Jees eli 30v mittarissa ja tekisi mieli hankkia prätkä, kokemukset kaksipyöräisistä rajoittuvat fillareihin ja yläasteen mopoiluun.
180cm, 90kg.
silmä lepää parhaiten ns. sporttiprätkissä, tarkoitus ei todellakaan ole aja mitään pitkää matka-ajoa. Toisaalta myöskään mitään rataa en ajatellut harrastaa.
Ajettelin aloittaa jollain vm98-00 kuussatasella japskilla, onko tämä ns. "turvallinen" tapa vai ovatko nuo tappopelejä kokemattomalle kuskille? Heppojahan lienee ~100 joten kyllähän ne kulkevat jo aika lujaa.
Onko tuossa ryhmissä suuria eroja eri merkkien välillä, sopiiko joku tietty prätkä paremmin aluksi kuin toinen (esim. CBR600 vs. ZX6R jne).
Ymmärtääkseni vakuutukset ovat aika samoja merkistä riippumatta.
Ei mulla muuta.
Ei ole mikään mahdoton.
Jos ei sulla ole korttiakaan joudut jollain tuollaisella sen kortinkin hommaamaan. Itse ajoin autokoulussa 100hp fz6:lla ja ei se mikään mahdoton ollut opettely pyöränä.
(Nyt oma pyörä tuotakin tehottomampi ja sehän tässä harmittaa.)
Noissa kuusisataisissa tulee teho korkeilla kierroksilla joten ei ihan pikkukierroksilla hyökkää, eli malttia kaasun kanssa.
Kun olen ukolta tuota ZX6R:ää lainannut (kortti ajettu viime kesänä), niin eipä se vaikeampi ole ajaa kuin koulupyörät, kyykympi ajoasennolta vaan. Kyllähän se lähtee erilailla jos sitä revittämään rupeaa mutta ei ne pollet sieltä ilman eri käskyä silmille tule.
Tokihan liikenteen tarkkailuun saa sitten taajamassa varsinkin panostaa ihan eri intensiteetillä. Itse ajelen Jammun TDM:llä josta peilit näkee ihan pyytämättäkin, mutta tolla edellämainitulla vihreällä veijarilla ajellessa tartti kyllä erikseen kuikuilla että näki mitä ympärillä tapahtuu. Siinä hyvin äkkiä meinaa katse keskittyä vaan eteenpäin niinkuin ei muita oliskaan. Näin noviisina siis.![]()
When in trouble, or in doubt
run in circles, scream and shout.
Ei tod ole tehojen puolesta mahotonta... Onhan moni alottanu paljon tehokkaammillakin... Se tehojen määrä/käyttö on ihan omasta ranteesta kii!
<p>Bussikuski ilman D-korttia</p>
Unohda se gsx-r jos pelkkää katua ajelet. Ajoasento sopii radalle pajon paremmin.Tuo cbr ois varmaankin ensipeliksi oiva vekotin!
<p>Tunturi Tiger - Honda 125 MTX - Honda 750 CBX - Suzuki GSX 750 R - Suzuki GSX 750 F - Suzuki GSX-R 600 - Suzuki GSX-R 600 kilvetön - Yamaha R6 kilvetön - Honda Fireblade 1000 - Ducati Hypermotard 1100-> ?</p>
(K1mble @ Touko. 29 2006,17:26) kirjoitti
![]()
"Screw you guys! I'm going home!" - Eric Cartman
Voin ihan kokemuksesta sanoa, että pikku-Gixxeri on loistava pyörä alotteluun. Eteenpäin pääsi ja hauskaa piisas.(K1mble @ Touko. 29 2006,17:26) kirjoitti
kiloGixxerillä alinopeutta!
Ranteen liikettä taas määrittää aivot, jotka aina silloin tällöin tulee hieman jälkijunassa. kusiaisilla on kaksimarkkaa lasissa ennenkuin huomaakaan ja tottumattomalle se on paljon se. Vauhtinahan tuossa nyt ei sen kummempia ole, mutta sitten jos sattuu se tilanne jossa tarvitsee nopeita refleksejä ja ajotaitoa, niin silloin tuo pyörä on jo isojen poikien lelu. Toki tuolla voi aloittaa, mutta muista vaan että pirun tehokas se on. Aloittelijalla kun niitä kömmähdyksiä voi käydä tietämättömyyttään helpommin. Samaan hintaan saat mukavampia ajaa monenmoisia, noihin kuussatasiin kun ainakaan itse en taivu sitten millään 180cm / 90 kg.
