Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 53:een 53:sta
  1. #31
    Jos oon oikein ymmärtänyt niin synkronoinnin tehtävänä on tasata rattaiden pyörimisnopeus ennen varsinaista kytkemistä.
    FJ:n motissa (ja monen muun mopon) periaate on enempi niinkuin raakana sisään.. eli mitään synkronointia ei tarvita.
    Eipä siellä liikkuvat massat niin suuria ole, että synkronionnista niin hyötyä olisi ja tosiaan hampaat on jatkuvasti kosketuksissa ja niitä tappeja tungetaan sinne koloihin..
    Tärkeintä ei ole se, miltä se näyttää, vaan se että se liikkuu.

    ...ja muistakaa, Drag racing on parasta pyörän päällä..
  2. #32
    Joo sitä vaan sanotaan tappisynkronoinniksi vaikka siinä vaan kolme tappia painuu vastaaviin aukkoihin viereisessä rattaassa. Todellakin, ei siinä mitään jarrutella niinkuin auton synkronoinnissa, ne vaan menee tapit sinne kun voimaa on tarpeeksi/pyörimisnopeus tarpeeksi lähellä.
    FJR -17
  3. #33
    Joo, mutta siinä tapauksessa kaikki vaihteistot ois synkronoituja, jos tätä FJ:n vaihteistoa kutsuttaisiin tappi- tms. synkronoiduksi.

    Synkronoimattomia vaihteistoja käytetään esim. kilpa-autoissa (oisko ny joku Jerico yhtäkkiä joku esimerkki...) ja raskaassa kalustossa (Eaton-Fuller - Sisuissahan niitä ainakin oli ja siitä syntynyt paljon kaffilalegendoja...)
    Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
  4. #34
    Lainaa (xjrrrrräyh @ Kesä. 16 2006,09:17) kirjoitti
    raskaassa kalustossa (Eaton-Fuller - Sisuissahan niitä ainakin oli ja siitä syntynyt paljon kaffilalegendoja...)
    Oliskohan ollut niitä samoja vehkeitä, missä oli joku jenkkiläinen kone, vai oonko taas ihan kahvilla..
    Kyllä toi meidän vanha saabikin (Skania) rytkyttää välillä niin, että meinaa lähteä takahampaat paikkoineen..
    Tärkeintä ei ole se, miltä se näyttää, vaan se että se liikkuu.

    ...ja muistakaa, Drag racing on parasta pyörän päällä..
  5. #35
    On Sisuissa ainakin Cumminsin koneita ollu paljon. Sen verran tiedän.

    Missäs se KAASUNALLEKI luuraa, se kun taitais noista muistaa enämpi kun meinaan kaikki sotakonneitten moottorikkin muistaa...mä kun en yleensä tiijä mistään mitään. Ja muistikin jo klikkaa.
    Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
  6. #36
    Lainaa (Tinde @ Kesä. 08 2006,09:33) kirjoitti
    Se ylihyppiminen voi johtua siitä että joku tapeista on tyssääntyny ja räpisee ennen kytkeytymistä.
    mun fasus tod.näk. juurikin tollatteinen vika....
    kakkosvaihteen tapit on keijona tjtn,nykii välillä tosi ärsyttävästi ja vika pahenee vaan kokoajan
    04 Buell xb12s

  7. #37
    Kyllä se FJ:n laatikko on synkronoitu. Synkronoidulle vaihteistolle on ominaista, että kunkin vaihteen rataspari on jatkuvassa kosketuksessa "constant mesh" ja kytkentä suoritetaan joko tappi- tai kytkentärengassynkronoinnilla. Ainakin siinä "pulla"sisussa, jolla minä ajoin intin kortin -78 Mechelinikadulla, oli Valmetin kone ja Fullerin suora laatikko. Siinä laatikossa ei siirretty tappeja tai renkaita, vaan rattaita. Ja silloin se on synkronoimaton. Sellaisessa laatikossa vapaalla ei yksikään ratas koske toisiinsa (paitsi tietysti kytkinakselin ja ryhmäpyörän välinen ratas) . Luultavasti tappisynkronointi on kehitetty koska jo ennen sotia rattaita alettiin tehdä vinohampaisiksi äänen ja kestävyyden takia eikä vinohampaisia rattaita pysty siirtämään toistensa päälle, vaan on oltava muu keino. Tosin prätkissä on vieläkin suorahampaiset rattat.
    FJR -17
  8. #38
    Lainaa (xjrrrrräyh @ Kesä. 17 2006,09:53) kirjoitti
    On Sisuissa ainakin Cumminsin koneita ollu paljon. Sen verran tiedän.

