Eli pomppiiko teillä ketjut missä(än) olosuhteissa? Itellä keskiseisontatuolla ajettaessa (takapyörä ilmassa esim. ykkösellä tyhjäkäynnillä) ketjut pomppii rajusti, johtuukohan se siitä, että ketjut ovat ilmeisesti vähän löysemmällä kuin normaalisti, loppuun kuluneet vai moottorin normaalista? epätasaisesta vedosta? myös takajarrua kevyesti painaen tätä tapahtuu.
Kytkimellä luistattaen ryntäyttämällä takarengasta, samalla kaasua antaen, ketju ei juurikaan pompi (siis äkkiä kiihdyttämällä ja vapaasti hidastuen) vaan alapuoli riippuu rauhallisesti ja hyvin.
Aikaisemmin tasakaasulla ajettaessa taajamanopeuksissa ketjut pomppivat ärsyttävästi, hieman vedättäen tai (moottori)jarruttaen tätä ei tapahtunut. Ketjun kiristys auttoi hieman mutta ei poistanut ongelmaa, nyt välys n. 25-30 mm.
Nykyään jos pyörän antaa vapaasti rullata, taajamanopeuksissa tuntuu jalkatapeissa, nopeudesta riippuen,pieni ikäänkuin naputus, jollaista voi tuntua kun ketju on liian tiukalla ja ketjussa joku erilainen/eripitkä kohta, mutta ketju ei ole liian tiukalla.
Ketjua on voideltu vaihteisto öljyllä ja synteettisellä vaseliinilla koko ajan ja ketjua irroittamatta (löysätty kaikki mitä voi) joka lenkkiä sormin heiluteltu edestakaisin ja yksikään ei jumi. Myös nämä o-renkaat pyörivät herkästi. Ketjun ajomäärästä/ iästä ei ole tietoa, (näyttää hyvältä, vähänkäytetyltä?, mutta tuskin sitä
silmällä näkeekään) pyörä on majava fzs 600 -00 ajettu 63 tkm
Takarattaassa on sivuttaisheittoa ! n. 1 - 2 mm (ellei lika hämännyt silmää) Tässäkö vika?
Katotaan saako aloitteleva orggilainen apuva!!
Yamaha R1
Voipi olla että jos orkkis ketju/ratas paketti niin vaihtoon männööOletkos kokeillu kiristää hieman tiukemmalle, mitä sit tapahtuu??
Mennään aamulla aikasempaan töihin niin voidaan olla sitten illalla pidempään....
Tuohan on aivan normaali ilmiö, että ketjut tosiaan pomppii kun esittämällä tavalla tehdään, ei siis syytä huoleen.(Majava @ Touko. 30 2006,18:10) kirjoitti
Yleinen sääntö on se että ketjut tulisi olla mieluimmin löysällä kuin liian kireällä. Omassa pyörässäni ketjujen säätö tehdään näin, pyörä keskiseisontatuelle, katsotaan takaharukan alapuolelta mittaamalla noin suurinpiirtein eturattaan ja takarattaan keskivaiheelta paljonko ketjun vapaaliike on, joka pitää olla muistaakseni 4,5-5.5cm.
Tuo vapaaliike mitataan tietenkin niin että ensin painetaan ketjua alaspäin niin paljon kuin menee ja sitten ylöspäin niin paljon kuin menee ja tuo liikkuma pitää olla tuon annetun mitan sisällä.
Niin ja noiden kuvauksiesi perusteella ketjusi ovat vielä hyvässä kunnossa , mutta liian kireällä. Ja jos pyörällä on vaikea ajaa mateluvauhtia voi syynä olla se että kaasarit on huonosti synkassa, eli ne pitäisi säätää.
"oikeassa momentissa"
Kiitoksia vastauksista!(mikatossa @ Touko. 30 2006,19:35) kirjoitti
En ole tiukemmalle niitä enää kiristänyt, silloin ne olisivat kyllä liian tiukalla
Yamaha R1
Hetkinen siis ymmärsinkö oikein, että välys mitataan ketjun alareunasta kun ketjua painetaan alaspäin ja yläreunasta kun ketjua nostetaan ylöspäin? (vaihtoehto 2: välys mitataan alhaalla ja ylhäällä esim. ketjun keskikohdasta, jolloin 3 cm:n välys onkin n.4 cm:ä toisella tavalla mitattuna?(triangel @ Touko. 30 2006,19:48) kirjoitti
ääh...
mites toi takarattaan sivuttaisheitto? ei noin pieni luulis vaikuttavan...
