Tulokset 1:stä 21:een 21:sta
    Kokemuksia? Onko merkittävää eroa esim. ajo-ominaisuuksiin jos Fjr:n (2006, vakiopleksillä) takaboxina on Givin 46 tai sitten 52. Jälkimmäinen on ainakin viitisen senttiä matalampi ja myös leveämpi ja molempiin mahtunee kaksi kypärää.
    Hankinta pikapuoliin.
    Itselläni 2002 Fjärrässä Givin 46. Ei se normaalinopeuksilla siellä juuri tunnu, ei edes puuskaisella sivutuulella yksin ajettaessa juurikaan häiriköi ja kaksi pottaa sopii siihenkin. 2006 on jonkin verran painavampi, joten tuskin tuntuu senkään vertaa. Harva lie kokeillut molempia laukkukokoja.
    Itselläni oli 52 litranen pari vuotta ja 30 000 kilsaa, about, 2003 mallin FJR:ssä.

En huomannut mitään ongelmia, tosin noin 90 % kilsoista ajeltiin kaksistaan.

Yksin ajaessa tietenkin laukku kun laukku on minun mielestäni takana liikaa, tuulen kaverina.

Mieluummin mopolla sateeseen, kuin kotona tossun alla )

http://www.meikamotoristi.com
    -05 mallissa 52 litranen takana, yksin ajettaessa ilman säätöjen muutosta ilmeisesti jarruttaa sen verran, että etupää tekee pientä vaaputusta varmaankin tekisi pienemmälläkin, mutta tilaahan ei koskaa ole liikaa.....
    Mulla 06:ssani Yammun oma 39-litrainen, joka on em. Givejä korkeampi ja kapeampi. Ei aiheuttanut vielä Suomen nopeuksissa kerrassaan yhtään mitään.

Ei mahdu kuin yksi kypärä, mutten mä ymmärrä miksi pitäis kaksi mahtuakaan?
    Lainaa (Köpi @ Touko. 30 2006,10:41) kirjoitti
    Mulla 06:ssani Yammun oma 39-litrainen, joka on em. Givejä korkeampi ja kapeampi. Ei aiheuttanut vielä Suomen nopeuksissa kerrassaan yhtään mitään.
    Se onkin tehty ammattikäyttöön, siksi sen pohja on pizzalaatikon kokoinen.

Lainaa kirjoitti
    Ei mahdu kuin yksi kypärä, mutten mä ymmärrä miksi pitäis kaksi mahtuakaan?
    Jos on B-luokan reissu jonnekin, minne ei voi viedä kypärää sisään (esim. "Kuohitkaa Motoristit Ry":n kokous) ja ulkona sataa..?
    Lainaa (kaasunalle @ Touko. 30 2006,13:23) kirjoitti
    Jos on B-luokan reissu jonnekin, minne ei voi viedä kypärää sisään (esim. "Kuohitkaa Motoristit Ry":n kokous) ja ulkona sataa..?
    Sivulaukkuun/laukkuihin?
    Lainaa (Köpi @ Touko. 30 2006,12:25) kirjoitti
    Sivulaukkuun/laukkuihin?
    Jos on B-reissu, niin ei niihin mahdu, kun ne on täytetty kengillä, leningeillä, meikkipusseilla ja muulla välttämättömällä motoreissukamalla. Eli osta suosiolla emännykselle oma mopo.
    Mä en vieläkään tajua, siis jos ollaan vain ajelulla, niin potat voi laittaa laukkuihin, on se sit sivu taikka takanen, right?

Jos ollaan matkalla, niin laukut on täynnä muuta kamaa, jolloin sinne ei voi laittaa yhtäkään pottaa, right?

Niin, et miksi yhteen laukkuun pitäisi mahtua kaksi pottaa?
    Mikä on se saavutettu hyöty?
    Lainaa (Köpi @ Touko. 30 2006,15:29) kirjoitti
    Mä en vieläkään tajua, siis jos ollaan vain ajelulla, niin potat voi laittaa laukkuihin, on se sit sivu taikka takanen, right?
    Kaks päällä hupiajolla moni käyttää takalaukkua sen selkänojaefektin takia. Miksi ottaa sivulaukut, jos ei niissä mitään kuskattavaa?

