Akralla on tapana laittaa E-merkintä pöntön päätylaipan kiinnityspantaan (hexagonal mallissa). Näyttäisi olevan jotenkin syövytetty siihen.(raikkonen @ Marras. 16 2009,14:54) kirjoitti
![]()
dYNY
"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
*David Jefferies 1972-2003
FEEL THE NOISE * *
* Kawasaki ZX-10R '07*
Jaa siihen pantaan, mikä on pop-niiteillä kiinni? Joka siis irroitetaan kun vaihdetaan villat?(dYNY @ Marras. 16 2009,14:57) kirjoitti
Jep!(raikkonen @ Marras. 16 2009,15:12) kirjoitti
dYNY
"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
*David Jefferies 1972-2003
FEEL THE NOISE * *
* Kawasaki ZX-10R '07*
Eli siis tuossa kiiltävässä pannassa, mikä on vaimentajan päädyssä? Kuin siihen mitään mahtuu?
Piti perkele kuva liittää, muttei onnistunu...
Tana, ku ei oo missään kuvaa... se on pyörän puolella ainakin 06-07 mallissa (katulaillisessa).(raikkonen @ Marras. 16 2009,15:24) kirjoitti
dYNY
"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
*David Jefferies 1972-2003
FEEL THE NOISE * *
* Kawasaki ZX-10R '07*
Dodiin... taitaakin olla niin, että pöntöissä joissa ei ole E-hyväksyntää onkin erilainen panta eli tehtaalla ovat poistaneet sen mahdollisuuden, että joku tekee vastaavat merkinnät itse.(raikkonen @ Marras. 16 2009,15:45) kirjoitti
E-hyväksytyssä on pannan sisäpuolella yksi "rako" ummessa ja siihen on syövytetty tarvittavat tiedot.
dYNY
"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
*David Jefferies 1972-2003
FEEL THE NOISE * *
* Kawasaki ZX-10R '07*
Tässä mietinnässä GIPROn hankkiminen, tuolla rajoituksien poistajalla (Atre). Muutama kysymys. Onko tuosta mitään hyötyä jos pyörässä vain sliparit kiinni (esim. kaasuun vastaavuus, on/off-kaasu, bensankulutus jne.)? Pitääkö pyörää säädättää jos tuon GIPROn lyö pyörään kiinni? Pyörässä ei ole PC:tä.
Pääperiaatteen tuosta toiminnasta olen sisäistänyt, mutta käytännön kokemuksia kaivataan. Onko investoimisen arvoinen?
250cc 2t & HD FXDB
ex. HD XL1200C
ex. XV cafe project '81
ex. KTM 350 EXC-F '12
ex. ZX-10R ´13
ex. WR250R '12
ex. ZX-10R '07
ex. FZ6-S '04
Moi,(Grosse @ Marras. 25 2009,16:29) kirjoitti
Omassa härvelissä (-07) on ollut tuo kiinni nyt kolme kautta ja voin suositella sitä varauksetta. Säätötarvetta ei ole ainakaan Akran slipareilla. Olen käyttänyt ohjelmaa 1 jolloin käytössä ei ole mitään rajoittimia. Kaasuun vastaavuus on huomattavasti parempi ja on/off nykäisy esimerkiksi kesken mutkaa radalla on loiventunut niin, että sitä ei käytännössä ole ollenkaan (vakio kaasukahvalla).
Polttoaineen kulutuksessa en ole huomannut mitään eroa.
Huippunopeuden rajoittimen poistoa tuossa ei sitten ole, mutta vaihdenäyttö on tosi hyvä ja nopea.
Mielestäni hyvä hankinta 06-07 10R:ään![]()
dYNY
"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
*David Jefferies 1972-2003
FEEL THE NOISE * *
* Kawasaki ZX-10R '07*
Kiitos palautteesta. Taidan laittaa tuon numeronäytön tilaukseen samointein, niin saa sitten näperrellä kaikki muutkin "tuuninkiosat" samalla kertaa kiinni. Kunhan vaan kusti polkee Saksasta, Briteistä ja Kanadasta.
