Tulokset 1:stä 15:een 15:sta
    Mitä hyötyä tuon johdon katkaisemisesta on? Ja mikä tuon maagisen johdon tehtävänä on?
    Neuvovat nimittäin noissa virilastujen ohjeissa katkomaan ko.piuhan, mutta sen tarkempaa selvitystä ei ole että miksi. Varmaankin täällä joku on moisen operaation tehnyt niin hän lienee osaa auttaa uteliasta
    Monster 695 Termiksen kitillä
    Lainaa (FinTuono @ Touko. 23 2006,15:12) kirjoitti
    Mitä hyötyä tuon johdon katkaisemisesta on? Ja mikä tuon maagisen johdon tehtävänä on?
    Neuvovat nimittäin noissa virilastujen ohjeissa katkomaan ko.piuhan, mutta sen tarkempaa selvitystä ei ole että miksi. Varmaankin täällä joku on moisen operaation tehnyt niin hän lienee osaa auttaa uteliasta
    Oletkos jo lukenut esimerkiksi tuota aiempaa ketjua aiheesta? Siellä Tuonon/Millen/Falcon muutos rajoittamattomaksi -ketjussa on tuotakin aihetta jo käsitelty.

En tiedä mitä tarkalleen tuo piuha tekee, mutta ainakin sen katkaisu antaa käyttöön hiukan toisenlaisen kartan, joka on tarkoitettu toimivaksi silloin kun kuristu(k)s(et) on poistettu. Se parantaa suurempien kierrosten ja huipputehon aluetta jonkin verran, eli saa mopon liikkumaan liukkaammin silloin, kun tuppia väännetään ronskimmin ja isommilla kierroksilla. Samalla kyllä menetetään hiukan alapään väännöstä tai ainakin terävyydestä.

Mitä ilmeisimmin se orkkislastun toinen kartta on tarkoitettu toimivaksi alkuperäis(t)en äänenvaimentim(i)en kanssa, joten lisäheebeleillä kuten ilmaboksimodeilla ja race-ämyreillä tulee enemmän säätötarvetta. Tosin joskus pelkkien sliparien tapauksessa saattaa riittää pelkkä CO-tason säätö eli se pintakaasun rikastaminen. Toki noissa third party tai performance -lastuissa voi tilanne olla hiukan erilainen.

Omalla kohdalla alapää meni laihalle ja pelkkä CO-tason säätö olisi ehkä vain siirtänyt ongelmaa muualle, joten kannattaa sitten varautua lisäpalikoiden hankintaan, ainakin jos käytössä on paremmin hengittävä mökäpönttö yms. Tiedä sitten juuri Tuonon tapauksessa, liekö tulos hiukan erilainen.
    Tuolla aiemmassa ketjussa oli jo hyvä neuvo aiheeseen liittyen, eli Jopi totesi näin: "Jos et vielä tiedä, mitä osia pulttaat kiinni, älä osta lastua. Hommaa se vasta sitten, kun lopulliset kilkkeet on kasassa. Helpointa on tietty hommata PCIII, jonka ohjelmia voi muuttaa virtysten edistyessä."
    Toinen hyvä nyrkkisääntö kuuluu siten, että "if it ain't broken, don't try to fix it."

Selvensihän tuo hiukkasen asiaa. Alkoi vaan toinen asia arkarruttamaan. Eli noiden lastujen säätäminen kotikonstein. Olen ymmärtänyt että joidenkin ns.aftermarked lastujen kohdalla CO säätöruuvit ovat toiminnassa ja raakasäätö onnistuu niiden avulla. Miten tuo käytännössä toimii? Ja milloin tietää säätöjen olevan kohdillaan? Tietysti viemällä pajalle josta pitäisi löytyä pelit ja vehkeet sekä ammattitaito säätämiseen saisi viimeisen päälle säädettyä.
    Niin, tuossahan tosiaan vastasit jo omaan kysymykseesi.
    Onhan noita Hestecejä, Tehclusioneja sun muita konsteja, mutta kyllä kait sen parhaan tuloksen ainakin tavallisen pulliaisen kannalta saa teettämällä homman jollain pajalla. Hifistelymielessä tai kisakuskin housuissa voi toki sitten investoida erilaisiin vermeisiin ja eksoottisempiin viritelmiin.
    Itse päädyin sitten siihen tavanomaiseen, eli Power Commanderiin ja toiveiden mukaan pajalla optimoituun ohjelmaan. Omalla kohdalla ehkä kuitenkin se käytännössä toimivin ratkaisu.