Malli -03 ja Maxia takana aina. Reissuissa sivuilla vielä Keyless 41set. Maxian kanssa ei tarvitse miettiä voiko piipahtaa kaupassa kotimatkalla. Voi hankkia vaikka viikonlopun safkat ja silti mahtuu PC-laukkukin.
    "Vanheneminen on pakollista, aikuistuminen valinnaista."
    Lainaa (Köpi @ Touko. 30 2006,16:29) kirjoitti

Jos ollaan matkalla, niin laukut on täynnä muuta kamaa, jolloin sinne ei voi laittaa yhtäkään pottaa, right?

Niin, et miksi yhteen laukkuun pitäisi mahtua kaksi pottaa?
    Mikä on se saavutettu hyöty?
    Siksi, kun ollaan ajelulla kakspäällä, ja takalaukku on jo matkassa sen selkänoja olemuksen takia, niin turha ottaa sivulaukkuja mukaan. Ja kun takalaukku on, niin silloin parkkiin jätettäessä kypärät menee sinne ja sillä sipuli.

Sitäpaitsi... Jos takalaukku tarvii olla, niin miksi vi**ussa ottaa joku hikinen pikkulaukku, kun voit samalla vaivalla ottaa sen hieman reilumman ja käytännöllisemmän. Ja takalaukku on aina "ruma" oli se sitten 36 tai 46 litranen, niin en vain keksi yhtään ainoaa perustelu, miksi ottaisin johonkin FJR:rään 46:sen sijasta 36:sen takalaukun. Mitä hyötyä saavutan sillä 36:sella 46:seen verrattuna?

Vastaus: "no ku mulle riittää ihan hyvin se 36:nen."

Niimpä niin, jollekin riiitää 36:nen, toiselle ei riitä edes 52:nen. Ja nyt meni jo niin paljon offtopic, että jatkakaa...
    Voi veljet!
    Lainaa (JTTT @ Touko. 30 2006,22:56) kirjoitti
    Sitäpaitsi... Jos takalaukku tarvii olla, niin miksi vi**ussa ottaa joku hikinen pikkulaukku, kun voit samalla vaivalla ottaa sen hieman reilumman ja käytännöllisemmän. Ja takalaukku on aina "ruma" oli se sitten 36 tai 46 litranen, niin en vain keksi yhtään ainoaa perustelu, miksi ottaisin johonkin FJR:rään 46:sen sijasta 36:sen takalaukun. Mitä hyötyä saavutan sillä 36:sella 46:seen verrattuna? *

Niinkin yksinkertainen kapistus kun laukku pitää sisällään monta muutakin näkökulmaa kuin litratilavuus.

Koska nyt kuitenkin kyseessä FJR:n laukusta, niin:

1. Yamahan oma FJR:n laukku on 39 litrainen, mutta se:
    -sopii pienemmällä sovittelulla alkuperäiseen paikkaansa (ei poraamisia, huonosti istuvia (ja ilman laukkua pahalta näyttäviä) adapterilevyjä)
    *-saa oikean värisenä (natsaa mopon väreihin)
    *-toimii samalla virta-avaimella (eli mukaan vain yksi avain)
    *-saattaa jopa olla parempi siinä suhteessa, miten paljon vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin (ja tämähän olikin topikin varsinainen aihe)
    * * *-painaa "kuormattuna" vähemmän kuin 52 litrainen
    * * *-koska muoto on toinen kuin "tarvikelaukuilla" (kapeampi)

2. Laukut on tietyllä tavalla aina rumia, jotkut ovat vain vielä rumempia kuin toiset...joihinkin mopoihin laukkuja ei voi laittaa ollenkaan, jo ulkonäönkin takia (vrt. esim. R6 ja 52 litrainen Maxxia * )

3. Koska tämä nyt kuitenkin FJR topikki, niin Fjärrä nyt vain sattuu olemaan sellainen mopo, joka sivulaukkujen kera näyttää siltä, ettei siinä ole mitään liikaa (vrt. esim. Wing Rack tsydeemit) ja taas toisaalta, ilman laukkuja näyttää siltä, ettei siitä "puutu" mitään (ootko koskaan nähnyt miltä esim. Pannari näyttää ilman sivulaukkuja?)

