Tulokset 1:stä 12:een 12:sta
  1. #1
    Nyt kun tuolla tänä keväänä ostetulla fillarilla on tullut ajeltua hieman enemmän, olen huomannut, että etupää käyttäytyy hiukan oudosti. Tässäpä oireet:

    - Hitaissa mutkissa (alle 40 kmh) pyrkii yliohjautumaan ja ikään kuin "taittuu alle"
    - Jos päästää vauhdissa tangosta irti, alkaa mahdoton ravistus moottorijarrutuksen yhteydessä. Jos pitää etusormella kaasun päällä, ei ravistusta ilmene
    - Jos nousen jalkatapeille seisomaan ja kurkistan katteen yli eturengasta, alkaa ravistus
    - Mainittakoon että rengas on Avon (tms. merkkinen) ja pintaa on vielä reilusti

    Mahdollisia syitä joita itse veikkailen:

    - Etu - ja takajousituksen säätö ei ehkä balanssissa? Takajousen esikiristys on kireimmällä, koska ajellaan paljon kaksi päällä
    - Etuhaarukan putket ei sykronissa, toinen putki ehkä löystynyt?

    Muuten esim. kuopissa etupää toimii nätisti, ei kolise eikä pohjaa.

    Mitä suosittelette korjaustoimenpiteiksi? Mitä säätöjä CBR 1000F:ssä vm -90 (c24) on?
    CBR 1000 F vm 1990
    KTM EXC 250 Racing 2005 (myytävänä)
    KTM EXC 530 vm 2008
  2. #2
    Itellä sama tilanne hittaissa noppeuksissa, eli "taittuu alle" kuten tuossa yllä sanothin. Johtuneeko painavasta keulasta, eli on enemmänki ominaisuus kuin vika? Ravistuksia en kylläkhän ole huomannu, en viime kesänä kun ostin tuon -92 mallisen, en vaikka toinen etuputki alko vuotamhan ja oli selevästi "löysempi". Talvella teetätin yhtä sun toista pyörhän ja mm. öljyt ja stefat uusiksi keulhan ja sen eron ajossa kyllä nyt on huomannu, eli paljon mukavampi (jämäkämpi) keula, eli ei niiaa jarrutuksissakhan niin kovasti.
    Hayabusa -01 mm. Norjanreissusta albumilinkki! kuva s. 7

    319km/h Hallin kentällä 2014 liki 160tkm ajetulla tourinki-Busalla
  3. #3
    JOVAINKO..


    ..oot kokkeillu löysällä perällä, tekeekö samaa, elikkäs tuo jousen säätö miedommaksi ? Onko sulla laukut takana. Tekeekö saman ILMAN laukkuja ? Perästä se vika löytyy luulisin....?
  4. #4
    Samanlaiset oireet oli omassakin Cebarissa aikoinaan. Ensin vaihdettiin eturengas ja etupyörän laakeri.Ei muuttunut miksikään. Vika korjaantui kun vaihdettin etuteloskoopeista kupariset "liukuholkit". Sen jälkeen prätkä kulki kuin juna.
  5. #5
    Lainaa (renttu @ Touko. 23 2006,10:13) kirjoitti
    Samanlaiset oireet oli omassakin Cebarissa aikoinaan. Ensin vaihdettiin eturengas ja etupyörän laakeri.Ei muuttunut miksikään. Vika korjaantui kun vaihdettin etuteloskoopeista kupariset "liukuholkit". Sen jälkeen prätkä kulki kuin juna.
    onko nuo liukuholkit sama homma kun stefa? Kävin paikallisessa moottoripyöräliikkeessä (Konekoskimies) kysäisemässä asiaa, olivat sitä mieltä, että kyseisessä pyörässä tuo etupään ravistus "ilman käsiä ajettaessa" on ominaisuus, jota voi lieventää tai radikaalisti pahentaa rengasvalinnalla.

