Jeps,
Tollanen ajatus on mielessä kytenyt... Eli kyykkypeli pois ja rivakka krossi tilalle... Rupee nyppii noi nopeus rajotukset ja sairaanloinen "kaaharien" vainous, aina on kortti katkolla ja sakko lappu kourassa. Plus sit aika ei riitä ku työmatkojen ajeluun -> suoraa tietä, ei kiitos!!
Aikanaan ajelin krossia 250 CR:llä, nyt tekis mieli isompaa 2-t peliä. Eli 500 CR:ä pyörii mielessä, joku 98-00 mallinen mahollisesti... Mites tuo peli eroaa puolikkaasta, muuten kuin paremmalla teholla? Onkohan jotakin muuta mitä pitäs tuosta tietää osteassa/käytettäessä? Niiden perusjuttujen lisäksi, männät yms...
Jos nyt joku sattuu tollasen/vastaavan omistamaan kokemuksia, mielipiteitä, yms. saa esittää
Suomessa ei tunnu oelvan mitään kunnollista keskustelupalstaa kurapyörille.Offroadpro on täynän jotain lapsia jotka ihmettelevät jos mopolla voi ajaa crossia, motot.net enduro ja mx puoli on aikalailla ainut paikka missä on sentään jotain tasoa keskustelussa.
Kuitenkin asiaan.Noi 500 on kaikki tautisen vanhalla tekniikalla,muutoksia ei juuri ole tapahtunut 90 alusta 01 kun viimeiset 500 tehtiin.Service honda on istuttanut 500cr moottoreita cr250r runkoon hyvällä tuloksella,pyörät ei kuitenkaan ole tehtaan pelejä.
http://www.leguidevert.com/_V2/moto.php
En tosin tajua miksi sinne radalle pitää tunkea jollain ylitehokkaalla pyörällä,suomessa on oikeasti sormin lasketeltavissa henkilöt jotka pystyvät hyödyntämään pyörän tehoja.Taidat kuitenkin olla sitä iäkkäämpää sakkia mitä nähdään 525sx tai 510tc päällä kuntocrossin harrasteluokan häntäpäässä ajamassa perse penkissä suorilla ja pyörä vaakasuorana mutkissa.Nojoo pientä iivailua.
Mutta kuitenkin,tommonen 500c on pirun vankkaa tekoa.Tavallinen pulliainen ei pysty läheskään hyödyntämään moottoria siihen malliin mihin se on mitoitettu kestämään.Moottorista voi kauden jälkeen tarkistaa männän ja vaihtaa tarpeen vaatiessa.Huoltotiheydet moottorissa on ihan eri luokkaa piikkiin ja puolikkaaseen verrattuna.Rungon osalta aika samaa huoltojuttua kuin muissa crossipyörissä,eli puhdasta ilmanputsaria ja paikkoja rasvata ajokertojen välissä.
They say if you play a Microsoft CD backwards, you hear satanic messages. Thats nothing, cause if you play it forwards, it installs Windows.
JeesJees. Ihmettelin vähä itekin tota himoa isoon kakstahtiin. Tollanne 250cc vehje on hinta-/hauskasuhteeltaan varmasti edullisin peli, eikä noissakaan kyllä teho lopu ihan äkkiä.
Toisaalta tollanen iso nelari on hiton hauska ja helppo peli ajaa, niissä taas tuppaa toi huollontarve olemaan vähä isompaa ja kalliimpaa varsinkin jos jotain pääsee hajoamaan. Ja halvin systeemi lienee ostaa iso nelari ylivuotisena, käyttämättömänä ja myydä se yhden kauden jälkeen ja ostaa taas uusi ylivuotinen. Näin menetellen väliraha pyörissä jää aika pieneksi eikä suurempaa huoltotarvetta ole.
Eli halvalla kiinni harrastukseen -> 250cc 2t
Vähä isommalla rahalla helppoa ja mukavaa ajoa -> yli 400cc 4t
KTM 350GS enskan omistaneena voin kyllä sanoa että se 500cc cr on takuulla liian tehokas ja vaikea ajettava ellet sitten oo sm tason miehiä. Ei sillä oo oikeesti enää edes hauska ajaa. Tai no tietty jollain suoralla hiekkatiellä missä sitä voi käskeä kaasu kokonaan auki. Crossin ja enskan ajo ei kuitenkaan oo sellaista ja jos siihen pyörän haluat niin osta joku 250cc 2t. Kyllä nekin kulkee ja osia saa halvalla.
Edit: Supermotona tollanen vois kyllä olla aika eläin masiina...