250cc 2t & HD FXDB
ex. HD XL1200C
ex. XV cafe project '81
ex. KTM 350 EXC-F '12
ex. ZX-10R ´13
ex. WR250R '12
ex. ZX-10R '07
ex. FZ6-S '04
Eihän tuossa muuta vikaa ole kuin asennustyö.(Grosse @ Marras. 25 2009,16:29) kirjoitti
Nakkisormille ei oikein ole tilaa mutta kärsivällisyyttä...
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
Tankki pois paikaltaan ensimmäiseksi niin alkaa olemaan tilaa(Goofy S @ Marras. 26 2009,12:31) kirjoitti
![]()
dYNY
"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
*David Jefferies 1972-2003
FEEL THE NOISE * *
* Kawasaki ZX-10R '07*
Entäpä 04 - 05 ??(dYNY @ Marras. 26 2009,08:34) kirjoitti
PV50, KMX125, CB350, 2xGPZ500R, ZR1100 Zephyr, FZR1000, FZS1000, ZX-10R, 2x ZXR750, R1100S -> Fz1
En tiedä onko kukaan tätä vielä tehnyt, mutta laitan nyt kuitenkin. Eli tänään tuli postissa kuvissa näkyvät osat.
Nissin satulat ovat uudesta ZZR 1400:sta ('08). Menevät päittäin paikalleen. Jarrupalat myös uudet (tulivat satuloiden mukana).
Tulossa ovat vielä teräspunosletkut.
Tarkoitus on siis laittaa etujarrut kokonaan uusiksi. Näin pitäisi saada hyvät/erinomaiset jarrut. Alkuperäisethän ovat vähemmän hyvät, varsinkin radalla. Tällä setupilla pitäisi tuon kahvan pohjaamisen loppua ja tuntuman parantua merkittävästi. Lämmöthän noiden alkuperäisten jarrujen (Tokicot) ongelma on ollut.
250cc 2t & HD FXDB
ex. HD XL1200C
ex. XV cafe project '81
ex. KTM 350 EXC-F '12
ex. ZX-10R ´13
ex. WR250R '12
ex. ZX-10R '07
ex. FZ6-S '04
Hienot ja itseäkin himottavat ovat nuo.(Grosse @ Joulu. 01 2009,20:22) kirjoitti
Mistä ostit ja paljonko köyhdyit?
Nimimerkki:"Viime kesänä jarrujen kadottua sladissa apparan rengasvalliin tutustunut" *
dYNY
"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
*David Jefferies 1972-2003
FEEL THE NOISE * *
* Kawasaki ZX-10R '07*
Tilasin Kanadasta. Kaveri jobbailee uusia Zetoreita vähän enemmänkin. Osat siis kaikki uusista 0km ajetuista vehkeistä.(dYNY @ Joulu. 01 2009,21:08) kirjoitti
Hintaa tuli parille (sis. jarrupalat) 143€ kotio toimitettuna, Kanadasta *![]()
Ottaen huomioon, että ovat 0km ajetut, pitäisin "kohtuullisen" halapana. *
Katsoppa 402bike ja laita Corylle mailia. Asia äijä ja hoitaa homman vähän viimetteen päälle. Kamat lähti torstaina viime viikolla ja tänään sain kotiin. Itse bongasin Jenkki-forumin kautta.
edit. Kanadan dollari on sitten vieläkin halvempi kuin USD, joten senkin puolesta todella edullista tilata sieltä.
250cc 2t & HD FXDB
ex. HD XL1200C
ex. XV cafe project '81
ex. KTM 350 EXC-F '12
ex. ZX-10R ´13
ex. WR250R '12
ex. ZX-10R '07
ex. FZ6-S '04
Maili lähti Corylle(Grosse @ Joulu. 01 2009,21:36) kirjoitti
Kiitos vinkistä. Omassa härvelissä on punosletkut ja Brembon pääsylkky, mutta eivät ihan riittäneet...
dYNY
"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
*David Jefferies 1972-2003
FEEL THE NOISE * *
* Kawasaki ZX-10R '07*
Niin tuo kymppiärrän (04-07) jarrujen paskuus on ainakin Jenkeissä tiedostettu jo pitkään. Syynä ovat nimenomaan nuo satulat.(dYNY @ Joulu. 01 2009,22:05) kirjoitti
Toinen vaihtoehtohan on bleidin Tokico-satulat 5mm prikalla. Mutta kyllä nämä Nissinin satulat ovat halutumpia, ei esim. montaa ebaysta löydy ja kaikki mitkä myyntiin tulee, menee samointein.