Tuohon alkuperäiseen kyssäriin vielä sen verran että tuon piuhan olen tosiaan katkonut ja ahdistimen poistanut, mutta kyseessä on siis orkkislastu eikä mikään AP- tai muu racing-lastu.
    Lainaa (FinTuono @ Touko. 23 2006,19:02) kirjoitti
    Selvensihän tuo hiukkasen asiaa. Alkoi vaan toinen asia arkarruttamaan. Eli noiden lastujen säätäminen kotikonstein. Olen ymmärtänyt että joidenkin ns.aftermarked lastujen kohdalla CO säätöruuvit ovat toiminnassa ja raakasäätö onnistuu niiden avulla. Miten tuo käytännössä toimii? Ja milloin tietää säätöjen olevan kohdillaan? Tietysti viemällä pajalle josta pitäisi löytyä pelit ja vehkeet sekä ammattitaito säätämiseen saisi viimeisen päälle säädettyä.
    Ainakin Factroy Pron ja Evoluzionen lastu mahdollistaa niiden "moottorinohjausboksissa" olevien kahden säätöruuvin säätämisen. Epäilenpä vaan, että juuri kukaan täällä Suomessa ei ole tuohon lastuvirittelyyn Aprilioiden kohdalla erikoistunut, joten askel kohti PC:tä olisi varmasti se suositeltavin vaihtoehto. ja nyt huomasinkin, että tarkoitit niitä CO ruuveja. Niitä kyllä osataan pajoilla säädellä mutta eivät vaikuta kuin tuohon tyhjäkäynnin seokseen (mikäli olen oikein ymmärtänyt). Pitkälle ei siis pötkitä pelkillä CO ruuvien säädöllä.

Mulla on lastu vaihdettu mutta ei toiminut juurikaan viikonloppuna kokeilemallani mökäpöntöllä (alavääntö hukassa). Lastuissa siis ominaisuudet loppuu ennen kuin PC:ssä tai rapid bikessa tai vastaavissa. Onneksi toi mun lastu ei kauhiasti maksanut eli satsaus säätöboksiin (pc tai rapid bike) ei vielä hirveästi harmita.

Ja mikä toimii Falcossa tai Millessä toimiin mitä todennäköisimmin myös Tuonoissa. Sen verta saman sorttisia konstruktioita noi vanhemmat versiot aiheesta on.

T U O N O 2 0 0 5 R
    Aprilia Club Finland
    Lainaa kirjoitti
    Niitä kyllä osataan pajoilla säädellä mutta eivät vaikuta kuin tuohon tyhjäkäynnin seokseen (mikäli olen oikein ymmärtänyt). Pitkälle ei siis pötkitä pelkillä CO ruuvien säädöllä.
    Näinpä, ja se ronskimpi säätö saattaa pahimmillaan vaan siirtää ongelmaa muualle. Tosin joissain tapauksissa ja joillakin ämyreillä (yleensä ilman mitään muita modeja) se pieni säätö riittää.
    Mitenköhän noiden ruuvien kanssa säädetään? Sen tiedän että kummallekkin pytylle on omansa eli kaksi kappaletta. Mutta kumpaan suuntaan väännetään esim.jos haluaa rikkaammalle?
    Lainaa (FinTuono @ Touko. 23 2006,15:12) kirjoitti
    Mitä hyötyä tuon johdon katkaisemisesta on?
    Ja jos joskus haluaa palauttaa pyörän vakio kuntoon, niin ehkä on helpompi ottaa ko. johto irti liittimestä (vastaavissa liittimissä johdon puoleinen liitin on ihan pienellä metalli klipsulla kiinni liittimen rungossa) ja laittaa vaikka kutistesukka ympärille. Täten ei tarvitse alkaa juottelemaan mitään myöhemmin jos haluaa palauttaa. Kukaahan meistä ei käytä jatkoja/rosvoja tai muita vastaavia liittimiä näihin töihin...
    Lainaa (FinTuono @ Touko. 24 2006,13:59) kirjoitti
    Mitenköhän noiden ruuvien kanssa säädetään? Sen tiedän että kummallekkin pytylle on omansa eli kaksi kappaletta. Mutta kumpaan suuntaan väännetään esim.jos haluaa rikkaammalle?
    Käytännösssä säätämiseen tarvii seosmittarin ja mittaus tehtävä käyristä. Ruuvit voivat olla eri asennossa toisiinsa nähden jo lähtöjään. Kun johto on katkaistu tai lastu vaihdettu ruuvit ovat toiminnassa. *Omassa laitteessa sylinterit olivat aivan eri säädöissä taisi olla 1,2% ja 3,0 %
    Ruuvit ovat tosi "herkät" pieni kääntö tekee ison muutoksen.

