No enpä tuota varsinaisesti ole ajatellut mutta kyllä se huudatus varmaan alkuinnostuksen jälkeen alkaa tympäisemään eli eli...Kaippa se pitää lähteä katsomaan noita prätkiä radalle.(Z750 @ Touko. 30 2006,17:55) kirjoitti
Käy ajamassa noita niin itse sen parhaiten tiedät miltä se tuntuu. Ja jos hirvittää koeajaa niin voihan sitä käydä muutaman ajotunninkin koululta ottamassa![]()
"Screw you guys! I'm going home!" - Eric Cartman
Aletaan uhkaavasti lähestyä v2 vs rivi4 keskusteluaKummasti on meikäläiselle riittänyt tehot. Edellisessä pyörässä oli joku 60 heppaa ja välillä kyllä kävi mielessä isompaan ja tehokkaampaan vaihtaminen. Onneks tulin järkiini ja vaihdoin laiskempaan 44 heppaseen matkaenskaan. Nyt ei lopu tehot kesken. Jos tuntuu, että vauhti ei riitä, se johtuu vaan liian leveästä tiestä. Hauskuus ja ajonautinto löytyy jostain muualta, kuin kioskilla pyörimisestä- siis mulla. Jokainen tietenkin tulee onnelliseksi omalla tavallaan. Jos kyykkypyörä miellyttää ulkonäöltään ja kustomit tai enskat eivät, ni asia on harvinaisen selvä. Eiku kyykkykauppaan kipikapi
![]()
Ite olen Millen Factoryä kokeillut ja en kyllä mielelläni suosittele ensimmäiseksi mopoksi. On meinaan aikas sporttinen fiilis ja kallis huoltaa...GSX-R ergonomia on ainakin mulle sopivampi vaikka pienikokoinen olenkin 174/65.(TailG @ Touko. 30 2006,17:52) kirjoitti
En kyllä välttämättä sitä 600 supersporttiakaan suosita...itse aloitin katumopoilun 750cc katumopoilla mallia Suzuki GSX 750, joissa ei ollut tommoisia nyky-kusias-kyykkyjen tehoja.
Mutta ennenkaikkea kannattaa koeajaa ihan itse, eikä uskoa mitä täällä joristaan![]()
--
jiji
Lähinnä ajattelin sitä siltä kantilta että tuleeko siinä rajat vastaan ns. kertarysäyksellä vai varoittaako ensin kun on homma lähdössä lapasesta? Huoltojen hinnoilla ei nyt niin hirveästi ole väliä jos erot eivät ole sikaisoja.
Ei tuo mille mikään äärikyykky todellakaan ole,ainakaan mielestäni.Voisi kyllä olla ihan loistovalinta. Ja huollot taitaa pyöriä ihan siinä samoissa missä riiseissäkin..(TailG @ Touko. 30 2006,20:33) kirjoitti
E:tosin kannattaa miettiä mihin ajoon pyörä tulee?Enemmän kaupunkia vai rataa..
Monster 1100S in red
Vespa Primavera -68
Helkama Major -69
ex
-Kawasaki KX 125
-MS2R1000
-MS4
Olen lueskellut näitä "mikä ekaksi pyöräksi keskusteluja" eri foorumeiltä, usein mielipiteet tuntuvat jakautuvan tyyliin joko: "Osta ekaksi er5 tai vastaava, ei ole mitään järkeä hankkia yli 30 heppaista pyörää ennen kun ajokokemusta on vähintää kolme kautta" tai sitten suositellaan "osta se r1, sillä mäkin aloitin enkä kuollut"
En ole tuota Apriliaa ajanut, mutta jos käyttäytyy yhtään niinkuin muut kilokyykyt, niin ongelma on siinä, että nopeutta kertyy paljon aika vaivattomasti. Ja kuten joku jo totesi, jos kovemmassa vauhdissa ilmestyy esteitä tielle niin tulee vaikeuksia eikä välttämättä vain kokemattomille kuljettajille.
Jos jotain pyörämallia pitäisi suositella, niin tuo cbr 600 ei ainkaan kovin pahasti metsään mene. Helppo ja kevyt ohjata ja kulkee kovaa tarpeen tullen, mutta vain kun sitä toden teolla käskee, ei siis lähde huomaamatta vauhti karkuun kuten isommalla helposti käy
Ps. Jos kyykkyä ei kysyttäisi niin supermoto tyylinen pyörä olisi loisto vaihtoehto.
Niin, nyt lähinnä haen eroja esim. 600 cbr:n ja tuon Millen väliltä ottaen huomioon paino- ja geometriaerot. Jos vauhtia on tarpeeksi niin siinä ei auta vaikka olisit Mick Doohan LSD:ssä, lapasesta lähtee aivan faktana.
Tiedän tarkkaan rajoitukseni ja olen aina kohdellut prätkiä pelonsekaisella kunnioituksella, tarkoitus ei ole keulia Kaivarin rantakadun päästä päähän tai ajaa Tukholmasta Uppsalaan kymmenessä minuutissa. Oli prätkä mikä tahansa niin rauhallista ajoa tulen varmasti harrastamaan pitkään tulevaisuuteen.
