Tossa justiinsa etsiskelin tietoa välityksistä ja kulutuksista sainkin jotain vastauksia mutta semmonen nyt eniten rassaa mieltä, että mitenkä paljon vaikuttaa mikäkin ja mihin. Supistetaan aihetta sen verran että mulla on ketjut ja rattaa aika finaalissa, niin nyt kun vaihdan ne niin ajattelin samalla vähän vaihtaa välityksiä. Miten paljon ja mihin vaikuttaa esimerkiksi yhden tai kahden piikin pienennys tai suurennus. Onko yhden piikin lisäyksellä tai poistolla oikeesti edes mitään merkittävää vaikutusta? Pyörähän on FJ 1200 -92 josta en tiedä vakiovälityksiä mutta sen tiedän että vakiot ne on.
Näillä mennää!
Tähän kysymykseen on lähestulkoon mahdotonta vastata. Kulutus riippuu niin paljon käyttäjän ajotyylistä ja moottorin luonteesta, että tuo ei selviä kuin kokeilemalla. Omassa maukassa aikoinaan eturattaan koon lisäminen kahdella piikillä itseasiassa lisäsi bensan kulutusta. Kaverilla taas vanhemman Suikan kanssa välitysten tihentäminen pienensi kulutusta. Että testaamaan hus hus. Ei ne rattaat niin paljon maksa![]()
Jälleen yksi tehottomaan pastakoneeseen hairahtunut
Ei ole kallista kokeilla, n. 10e sellanen eturatas maksaa.
Kyllä se vaikuttaa niin että sen huomaa. Riippuu pyörästä, orkkis-välityksistä ja kuskin mieltymyksistä kannattaako. Ainakin useimmissa sporteissa kannattaa mun mielestä vaihtaa piikkiä pienempi eteen.
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Kyseessä on yksinkertainen jakolasku, suoraan verrannollisesta asiasta kun on kyse. "Normaaleilla" välityksillä esim. 16/45 yksi hammas edessä on noin 6% ja takana 2%. Jos lyhennät välitystä ja ostat eteen yhden piikin pienemmän rattaan 15/16=0.9375 eli tuleva välitys on 93.75% alkuperäisestä. Samoilla kierroksilla, kun pyörä ennen kulki 100km/h menee uusilla vajaa 94km/h.
BlackBirdissa välitysten pidentäminen 6% pienensi bensankulutusta 6%.
-Timppa-
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Jos saksankieli taittuu jotenkuten niin Geardata ohjelmalla voi myös tarkastella paljonko välitysten vaihto vaikuttaa.
Välityksistä sen verran että jos on orggikset hukassa, jotain tietoa saa tuolta -> Carat-rattaat
-Z-
Ja täältä -> www.bajahill.net/s-h-m-FAQ.html
Löytynee myös lisäinfoa.
Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D
Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!
Itselläni oli FJ1200 johon vaihdoin välitystä kahden piikin verran taakse (pienemmäksi), sopii mun ajoon hyvin ja mielestäni kulutus tippui hieman, päävaikutus oli se että matkaajossa kierrokset tippui ja oli mielestäni mukavampi ajaa niin...
<br />
mitenkäs vääntöön vaikutti?(Velho @ Kesä. 03 2006,13:16) kirjoitti
Näillä mennää!
XX sai piikkiä pienemmän eturattaan, 100km/h kierrokset 3400-> 3800rpm, kulutusta en ole vertaillut enkä mittaillut, kaasuun reagointi parani oleellisesti mitä nyt ykkösvaihteella on suht' äkäinen.
Do you have premonitions of déjà vu?
omassa on 17/42 vakio, nyt 15/44. Huomattavasti kivampi
plussaa näissä on se että varsinkin eturattaat ovat halpoja, joten viikoksi kaupunkiköröttelyyn minimieturatas ja kun pidempi lenkki odottaa niin suurempi ratas eteen. edellyttää vain että vaihtaa ketjut joka vuosi.
Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
PowerBike Finland
Joku sanoi että jos ratastaa hätäsemmäksi,niin ei silti penkityksessä ole sen enempää hepoja,en kyllä tajuu että miks,mutta luulis nyt ainakin vääntökäyrää nostavan..Onko kellään kokemusta tai tietoo ratastuksen vaikutuksesta penkissä.
yamaha tzr125>yamaha fzs600>yamaha fz6s>joskus R1
Vakiona omassa pyörässä edessä 16 ja takana 45.
Laitoin 15 ja 47.
Voisiko joku viisaampi nyt laskea paljonko välityssuhde muuttui ja mitä huippunopeudelle kävi?
Jos nyt onnistuin laskemaan oikein niin nykyiset välit on 89,86% vakiosta.(Zidane @ Kesä. 04 2006,22:19) kirjoitti
Eipä se tietenkään vaikuta. Välitykset ja koneen kierrokset otetaan huomioon penkissä.(yamaristi @ Kesä. 04 2006,22:18) kirjoitti
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Kokkeilin fzr:ssä takana 50 piíkkistä,vakio 47...en pitänyt lainkaan....maantie vauhdissa kone "huusi" mielestäni turhaan..ja kulutus tuntui kasvavan mutten en alkanna tarkemmin mittaileen ehkä 1l/100km meni enemmän,mutta sitähän saapi vielä...oikeestaa ainoo hyväpuoli oli se etteipä juuri tullut ajettua lujempaa kuin oli sallittu....laitoin nyt 46 piikkisen tilalle......niin,vois oikeestaan myydä toi takalätkä pois venymästä...Eli Renthall:in 50 piikkinen myydään tarpeettomana,käytetty ajettu sellaset 400km...soppii ainaski Fzr:iin...saapi tehä tarjouksia
Eihän välitysten vaihto tietenkään vaikuta tehoon, vaan sillä haetaan tehoalueen muutosta nopeuteen nähden.(yamaristi @ Kesä. 04 2006,22:18) kirjoitti
Elikkäs esimerkiksi mun fazu kiertää 100 nopeudessa noin 5000 rundii, vakio peli ja omimaisuuksiin kuuluu "montu" vääntökäyrässä noilla kierroksilla. Jos pistän eteen pienenpää ja taakse isompaa ratasta, niin pyöräni kiertää vaikka 6000 kierrosta samalla nopeudella ja taatusti tuntuu tehokkaammalta/vääntävämmältä kuin aikaisemmin 100 nopeudessa.
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99
Jos voima riittää, niin ei tarvita tiheitä välityksiä. Drag Race touhuissa pyritään aina minimi vaihtomääriin, esim. kotiloissa PG 2-vaihteinen ym. Jokainen vaihto vie aikaa ja ei vie eteenpäin.
Itse kokeilin +3 taakse viimme kauden, mutta en ollut tyytyväinen. Toki paikaltaan lähdöt vikkelämpiä, mutta vaihteet loppuu nopeasti kesken ja se on enemmänkin perstuntumaa että kiihtyisi paremmin.
Nyt +1 eteen ja ei huuda enää turhaan, etenkin 2 ja 3 vaihteella kiihtyvyyden huomaa jatkuvan aivan eri lukemille, kun normaalisti on jo pitänyt kerran vaihtaa.
Se on makuasia mihin mieltyy. Hayabusan ajaneena vääntö miellytti ja ei se olisi ihme vaikka sellainen talliin rantautuisi. Ei tartte turhaa kepittää. *
Kyllä näin, mutta itse suosittelen muuttamaan takaratasta (vaikka onkin kokeiluna hieman kalliimpi), ainakin jos meinaa vaihtaa eteen pienempää. Tuolla pienellä eturattaalla lyhentää ketjujen elinikää huomattavasti. Eli jos haluaa tiheämmät välitykset laittamalla eteen yhden piikin pienemmän rattaan, niin saman vaikutuksen saa laitamalla taakse 2 /3 piikkiä isomman, likimain noin riippuen pyörästä...(Tylyttäjä @ Kesä. 02 2006,12:46) kirjoitti
No enpä nyt siitä tiedä... Kyllä ne ketjut kestää ihan hyvin kun pistää vaikka 17 -> 16, en ole huomannut eroa kestävyydessä. Monessa pyörässä on jopa 15 edessä vakiona.(bujahasa @ Kesä. 05 2006,09:02) kirjoitti
Isompi takaratas -> kalliimpi ja joutuu samalla hommaamaan kuitenkin ne uudet ketjut, koska pituus ei riitä vaikkapa 3 piikkiä isommalle takarattaalle.