    Missäs se KAASUNALLEKI luuraa, se kun taitais noista muistaa enämpi kun meinaan kaikki sotakonneitten moottorikkin muistaa...mä kun en yleensä tiijä mistään mitään. Ja muistikin jo klikkaa.
    Voisinhan noista pienen novellin kirjoittaa; olin aikoinaan töissä kuljetusliikkeellä, joka toimi Sisun "kenttälaboratoriona" testaten prototyyppejä työkäytössä, mutta menee niin pahasti offtopic, että olkoon. Mutta moottoreina on käytetty mm. Valmet, Leyland, Rolls Royce, Cummins, Renault, Caterpillar ja Mack. Laatikkopuolelta mainittakoon (Eaton-)Fuller, Allison, ZF ja 90-luvun puolenvälin tietämillä markkinoille tullut synkronoitu Fuller. Eihän sillä alkuun osannut ajaa, kun piti painaa kytkin pohjaan aina vaihtaessa, vaan ihan ok aski, kun siihen tottui, synkkalootaksi nopeakin.
  9. #39
    Constant mesh:llä ei oo välttämättä synkronoinnin kanssa tekemistä, tarkoitan tällä sitä että on synkronoimattomia vaihteistoja, joissa aivan yleisesti kaikki rattaat ovat kosketuksissa toisiinsa.

    Yksi tyypillinen tapaus...

    Siis (moottorin käydessä ja kytkimen ollessa kiinni) pääakselin ja sen rattaiden keralla pyöriskelevät sivuakselinkin rattaat, (constant mesh=jatkuva koshketus...) mutta sivuakseli, joka on yhteydessä tasauspyörästöön/toisiovälitykseen tms. ja vetäviin/vetävään pyörään, ei ole kytketty mihinkään näistä sivuakselin rattaista. Kaikki sivuakselin rattaat pyörii siellä ympäri eri nopeuksilla mutta mikään ei ota kiinni ja siirrä voimaa sivuakselille ja sitä kautta tiehen...

    Sitä varten on kytkentärenkaat tai -rattaat, jotka ovat sivuttain liikuteltavia, niissä on keskiössä uritus joka vastaa sivuakselin pituusakselin suuntaiseen uritukseen ja kehällä hammastus tai kuten moottoripyörien vaihteistoissa, tapit, jotka taasen sopivat vastaavasti sivuakselin constant meshissä olevaan rattaaseen. Tässä välissä on sitten synkronoiduissa vaihteistoissa mekanismi, jolla jarrutetaan moottorin, pääkselin, pääakselin rattaiden ja näiden kanssa constant meshissä olevien sivuakselin rattaiden pyörintänopeus sellaiseksi että kytkentä voi tapahtua ilman viivettä tai vauriota. Useimmiten synkronointijarrutus tapahtuu pronssisilla tai pronssiseoksesta tehdyillä kartionmuotoisilla kitkapinnoilla (ja usein synkronimekanismi sallii kytkentärenkaan kytkeytyvän vasta oikealla kohdistuksellakin), mutta siihen ei käytetä mitään teräväkulmaisia tappeja. Tämä toimitus, synkronointi vie aikaa ja on kevyillä ajoneuvoilla kuten moottoripyörä, sikäli tarpeeton että pyörintävoimat ovat pienemmät kytkentätilanteissa kuin autojen raskaiden vauhtipyörien ja muiden mekanismien aiheuttamat. Lisäksi synkronointi on vaihteiston kuluvin osa, joten ammattimaisessa käytössä raskailla ajoneuvoilla on (kai sitten?) luotettu käyttäjän taitoon kytkennöissä, jotta saataisiin vaihteistosta suurin käyttöikä irti. Kevyissä kuorma-autoissa taitaa olla aika paljonkin synkkavaihteistoja, nykyäänhän silti alkaa olla automaatit jo arkipäivää.

    Eli, edelleen pysyskelen väittämässä, että Yamaha FJ:n vaihteisto valtaosan muiden moottoripyörien vaihteistojen kanssa synkronoimaton, vetoan edellä esitettyihin ja kaikenlaiseen materiaaliin jota aikani kuluksi olen etsiskellyt (minähän en ole mikään asiantuntija, mutta kova ottamaan selvää asioista...) kiitän ilolla Tinden ja muiden herättämästä mielenkiinnostani vaihteistojen historian tutkimiseen. Cadillacissa oli 1929 eka synkronoitu vaihteisto, sen siitä muistan...eli ei siitä niin paljon hyötyä ollut, mutta viihdettä senkin edestä.

    Päätänkin täältä tähän ja siirryn pihlajan alle varjoisaan horrokseen.
    Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
  10. #40
    Kaasunalle:Mackin konehan se taisi olla. Toivottavasti se nyt sitten on edes jenkkiläinen..

    xjrrrrräyh: Otapa pullo keskiolutta mukaan niin ei pääse nestehukka iskemään..
    Tärkeintä ei ole se, miltä se näyttää, vaan se että se liikkuu.