MB C220 CDI
Ducati SS1000
KTM Superduke
viissataset on kyllä raakoja laitteita. Jääradalla sellasella ajaa muutaman kierroksen, mutta kyllä se niin on, että se on kuin muisto menneiltä ajoilta. Sellainen fossiili(gene @ Touko. 30 2006,11:51) kirjoitti
Jos tykkää voimasta, niin esim. meikäläisen edellinen pyörä husaberg fc 550 tai joku vastaava vois olla eto peli. Se on kuitenkin helpompi ajaa kuin esim. 250 2t. Tosin 2t on siitä mukava, kun se on niin pirun yksinkertainen ja luotettava.
Mulla on nykyinen pyörä vuoden vanha, sopivasti alustasta ja motista "kutitettu" piikki, ja pidän sillä ajamisesta enemmän kuin mistään isommasta. Kevyt, helppo viedä, ja kädet ei puudu tärinästä. Eli tälläistäkin kalustonvaihtoa isommasta pienempään tapahtuu.
Mutta jos siltä tuntuu, niin osta iso pyssy. Sillä saa ainakin ilmeitä aikaan.
Jake
"Jos viistoistavuotiasta sais."
990 KiloaTurhiaMuttereita....Supersellaisia
No prkl.. TÄÄLLÄ olis valkokilpinen vanha kunnon husse motona!(Sledgehammer @ Touko. 30 2006,19:32) kirjoitti
DUCATI is just the Italian word for Harley.
oletkos tutustunut matkaendurot.nettiin?(MCL @ Touko. 30 2006,12:18) kirjoitti
***Kliks****
Suzuki DR 650
vuosia sitten kaverilla oli noita 500cc hondia muutamia! ei voi muuta sanoa kun hirvee,kammotusajaa! tärinä oli jotain ihan uskomatonta
tuntu et ranteet katkeaa kun oli pienen ajo setin vetänyt! kaveri kylläkin on sitä mieltä vieläkin että se oli maailman paras pyörä... toinen oli putkirungonen ja toinen oli tehty alupalkkirungoon. muistelen että sitä tärinää yritettiin jollain kumi patenteilla häivyttää ilman tulosta!
tossa kuva vielä siitä hirvityksesta---> http://irc-galleria.net/view.php?nic...ge_id=36702470
Jeps,
Pyörä tuli myytyä ja krossejaki on vähän katseltu... Tuli tuos myös käytyä viikonloppuna yyterin krossi kisoissa... täytyy sanoa, et muutaman vuoden tauon jälkee näytti taas ihan pirun hyvältä![]()
Asiaan, tuntuu nuo 500 CR:t olevan kiven alla... Kävin tuossa vkolopulla ajamassa yhtä 610 hussea, sekä 450 kotaria. Molemissa tuntu kyllä paukkua löytyvän... harmi ku ei päässy oikein montulle koittaan... ei sitä hiekkatiellä/ pellolla oikeen saanu mitää kuvaa noista vehkeistä.
Nyt kyselenkin et paljonko tolla iso nelari poikkeaa 500 2t-pelistä? onko käytänössä eroa suoritus kyvyssä/ajossa? Raskaampi/kankeampi? Noh painavahan se joka tapuksessa on, jos 250:n vertaa... mutta kuiteski. Jälleen kerran kaikki kommetit/ mielipiteet myös noista isoista nelareista ovat tervetulleita!!!![]()
Eipä taida isot nelarit painaa paljoo enempää ku 2t vehkeet nykyään. 450 kotari olis asiallinen kapistus... Jos haluaa vielä enemmän potkua niin joku 520 alle. Veikkaanpa vaan että tollasessa 520 on liikaa potkua normi pulliaiselle... Varsinkin jos pitäs metsässä ajaa ja pysyä polulla.Suomen enskapätkillä harvemmin pääsee hyödyntään isomman vekottimen kulkupuolta.
Eli eipä kannata ahnehtia... 450 olis harrastajalle enemmän kuin tarpeeksi. Siinä riittää jööttiä montulle, polulle ja supermotoiluun.
Pain is just weakness leaving the body
kyllähän iso nelari poikkeaa 500 2-tahtisesta aika v..... jos luit ton mun aikasemman jutun niin siinä kyllä ei ollu yhtään väritetty liikaa kuinka kauhee pyörä 500 2-tahti mun mielestä on... isossa nelarisra on paukkua enempi ja väääääntöä sikana ja huomettavasti harrastelijalle helpompi ajaa
ei lopu voimat heti kun ei tarvi tehopiikillä ajaa... ja varmasti on 500 kiven alla kuka sellasta enää haluaa...
mut se on vaan mun mielipide..
Asia on just näin, niin ku hönö sanoo.
t.YZ450f
500cc 2-t:sta: liikaa tehoa...painoa...paska ajaa...vittumainen...repivä...PASKIN Mahdollinen!