Edit. Kaasunalle, mun vaimo on sitä mieltä että sivulaukkujen kera siellä takana on entistä mukavampi istua (vai johtuisko siitä et se saa sinne enemmän ostoksia)

Lainaa (Köpi @ Touko. 31 2006,09:34) kirjoitti
    Kaasunalle, mun vaimo on sitä mieltä että sivulaukkujen kera siellä takana on entistä mukavampi istua (vai johtuisko siitä et se saa sinne enemmän ostoksia)
    Veikkaisin, että samasta syystä meidän emäntä matkustaa mieluiten lentokoneella tai laivalla; voi ostaa lisää jopa matkan aikana...
    Lainaa (Köpi @ Touko. 31 2006,10:34) kirjoitti
    Lainaa (JTTT @ Touko. 30 2006,22:56) kirjoitti
    Sitäpaitsi... Jos takalaukku tarvii olla, niin miksi vi**ussa ottaa joku hikinen pikkulaukku, kun voit samalla vaivalla ottaa sen hieman reilumman ja käytännöllisemmän. Ja takalaukku on aina "ruma" oli se sitten 36 tai 46 litranen, niin en vain keksi yhtään ainoaa perustelu, miksi ottaisin johonkin FJR:rään 46:sen sijasta 36:sen takalaukun. Mitä hyötyä saavutan sillä 36:sella 46:seen verrattuna?

Niinkin yksinkertainen kapistus kun laukku pitää sisällään monta muutakin näkökulmaa kuin litratilavuus.

Koska nyt kuitenkin kyseessä FJR:n laukusta, niin:

1. Yamahan oma FJR:n laukku on 39 litrainen, mutta se:
    -sopii pienemmällä sovittelulla alkuperäiseen paikkaansa (ei poraamisia, huonosti istuvia (ja ilman laukkua pahalta näyttäviä) adapterilevyjä)
    -saa oikean värisenä (natsaa mopon väreihin)
    -toimii samalla virta-avaimella (eli mukaan vain yksi avain)
    -saattaa jopa olla parempi siinä suhteessa, miten paljon vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin (ja tämähän olikin topikin varsinainen aihe)
    -painaa "kuormattuna" vähemmän kuin 52 litrainen
    -koska muoto on toinen kuin "tarvikelaukuilla" (kapeampi)

2. Laukut on tietyllä tavalla aina rumia, jotkut ovat vain vielä rumempia kuin toiset...joihinkin mopoihin laukkuja ei voi laittaa ollenkaan, jo ulkonäönkin takia (vrt. esim. R6 ja 52 litrainen Maxxia )

3. Koska tämä nyt kuitenkin FJR topikki, niin Fjärrä nyt vain sattuu olemaan sellainen mopo, joka sivulaukkujen kera näyttää siltä, ettei siinä ole mitään liikaa (vrt. esim. Wing Rack tsydeemit) ja taas toisaalta, ilman laukkuja näyttää siltä, ettei siitä "puutu" mitään (ootko koskaan nähnyt miltä esim. Pannari näyttää ilman sivulaukkuja?)

Edit. Kaasunalle, mun vaimo on sitä mieltä että sivulaukkujen kera siellä takana on entistä mukavampi istua (vai johtuisko siitä et se saa sinne enemmän ostoksia)
    Hiio-hoi. Varsin loistavia perusteluita, ei siinä mitään. En vain hokannut, että se 39 on orkkis laukku, ja samaan paikkaan samoilla sovitteilla ei mee isompaa.