Toi kaasarihomma oli kyllä uus juttuvoihan se olla mahdollista joo. Kukahan niitä säätäis täällä savon alueella? Mikkeli - Kuopio - Jyväskylä ym. (no joo ei se jkl ole savossa)
![]()
Yamaha R1
Noh ni tässä sitäsitten ollaan(Majava @ Touko. 30 2006,20:24) kirjoitti
Eli jos ajatellaan että painat tuota ketjua alaspäin kyseisestä kohdasta ja mittaamalla tuo kohta on silloin vaikka 0:lla ja nyt kun nostat samasta kohtaa ketjua ylöspäin niin paljon kuin se menee, ei sinun mitta saa näyttää 5,5cm enempää eikä 4.5cm vähempää eli ketjut on oikealla kireydellä jos mitta on noiden lukemien välillä.
Takaratas on kunnossa.
Joka mp huollossa on synkronointi mittari jolla säätö tehdään. Ei muuta kuin soitto jollekkin huoltoliikkeelle, sikäli tuolla asialla ei kyllä ole mikään hirveä kiire jos ei se aivan hirveästi häiritse.
"oikeassa momentissa"
Jess!(triangel @ Touko. 30 2006,20:39) kirjoitti
![]()
taisin ymmärtää oikein.
Lisään vielä että keskiseisontatuella tyhjäkäynnillä ajettuna pomppiminen ja myös ääni on niin rajua että ei luonto anna periksi pyörittää sitä niin. Tuli vaan tossa mieleen, ku oli juttua ketjun rasvauksesta juuri näin (mitä ei siis suositeltu näppivaaran takia) , tosin silleen ryntäyttämällä se käy.
loistavaa palautetta, vedän tästä nyt sellaisen johtopäätöksen että
ketjun olemassaolo saa ja pitää tuntua, kuin myös kuulua. (ei kai se nyt niin huomaamatonkaan voi olla) onkohan tuo "huomaamatonkaan" ees sana![]()
![]()
Yamaha R1
Mulla oli omassa fasussa ihan samanlainen ongelma. Syynä oli ketjunliitoskohta, joka oli venynyt hieman eikä passannut takarattaalle. Seurauksena juuri naputtava tunne jalkatappeissa ja takerteleva ketju kun takarengas oli irti maasta ja veto päällä esim ketjuja voidellessa. Vaihda ketjut ja rattaat, sillä siitä selviää
Edit: Paranee muuten se ajonautinto aika lailla kun vaihdat uuden ketju-rataspaketin. Ei niitten ketjujen olemassaolo tartte kuulua tai tuntua kuten tuossa totesit aikaisemmin
Tässä mallia allekirjotuksiin.
Joo pitää vielä tutkailla hieman.(demonos @ Touko. 30 2006,21:07) kirjoitti
Kävin tossa yks päivä kyselemässä pakettia - 140 eurosta puheli myyjä.
<a href="http://cgi.ebay.de/Kettensaetze-FZ750-FZS600-TDM850-NEUWARE_W0QQitemZ8069021725QQcategoryZ49843QQcmdZV iewItem
" target="_blank">http://cgi.ebay.de/Kettens....iewItem</a>
(en osaa lyhentää linkkiä)
tuolta kai sais halvemmalla, kai tuo kettensätze on ketjuratas-paketti, kun en tuota saksaa ymmärrä ku pari sanaa.
En taida pitää kiirettä, mutta kyllähän nen joskus pitää vaihtaa tietysti![]()
Yamaha R1
Samalla tavalla pomppii fasussa mullakin, ajettu n. 25 tonnii
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99
JOVVAIN NET..
