FJ 1200 (vm92) vaihteet rusahtaa aika rajusti, eli sama vika kun kaikilla muillakin, tosin se on alkanu vasta nyt ihan hiljattain. Etin haulla ja löysinkin aika paljon infoa vastaavasta ongelmasta mutta ainakin hondassa kaikki viittas siihen että pitäis öljyt vaihtaa.No mulla on jamahan ohjekirjan mukaiset öljyt ja rutina on silti kauhea, voisko vikaa hakea muualta? Kytkin ei kuitenkaan luista ja pelaa muutenkin hyvin. Mitään hionta leikkejä en aio harrastaa niinkuin jossain sukisuki palstalla sanottiin, mutta jos jollain olis omakohtaisia kokemuksia ja ehkäpä kenties ratkaisukin![]()
Näillä mennää!
Oletan, että vaihtaessa?
Jos kytkin ei irrota kunnolla, niin ehkä vois olla syy, entä jos vaihtaa ilman kytkintä? Olettaisin kuitenkin, että ne vaihteistossa olevat nystyt, jotka haukkaa siihen vaihteen rattaaseen kiinni (kai niille joku nimikin on) , on vähän pyöristynyt ja hyppii yli, niitä ne kai on viilaillutkin..
Jos kytkin ei irroita kunnolla, niin ensimmäisenä kattsoisin nesteet ja sitten sieltä alhaalta sen sylinterin ja kuinka lujaa se tappi on hinkannut koloa siihen mäntään. Mut jos kytkin ei irroita, niin sen olisit kyllä huomannut jo muutenkin..
Tärkeintä ei ole se, miltä se näyttää, vaan se että se liikkuu.
...ja muistakaa, Drag racing on parasta pyörän päällä..
Pikku virhe..
Ne nystyt onkin vaihteen rattaassa ja ottaa kiinni siihen vastakappaleeseen, lontoossa noita kutsutaan nimellä "shift dogs"![]()
Tärkeintä ei ole se, miltä se näyttää, vaan se että se liikkuu.
...ja muistakaa, Drag racing on parasta pyörän päällä..
Itsellä kyseiseen ongelmaan löytyi seuraava lääke.
Kytkinlevyt uusiksi ja sopiva öljy, tällä hetkellä on Castrol GP 20W-50.
Nyt ei ole paljon rutinoita kuulunut.
Castrol 20W-50 vaatii kunnon lämmityksen, koska yleensä kylmänä tuppaa luistamaan, mikä ei vaivaa öljyn lämmettyä +70. Nestekytkintä ei voi säätää, on aina sopivasti.
Ei oo aina sopivasti.
Jos pääsee se mäntä siellä alhaalla, tai sitä vastaan tuleva tappi, mikä menee koneen läpi kytkimelle, kulumaan liikaa, niin ei kytkin enää irroita. Vian voi korjata laittamalla prikan sinne väliin tai uusimalla osat..
Itse tein halvalla ja rötsisin sopivan prikan appiukolta, hyvin toimii...
Tärkeintä ei ole se, miltä se näyttää, vaan se että se liikkuu.
...ja muistakaa, Drag racing on parasta pyörän päällä..
ongelma ei ilmene ilman kytkintä, muttei kyllä kytkimen kanssakaan, kun ajaa nätisti. Sitte kun on vähän enemmän kierroksia koneessa ja otetaan tosissaan kaikkia irti alkaa kauhee pauke kuulumaan vaihtaessa. Ja sellanenkin tapahtui että laatikosta löytyi 2 -> 3 välistäkin vapaa!!! Voiko olla??
Näillä mennää!
Mulla tuntuu olevan R6 -02:ssa just niin päin, et runtua antaessa vaihteet pelaa paljo sulavamminvähä offtopic mut kumminki
Hyvinkin mahdollista että löytyy vapaa. Kyllä itelläki rusahtaa aika keleesti noi vaihteet ku kunnol kiihyttää.. kai se o ominaisuus..(jamppa @ Touko. 31 2006,20:51) kirjoitti
Se vapaan löytyminen siis ilmenee niin että vaihde "putoaa" kakkosen ja kolmosen väliin ja jos jalalla tunnustelee sitä niin ratas hankaa kyllä ja inankin liikauttaa poljinta, räjähtää kolmonen tupaan. Pelottaa vaan että loota särkyy!(Teppis @ Touko. 31 2006,21:26) kirjoitti
Näillä mennää!