    Tuossa edellinen kirjoittaja sanoi, että liukuholkit vaihtamalla alkoi kulkea kuin juna. Mahtaneeko minulla vika olla kuitenkaan noissa liukuholkeissa / stefoissa, kun etupää ei kolise eikä vuoda ts. putket on ihan siistit ja kuivat???
    CBR 1000 F vm 1990
    KTM EXC 250 Racing 2005 (myytävänä)
    KTM EXC 530 vm 2008
  6. #6
    Liukuholkit eivät ole sama asia kuin stefat. Liukuholkit ovat iskarin sisällä ja väljistyessään eivät suoranaisesti aiheuta vuotamista, välillisesti kyllä jossakin vaiheessa. Itselläni oli myöskin saman vuotinen CBR1000F vielä toissakesänä, enkä havainnut kuvatun kaltaisia ominaisuuksia vaikka peräpään säätö oli minullakin varsin tiukalla. Liukuholkkien väljyys voisi olla syynä ongelmaan. Vaihto-operaatio on varsin selkeä ja itse tehtävissä.
  7. #7
    liukuholkit ja stefat ovat eri asia. liukuholkit voivat olla loppu vaikka stefa ei vielä vuodakaan. tosin yleisesti menee aika samalla kertaa. liukuholkit ohjaavat ja kohdentavat etupumppujen sisä-, ja ulkoputken (sitä voi pitää laakerina) ja stefa taas pitää öljyt iskarin sisällä ohjaamatta kuitenkaan sisä ja ulkoputkea käytännössä millään tavalla.
    ohjauslaakeri voisi olla myös syyllinen.
    Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
    PowerBike Finland
  8. #8
    Lainaa (Honsuheikki @ Touko. 23 2006,11:12) kirjoitti
    Lainaa (renttu @ Touko. 23 2006,10:13) kirjoitti
    Samanlaiset oireet oli omassakin Cebarissa aikoinaan. Ensin vaihdettiin eturengas ja etupyörän laakeri.Ei muuttunut miksikään. Vika korjaantui kun vaihdettin etuteloskoopeista kupariset "liukuholkit". Sen jälkeen prätkä kulki kuin juna.
    onko nuo liukuholkit sama homma kun stefa? Kävin paikallisessa moottoripyöräliikkeessä (Konekoskimies) kysäisemässä asiaa, olivat sitä mieltä, että kyseisessä pyörässä tuo etupään ravistus "ilman käsiä ajettaessa" on ominaisuus, jota voi lieventää tai radikaalisti pahentaa rengasvalinnalla.

    Tuossa edellinen kirjoittaja sanoi, että liukuholkit vaihtamalla alkoi kulkea kuin juna. Mahtaneeko minulla vika olla kuitenkaan noissa liukuholkeissa / stefoissa, kun etupää ei kolise eikä vuoda ts. putket on ihan siistit ja kuivat???
    Eipä ole tuo etupään ravistus cebarin ominaisuus. Kyllä se kulkee ravistelematta jos kunnossa. Pyörässäni käytin muistaakseni Continenta, Michekin ja Brigestone renkaita.
  9. #9
    Mulla sama juttu ja samanikäinen sama mopo. Ravistaa hiukan alle 50 km/h nopeuksissa ja yliohjautuu hiukan kurveissa. Etupäässä ei ole tai ainakaan tunnu väljää. Mopolla ajettu nyt about 37 000. Väittivät viisaammat, että johtuu eturenkaasta, kun kulunut.
    Laitoin renkaaseen ilmaa lisää, paine nyt n. 2.4 bar ja ravistusta ei ilmene kuin vähän.



  10. #10
    Lainaa (Hotna @ Touko. 27 2006,03:32) kirjoitti
    Mulla sama juttu ja samanikäinen sama mopo. Ravistaa hiukan alle 50 km/h nopeuksissa ja yliohjautuu hiukan kurveissa. Etupäässä ei ole tai ainakaan tunnu väljää. Mopolla ajettu nyt about 37 000. Väittivät viisaammat, että johtuu eturenkaasta, kun kulunut.
    Laitoin renkaaseen ilmaa lisää, paine nyt n. 2.4 bar ja ravistusta ei ilmene kuin vähän.
    Vika helpottui.

    Jätin eiliselle ajelulenkille takaboksin kotio ja tulin tarkistaneeksi ilmanpaineet. Lisäsin 0,3 baria eturenkaaseen ja ei kun matkaan.

    Hämmästyksekseni huomasin, että kun päästää vauhdissa tangosta irti, vepatus onkin enää vain nimellistä, verrattuna vanhaan kunnon ravistukseen. Nähtävästi takaboksin poisjättö vähensi pyörteitä niin paljon, että homma hoitui kuntoon. Voihan olla, että eturenkaan lisäpaineella on myös osuutta ashiaan!
    CBR 1000 F vm 1990
    KTM EXC 250 Racing 2005 (myytävänä)
    KTM EXC 530 vm 2008
  11. #11
    Mun mielestä ei ikinä pitäs vähätellä iskarihuoltoa katupeleissäkään- löystyy ja kuluu ajanoloon eikä stefat ja öljyt auta enää. Parhaiten noi ongelmat ratkasee joku iskaripaja esim. SkogRacing jolle voi sanoa mikä mättää, niin voi tehdä muutoksia paremman kuormankantavuuden ja muiden ominaisuuksien lisäksi, monissa uusissakin on "liian löysä alusta".
    Tosimies ei muovin takana kyyhötä - HondaKotaristi
  12.  
  13. #12
    Pankaa kokeillen 2.6- 2.9. painetta eteen niin johan voplaus loppuu!!! Samoin rengasmerkillä saattaa olla merkitystä? Avon on toiminut, kestävyys 12 t.km. rauhallisella menolla. Kulunut kummi menee pois tasapainosta, joskus ehkä kannattaa tarkistaa puntitus kesken kulumista, yllätys ei ole jos painot siirtyy! Nimimerkki separikuski vm -59.