...kerran pomppi ja PALJON pomppikin. Olin tulos Sevetistä ja siinä Oulun jälkeen lähin ohittelemmaan niin alhaalta kuulu vaan jotta "rrrrrrrrriiiiiiiiiiiiiiit". No minähän sit rauhottelin pyörää ja palasin takas kaistalleni. Aikani taas kun jutasin siinä niin sitten alko sama ääni kuulumaan siinä Temmeksin suoralla ihan tasakaasul satases ja ei muuta kun seuraavalle huoltamolle parkkiin. Kahtoin takaratasta kun oli piikit siinä niin ku sirkkelinteräs. Ihan vinossa eikä paljoo ees piikiharjaa. No eihän siinä mitään, pakista lenkkiavainta ja takaratas irti. Käänsin sen toisinpäin ja tuumasin jotta NYT EI muuten HYPI ! Lähin taas tienpäälle, kiihytin semmosee 100:seen niin taas se sano jotta "qrrrrrrrrrrrrrrrrrriuuuuuuuuuuurriiiiiii" ja samalla hetkellä tajusin että ETURATASHAN se on se mikä on kulunut, tiäätysti ! Ja olihan tuo, Ei ees piikinmuotookaan missään. Ihan ol pyöree ja siisti ku Hangon keksi.....!
No tarinan opetus:
-matkapyöräs tulee olla keppi !![]()
Niin pomppas täälläkin...
Tulin sivu/soratieltä Transalpilla ison päätien varteen ja piti aika pitkään kytätä väliä. Semmonen "pikkutiukka" rako *aukesi ja ryntäsin siihen vauhdilla
......... grrrriiiiiilllllllllllllllll.......... Jumalauta ! Jäin just puoleen väliin tietä, pikkusen tuli kiire potkia pyörää eteenpäin kun linja-auto lähestyy uhkaavasti. **
*
Ja vasta jälkeenpäin pientareella mulle selvisi mikä oli mennyt rikki pyörästä.
Edit: Opetus unohtui -> Jos on lyhyet piikit pitää olla pitkät jalat
Just "nyt" ei bikeä...
Otappas yhteys Kimmo Saranen tai Pekka Salmi säätää mitä vaan(Majava @ Touko. 30 2006,20:24) kirjoitti
Näillä mennää!
Eturatas kuluu selvästi takaratasta nopeammin, liekö pienempi kehä syynä? Koko paketin sijaan vaihdoin viimeksi vain uuden eturattaan ja ajelin sillä 15 tkm kunnes alkoi kuulua selvä rapsahtava ääni hiljaisella nopeudella. Ketjujen yksi kohta ei enää sopinut takarattaan hampaisiin vaikka ratas näytti silmämäärin ihan kunnolliselta. Ilmeisesti ketju oli venynyt jonkun ko. lenkin kohdalta ja juuri illalla vaihdoin uudet rattaat ja ketjut ( D.I.D ) varmuuden vuoksi. Koeajolle en vielä ennättänyt, mutta ainakin viimeksi tuo tasakaasulla ajo muuttui totaalisesti eikä tarvinnut miettiä kaasarien säädättämistä...
www.motzcari.com
Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
No jovain ei tarvitse olla keppiä. Toiset tykkää moottoripyöristä ja toiset...(mchuurre @ Touko. 31 2006,16:42) kirjoitti
![]()
Ahdettu 1216
Pitääpä tutkailla sitä eturatastakin. Saatan kyllä kokeilla uudella paketilla, ennenkuin alan konetta säädätyttämään, tosin säätö tekis kyllä muutenkin varmaan hyvää![]()
Yamaha R1
tuntuko välil et pätkis kiihdyttäes?(demonos @ Touko. 30 2006,21:07) kirjoitti
mulla kans ketjut jumittaa muutaman nivelen kohalt (tanaa hokaasin) ja jo pidempään mopo välil pätkiny,eli nyt yritän uskotella itelleni et johtuis vaan ketjuista![]()
04 Buell xb12s
Jonkin verran näin on tapahtunut. Pitääpä sitten tuumata vaihtaako eka pelkän eturattaan vai koko paketin kerralla.(PAPPA-63 @ Touko. 31 2006,21:08) kirjoitti
Yamaha R1
Vaihda kaikki kerralla, jos on paljon ajettu. Käy kalliiksi jos menee ihan juntturaan, varsinkin eturattaan puolelta, voi mennä vaikka lohkosta sisään koneen puolelle.Näitä on sattunut(Majava @ Kesä. 27 2006,22:48) kirjoitti
Mopoilua vuodesta -74
Suzuki Hayabusa vm 2004
Oi järki hoi,älä tuhoa luovaa hulluutta !