Tässä muutama linkki jarruasioihin, jossei vielä ole esiin tullut.
Jarrukeskustelu
Jarrukeskustelu
Kertoileppa dYNY sitten miten Coryn kanssa meni![]()
250cc 2t & HD FXDB
ex. HD XL1200C
ex. XV cafe project '81
ex. KTM 350 EXC-F '12
ex. ZX-10R ´13
ex. WR250R '12
ex. ZX-10R '07
ex. FZ6-S '04
Miksei niitä voisi päivittää johonkin oikeisiin viriviri satuloihin? Saahan tuohon montaa lajia satulaa, eikä kadulle tehty satula kuitenkaan ole koskaan se ihan paras mahdollinen ratkaisu.(Grosse @ Joulu. 02 2009,09:39) kirjoitti
Onko todellakin niin että 10r:n vakiosatulaa ei saisi toimimaan? Jäävään itseni sillä tavalla että en ole kuin 04-05 kymppiä ajanut radalla, eikä siinä ainakaan ollut mitään vikaa jarruissa. Eikö pääsylinterin, soveltuvan jarrunesteen ja jarrupalojen vaihdolla saisi jarruja lähes uskomattomiksi?
Pakko sanoa. En usko uudehkon sport-vakipyörän vakijarrupuristajien vaihdon toisiin vakijarrupuristajiin tuovan mitään aivan uskomatonta eroa.
Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
PowerBike Finland
Kyllähän maailmalta viripalikkaa löytyy jos on valmis maksamaan. Mutta kun ei kuitenkaan puhuta MotoGP:stä vaan harrastuksena radalla käymisestä, niin ei ole mitään järkeä hankkia mitään "kisapalikoita".(Cterror @ Joulu. 02 2009,10:34) kirjoitti
Ja jos yhtään noita minun linkittämiä keskusteluita kävit läpi (toisessa keskustelussa yli sata sivua posteja), niin huomaat että ehkä se "vika" onkin juuri noissa satuloissa. Tuskin asiasta noin paljon keskustelua olisi käyty/käydään jos asiassa ei mitään perää olisi. Siellä on aika monta kaveria joukossa, jotka ovat pääsylkyn (Brembo), teräspunosletkut ja kisapalat vaihtaneet. Tuntuma on kuulemma parantunut, mutta itse pahinta ongelmaa se ei ole poistanut. Ei savua ilman tulta, nääs.
Ja on tuo '07 kympin jarrujen pohjaaminen ihan itsekin koettu. Kahva tuntuu "hyvälle" kun radalle menee, mutta jo kolmen kierroksen jälkeen kahva rupeaa pohjaamaan. Liittynee lämpöihin. Kun jarrut ovat jäähtyneet, tuntuma palautuu (kahva ei pohjaa).
Ja jos parilla sadalla saan UUDET letkut ja satulat, jotka toimivat/poistavat ongelman, niin mikä vika siinä on? Jos joku ei näe tässä mitään järkeä, niin ei kenenkään ole pakko noita satuloita vaihtaa. Itse uskon jarrujen paranevan (aika pitkälti netistä lukemieni kokemusten pohjalta) ja annan itse paremman palautteen ensi keväänä/kesällä kun olen päässyt testaamaan.
250cc 2t & HD FXDB
ex. HD XL1200C
ex. XV cafe project '81
ex. KTM 350 EXC-F '12
ex. ZX-10R ´13
ex. WR250R '12
ex. ZX-10R '07
ex. FZ6-S '04
6R:ssä tein vastaavan vaihdon ja eron huomaa ihan tuntumassakin. Tokicot siit Nissineihin. Samat löytyy myös 07-> 6R:stä ja mitä on lehtijuttuja lukenut niin sen jarruja on aina kehuttu parhaiksi.