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Itsellä ensipyöränä Yamaha yzf600r Thundercat ja nyt kilometrejä takana noin 2000. Mielestäni mukava ensipyörä. Ketterä käsitellä, ajoasento ei liian ahdas, mutta kuitenkin sporttinen. Tehoa riittää kyllä, kun vähän kierrättää, mutta ei kuitenkaan karkaa vahingossa hanskasta
Eikä ihan niin tavallinen, kuin cebari.
YZF600R Thundercat 1998 -> CBR600RR 2006
"Value your freedom, or you will lose it, teaches history. 'Don't bother us with politics', respond those who don't want to learn." -Richard Stallman
Itse suosittelisin ennemmin jotain tonnista nakua kuin kyykkyä jos ei ole tarkoitus ajaa matkaa eikä rataa vaan ihan kruisia.(TailG @ Touko. 29 2006,15:20) kirjoitti
Ei noi matkaendurot ja semmoiset yleispyörätkään yhtään huonoja ole tohon hommaan aloitella pyöräily.
Etuna pysty ajoasento, leveä ote stongasta. ketterä käsiteltävyys kaupungissa ja mutkaisilla teillä, hyvä näkyvyys lliikenteessä pystyn ajoasennon takia kun näet autojen yli jne.
Lisäplussana mahdollisuus ajella sorateillä' reippaita vauhteja ja nauttia vauhdin hurmasta jopa alle 100km/h nopeuksissa.
Se vaan vaatii vähän itsetuntoa, erottua massasta.![]()
![]()
Katso lisää juttu täältä:
www.matkaendurot.net
Pekka
jos jätkää kiinnostaa 600 sataset sportit niin miks sen pitäs matkaenduroa hankkia. Ne matkaendurot ei mun mielestä käy hyvin mihinkään(ehkä afrikkaan) ja ovat tehottomia rumia ja tylsiä ajaa. Ottaisin sinuna samantein 750 gsx-r:än. yhtä anteeksi antava luonne mutta kulkee jonnekkin korkeilla kieroksilla...hinnoissa ei juuri eroa jos vertaa kuussatkuun. itsellä oli 750 k1 gikseri ja mahuin siihen tarpeeksi hyvin.silloin koko 187cm ja 104kg tosin ei mahaa passaa olla sit voi käydä ahistamaan. turhaan sitä jännittää ja ostaa pienen mopon tehot siitä loppuu kumminkin heti![]()
Mites noi vakuutusmaksut hyppää 600 -> 750 -> 900?
Joo matkaendurot ei oikein nappaa vaikka varmasti ihan hyviä pelejä ovatkin.
Ainakin minulla GSX-R600k4 toimi hyvin ensimmäisenä pyöränä. Uutena ostin silloin ja n. 7000km tuli sillä ajettua. Mahtava pyörä kaikin puolin, taittui mallikkaasti ja kulkupuolikin kunnossa. Alussa ajoa tosiaan helpotti se, että teho vaatii kieroksia ja kierrokset tietoista kahvankääntöä. Kyllä sen >100hv hallitsee, kun vaan malttaa mielensä.
Yllättävän hyvän ajoasennon sain (180/80) siinä, ihan matka-ajoonkin. Pisimmät matkat oli päälle 800km ilman tankkausta pidempiä taukoja. Ranteet saattoivat vähän väsyä, jos vauhtia ei ollut tarpeeksi, muuten ei mitään ongelmia. Voin suositella.
Ite alottelin toissa vuonna 600 cbr -93 . Ajokokemus ennen sitä korkeintaan 20 km. Ikää 35 eli riskimotoristi kortti ajettu kuorkille -88. Cebari matala ja helppo käsitellä eikä jää jalkoihin maantiellä . Ite pidin ainakin cebaria hyvänä ratkaisuna ekaks pyöräks. Ny 600 r suzuki -05. Ois varmaan menny nykynenkin ekana pyöränä.![]()
Hayabusa -07
Viime vuonna tuli -99 -vuotinen CBR600:nen ostettua ensipyöräksi, ja en ole katunut päivääkään! Pienempää ei ainakaan kannata ostaa, koska viissatatasten teho loppuu samantien...
Multa saisit hyvin hoidetun CBR:än ensipyöräksi,jos kiinnostaa...koska isompaa tekis mieli...
