Kuinkahan tuo R6:n perän nosto onnistuisi parhaiten...ilmeisesti iskarin alapäästä siitä säätö"ruuvista" sais varmaan vähän nostettua, mutta onnistuiskohan se tota koiranluuta siirtämällä kun sehän on toisesta päästä rungossa ja toisesta päästä iskarin alapuolella kiinni ja rungon päässä on kaksi kiinnityspistettä joista tällähetkellä luu on etummaisessa kiinni...... eli jos siirrän kiinnityksen etupäästä siihen takimmaiseen (eli n.3-4cm taaempana) niin luulisi peränkin nousevan melko reippaasti? Onkohan vaikutusta jousitukseen negatiivisessa mielessä? Tietysti saattaa olla, että luu menee hieman väärään asentoon, eli aika paljon pystympään kuin nyt jolloin vääntävä voima kasvaa aikalailla...tiedä sitten.. Kiitos!
Jaa mutta nyt kun tarkemmin tuumasin ja kattelin niin sehän taitaa vaan laskea perää jos tuon luun siirrän taakseppäin... eli täytyisköhän sitä lyhentää vai onko jollain jtn ideoita toimenpiteen tekemiseen? Siis perän noston...
Kerropa nyt ensiksi minkä vuoden R6 sulla on kyseessä? Onko seillä joku aftermarket iskari vai orkkis? Miksi haluat perää korkeammalle? Oletko mitannut jostain kohden vakiona tuon perän korkeuden, mistä?(mika111 @ Touko. 30 2006,19:35) kirjoitti
Sen verran voin vinkata että koiranluut kannattaa antaa olla sellaisenaan kuin ne on. Niillä ei saa sotkettua kuin linkuston lineaarisuuden (joissain mopoissa progressiivisuuden) piloille.
"Starvin' Marvin"
Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com
Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
Vähän itsekkin pohdein tuota nostotarvetta... Kyllähän se muutenkin on jo korkealla... Lyhemmillä koiranluilla saa perän vain todella jäykäksi... Saapi jousi olla melkein löysimmällä jotta toimii jousitus(parjan_fin @ Touko. 31 2006,12:06) kirjoitti
R6 on -02 ja takaiskari taitaa olla orkkis kun ei ainakaan mtn erityisempiä valmistajien merkintöjä näyttäs olevan.....perää haluan nostaa tietysti ulkonäön vuoksi mutta myös tuntuu pyörä nostavan keulaa (tahattomasti siis) kunnolla kiihdyttäessä...kiristin nimittäin etutolppia jonkin verran kun tuntui, että nostelee keulaa kiihdyttäessä turhan paljon ja laskee jarrutuksissa niin nyt nouseekin sitten rengas, muuten hyvän oloinen tuo keula(parjan_fin @ Touko. 31 2006,12:06) kirjoitti
Tuosta perän kovuudesta olen kyllä vähän eri mieltä... tällä hetkellä ainakin omaan persaukseen tuntuu siltä, että saisi olla hieman jämäkämpikin takaa...
Oliskos tohon jtn muita kenoja tohon perän nostoon kuin esim. tuon luun lyhentäminen?
No ensinnäkin käännät sitä esijännityksen säätöä takajousen yläpäästä (muistaakseni sellaisella kolohammas -systeemi) ja kiristät jousta. Syy miksi keulasi kevenee on se että perä pääsee painumaan kiihdytyksessä liian alas. Näin sen itse tulkitsen.(mika111 @ Touko. 31 2006,16:35) kirjoitti
Ulkonäkösyistä älä tee mitään alustalle. Se on mielestäni ihan vihonviimeinen juttu.
Koiranluihin en suosittele koskemaan.
Se millä saat orkkis perää nostettua on se että hankit sinne takajousen yläpäähän 2 mm prikan väliin ja laitat jousen uudelleen paikoilleen (siis rungon ja jousen väliin). Tosin tuollainen 2 mm perän korotus vaikuttaa jo oikeasti paljon ajo-ominaisuuksiin, mutta jos niistä ei sulle ole väliä niin eiku ruuvaamaan. Tuolla korotuksella laitteesta tulee meinaan huomattavasti herkempi käännellä.
Suosittelen myös tutkailemaan lastatut painumat kohdalleen laitteestasi. Ne kun on kohdallaan niin laitteesi toimii jo melkoisen tasapainoisesti ja hyvin.
"Starvin' Marvin"
Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com
Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
Kiristin alapäästä iskarin säädön yhden pykälän vajaa täysin kiinni ja nyt tuntuis toi peräkin oleman aika kiva... tosin pienetkin epätasaisuudet tuntuu niinku kivireellä mentäs, mutta mutkateillä mukava(parjan_fin @ Kesä. 01 2006,08:30) kirjoitti
Tuota takajousen säätöä yritin kattoa, muttei oikeen auennu vielä.. eli siis sillä "erikoistyökalulla" tuota kolohammas -systeemiä meinasin ruveta ruuvaamaan, mutta iskarissa ja siinä kolohammasjutussa on semmoset kielekkeet, ettei sitä rengasta saa säädettyä muutaku jos brutaalisti vaan kääntää, mutta taitaapa hajota vaan jostaki.......eli kuinkas h_vetis tuota nyt sit saa säädettyä??
Veditkö siis paluuvaimennuksen käytännössä tappiin?(mika111 @ Heinä. 05 2006,19:15) kirjoitti
Tuli varmaan pirun hyvä ajaa![]()
Onko sinulla mitään hajua mitä säädät mistäkin kohtaa siitä iskarista? Tuntuu siltä ettei ole. Teet siitä vaan vaarallisen itsellesi.
Ensimmäiseksi kannattaisi palata tehdassäätöihin ja sitten lukea manuaali läpi ja miettiä ajatuksella mitä sille jousitukselle tekee. Netistä löytyy paljon alustaa koskevaa tietoa.
Aprilia RSV4-R
Kunhan nuata säätelen sen mukaan mikä tuntuu parhaimmalta ja itte ainaki pidän todella jäykästä alustasta ja mun ajotyylille se tuntuu ainaki hyvältä, tiedä noista tehdas -säädöistä ynnämuista... säädän sitä mukaa miltä tuntuu eli ns. "perstuntumalla", tuo perä sais olla kyllä hieman myötäävämpi... ehkä joku 5 naksua löysemmäksi vois olla hyvä... tietysti jos sitä jousta sais säädettyä niin säädöt tietysti menee samalla uusiksi, mut tolla jousen säädöllä mun mielestä saa iskari olla todella jäykkä koska nyt taittuu todella nopeasti ja tarkasti! Ongelma on nyt se takajousen säätö... kun nyt tais olla toisessa tai kolmannessa pykälässä siis löysemmästä päästä katottuna.....![]()