'03 ZX6R
Jeps, itse tuossa keväällä tutkin viikkokaupalla tuota jarruasiaa. Porukka on vaihtanut brembon pääsylkkää yms. mutta hyväksi jarrut on saatu (huom! kadulla ovat vakiona kohtuu ok, mutta radalla alkaa häviämään) vaihtamalla tosiaan itse satulat. Eri kymppeihin menee ainakin tietyt kutosen satulat, tiettyjen vuosimallien cebarien satulat ja tuon zetorin myös. Sitten on tehnyt osa porukasta myös ns. holkkimodeja eli joku hyväksi todettu satulamalli ja sopivat holkit, jotta etäisyys levyyn pysyy "vakiona". Itse en kylläkään tuolle linjalle lähtisi, eli semmoiset jotka menevät heittämällä!
Tuo häviäminen johtunee siitä, että vakiossa on melkoinen määrä satulassa mäntiä ja nämä ovat kohtuullisen ohkaista matskua -> kunnolla jarruttaessa, paljon jarruja putkeen (rata), lämpöä pääsee siirtymään turhankin paljon jarrunesteeseen. Tähän vielä vähänkään huonot nesteet, niin kappas kummaa, kun jarrut rupeaa heikkenemään ja pahimmillaan häviämään. Esimerkiksi nuo Grossen tilaamat Zetorin satulat pitävät ilmeisesti sisällään "vain" neljä mäntää? Ja vakiossahan on 6kpl jos en ihan väärin muista? Juurikin tuommoisilla malleilla, joissa mäntiä vähemmän, on saatu huomattavasti paremmat jarrut aikaiseksi.
Kannattaa vaan tosiaan kahlata kunnolla läpi noita jenkkifoorumeita, ettei tule ylläripylläriä ja satulat eivät menekään siihen oman vm. kymppiin paikoilleen
Hyvä kombinaatio siis on: vakio sylkkä, teräspunosletkut ja joku luetelluista satuloista vakioiden tilalle. Jos haluaa vimpan päälle hifistellä, niin Bremboa vielä tankoon kiinni, mutta vakiollakin luetun perusteella pärjää hyvin.
- P
edit: pienimuotoista kirotusvihreiden korjaamista..
Jes, kisajarrupalikoiden ongelmana usein on se etteivät ne esmes toimi likaisina. Piti siitä jo äskeiseen postiin erikseen mainita, mutta laitetaan nyt.(Grosse @ Joulu. 02 2009,11:03) kirjoitti
Olen vK1-4 tonnisuizan ja K4-5 750suizan jarrujen kanssa tapellut, enkä saanut niitä toimimaan ilman kahvan ja nesteiden vaihtoa castroliin. Lisäksi ferodon xr kisapalalla molemmat paloivat soihtuina vaikka olisi ollut mitä nestettä. SBS HH paloilla ja EBC GPAlla molemmat toimivat. Lisäksi vakiopalalla kumpikin toimii varsin hyvin.
En valitettavasti lukenut ketjuja alusta asti mutta huomiona vaan usein on olleet nuo yllä olevat. Sinäänsä ei varmasti haittaa vaihtaa parempiin puristajiin, mutta hyvin harvoin siellä on niin radikaalia vikaa että muulla ei saisi korjattua. 6-mäntää pienessä tilassa saattaa kyllä johtaa siihen. Pitänee ens kesänä stressitestata joku kwaakku
Eikä tosiaan ole paha hinta uusista puristajista!
Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
PowerBike Finland
Mul ois -05 6R jossa vakio pääsylinteri, teräspunosletkut, vakio tokico satulat, sintteripalat ja motul rbf 600 nesteet.(Cterror @ Joulu. 02 2009,12:42) kirjoitti
Ett jos satut samaan aikaan radalle ja haluut testata niin siittä vaan, turvallisempaa se mulle on. :] Omaa vauhtii on viel sen verran vähä ettei vielä(?) oo ollu ongelmia jarrujen kans.