Niiden nystyröiden olis tarkoitus yhdistää voima akselilta sen ko. vaihteen rattaalle. Saattaa sulla käydä niin, että ne nypylät ei pysykkään koloissaan kun voimaa tarjoillaan liikaa, vaan hyppii yli ja pitää meteliä.
Koitan ottaa viikonloppuna muutaman selventävän kuvan, jos sulla ei satu olemaan manuaalia saatavilla..
Joku viisaampi vois selventää ja kertoa nypylän oikeen nimen.![]()
Tärkeintä ei ole se, miltä se näyttää, vaan se että se liikkuu.
...ja muistakaa, Drag racing on parasta pyörän päällä..
sama toiminto gsxf:ssä, rauhallisesti ajettaessa paukkuu mut sit kun vedättää ni menee vaihteen niin mukavasti päälle.(mika111 @ Touko. 31 2006,20:55) kirjoitti
Suki Suki GSX-R 1000 k8
<s>Kiwakasa Z750 -08</s>
<s>Suki Suki GSX750F -03</s>
Suomenkielinen nimi on kytkentähammas. Helppo tapa kokeilla kytkimen irrotusta on yrittää käynnistää pyörä 1. päällä ja kytkin pohjassa. Jos ei käynnisty syöksähtämättä eteenpäin ei kytkin irroita kunnolla. Tilanne on tietysti eri kun öljyt ovat lämpimät.
FJR -17
Tässä just katellaan FJ:n vaihteiston räjäytyskuvaa - ei ihan helpon näköinen
FJR -17
siinä mielessä mä olen etulyönti asemassa kun mulla on se laatikko levällään tossa autotallin lattialla, pääsee tutkimaan ihan näppituntumalla(Tinde @ Kesä. 02 2006,17:57) kirjoitti
![]()
Tärkeintä ei ole se, miltä se näyttää, vaan se että se liikkuu.
...ja muistakaa, Drag racing on parasta pyörän päällä..
Joo mä mietin just sitä miks se kakkonen hajos niissä 1100:ssa. Näkyy olevan laitimmaiset rattaat ketjurattaan päässä, eipä tiedä mitä meinaa. Ootko avannu koneen vai laatikon takia ?
FJR -17
mitäs kaikkee irtonaista sulla onkaan siellä tallin lattialla, sellasta mistä voit luopua?(FunJam @ Kesä. 02 2006,22:00) kirjoitti
Näillä mennää!
Koneen takia.(Tinde @ Kesä. 02 2006,22:29) kirjoitti
Siinä oli liian vähän voimaa...
Tärkeintä ei ole se, miltä se näyttää, vaan se että se liikkuu.
...ja muistakaa, Drag racing on parasta pyörän päällä..
Kaasarit, vaimentimet, ilokaasut, sytkävehkeet ja sarja 16" vanteita tulee lähinnä mieleen. Kaasut laitan kyllä tohon smotoon kohta, jos ei kukaan niitä huoli
Tärkeintä ei ole se, miltä se näyttää, vaan se että se liikkuu.
...ja muistakaa, Drag racing on parasta pyörän päällä..
Kytkentähammas on tietysti kiinni useimmiten kytkentärenkaassa, pittää kattella tota kuvaa vissiin:
FJ1200 vaihteiston räjjäytyskuva täsä
Ei sunkaan toi paha rasti oo? Selkee ainakin tollai yhtäkkiä. ymmärtää ton helpommin ku automaattilootan pantoinees ja planeetoinees...
Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
Eipä ton toimintaperiaate kovin monimutkainen ole. Harmi kun ei tullut kameraa mukaan viikonloppuna, olisin voinut tehdä havainnollistamisvideon..
Ehkä sitten ensiviikonloppuna..