You Only Live Twice
    Ei niin turhaa paikkaa etteikö kerran käydä vois
    Mulla on 2004 vuoden RSV1000R, siihen on Axionella päivitetty 2006 Race Map (edellisen omistajan mukaan), pyörässä on vakioputket kiinni.
    Vaikuttaisiko mulla esim. sen johdon irroitus niin että käyttöön tulisi vakiokartta?

Jos laitan sen johdon kytkimen taakse esim ohjaustankoon niin voisi napsutella vaikka huvikseen....
    RS125->GPZ500S->ZX-6R 636a->ZX-6R 636c->RSV1000R->ZX10R"c"->950SM->ZX10R"c" 9"extended->SV1000S->XR650R/SM->ZX-6R 636a->KTM350FR->CBR1000RR(SC57) + KLX450R->Magna(RC43)->RC390->HM796->Multistrada1000DS->VMX1200
    Minä olen käsittänyt että johdon katkaisulla saadaan toinen kartta orgislastusta. Miten se vois vaikuttaa virilastun toimintaan?
    Lainaa (Kontha @ Elo. 01 2006,00:31) kirjoitti
    Minä olen käsittänyt että johdon katkaisulla saadaan toinen kartta orgislastusta. Miten se vois vaikuttaa virilastun toimintaan?
    Joissain virilastuissakin on 2 karttaa esim. Factory Pro ja vaikkapa omassa pelissä kiinni oleva Ironbite...Ne lastut, joissa ei ole kahta karttaa homma on piuhan on/off osalta yhdentekevää. Noiden sylintereiden balanssin/co:n (onko muuten sama asia?) säätö kyllä kannattaa. Mulla kävi toinen sylinteri yltiörikkaalla ja toinen laihalla. Säätöjen jälkeen pyörä vetää puhtaammin ja tasaisemmin jo alakierroksilta, kaasuun vastaavuus parani ja kulutus laski keskimäärin puoli litraa sadalla. Kulutuksen laskussa saattoi toki oma osansa olla iridium tulpilla mutta luulenpa, että tuo co säätö oli se ykkönen tässä tapauksessa. Suosittelen!!!
    T U O N O 2 0 0 5 R
    Aprilia Club Finland
    Mihinkä kohtaan nuo pienet siniset sitten ruuvattiin? Noin niinkuin kellotaulu suuntimalla.
    Lainaa (FinTuono @ Elo. 04 2006,17:21) kirjoitti
    Mihinkä kohtaan nuo pienet siniset sitten ruuvattiin? Noin niinkuin kellotaulu suuntimalla.
    Jos tarkoitat niitä ecu boxissa olevia ruuveja niin en osaa sanoa. Käsittääkseni kuitenkin ne ecu boxin säätöruuvit aktivoituvat vain Evon tai FP:n lastuilla. Eikös sulla ollut se Kaemnan lastu? Apriliaforumille taas ihmettelemään niin jatketaan siellä sitten lisää...
    T U O N O 2 0 0 5 R
    Aprilia Club Finland
  15.  
    Kyllä ne ruuvit toimii tuolla Kaemnan virilastullakin. Ohjeessa on prosenttiarvot mihin ne pitäisi säätää, ilman mittareita ohje käskee säätää silleen että tyhjäkäynti kuulostaa hyvälle. Eihän tuossa pyörässä muunlaista käyntiä olekkaan kuin hyvänkuuloista