Iltaa.
Täällä uusi kawan omistaja. Ajamaan en ole vielä päässyt, niin toistaiseksi myös onnellinen
Pari kysymystä:
Käykö gen4 ja gen5 mittaristot ristiin keskenään?
Tai käykö tohon mikään muu kohtuu hintanen palilkka? Orkkis Nintendo näyttää arvokkaalta särkeä, niin sillä kyselen jo ennakkoon. Etuhäkin saa kiinasta halvalla ja taka häkin jaksaa oikoa
Onko jollain ollut intoa punnita gen4 vakio vanteita levyineen?
Tarvitseeko vanteiden anturikehien olla ferriittistä materiaalia?
Mites LifePo akku?... 2,3Ah varmaan riittäis teoriassa, mutta 3,5Ah taitas olla turvallisempi vaihtoehto, jos tarvii jostain syystä sahailla pidempään käyntiin.
Ja sitten bensapumppu. Vakoin saa toki isolla rahalla kun laittaa lompakon pöytään, mutta onko tietoa, kenen tekele se on ja tärkeämpi, millä korvata? Onko tossa kans sellanen pieni suodatin, joka menee tukkeeseen, vai väsyykö se muuten vaan...
Gen4 tuli siis tänne hankittua.
---
ABS-ring.png
Jatketaan monologia... sitä kun työkseen tuijottaa näyttöä tuimalla katseella, niin alkaa yksinpuhelu sujumaan vallan mainiosti vuosien vieriessä. Eli abs rinkula kohtaan löytyi vastaus aika kattavan oloisesta kitti manuskasta.
---
Lisää aiheesta:
A variable reluctance sensor (commonly called a VR sensor) is a transducer that measures changes in magnetic reluctance. When combined with basic electronic circuitry, the sensor detects the change in presence or proximity of ferrous objects.
https://en.wikipedia.org/wiki/Variab...uctance_sensor
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Laittaisin 3,5Ah akun jos se vaan sopii paikoilleen. Painoerohan noissa 2,3Ah vs 3,5Ah on aika marginaalinen. Huom! Nuo LiFePO akut ei sitten tykkää kylmästä. Kylmänä kevätaamuna lämpötilan ollessa <5C voi startti olla perin tahmeaa, jos pyörä on ollut yön ulkona.Mites LifePo akku?... 2,3Ah varmaan riittäis teoriassa, mutta 3,5Ah taitas olla turvallisempi vaihtoehto, jos tarvii jostain syystä sahailla pidempään käyntiin.
-- Brake later and open the gas earlier --
Akuksi oli suosituksena kit manuskassa 6Ah tai isompi.
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -
Bensapumpusta löytyy hyvää tarinaa muutama sivu taaksepäin, sama rakenne gen 3 ja gen 4. Pumpun rakenteessa on "etu- ja taka"suodatin, etusuodattimen voi vaihtaa, takasuodatinta ei ja se voi myös ajan saatossa tukkeentua. Tähän auttaa vain OEM.
Mielenkiinnolla jään kuulemaan vinkkejä välityksistä eri radoilla, itsellä ollut vähän hakusassa tämän gen4 kanssa. 15-16/41-43 ollut yleisimmät kokeilut.
Alastaro 15-41 (16-44), Kemora 16-42 (15-40), Motoparkkiin olisin varmaan arponu 16-40 tai 15-39 ja sama pitäs kelvata Kymille. Tommosilla tuli ite ajeltua, mut ihan ei päässy selvyyteen, että mikäs olis paras mihinkin. Aika paljon välityksen valintaan vaikuttaa ketjun pituus, että mopo pysyy järkevän pitusena. Liian lyhyenä keulii ja ei oo jarruissa hyvä, ja liian pitkänä ei käänny.
Superbike #7
Kiitoksia vastauksista. Työkiireet painaa päälle sen verran, että kerkesin vasta tänään hakea koko pyörän tallille.
2,3Ah litiumi patteri ois lähinnä halvempi ja vastaa starttivirraltaan noin 4Ah (?) Perus lyijy patteria.
Ainakin 450 crossi pyörii ihan nätisti tuollasella. Jopa kuljetuskalusto on tullut työnnettyä käyntiin, mut pyörän pitää sääntöjen mukaan käynnistyä napista
Mittariston voisi tosiaan vahingon sattuessa päivittää vaikka aim tiedonkeruulla. Tonnin setelin se ottais, mut ois kyllä kiva.
Edellinen omistaja tosiaan arveli, että bensapumppu ei pukkaa ainetta ihan siihen malliin, mitä pitäs. Pitää availla ja koittaa ainakin putsailla. Tehoa kai on sen verran sopivasti, ettei suorilla tarvii huudella että "oottakee".
Välityksiä tuli kivasti mukaan. Ei kyl vielä mitään käryä, että mitä mihinkin, kun aika moni asia vaikuttaa.
Pyörän pituus, anti squat, luistonesto, kääntyvyys, moottorijarru + sen sotkeminen vielä takajarrulla. Yamahalla tykkäsin ajaa aika lyhkäsillä väleillä, mitä oikein kukaan ei suositellut...
Alustaa pääse kans ruuvaamaan. Ktech kummassakin päässä ja kokeillaan eka noilla, mitä siinä nyt on. Ktech suositukset kans varmasti hyvä lähtökohta, olettaen että simmitykset on vakiot.
---
Mulla on zx6R:ssä k-tech DDS keulakitti. Klikkereiden määrät, esijännityksen, jousen arvon ja yläkolmion läpi tulleen pituuden voin antaa. Mutta öljyn pinnasta ei oo tietoa. Öljyn visko on speksin mukainen.