Kyllä toi nyt kuulostais siltä, että alkaa todellakin olla vaihdon aika.....toisessa topicissa on noita tarinoitakin, mitä ja miten on tapahtunut kun ne ketjut sanoo sopimuksen irti kesken ajon...
![]()
ZX-9R -01....... ei nahkapuku purista pallia,tää on taivaallista rallia...
Mun fasulla ajettu 12 tkm. Vein tsekattavaksi, kun oli ajettu 400 km. Ketjun kulku ei ollu musta normaali. Ihmettelin asiaa 1000 km huollossa. Aina sama vastaus: ketju futaa, niinku kuuluu.(kane80 @ Touko. 31 2006,11:38) kirjoitti
Huollatin pelin ennenaikaisesti 10 tkm varten, ku lähdin välimerelle. Vaikutti paremmalle, mutta ei, ku nostaa keskituelle, ni taas pomppii. On vissiin kilosuklaan ominaisuus(?)
... jotain piti muistaa
pyörän ohje kirjassa on yleensä laite kohtanen ohjeistus ketjun kireyteen kannattaa sieltä tarkistaa. ainakin loppuu se hirveä stressaaminen onko ne nyt hyvin![]()
Nyt vaihdoin ketjut ja rattaat. Kulkee tasaisemmin ja naputus on poistunut. Ketju pomppii näköjään uutenakin keskiseisontatuella ajettaessa, niinkuin jotkut jo mainitsikin.
Takarattaan sivuttaisliike pysyi samana ja nyt kun tarkemmin katsoin niin koko vanne heittä hieman, ihan kuin akseli ei olisi suorassa vanteeseen nähden. Renkaassa en huomannut mitään heittoja.
Yamaha R1
Onko takarengas sitten suorassa kuitenkin? Siinähän on haarukassa molemminpuolin ne säätöpalat...ehe ehe.
Tuommoinen se oli fasu minullakin, mutta eivät ne hirveästi kyllä kuluneetkaan ne ketjut ja rattaat...ainakin 15tkm sai ajella huoletta, tiedä sitten kuinka paljon ennen ja jälkeen.
Kawasaakelista motarilla katkeskin. Ei vahinkoa, uskomatonta kyllä, ketjut vaan valahti alas. Nyttemmin olen ottanut jostain syystä tavaksi rasvata aina tankkauksen yhteydessä....
"On se ny per... kun ei letitetyllä parrallakaa saa...!"
Omalla sut uudella pelillä(ajettu 3000 km)kokeilin niin pomppii ketjut keskituella,heilahtaa koko mopo oikein huolella,sit jos kytkintä luistattaa tai antaa kasua tasaisesti niin rullaa nätisti.(Majava @ Heinä. 11 2006,22:32) kirjoitti
yamaha tzr125>yamaha fzs600>yamaha fz6s>joskus R1
Mulla myös noi ketjut on hakannu uudesta asti tyhjäkäynnillä. Mut uskoisin et johtuu tuosta V2:sen rynkytyksestä tyhjäkäynnillä koska kun nostaa kierroksia ni johan tasaantuu ketjun hyppely *
Pahoittelen jo etukäteen, mikäli joitain ei mekaniikan luento kiinnosta...
Eturattaan hammasluvun ollessa huomattavasti pienempi kuin takarattaan, hampaan ja ketjun välisiä kosketuspintoja on siis yhtä lailla edessä vähemmän kuin takana. Ketjuun kohdistuva voima jakaantuu tasan tarkkaan tasan etu- ja takarattaan välillä. Nyt koska edessä kosketuspintoja on vähemmän, yksittäisen hampaan kylkeen kohdistuva pintapaine on huomattavasti suurempi kuin takana. Olettaen, että edessä ketju koskettaa 10 hammasta kerrallaan ja takana 20 hammasta, tällöin eturattaaseen kohdistuva pintapaine on kaksinkertainen takarattaaseen verrattuna. Todellisuudessa etu/takarattaiden hammaslukusuhde on vielä suurempi, jolloin myös pintapainesuhde kasvaa samassa suhteessa. Suurempien pintapaineiden vuoksi eturatas kuluu nopeammin kuin takaratas.(kap57 @ Touko. 31 2006,23:27) kirjoitti
Honda CBR 1000 RR -06
Honda CBR 600 F -96