Tiedoksi, vaihtelin keväällä öljyt S750:n (vm. -02) etuhaarukkaan. Käyttöohjekirjan mukaan öljyä menee "0,410 l each fork". Tuossa on virhe tai käännöskukkanen, koska joustot lyhenivät puoleen tuolla öljymäärällä.
Oikea määrä on 0,410 l molempiin yhteensä eli pari desiä kumpaankin.
Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
Tiedoksi, ei sitä etupään öljyä laiteta määrän vaan pinnan korkeuden mukaan. Varsinkin vaihtaessa, koska pumppuun jää aina hieman vanhaa öljyä. Tuskin kukaan laittaa moottoriöljyäkään koneeseen pelkästään tilavuuden mukaan tarkistamatta öljyn pinnan korkeutta mittatikusta / öljysilmästä.
Se pitäisi vaan mitata ilman jousta, jotta olis speksin mukainen ja ainakin tuossa marzocchin haarukassa jousi ei lähde ihan niin hlposti kuin joissain japsihaarukoissa eli se öljyn mittääminen on käytännössä ihan hyvä vaihtoehto, kun tarkistaa että jousto toimii halutusti.
Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
En tiedä tuosta ilmajäähdytteisestä, mutta ainakin 749-Showa-haarukkamallissa öljyn pinta mitataan totutusta poikkeavalla tavalla jousen kanssa.(mp71 @ Touko. 30 2006,11:51) kirjoitti
Manuskan (Haynes) mukaan Marzocchista pitäisi mitata ilman jousta. Eikai sillä väliä varmasti ole jos mitta jousen kassakin jos on mitta, joka sopii jousen ja putken väliin ja tietää paljonko öljynkorkeus pitää olla, mutta ainakaan itsellä tuollaista mittaa ei ole eikä oikea korkeuskaan ole tiedossa. Jos joku tietää paljonko öljynkokeus pitää olla ja millä pitää mitata niin voi ystävällisesti ilmoittaa tänne.
Tällä hetkellä kuitenkin kummassakin pumpussa on oikea määrä öljyä ja hyvin pelittää ja Ducatin omistajan käsikirjassa (englannninkielinen teksti) oli ilmoitettu väärä määrä öljyä, mikä oli pointtini ja ajattelin ilmoittaa tänne, että jollakin mullakin voi olla siitä tiedosta hyötyä.
Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
Suomenkielisen 750S/SS, 900SS omistajan käsikjan mukaan 0,531 l. /putki.
Ducati 900 SS
Sotketaanpas vähän pakkaa:
Minä kyselin Hailacista S 620 mallin etupään öljynkorkeuksia ja Jarno Åström vastasi seuraavaa:
Moi.
Huoltomanuaalissa ei normaalista poiketen mainita öljypinnan korkeutta, vaan se 440 ml on täysin tyhjän, puhdistetun ja kuivatun putken öljytilavuus. Ja se 410 ml on ns. vaihtomäärä, kun öljyt vaihdetaan mutta keulaputkea ei pureta. Tiedän että se vaikeuttaa keulan huoltoa enkä ole tehtaaltakaan saanut koskaan vastausta pinnan korkeuteen.
Viimeksi kysyessäni sain Marzocchilta tiedotteen asiasta, laitoin sen liitteeksi. Tosin siinä on ilmoitettu ilmatilavuus eikä pinnankorkeutta, mikä on melko epätavallista. Mutta jos siitä on apua niin hyvä.
Terveisin,
-Japi-
Jos tuo tiedosto kiinnostaa, niin voin lähettää sen.
S 620 FF, 999S
Tilastollisesti moottoripyöräily vastaa riskitasoltaan esimerkiksi harrasteilmailua.
Itseäni ainakin kiinnostaisi kovasti...
jlindqvi (ät) gmail.com
Jälleen yksi tehottomaan pastakoneeseen hairahtunut
Kusti lähti polkemaan.(Sartre @ Touko. 30 2006,19:16) kirjoitti
S 620 FF, 999S
Tilastollisesti moottoripyöräily vastaa riskitasoltaan esimerkiksi harrasteilmailua.
Mielenkiintoista tottatosiaan Mutta eipä tuon öljyn pinnan laskemiseen oikeastaan kovin ihmeellistä insinööritaitoa vaadita.
Lasketaan ensin sen (nyt on sitten sanasto hukassa, joten koittakaa kestää) ulomman putken sisähalkaisijan perusteella kuinka monta milliä pitäisi nestepintaan olla.
