Arvon kanssa motoristit, nyt tarvitsisin apua motocross/enduro-kuskeilta tai muilta jotka tuntevat varusteet hyvin.
Eli nyt olisi tarkotus ostaa vähän crossi suojaa, EIKÄ MEE EDES OMAAN PIIKKIIN
Ostaisin:
- Saappaat
- Ajohousut
- Ajopaita
- Ajotakki
- Suojapaita (siis mis on kyynärit,harsarit,lantiovyö)
- Lasit
- Hanskat
Eli aika pitkä lista, mulla itsellä on nyt käytännössä kypärä, mutta muuta sitten ei olekaan.
Ensinnäkin, saappaista
olen katsellut Alpinestari:n tech 6:sia tai sit Sidi:n sitä ns "parasta" mallia. Mitäs mieltä olette näistä?
Sitten ajovaatetukseksi valitsin Sinisalo:n KTM-racing vermeet.
Myös Alpinestarilla olis hyvännäköstä kleederiä, onkos muita hyviä vaihtoehtoja ?
Suojapaita taitaa tulla mp-asulta tai sinisalolta, mp-asun suojapaita oli ainakin tosi hyvä. Alpinestar:N en taas pitänyt.
Onko suojapaita parempi vaihtoehto kuin perus hartsari kyynäri yhdistelmä ?
Käsineissä ja laseissa ei taida hirveän paljon olla eroja?
Eli tälläistä, käytössäni on noin 800-1000€ rahaa ja todennäköisesti tukeudun joko T. Örth'en:in tai Yamaha Centerin.
Lopuksi itse taistelijasta, olen 187 pitkä ja painan 110 kiloa, ajan sekä enduroa että crossia, mutta pääasiassa enduroa. Pyöränä KTM:n LC4 640:n. INTIN mustana
Mutta nyt auttakaa miestä mäessä, kiitoksia jo etukäteen.
Face Your Fears And Live Your Dreams
Sen verran voin sanoo omasta kokemuksesta, että sinisalon kamat ainakin mulla toiminut loistavasti ja plussana noissa kilpailukykyinen hinta... Sinisaloa mulla on ajopaita, housut, hanskat ja saappaat. Varsinkin nuo saappaat on ollut todella hyvät. Nyt ollut käytössä 1.5v ja ei yhtään lukkoa hajalla tai muutenkaan menny rikki mistään. Hanskat kans on ollut niin kestävät, että kaverit väittää, että en aja ollenkaan!! Saappaat ollu ympärivuotisessa käytössä. Oon nähny kavereilla kalliimpia saappaita, mutta ainakin tässä tapauksessa sinisalo kestää. Scotin lasit(80eon kans ollut todella hyvät... ollut kans 1.5v käytössä, ja on edelleen hyvät.. ei tipu hiki silmään
tulikohan kehuttua nyt omia kamppeita tarpeeksi? Risuja saa HJC:n talvi ajotakki(kelkkailuun tarkoitettu) hankaavan kauluksen takia...heleveti kuuma myös! Noissa hyvissä enska ajotakeissa on tosi hyvä leikkaus kaulassa ja muuteski ne istuu ja hengittää paremmin ku tuo mun viitta.
![]()
Yamaha RD125 -84
Honda CR125 -01
Yamaha YZ450F -05
KTM SX250F -08
KTM690SM -08
Täältä myös ääni Sinisalon varusteille kypärästä ajosaappaisiin. Hyvin ovat toimineet minulla myös talvella ja hinnat ovat kohtuullisempia kuin esim. Astarsilla, jonka mielestäni rasvaisesti hinnoiteltuja crossisaappaita en edes viitsinyt kokeilla kun katupyöräpuolellakaan ko. valmistajan ajosaappaat eivät ole koskaan sopineet jaloilleni. Örtheniltä hankin vermeet ja palvelu oli hyvä sekä asiantuntevaa, mikä tuntuu kokemusteni mukaan olevan harvinaisempaa katupyöräpuolella. Ajolasit ovat Oakleyn ja nekin ovat hoitaneet tehtävänsä kelvollisesti.
Mitään ei ole jaettu yhtä oikeudenmukaisesti kuin tervettä järkeä - kukaan ei tunne tarvitsevansa sitä lisää.
Kannattaa vielä lisätä listaan polvituet.Hyvät maksaa(+400€),mutta kyllä se vituttaa kävellä polvet paskana loppuelämä,jos huonosti käy...
ps.Kannattaa kysyä täältäkin: http://www.offroadpro.net/fin/
Don`t argue with idiots,they drag you down to their level and beat you with experience.
