sitten, kun vaihtaa ketjut ja rattaat niin saa vielä 30% enemmän..(SoRsA @ Kesä. 14 2006,00:31) kirjoitti
Sääliksi käy niitä normaaliin autoon 99+ bensan tankkaajia.
Laitetaan nyt tähänkin ketjuun tämä hyvä wikipedia-artikkeli asiasta (englanniksi, myös suomenkielinen löytyisi, mutta se on huomattavasti ylimalkaisempi):
OctaneRating artikkeli
Eli, oktaaniluku siis kertoo kuinka kovan puristuksen polttoaine kestää ennenkuin se itse-syttyy paineen vuoksi. Ohjekirjasta taas jokainen voi tarkistaa minkälaisen oktaaniluvun omaavaa polttoainetta se oma mopon moottori tarvitsee (lähinnä riippuu siis puristussuhteesta). Tuon yli oktaaniluvultaan menevän polttoaineen ostamisessa ei ole mitään muuta hyötyä kuin että se saattaa näyttää cool:immalta asiasta tietämättömien kanssa-tankkaajien silmissä pumpulla..
Ei siitä isoa haittaakaan toisaalta ole, tukeepahan vain jo muutenkin hyvinvoipaa öljyteollisuutta!
Kawasaki ZZR1400SP 2016
(Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
Jep! Nyt Shell on jättänyt koko oktaaniluvun pois ja kaikki tankkaamaan oikeeta "vormula bensaa"! Kulkee kuin Verrari!kirjoitti
Mikäköhän moottoripyörä olisi verrattavissa samaan! Varmaan MV-Agusta?
Kuinkahan moni menee retkuun? Aika moni veikkaan.
Kaikki Suomessa myytävä bensiini tulee Nesteen jalostamoilta ja jotkut ketjut sekoittaa sinne omia lisäaineitaan ja niissäkin laatu vaihtelee satunnaisesti.
Tässä R6Rrässä on ainakin 12.80:1 puristussuhde ja toimii moitetta 95sella niin eiköhän nää useat 12.5:1 sporttipyörät toimi kans 95sella?
Pakko toistaa aikaisempi kommentti, ettei keskustelu taas luisu ihan mutu linjalle.... lukekaa ohjekirjaa tai tankin korkkia, siinä se on sanottu!!!(Matva @ Kesä. 04 2006,09:17) kirjoitti
Kehittyneemmät moottorit (hallintajärjestelmät!) toimivat myös alemmalla oktaanilla, mutta antavat huipputehon ohjeissa VARMASTI mainitulla oktaanilla!
Nesteoilin sivuilta löytyy bensanvalinta opas ja se sano ainakin että vm -83 aja sitä uudemmat 4-tahti yamahat 95E...tietä sitten häntä mikä on totta, ite käytän 95E
<p>Yamaha 4ever!</p>
Ite oon ajanut ysikasilla nyt, ja ero 95 oktaaniseen . Sitä shellin super schumaher bensaa koitin ja tuntu että tehot häipy heti Siispä Ysikasii tulee nielemää meikäläisen catti tästä eteenpäin![]()
EN AJA LUJAA. LENNÄN MATALALLA!!
Hyvimpä on fasu kulkenut v-powerilla,joskus paukauttaa hyvin putkesta kun tuppea vääntää reilummin ja vaihtaa isompaa.95 ja 98 paukuttaa vain moottorijarrutuksessa,mistä lienee johtuvan..
yamaha tzr125>yamaha fzs600>yamaha fz6s>joskus R1
Meikällä ollu vähän samanlaisia kokemuksia nyt tuosta ysiysi+:sta.Taitaa tosin olla kuvitelmaa et putki pitäs jotenki kovempaa meteliä ku 98:lla ajellessa.On vaan niin pirun kallista.
Mites ois kakspäällä??
Äsken parkkiksella laitoin lämpimän koneen käymään ja höräytin kaasua(5000-6000 kiekkaa) ennen vaihteen kolauttamista päälle,paukautti aikas miehekkäästi,taas sai naapurit kuiskimisen aihetta,ei tehnyt 95/98 oktaanisella tommosta kuin moottorijarrutuksessa..
yamaha tzr125>yamaha fzs600>yamaha fz6s>joskus R1
Laitetaanpas linkki: Moottoribensiinin valintaopas(JÄNKÄRAMBO @ Kesä. 26 2006,13:47) kirjoitti
Nuohan perustuvat maahantuojilta saatuihin tietoihin, eli eivät ole Nesteen omaa keksintöä. Kovasti on eroja eri merkeillä.
Ja PMN:n pohdintaan sellainen kommentti, että kyllähän osaan autoistakin tankataan kasia ja nimenomaan pienkoneisiinhan sitä pitäisi käyttää. Perämoottorin korjaaja pyöritteli päätään ja totesi "että niinhän ne jotkut käyttävät sitä ysiviitosta" kun häneltä asiasta kysyin.
95e:tä vaan tankkiin... On halvempaa ja kuulemma tehokkaampaa. Kulutuksessa tuskin huomaa selvää eroa, kun tuo pensan virtaus vaihtelee kuitenkin kaasukäden mukaan![]()
On tullu tankattua kotiloon 95:ta ja tuon valintaoppaan mukaan pitäis 98:a. Tuntukin jotenkin laiskalta 150heppaseks.Kyllä ainakin cebari kulkee 95:lla ja myös biobensat menee kunhan siinä on alle 10% etanolia. Eiköhän suurimmalle osalle uudemmista mp:stä kelpaa 95E.
GSR 600 -06
XV 535 -92 Projekti
---------------------
SV 650 S -03
CB 500 -99