Yamaha RD125 -84
Honda CR125 -01
Yamaha YZ450F -05
KTM SX250F -08
KTM690SM -08
itsellä oli aiksemmin yz 250. nyt 450 kottarainen.. huomattavasti helpompi ajaa tautisen väännön ansiosta, omasta mielestä tuo exc450 on hieman 2 tahtimainen jos siitä tykkää, on havaittavissa 2 tahtimaista ryntäilyä .montulla tollasella kerkeää varmasti ja suhteellisen köykänen ajettava. WP alusta toimii niin montulla kuin metässäkin.
Siis tommonen 500cc 2-tahtinen ei kyllä ole piikin tapaan repivä,se viee kaikilla kierrosalueilla isoa nelaria paremmin tyhjäkäynnistä lähtien.Tehopiikistä tuskin voi vakiopeleissä puhua,sillä teho/vääntö-käyrät ovat äärettömän tasaisia.Paino ja kankeus johtuu lähinnää 90 luvun alun tekniikasta.Service Hondan palkkirunkoista 500cc 2-tahtista on kehuttu todella nopeaksi pyöräksi.Tullaan tosin taas siihen pisteeseen ettei mikään harrastelija tarvitse sitä tehoa.Puolikas 2-tahti ja iso nelari pysyy vielä harrastelijan handussa,vaikkakin kahvaa kääntämällä saisi vielä toiset 25hummaa lisää.Polulle joku pikkunelari tai puolikas 2-tahtinen.Piikki repii liikaa ja iso nelari stumppaa helposti.
They say if you play a Microsoft CD backwards, you hear satanic messages. Thats nothing, cause if you play it forwards, it installs Windows.
MCL puhuu asiaa. Itselläni on 500:nen cr ja ei se niin kauhea peli ole ajaa kun puhutaan. Tehoa on kyllä vähintään riittävästi mutta se tulee todella tasaisesti,mitään ärsyttävää tehopiikkiä ei ole. Jos ajo tuntuu liian repivältä sillä voi hyvin ajaa pykälää "liian" isolla vaihteella ja näin meno tasoittuu. Sopivan hitaalla radalla voi ajaa melkein koko ajan esim. 3 vaihteella ja silti kurvista lähdetään varsin miehekkäästi ja vauhtikin riittää aloittelijalle. Kömpelömpi tuo toki on ajaa kuin puolikas tai uudet isot nelarit. Pomminvarmaa tekniikkaa tuo isolohko on,esim. pakoaukonsäädintäkään ei ole ollenkaan. Nopein mahdollinen laite se ei varmasti crossiradalle/metsään ole mutta itse ainakin tykkään siitä pirusti. Koskaan ei tule sitä tunnetta että voima loppuu,ei edes tosi pehmeässä hiekassa. 500:sen iällä ei sinänsä ole hirveästi merkitystä,ovat tuosta -90 luvun alusta -01:seen käytännössä samanlaisia joten kunto lähinnä ratkaisee.
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä
500 CR vm 93 löytyy tallista ja sitä voi suositella kestäväksi ja varmaksi harrastepyöräksi, ja jossa on munaa enemmän kuin missään muussa tähän asti valmistetussa crossipyörässä.
Äijälaite siis
2-T on tarkka pakoputkesta ja se on syytä pitää ehjänä eli lommottomana hyvän toiminnan takaamiseksi (useimmissa paisari rutussa).
Alkuperäisiä osia suosittelen ainakin omalta kohdaltani koska niillä mitään murheita ei ole ollut.
Suomessa kun ollaan on Cr500 ollut suosittu jääratapyörä aihio koko mallin historian ajan joten useimmilla on ajettu jossain vaiheessa jäärataa, ko harrastuksessa kampiakseli on kovilla isosta ja paukuttavasta kuutiotilavuudesta johtuen, Kiertokanki remonttia kampiakseliin ei voi tehdä koska alkuperäistä Hondan kiertokankea ei saa erikseen kun kampiakseli on CR:ien ja RS:ien tapaan ns "pellitetty".
Mutta rahalla saa ja osiakin löytyy vielä varmasti hamaan tulevaisuuteen kun lähes kaikki palikat jousitusta lukuun ottamatta käy tosiaan 90-01 asti eli muutokset ovat olleet melko minimaalisia.
2-T on erittäin simppeli ja ennenkaikkea edullinen pitää kunnossa kunhan 2-t perusasiat ovat lapasessa.
Näitä perusasioita voi lueskella vaikka Seppo Tiittasen kirjoittamasta motocross mekaanikon käsikirjasta.
Tokihan CR500 on jäänyt auttamatta jälkeen ja on kankea ajettava verrattuna tallissa asustavaan Husqvarnan uuden karheaan nelisataseen TE malliin mutta moottorissa on se jokin.......eli raaka voima jolle pörisevät ja kalliit 4-t moottorit ei mahda mitään vielä vuosiin.
Kulttipyörä jonka ihmiset muistaa ja josta arvo ei koskaan häviä.