Sidin Crossfire SRS - 10 pistettä. Perustelut: Suojaavuus erinomainen, istuvuus erinomainen (geelitetty sisusta kriittisistä kohdista, erittäin mukava jalassa), varaosat, kulutuspalat: vaihto helppoa ja osia saatavilla, helppo muuntaa smoto-popoiksi.(Sakkeus @ Kesä. 28 2006,18:22) kirjoitti
Nämä kun jalkaan laitoin, ei tehnyt mieli ottaa niitä pois
Tsekkaappas myös Troy Lee Designs-kuteet. Erittäin hyvännäköiset ja laatu ja materiaalit "hieman" eri luokkaa kuin esim. MP-Asulla.(Sakkeus @ Kesä. 28 2006,18:22) kirjoitti
Muista, että sun pitää myös pystyä liikkumaan ko. lajeissa vaivatta. Siinä perus-hartsari taitaa olla paras. Eikä hikoa ja ahdista samalla lailla kuin oikean kokoinen kokosuojapaita.(Sakkeus @ Kesä. 28 2006,18:22) kirjoitti
On niissä.(Sakkeus @ Kesä. 28 2006,18:22) kirjoitti
Hanskat: Hyvät ja laadukkaat hanskat istuu, kestää, eikä aiheuta hiertymiä ja rakkuloita. Hyvä tapa testata hanska jonkun pyörän stongalla. Ettei kättä nyrkkiin laitettaessa sormien alapuolelle jää sellaista suurta "kuplaa/muhkuraa", joka sitten hiertymiä aiheuttaisi.
Lasit: Hyvät lasit istuu päähän OMAN kypäräsi kanssa. Kaikki lasit ei sovi kaikkien kypärien kanssa päähän täydellisesti. Naaman muoto myös vaikuttaa. Linsseistä: Kaksikerroksiset linssit tuppaa keräämään pölyä ja hiekkaa ajan myötä sinne linssien väliin. Tosin, ne ei sitten samalla lailla huuruunnu kuin yksikerros-linssit. Suosittelen myös valitsemaan jonkun kohtuu uuden mallin ja suositun merkin, jotta vaihtolinssejä on saatavilla myös tulevaisuudessa muualtakin kuin ulkomailta. Yksi hyvä merkki on esim. Smith. Hinta-laatu-suhde kohdallaan.
Molemmat lafkat hyviä. Muitakin vaihtoehtoja pk-seudulla on, joten kehoitan tutustumaan useampaan merkkiin. Vinkkinä, jos samasta paikasta kaikki ostat, saattaa könttä-ale olla ihan tuntuvakin. Suosittelen pienempiä firmoja.(Sakkeus @ Kesä. 28 2006,18:22) kirjoitti
Ja älä missään nimessä jätä ostoslistalta polvisuojia ja kyynärsuojia (kyynärsuojat siinä tapauksessa, että perus-hartsariin päädyt).
Etköhän näillä pärjää
*Vanha ja väsynyt, laiska ja lihava* , *Have a Prozac and smile!*
Kiitoksia kaikille kattavista vastauksista.
Täytyy nyt käydä koestelemassa niitä sinisalon ajovarusteita ja täytyy vielä miettiä niitä saappaita.
Sidi:n saappaat nimittäin houkuttaisi,mutta jos ostaisi kaikki vermeet Örthen:ltä ja vielä sinisaloa nii sehän olisi aika ROK![]()
Mutta kiitos vielä kerran, ehkä tästä jotain saadaan syntymään.
Terveisin
Muuan Aliluutnantti
Kannattaa tutustua Nofear rytkyihin. Itse ositn combat housut ja cargo takin ja olen ollut erittäin tyytyväinen
MB C220 CDI
Ducati SS1000
KTM Superduke
mistä noita no fear:n vehkeitä saa ?
Pain is just weakness leaving the body
all right..
kiitoksia vain.
Mutta musta tuntuu että käännyn ton Sinisalon puoleen, sehän nyt kuitenkin on melkein Suomalainen merkki ja aika tunnetuki, et luulis varaosia kenkiin saavan jos hajoaa.
![]()
Ääni kuitenkin vielä noille ekassa viestissäsi mainituille Alpinestarsin buutseille. Itsellä on ollut ~3000km jalassa moiset monot, ja tykkään kovasti.
Aluksi oli jäykät ja se toi oman haasteensa erinäisten pikkuominaisuuksien (kuten vaihteet & jarru) käyttöön. Äkkiä kuitenkin löystyi ja alkoi tuntoakin löytymään. Tukevat ja suojaavan tuntuiset kengät, mutta kävelemäänkin pystyy sen mitä ylipäätään kehtaa *
Huonoina puolina muoviset salvat (kestävyys?) ja itselläni alkaa toisen kengän kärkipalasta nousemaan niitit.
Suzuki DR 650
Mut eikös nykypäivänä kattavasti saa noita varaosia buutseihin.
Ensinnäkin se pohjapala, mikä on kengän keskellä, mistä se ekana kuluu ku seisoo tapeilla.
Sit totta kai salvat.
Kärjen metalliosa on niiteil ja riiveil kiinni, vaihdettavissa?
Nyt kyl alkaa näyttään siltä että kalusto jonka tilaan on seuraavanlainen:
Saappaat, Alpinestar tech 6
Housut Sinisalon KTM Racing
Suojapaita , Sinisalon
Ajopaita Sinisalo KTM Racing
Ajotakki Sinisalon SCD
Ajohanskat Sinisalo, SCD
Tommosta mälliä ajattelin hommata![]()