Now riding:
* KTM 690 Enduro R
Past ones:
* KTM EXC 300
* KTM 250 EXC Racing
* CBR 600 F4
* CBR 954 RR
Joo prätkää tarkotus hankkia kunhan saan auton/golfosakkeen myytyä pois alta, onkos sulla kuvia tosta Cebaristasi?
mistä sen tietää että "viissatasesta tehot loppuu ihan heti" jos ekana pyöränä on kuussatanen?![]()
kypäpärä
Suzuki Bandit 1200 N
Itse en oikein jaksa uskoa tähän teoriaan "tehojen loppumisesta" kuussatasesta, vaikka itsellä on vähän ripeämpi auto (Volvo T4) niin tollanen ~100 heppanen kuussatanen lähtee about puolet nopeammin 0-100 (vakio T4 ~7.2sek).
Mutta näin kai sanoo jokainen ja sitten olen meikäläinenkin itkemässä täällä vuoden päästä ja kiroan siitä kun kukaan ei sanonut että osta suoraan Busa tai joku vastaava.![]()
Niin, itse olen ajellut 11 kautta erilaisilla kikottimilla, edelleen on mukava kivuta GS500:n päälle jolla itseasiassa on helvetin hauska ajella edullisia kilsoja.(TailG @ Touko. 29 2006,23:30) kirjoitti
Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
Itsellä oli ensipyöränä -96 vuoden cbr. Matkaa sillä tuli taitettua hieman reilut 10 tkm. Verrokkina minulla on tällähetkellä zx-6r -06. CBR on mielestäni varsin mukava ensipyörä. Lähes matkapyörämäinen ajoasento tarkoittaa helppoa / mukavaa hallittavuutta myös pienissä nopeuksissa. Huomattavasti mukavampi ja näppärämpi kaupungissa / pienissä nopeuksissa, kun Kawa. Tosin mutkapätkillä ei niin miellyttävä, mutta kiva pyörä taitella mutkapätkiäkin. Yleisesti 600:n on holppo ensipyörä, jos järki on mukana, koska kunnolla tehoja tulee vasta korkeilla kierroksilla.
Tehoahan ei voi ikinä olla liikaa, mutta jos onnistut jäämään esim. cbr 600 F:llä liikenteessä jalkoihin, niin on syytä viedä mopo pajalle (tosin eihän Hondat ikinä hojoa? ;)). Itse ajelin pyörällä myös kaksi päällä ja hyvin tuolla kerkesi jos vähänkin viitsi vaihdetta vaihtaa.
CBR 600 F ->
ZX-6R
En kyllä tiedä mitä tarkoitat tolla ripeällä autolla?on mullakin t5 c70 ja eihän se nyt helvetti kulje mihinkään! mutta sulla ilmeisesti ei ole ollut mopoa aikaisemmin? kaikki noi mopot, 600-1000 kuutioiset kiihtyy sataseen samoissa noin kolmessa sekunnissa. eli jos et sen kovempaan kiihyttele niin sit ok ajatusmalli(TailG @ Touko. 29 2006,23:30) kirjoitti
. mutta se on varma että jos käytät sitä mopoa silleen vähän "aktiivisemmin" niin alle 110hv ei moneksi kuukaudeksi riitä. Mutta ajaahan ne jotkut kuussatku shadow customeilla
. Tarpeista kiinni...ja jos ei kalliilla osta niin mikäs estää vaihtamasta jo vaikka syksyllä.
600cc -> 750cc -> 919cc... Noin kävi itsellä, ja aika varmasti monella muullakin. Ja jos nyt vertaa tuota uutta melkein kaksi kertaa tehokkaampaa siihen ensimmäiseen pyörään, niin ehkä jopa helpompi ajaa, vääntää jo pienillä kierroksilla ja ei tarvitse aina vinguttaa sinne punarajalle asti. Tietysti joskus tulee se tilanne, että "täytyypäs kokeilla miten tämä kulkee" ja tilanteesta riippuen isommilla pyörillä onkin sitten aika paljon enemmän vauhtia jos jotain sattuu...
Ja jos tähän nyt täysin oman mielipiteen sanoo, ja sinua kiinnostaa tuollaiset kyykyt, niin ehkä se olisi GSX-R 750 *![]()
Nojoo siis tarkoitinkin että autoksi vähän ripeämpi ja kuten tossa totesinkin niin lähes prätkä kuin prätkä kyykyttää sitä 100-0 kiihtyvyydessä.(juaalton @ Touko. 30 2006,00:27) kirjoitti
Mutta tarkoitushan ei sinänsä ollut vetää mitään kolmen sekan startteja joka valoista joten siinä mielessä tämä on vain akateemista spekulaatiota.