    ...ja muistakaa, Drag racing on parasta pyörän päällä..
  11. #41
    No siinähän tuli paljonkin tietoa. Kiitos kovasti kaikille! Vielä kun tajuais noista fullereistakin jotain
    Näillä mennää!
  12. #42
    Lainaa (xjrrrrräyh @ Kesä. 19 2006,10:24) kirjoitti
    Lisäksi synkronointi on vaihteiston kuluvin osa, joten ammattimaisessa käytössä raskailla ajoneuvoilla on (kai sitten?) luotettu käyttäjän taitoon kytkennöissä, jotta saataisiin vaihteistosta suurin käyttöikä irti. Kevyissä kuorma-autoissa taitaa olla aika paljonkin synkkavaihteistoja, nykyäänhän silti alkaa olla automaatit jo arkipäivää.
    Itse asiassa valtaosa raskaastakin kalustosta käyttää sunkronoituja laatikoita. Ovat hiukka hitaampia ja hukkaavat enemmän tehoa, mutta etenkin taajama-ajossa helpompia. Ja nykyään ovat kaikenlaiset vaihderobotit vallanneet alaa, mutta ei ole raa'an Fullerin voittanutta, mitä tulee kestävyyteen (yhden hajonneen tiedän, jäi junan alle) ja vaihtamisen nopeuteen (pl. automaatit).
    Lainaa kirjoitti
    Eli, edelleen pysyskelen väittämässä, että Yamaha FJ:n vaihteisto valtaosan muiden moottoripyörien vaihteistojen kanssa synkronoimaton
    Ihan on oikea päätelmä. Ja nyt alkaa vastaanväkäys, kun minä niin sanoin...
    Lainaa kirjoitti
    Päätänkin täältä tähän ja siirryn pihlajan alle varjoisaan horrokseen.
    Varo, ettei putoa pihlajanmarja päähän.

    Lainaa (FunJam Lähetetty Kesä. 19 2006 @ 19:31 ) kirjoitti
    Kaasunalle:Mackin konehan se taisi olla. Toivottavasti se nyt sitten on edes jenkkiläinen..
    Ollos huoleti, on se. Ihan niinkuin Fullerikin alunperin.
  13. #43
    Otinkin sen oluen nyt vasta ehtoolla, konjakin kanssa mutta saman pihlajan alla... Ei siellä ainakaan nyt näkynyt marjoja. Pitäskö näkyä?

    Tästähän tuli mieleen: Opettavaista keskustelua ei aina voe välttää.
    Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
  14. #44
    Niinpä. Mutta kun T-54:n vaihteistossa, jossa on muuten vinot hammaspyörät, on valmistajan (jo edesmennyt Neuvostoliitto) virallisen käyttöohjeen käännöksen mukaan tappisynkronointi. Mäkin lähden nyt lepäämään.
    FJR -17
  15. #45
    Nooh, suomme heille sen käsityksen!

    Oon kyllä kuunnellu Parolassa joskus -70-luvun puolivälissä sen vaihteistoo, äänestä päätellen siellä ei oo tosiaan mitään suoraa. Mutta tarkemmin en T54:seen ota kantaa.
    Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
  16. #46
    Lainaa (xjrrrrräyh @ Kesä. 19 2006,23:03) kirjoitti
    Otinkin sen oluen nyt vasta ehtoolla, konjakin kanssa mutta saman pihlajan alla... Ei siellä ainakaan nyt näkynyt marjoja. Pitäskö näkyä?

    Tästähän tuli mieleen: Opettavaista keskustelua ei aina voe välttää.
    Jos ei näy, älä huoli, jos näkyy, maista, jos ne on happamia, ne on etelä-ruotsalaisia varhaispihlajanmarjoja, jotka ovat muutto matkalla Korvatunturille ja jos taas alkaa näkyä mörköjä, niin se konjakki on päässyt liian vanhaksi, taikka naapuri on tehnyt kepposen..

    Anteeksi, eksyinkö aiheesta?
    Tärkeintä ei ole se, miltä se näyttää, vaan se että se liikkuu.

    ...ja muistakaa, Drag racing on parasta pyörän päällä..
  17. #47
    Tutustuessani tarkemmin tantereeseen (puuhun ei päässyt) totesin pihlajapuusta pudonneet partikkelit konsanaan kuihtuneen kukan kaltaisiksi. Tietääkö tämä sitä että ei pihlajanmarjoja ollenkaan?