Lähinnä tuota Milleä ajattelin siksi että se saattaisi sopia kokoiselleni paremmin (180cm, 90kg, lätkänpelaajan kroppa isoine hanureineen)
Kuuluisat viimeiset sanat. *(TailG @ Touko. 30 2006,22:52) kirjoitti
Kun pääset ajamisen makuun, niin siinä saattaa nopeasti mieli muuttua. Vannomatta paras.
Huuuaaah......! CBR it is.
"If you know what you have done - you know what can be changed." -Keith Code
Voimanpuute. F Cebarissa on tosi pysty ajoasento ja jos sillä saat ranteet kipeäksi niin ei tosiaan kannata muita kyykkyjä kokeillakkaan...(arikorho @ Touko. 30 2006,10:26) kirjoitti
Ja aiheen aloittajalle suosittelen tuota cbr 600 äffää. Se on loistava vehje kaikenlaiseen ajoon ja vielä jos satsaat siihen F sport malliin niin ulkonäkökin on kohdallaan.
Ja mulla ei oo ikinä ollut hondaa, joten mistään oman mopon kehumisesta ei oo kyse...![]()
Suosittelen tuota CBR-600F:ää niinikään. Jos tehot loppuu muka "kesken" niin siinä vaiheessa on jo paljon viisaampi sen suhteen mitä haluaa ja ei muuta kuin kauppaan pyörää vaihtamaan.
Pitää vielä sanoa: koeaja koeaja koeaja..
Kawasaki Z750S/2005
Tuntuu hurjalta lähes minkä auton jälkeen vain, se fiilis on aivan eri. Omassa autossani oli liki 400hp eikä sen vauhti tuntunut kusiaiseen verrattuna miltään.(Hermanni @ Touko. 30 2006,10:28) kirjoitti
Itselläni on ensipyörä (gsxr600 k6) ollut sen 3vkoa nyt ja mielestäni kusiainen tai jopa tonninen on ihan ok aloittelu pyörä. Kuussatku toki astetta rauhallisempi. Täytyy kuitenkin muistaa, että aina onnettomuus ei johdu siitä kovasta tehosta tai nopeudesta, vaan esim siitä kuuluisasta irtohiekasta - Mitä teet kun perä lähtee alta? Pelästyt ja kaikki opit unohtuu, auts.
nimim. käsi kipsissä ja mopo pajalla.![]()
-Suzuki GSX-R1000 K9 *MYYTY*
-Suzuki GSX-R600 K8 *MYYTY*
-Suzuki GSX-R600 K6 *MYYTY*
Mun mielestä sun kannattais miettiä eka mitä haluat pyörältä ja mahdollisesti koeajaa eri pyöriä saadakseen merkkikohtaista tuntua. Jos sinua kiinnostaa rauhallinen kruisailu ja mukava meno (aina) CBR-F (uskoisin että äffästä puhuttiin) sopii hyvin. RSVssä on vääntöä sen verran enemmän että huomaat kyllä heti eron 600een ja on muutenkin paljon agressiivisempi ajaa. Itselläni on 1000 gsxr ja nimenomaan sen äkäisyydestä pidän, ajoin tosin eka vajaa 10000 km 600lla, sä pystyt tappaa itses millä tahansa pyörällä helposti joten liian tehokasta pyörää ei ole jos osaa alottaa rauhallisesti. Tänävuonna koeajanu 15 eri pyörää ja jos haluat minulta vihjeen osta Suzuki GSXR 750 löytyy vääntöä selvästi enemmän kuin 600ssa ja ylätehoistakaan ei ole pulaa, mutta helppo ja kevyt ajaa. Jos ei kiinnosta, niin sit suosittelen 600sta R:ä tai F:ä riippuen sun ajotyylistä ja kun alkaa tehot käydä vähiin vaihat välityksiä jos et halua pyörää heti vaihtaa ;)
loud pipes save lives
Osta tonninen. Ei tartte kierrättää niin pirusti.
BMW R1200RT
Hyvät kaupat tehdään ostaessa ei myydessä.
Moi!
Itse olen viestin aloittajaa 30 % vanhempi, hieman painavampi, mutta lyhyempi jässikkä. Olisin ehkä vuosi sitten keväällä ostanut CBR F:n, aber paikallisessa kaupassa ei sattunut moista olemaan uutena tarjolla (syynä kuulemma hintaa polkevat maahantuojan vähittäisliikkeet....). No anyway, kaupassa oli kuitenkin ylivuotinen R6 cebarin hinnalla, jonka sen yön yli harkittuani menin ostamaan. Olin kyllä kuumeillut pyörän takia jo useamman vuoden, jotta ei se ihan päähänpistokaan ollut... Ajattelin, että jos en nyt sitä hanki, niin luultavasti sitä ei tule koskaan hankittua.
Niin, pystyy sitä tuollaisella pikkukyykylläkin myös matkustelemaan (itse ajelin viime kesänä harjoituksen vuoksi kotiseuduille about 600 km suuntaansa ja takaisin, ihan helposti meni). Pääosin tulee ajettua työmatkoja Helsinkiin ja muuta pientä päristelyä..
Koeaja pyöriä, niin tiedät mikä tuntuu hyvältä. Mielestäni pikkukyykkykin voi olla hyvä ensipyörä, ainkin ne ovat suht. helppoja ajettavia (nimim. lahja-A)
let's be careful out there...