Supercorsat ja lämppärit on joten pidon puolesta ei pitäis olla ongelmia tossa "jarrutestissä".
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Vakiossa on samat 4 mäntää kuin Zetorin Nissineissä (linkistä front brake välilehti).(Perkele @ Joulu. 02 2009,12:20) kirjoitti
Front brake
Tuolla jenkkiforumilla on syyksi epäilty osaksi mäntien materiaalieroja teräs vs. alumiini, joilloin toisissa lämpö siirtyy helpommin nesteeseen ja sitä että noihin Tokicon satuloihin jää ilmaa jostain syystä (vaikka kuinka ilmaa).
Spekulointia
Spekulointia
edit. niin se piti vielä lisätä, että jossain keskustelussa oli mielestäni vielä sellainen ero Nissin vs. Tokico, että jokaiselle männälle olisi mennyt oma kanavansa Nissineissä ja Tokicoissa olisi ollut yhdellä puolella aina jaettu nestekanava..tiedä sitten.
250cc 2t & HD FXDB
ex. HD XL1200C
ex. XV cafe project '81
ex. KTM 350 EXC-F '12
ex. ZX-10R ´13
ex. WR250R '12
ex. ZX-10R '07
ex. FZ6-S '04
Tossa on tapa millä saa kaiken ilman helposti pois ko satuloista:(Grosse @ Joulu. 02 2009,15:01) kirjoitti
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....3;st=70
http://www.ip.fi/~scuuba/org/ilmaus/
Tulipa mieleen; voisko sillä olla vaikutusta, ett jos ilmaa noi jarrut sillon ku mopo on sivujalan varassa, niin kallistuksesta johtuen jää pienet ilmataskut sylintereihin?
Tost näkee mimmoset ne o sisältä:
http://www.ip.fi/~scuuba/org/etujarrusatulat/
Näkyy ainaki se ett japsi-inssi on funtsinu noi kanavien paikat ilmausta ajatellen. Eli sillon ku satula on mopossa kiinni ja mopo suorassa, niin kanava on suoraan ylöspäin.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Lisätäänpä vielä sellainen ero että Nissinin satuloissa on pienemmät männät. Lisää herkkyyttä, vaikutuksesta lämmönsiirtymiseen en osaa sanoa, mutta olettaisin että isompi = enemmän.
Onko noin että tokicoiden männät on tosiaan terästä? Itse olen vaan lukenut jostain, että tokicot = paljas alumiini, hapettuu ja alkaa tökkimään; nissin = anodisoitu alumiini.
'03 ZX6R
Ja mitä tulee tuohon holkittamiseen, niin omassa pyörässä on Nissineitä tuotu 4mm ulospäin, jotta 310mm levyt sopivat paikalleen. Ei mikään ongelma, kunhan saa holkit tehtyä jossain.![]()
'03 ZX6R
No näinhän se on.(markketo @ Joulu. 02 2009,23:45) kirjoitti
Itse olen ottanut vaan sellaisen periaatteen, että kertoessani jostain vaihtoehdosta, jossa olisi pienikin riski (lue: huonosti tehtynä) saada aikaiseksi injurea, niin poistan vastuun itseltäni / vastuu lukijalla kun en asiaa suosittele välttämättä toteutettavaksi
- P
Edit: ja myös yksi tekijä, joka porukalla tuppaa unohtumaan modeja tehdessä on vakuutusyhtiö. Tarttuvat 100% varmasti mitä pienimpiinkin asioihin, jos voivat jotenkin osoittaa että omalla "säädöllä" on ollut vaikutusta onnettomuuteen. Todistustaakka kylläkin aina yhtiöllä.
Mutta en missään nimessä halua viedä keskustelua vakuutusyhtiöväittelyksi, tuo on vaan seikka jota kannattaa aina hieman miettiä jos jotain radikaalimpaa suunnittelee itse tekevän pyörälleen, varsinkin katupyörään. Eikös se periaatteessa (nus, nus) pitäs käyttää konttuurilla, jos jarrut muuttuvat?