750 vois olla kiva mutta eikös vakuutusten hinnat pomppaa 600 -> 750? Näin ainakin Nordealla, siellähän ei mitään teho/paino -suhteita katota (vielä) vaan mennään cm3 mukaan.
Jep, itse aloitin GPZ 500 S:llä. Oli pirun hauskaa, ja olisi varmasti vieläkin. Itse asiassa, nyt ehkä osaisi jo jotenkin sitä hyödyntääkin ...(terä1krr @ Touko. 29 2006,23:44) kirjoitti
Mutta kysyjälle suosittelisin edullista peruspyörää.
Siitä on hyvä aloittaa.
Pace and Flow
Kyllä ne pomppaa Pohjolassakin, koska jos sporttipyörää olet ostamassa niin 750:sta löytyy hummia jo sen verran enemmän että maksutkin nousevat. Esim. 750 Gixeristä löytyy jo sen hiukkasen yli 140hp vrt. perus-600:en n.110hp...(TailG @ Touko. 30 2006,09:44) kirjoitti
Omassa pyörässä on vielä tihennetty välityksiä hiukkasen, jotta jaksaa kulkea ja kiihtyä vielä rivakkaammin. Voin laittaa kuvia tulemaan...
Now riding:
* KTM 690 Enduro R
Past ones:
* KTM EXC 300
* KTM 250 EXC Racing
* CBR 600 F4
* CBR 954 RR
Joskus aikoinaan vuokrasin 600 CBR:n pariksi päiväksi ja ranteet olivat niin kipeät, että sen jälkeen en ole kyykkyjä paljon kokeillut. Voiman vai vauhdin puute?
Joten kannattaa varmaan kokeilla, miltä se ajo tuntuu.
Jotkut ostavat 1000-1300 sportteja ensipyöräksi, eikä kukaan ole kuollut vielä tänä vuonna siitä huolimatta. Joten sopiivuus on kuskista eikä pyörästä kiinni.
Sellanen kannattaa ostaa mistä eniten tykkää eikä mitään treenimopoja. Eikä kannata antaa ulkonäön hämätä. Jos kerran tiedät mitä aiot mopolla tehdä niin käypä kokeilemassa vaikka ensin ihan eri tyylisuuntien vehkeitä sellaisessa ajossa mitä meinaat itse ajaa ja sen perusteella sitten eteenpäin. Eli ei mun mielestä tuo matkaenskan ehdottaminen kyykystä haaveilevalle ollut mitenkään tyhmä veto, ne kun on sellasia pyöriä ettei nakkikiskakerroin ole kovin suuri, mutta ainakin omakohtaisen kokemuksen perusteella niillä on ajaminen paljon hauskempaa. Mut tosiaan kukin tyylillään, ja sitä tyyliä ei sitten pitäis päättää vaan se pitää löytää ja ihan itse. Pyörä kuitenkin ostetaan mun mielestä itseä eikä kavereita varten. Kovin monelle aloittelijalle tuntuu kuitenkin se nakkikiskakerroinkin olevan tosi tärkeä ja onhan se joillekin kokeneemmillekin..
Tässä on ketju päässyt pikkasen liian järkeväksi joten kerronpa nyt ihan julkisesti mitä tänään olen funtsinut.
Aprilia RSV 1000 Mille.
Saman verran tehoja kuin kuussatasessa (noin karkeasti ottaen) mutta käsittääkseni tulee helpommin ulos vääntävän koneen takia. Pikkasen painavampi (~20kg) mutta uusilla teho/paino vakuutuksilla halvemmat vakuutukset.
On vaan niin perkeleen tyylikkään näkönen ja kuulemma äänet on V2:n ansiosta loistavat.
Unohdanko ajatuksen samantien? Onko 'vaikea' peli hallita?
Loisto valinta varmasti tuokin.(TailG @ Touko. 30 2006,17:52) kirjoitti
Kysymys tässä tapauksessa kuuluukin että haluatko huudattaa konetta kuten nelareissa on tapana vai pelaatko enemmän väännöllä?
"Screw you guys! I'm going home!" - Eric Cartman