Jälleen yksi tehottomaan pastakoneeseen hairahtunut
Sen tarkemmin tietämättä tuota Marzocchin ilmatilavuutta, täytyyhän laskelmassa ottaa huomioon myös sisemmän putken sisähalkaisija. Eihän sitä öljyä voi niin paljon olla (ilman jousta), että öljyn pinta tulee sisäputken yläpuolelle. Lisäksi täytyy ottaa huomioon männän varren tilavuus. Mikäli annettu ilmatilavuus on annettu täydellisesti kasatulle teleskoopille, täytyy laskea lisäksi myös jousen, jousen paininlevyn, yläkorkin lukitusmutterin ja yläkorkin (ulkoputken ylätasosta alaspäin) tilavuus.(Sartre @ Touko. 30 2006,20:22) kirjoitti
Marzocchin teleskoopistahan jousi lähtee todella helposti! Lukkomutteri irti, yläkorkki pois ja sitten jousi pois, helppo homma. Sitä paitsi ilman jousen irroitusta ei vanhasta öljystä tule kuin osa pois, koska vaimenninsylinteriä ei pääse tyhjentämään pumppaamalla. Ei ihme, että teleskoopissasi oli liikaa öljyä, koska vain noin puolet vanhasta tuli pois. Kyllä se ilmoitettu määrä on ihan oikein, kunhan vaihto tehdään oikeaoppisesti. Siitä huolimatta pinnan korkeus on määräävin mitta-arvo.(mp71 @ Touko. 30 2006,11:51) kirjoitti
Kyllä se 749:n, kuten myös muissakin Showa-keuloissa mitataan ilman jousta.(Jyri @ Touko. 30 2006,13:55) kirjoitti
Ilmeisesti öljyn saa ulos myös jos pumppaa pumppu ylösalaisin pohjaan saakka lattiaa vasten vaikkei irrotakaan jousta (tai irrottaa se jousi). Täytynee kokeilla.(assu @ Touko. 31 2006,10:29) kirjoitti
Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
Ahaa... tarkistin, oikeassa olet jos kyseessä on vakio Showan haarukka. Minun tapauksessani kun omaan haarukkaani on asennettu Bitubon venttiilit, öljyn pinta mitataan jousen kanssa. Laitoin kommentin lähinnä koska tuollaisia poikkeuksia voi olla.(assu @ Touko. 31 2006,10:49) kirjoitti
Varmistin asian viime talvena vielä Bitubolta, että mitataanko öljyn pinta nimenomaan jousen kanssa ja kyllä se niin oli.
Niinpä niin. Ilmankos se tuntuikin liian helpolta. Pitäis vaan ymmärtää pitää suunsa kiinni kun ei mitään asiasta ymmärrä.(assu @ Touko. 31 2006,10:19) kirjoitti
![]()
Jälleen yksi tehottomaan pastakoneeseen hairahtunut
Ei saa, et voi mitenkään saada riittävää liikerataa männälle jousen kanssa, usko pois! Kuten kerroin, tuon jousen irroitus on todella "piece of cake". Ei ole mitään järkeä äheltää mainitsemallasi tavalla.(mp71 @ Touko. 31 2006,12:09) kirjoitti
Siis irroitat sen lukkomutterin, ylätulpan ja jousen. Mikäli männän varressa on muoviholkki, myös se pois. Kippaat teleskoopin ylösalaisin (tyhjennysastian päällä) ja valutat sen, mitä tulee. Muistaakseni samalla tippuu pois jousen alla oleva muovinen esijännitysholkki, ota se talteen. Kun isoin määrä öljystä on valunut ( ei tarvitse odottaa kaikkia pisaroita), käännät teleskoopin oikein päin, pumppaat ulkoputkea muutamia kertoja ylös alas (ei liian ylös) ja sen jälkeen sama männän varrelle. Taas kippaat teleskoopin ylösalaisin astian päällä ja kas, huomaat, että taas tulee öljyä pois. Näin jatkat, kunnes öljyä ei enää tule. Marzocchin teleskooppi on siitä hauska, että operaation voi joutua tekemään hyvinkin monta kertaa, riippuen siitä, kuinka tyhjäksi sen haluat tulevan. Samalla tietysti poistuu pohjalle kertynyt epäpuhtaus.
Täytettäessä on muistettava suorittaa huolellinen ilmaus ja sen jälkeen sitten pinnan korkeuden mittaus. Sitten vain puretut osat sisään ja kansi kiinni.
Pitää kokeilla sitä irroittamista.
Ajattelin, että koska saan painettua teleskoopin pohjaan jousen kanssa kohtuu helposti niin ylösalaisin sen saman tehdessäni jousta ei tarvitsisi irrottaa. Ei sitä jousta tosin siellä pohjassa jaksa pitää - ajattelin kuitenkin, että jousen mennessä pohjaan öljy siirtyisi männän toiselle puolelle ja siten valuisi pois, kun putki on ylösalaisin.
Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
Vakio 7,5w. Jos sitä löydy kaupasta, niin sotke 5w ja 10w keskenään.(Sortavala @ Kesä. 03 2006,14:35) kirjoitti
S 620 FF, 999S
Tilastollisesti moottoripyöräily vastaa riskitasoltaan esimerkiksi harrasteilmailua.