    Asiaan palaten, jos FJ:n vaihteisto kuulostaa samalta kuin T54-panssarivaunun vaihteisto (nimenomaan tarkoitan vaunun käydessä ja vaihteiston ollessa vapaalla, ajossahan se on aika hiljainen) - on syytä varautua pahimpaan.

    Lainaa kirjoitti
    etelä-ruotsalaisia varhaispihlajanmarjoja, jotka ovat muutto matkalla Korvatunturille
    Edit: Siis niitä etelä-ruotsalaisia, erittäin vaikeasti varsinkin haaskalinnun suolistossa sulavia pihlajanmarjojako? Ulp...



    Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
  18. #48
    Lainaa (Tinde @ Kesä. 20 2006,16:40) kirjoitti
    Niinpä. Mutta kun T-54:n vaihteistossa, jossa on muuten vinot hammaspyörät, on valmistajan (jo edesmennyt Neuvostoliitto) virallisen käyttöohjeen käännöksen mukaan tappisynkronointi.
    Ja Trabantin käsikirjassa oli dynokäppyrä ja alla teksti "tehon tuntolinja"...
  19. #49
    Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni, tuli mieleen, että olisko vaihteensiirron herkistelyssä mitään ideaa. Jostain luin, että vastaavia ongelmia syntyy, kun siinä siirtorummun päässä olevaa piparkakun mallista "ratasta" pyörittelevästä mekanismista menee jousi poikki, tahi se on muuten kerännyt itseensä paskaa, eikä siirrä pykälää kunnolla pohjaan. Tämä vika on korjaamattomana sitten myös aiheuttanut niiden shift dogien tuhoutumisen, ja johtanut moottorin purkamiseen. Rutina aiheutuu nimenomaan vaihteen vaillinaisesta tai liian hitaasta sisään kytkeytymisestä. Itselläni on juurikin nuo dogit kakkosesta paskana, ja ei se kytkettäessä rutise yhtään. Vasta kun antaa hanaa, niin alkaa helvetillinen pauke ja nykiminen. Uus loota odottelee jo hyllyssä asentamista. Selvitä syy paukkeeseen, koska lootaremontti tarkoittaa koko moottorin purkamista, ainakin fzr:rässä, ja jo pelkästään tiivisteet maksaa niin paljon, että kannattaa laittaa vaikka se kytkin uusiks ja kattoo, et auttaako.
  20. #50
    Täs on hyvä linkki: moottoripyörän vaihteisto. Siin on joku applettikin, mut en tiijä toimiiko...
    Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
  21. #51
    Lainaa (jmhonka3 @ Kesä. 21 2006,08:55) kirjoitti
    Itselläni on juurikin nuo dogit kakkosesta paskana, ja ei se kytkettäessä rutise yhtään. Vasta kun antaa hanaa, niin alkaa helvetillinen pauke ja nykiminen.
    kah,kohtalo toveri...mulla täysin sama vika mopottimessa (huoltomiähen mukaan) ja odottaa talvella tapahtuvaa purkuoperaatiota.on kyllä tosi v*mäistä pätkimistä eikös?mulla ainaki hermot mänee siihen välillä *
    04 Buell xb12s

  22. #52
    Enpä ole vian havaittuani enää paljon viittinyt rytyytellä. Kaupunkiajossa kakkonen on kuiteskin aika tärkee, ja pysyy vielä siististi ajaessa päällä. Älä paukuttele turhaan sitä lootaa, menee sitten myös siirtohaarukka akseleineen ja mahdollisesti muutakin paskaks. On muuten edullista ajelua, kun ei tuu sheriffien langettamia ratamaksuja vahingossa niin helposti, kun ei voi kakkosella kiihdytellä.
  23.  
  24. #53
    Lainaa (jmhonka3 @ Kesä. 22 2006,10:44) kirjoitti
    Enpä ole vian havaittuani enää paljon viittinyt rytyytellä. Kaupunkiajossa kakkonen on kuiteskin aika tärkee, ja pysyy vielä siististi ajaessa päällä. Älä paukuttele turhaan sitä lootaa, menee sitten myös siirtohaarukka akseleineen ja mahdollisesti muutakin paskaks. On muuten edullista ajelua, kun ei tuu sheriffien langettamia ratamaksuja vahingossa niin helposti, kun ei voi kakkosella kiihdytellä.
    no...kyllähän sitä tulee vähän säälittyä joo,mutta kun kerran kirjottivat takuuajan pidennyksen ja sanoivat että voi huoletta ajella niin...mun puolesta voi vaikka räjähtää,kunhan sen korjauksen maksaa joku muu kuin minä *
    eipä tuo kakkosen epämääräinen toiminta sitä ratamaksua viime vkolla mun kohalla estäny *
    04 Buell xb12s

Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12