Täysin eri pyörähän tuo on ja sä ajat 5 sekkaa nopeempaa joka radalla, mutta jos ees jotain jelppais.
Viimeksi muokannut: T1mppa; 05.04.2021 klo 13:43.
Braaaaap
https://store.ktechsuspension.com/fr...list_limit=all
Edit. ja takapamppu: https://store.ktechsuspension.com/sh...list_limit=all
Tuolta löytyy vakiot. Tosin se kuinka lähellä toi on riippuu aika paljon renkaasta. Pirellille tosta tiukempaan, Dunlopilla löysempään. Misukka kai lähempänä Pirelliä kuin Dunloppia tolta osin.
Superbike #7
Mä laitan arvot, jos jostain löydän paperit. Tai kun mittaan uudelleen (sen teen joka tapauksessa ennen ekaa ajoa, joska muutan vähän datan hallintaa).
Viimeksi muokannut: T1mppa; 05.04.2021 klo 23:32.
Braaaaap
No niin... patteriksi valikoitui motonetin 51Wh lifepo akku... mtx viittaa jonnekin kiinan suuntaan ja vaikka sieltä paskaa yrittäisit ostaa, niin yleensä tuote on joku muovin ja chinesiumin sekotus. Myyjänä kotimainen kauppa ja takuu löytyy, joten menkööt.
Vastannee jotain vähän vajaa 4Ah normi akkua.
Vanha tarjous lyijyakku 1800g ja tuolle jäi massaa 740g. Otan painon säästön kunniaksi pitkän tuopin, tai siis kaksi herkullista vehnäolutta. Tämän lisäksi takahäkin muovi oli kiinni kahdella ylipitkällä M8:lla ja mutterilla - korilaatta yhdistelmällä. 44g pois, 2g nippusidettä tilalle.
Kokonaisuudessa ollaan 1100g hujakoilla säästöä. Pari kolme kiloa on vielä vara riisua.
---
Juu, gen 5 on väyläsähköinen. Valikot mittaristosta ohjataan siinä stongan napeista. Mittaristossa itessään ei ole painikkeen painiketta. AIM näkyy tekevän modernin näköisiä näyttöjä kumpaankin malliin. Laptimer sisällytettynä.
https://www.aimtechnologies.com/aim-...y-dash-logger/
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -
Vaihdoin toista tankista bensapumpun ja uus akku paikalleen. Vaikka liruttelin tankin kuivaksi, niin pyörä lähti tulille kuin varikkomakkaran haistanut mukaanikko. 51Wh akku pyöräytti siis ihan kivasti.
Edellinen omistaja oli mua yli 10cm pidempi ja luokkaa +15kg. Ruuvailin ohjaamon suunnilleen itselleni mieleiseksi, oikaisin keulaputket yhdensuuntaisiksi ja korkin alareunat yläkolmion tasalle.
Keulassa on ilmeisesti kympin jouset ja ne saa jäädä. Takana oli 100N/mm... joka kuullostaa aika vähältä. Mut enpä sano mitn, kun en ole edes painaumia vielä mittaillut ja jousi kuitenkin isomman kaverin jäljiltä.
Vaihtoehtoja löytyy hyllytavarana 110 ja 115N/mm... mitäs raati sanoo, mitå laitetaan?
Hartioita kun rutistaa kasaan ja pidättää hengitystä, niin painan 77kg ilman lisäpainoja.
Varmaan kai ainakin kokeilen tolla, kun kerran on jo paikallaan.
Gen3 vanteet tuli romujen mukana. Etuvanne menee ainakin melkeimpä heittämällä, kunhan lisäilee absi kehän ja holkit pitää tarkistaa. Takana on vähä enemmän jumppaa.. ehkä sen verran, et saatan myydä vanteen pois. Ovat vielä vähä painavemmat, ku gen4 vanteet.
Katteita on enemmän ku paljon. Jos joku haluaa stuntti katteet esim. Sadekelin treeniin, niin hinnat alkaen mallit läjän pohjalta lähtee aika halvalla![]()
---
Tee ensin kierretangosta takaiskarin korvike/ jolla pystyt mittaamaan linkkusuhteen. Se kun vaikuttaa potenssin kaks siihen mikä sulla on todellinen jousivoima takarenkaalla. Sen takia voi äkkiseltään joku jousi tuntua kädessä löysätä tai jäykältä, vaikka asennettuna se on jotain ihan muuta.
Esim linkkusuhde 2.0 vs 1.9 ero on 10,8% takarenkaalla, ja se on tuplasti enemmän kuin toi 110 vs 115 ero.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Eipä tuo ole paha askarrella... mutta taidan oikaista ja mittailla ihan vaan kiskomalla pyörää kuormaliinalla lattiaa kohti. Ton pyörän linkkusuhde muistaakseni pitäs olla pykäkän jyrkempi kuin yamahassa. Ja onko toi lineaarinen vai ei... mistä sen näistä vanhoista tietää, mitä kukin seppä on vuorollaan askarrellut.
Pitäs päästä jo ajaan ja säätämään.. kauhee into päällä, ku on luistonestoa ja vaikka mitä lelua.
---
Laitetaan nyt tännekin vaikka näistä jotain jo juteltiinkin niin tulee jaettua tietoa muillekin kiinnostuneille. K-techin suositus n. 70kg (ilman ajokamoja) kuskille oli 110 takajousi ja 14mm esijännää. Tahi 100 jousella suositus oli 16mm esijännitystä. Toki rengastus, rata ja ajotyyli vaikuttanee näihin jonkin verran.
Jos muistan oikein niin k-techin suosituksen ja perinteisesti painaumat mittaamalla oli aika iso ero. Painaumat mittaamalla olis päätyny huomattavasti vähempään esijännään etenkin takana.
Superbike #7