FJR:rään en oo ihan niin tarkkaan perehtynyt, mutta uuden mallin pannarin oon kyllä nähny ilman sivulaukkuja monestikin (kun oon sillä reissuja tehnyt), ja se on kyllä aivan perkeleen onnettoman näköinen ilman sivulaukkuja.

Mutta joo, samapa tuo mulle, jokainen laittaa minkä tahtoo. Onhan tuossa jo kommenttia ja argumenttia molempien laukkujen puolesta ja vastaan.
    Voi veljet!
    Lainaa (Matva @ Touko. 30 2006,11:37) kirjoitti
    -05 mallissa 52 litranen takana, yksin ajettaessa ilman säätöjen muutosta ilmeisesti jarruttaa sen verran, että etupää tekee pientä vaaputusta varmaankin tekisi pienemmälläkin, mutta tilaahan ei koskaa ole liikaa.....
    Just tollee mullakin! Pitäisi vissiin kokeilla joskus ilman laukkua ja kokeilla onko eroa! Tosin; en kyllä juurikaan kaahaile yli 120km/h ja siinä nopeudessa en ole huomannut mitään erikoista, mutta määhän olenkin nynny!
    TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.

"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
    V.Vesterinen
    No niin, tämän aiheen aloittaneena ja perusteellisesti mainioita kommenttejanne tutkineena taidanpa päätyä tuohon 46 litraiseen -sitä pitäis saada pyörän, Ocean Dept, värisenä.
    -Fjr ei ulkonäöllisesti tosiaankaan laukkuja kaipaa kuten mm.Pani.
    FJR:n oma takalaukku ei hivele ainakaan minun silmiä. Se on lisäksi yhtä virtaviivainen kuin minun BMW Adventuren alumiinilaatikko!
    K100LT:ssä Kapan 48 l (?) ja käsittämätön orggislaukku 18 l (?) varastossa.
    46 Givi varmaan hyvä valinta. Kappa on vähän halvempi.
    Lainaa (kaasunalle @ Touko. 30 2006,16:15) kirjoitti
    Lainaa (Köpi @ Touko. 30 2006,12:25) kirjoitti
    Sivulaukkuun/laukkuihin?
    Jos on B-reissu, niin ei niihin mahdu, kun ne on täytetty kengillä, leningeillä, meikkipusseilla ja muulla välttämättömällä motoreissukamalla. Eli osta suosiolla emännykselle oma mopo. * *
    Paras mitä olen kuullut, on tukankuivaaja!
    ilman sitä ei kuulemma voi lähteä iltalenkkiä pidemmälle reissulle?

Ja potan kyllä kehtaa ottaa mukaan mihin vaan! Mää en häpeä tätä harrastusta!
    TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.

"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
    V.Vesterinen
    Lainaa (ttuttu @ Kesä. 05 2006,17:58) kirjoitti
    Paras mitä olen kuullut, on tukankuivaaja! *
    Itse pidin aikoinaan hyvin pienikokoista sellaista reissuilla matkassa. Sillä oli kätevä kuivatella sateessa kostuneet hanskat ja saappaat.
  21.  
    Lainaa (MOP @ Kesä. 01 2006,12:39) kirjoitti
    No niin, tämän aiheen aloittaneena ja perusteellisesti mainioita kommenttejanne tutkineena taidanpa päätyä tuohon 46 litraiseen -sitä pitäis saada pyörän, Ocean Dept, värisenä.
    -Fjr ei ulkonäöllisesti tosiaankaan laukkuja kaipaa kuten mm.Pani.
    itselläni givin v46 ja tyytyväinen olen ollu... kun pyörää vaihtoi xx-fjr:n vaihtoi vaan erivärisen kannen... kätevää isot pojat vaan kylillä puhu että kannattaa ostaa se tkateline sille laukulle kuten minulla. eikä porata alkuperäseen takatelineeseen reikiä! ei kuulemma kestä!!
    Suzuki Savage ls 650 -92 --> Honda cb500 -03 --> Honda cbr1000f -00 --> Honda cbr 1100xx -04 --> Yamaha FJR 1300a -05 --> Honda Pan European -08