Tärkeintä ei ole se, miltä se näyttää, vaan se että se liikkuu.
...ja muistakaa, Drag racing on parasta pyörän päällä..
Itse asiassa näissä vaihteistoissa ei ole erillistä kytkentärengasta, vaan synkronointi on ns. tappisynkronointi. Veto- ja pääakselilla on toisella kaksi ja toisella yksi ratas joka on booreilla niin että se liikkuu sivusuunnassa. Näissä rattaissa on nämä synkronointitapit (3 kpl) joilla viereinen ratas joka on siis aina laakeroitu liukulaakerilla, lukitaan em. rattaaseen ja kas - veto on päällä. Jokaisella ratasparilla toisen rattaan täytyy olla liukuva ja toisen kiinteä tai booreila. Yksinkertaista, eikö totta. Se ylihyppiminen voi johtua siitä että joku tapeista on tyssääntyny ja räpisee ennen kytkeytymistä.
FJR -17
Niinpä. Tosin tappisynkronoinnissa voi kinastella siitä kumpi vähentää rutinaa, jäykkä vai notkea öljy - asia ei ole täysin selvä, kun ei ole sitä jarrukartiota.
FJR -17
Mulla r6 vuosimallia -02 ja ykköseltä kakkoselle vaihto kolahtaa/rutisee kovasti jos on vähänkin enemmän kierroksia. Muut pykälät menee paremmin.
Juuri tätä ajoin takaa..(Tinde @ Kesä. 08 2006,09:33) kirjoitti
Tärkeintä ei ole se, miltä se näyttää, vaan se että se liikkuu.
...ja muistakaa, Drag racing on parasta pyörän päällä..
1. Synkronointirengas: synkronoi eli tahdistaa ja kohdistaa rattaan ja kytkentärenkaan liikkeen ja asennon toisiinsa jotta kytkentä tapahtuu pehmeästi.
2. Kytkentärengas: kytkee rattaan akselin kanssa yhteyteen, liikkuu juuri sivusuunnassa, esim. kahden rattaan välissä jolloin esim. kolme mahdollisuutta: 1. yksi välitys kytketty 2. ei mitään välitystä 3. toinen välitys kytketty.
Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
FJ 1200:n vaihteisto on vaan tappisynkronoitu, eli siinä ei oo synkkarenkaita eikä sitä kytkentärengasta niinkuin autoissa. Autossahan se on niin että tuo kytkentärengas liukuu vaihteensiirtäjän haarukan ohjaamana kytkien yhteen synkkarenkaan rattaan synkkaan. Niissä rengaissa on vielä jarrukartiot, jotka pysäyttää rattaan ja akselin samalle nopeudella. Tappisynkronoinnissa taasen siirretään kokonaisia rattaita joiden kyljessä ne tapit on. Siinä räjäytyskuvassa se näkyy hyvin.Vetoakselilla rattaat 13 ja 18 on liukulaakeroitu pääakseliin ja ratas 15 on kiinni booreilla. Ratasta 15 siirtämällä eri suunitiin se kytkee rattaan 13 ja 18 oman boorinsa kautta vetoakseliin. Vastaavasti ratas 20 kytkee rattaan 23. Kytkinakselilla lukitus tehdään rattaalla 6 rattaaseen 3 tai 8. Siitä saadaankin se tarpeellinen 5 vaihdetta.(xjrrrrräyh @ Kesä. 12 2006,15:08) kirjoitti
FJR -17
Mähän sen laitoin sen kuvan, että olen myös nähnyt. Ei tarvetta selittää tappisynkronoinnista...tunnen autonkin käsi- ja automaattivaihteiston toiminnan, ei tarvi sitäkään selittää...
Tyssäyksestä: Tyssäys...
Ottaa nyt rauhallisesti vaan.
Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
Ei nyt tarvii hermostua. Synkronointiregas ja kytkentärengas kun ei vaan liity tähän asiaan niin luulin että on hyvä kun selittää.
FJR -17
Ei todellakaan ole kysymys siitä, mutta mitään tappi- tms. synkronointia ei FJ:n vaihteistossa ole. Semmoista väitit.
Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.