Ihan miten haluaa, mutta on pirusti helpompi/halvempi vaihtaa se eturatas, eikä kestokaan ole ongelma, kunhan eturatas on 14 piikkiä tai enemmän.
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Kyllä ainakin näissä kilosissa kyykyissä joutuu tihentämään jos haluaa hyviä aikoja vartilla. Saa sen verran paremman kiihtyvyyden eikä lähdössä joudu luistattamaan niin paljon. Eli aika paranee vaikka tuliskin 1 tai jopa 2 vaihtoa lisää. Vaihto on kuitenkin niin nopea suorittaa.(gsxr1100w94 @ Kesä. 05 2006,08:51) kirjoitti
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
No joo ilman muuta noin, jos ei ketjut riitä. Mutta jos on vaihtamassa koko satsia (eli ketjut ja rattaat) niin itse tekisin niin päin että taakse isompi. Ja mielestäni takaratas on helpompi vaihtaa, kuin eturatas.(Tylyttäjä @ Kesä. 05 2006,09:18) kirjoitti
Joo siinä tapauksessa jo on kuitenkin hommaamassa uutta ketju/ratas-pakettia, niin on ihan sama kummasta päästä välitystä muuttaa..(bujahasa @ Kesä. 05 2006,10:06) kirjoitti
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Muutin 16-45 -ratastuksen 15-47:ään kuussatasessa ja olen ollut tyytyväinen. Vakioketjut riittivät hyvin ja speedohealerilla korjasin mittarivirheen.
Huippunopeus on tosin laskenut, mutta vaikea sanoa kuinka paljon (ennen ei ollut mittaria kalibroitu). Ja mieluummin kiihtyvyyttä kuin huippuja.
Onkohan miten paljon eroa 15-47 ja 16-47 ratastuksilla?
Mielestäni jos meinaa välityksiä tihentää niin taakse isompaa jos koko paketti uusitaan, jos ei oo tyytyväinen niin eteen sitten piikki lisää.(Tylyttäjä @ Kesä. 05 2006,10:12) kirjoitti
Kuitenkin on helppo palata niihin tiheisiin välityksiin, kun vaihtaa vain pikkurattaan tilalle.
Vanhemmissa pyörissä monesti 15 edessä vakio, niinkuin itellä. Se on minimikoko jolla ketjut kestää tehokkaammissa peleissä, eli taakse isontaminen on järkevin vaihtoehto pienellä eturattaalla jos koko paketti vaihdetaa.
itsellä on suzuki v-strom 650 ja laitoin siihen piikkiä isomman eturattaan ja toimii hyvin.Kierrokset tippui satasen vauhdissa reilut 300 kierrosta ja väännössä ei kyllä eroa huomaa.Kulutus tipppui pari desiä ja jaksaa kulkee kaksipäälläkin.Yksi piikki edessä vastaa kolme piikkiä takana.(jamppa @ Kesä. 01 2006,21:22) kirjoitti
suzuki v-strom 650 -05
taitaa moottoripyörissä vaikuttaa hiema eri tavalla esim mulla oli aikoinaan mopossa 15piikkinen etuhammas ratas ja kulki 55 auton mittarin mukaan ja ku vaihoin alkuperäisen tippui neljäänkymppiin nopeus.
Olenpa sitten niin röyhkeä että hurautan 42 piikkisen taakse, kun vakio on 39 ja eteen tulee 17 joka on vakionakin. jos ei miellytä, voi sen aina vaihtaa.
Näillä mennää!