Lukemani perusteella siis lapsia saa kyyditä, pitää vain varmistaa etttä sillä alle 15v. on kypärä (siis silloin kuskin vastuulla lain mukaan).
Millaisia kokemuksia käytännössä? Minkä ikäisiä lapsia olette ajeluttaneet ja onko jotain tärkeää muistettavaa tai asioita jotka erityisesti pitäisi ottaa huomioon.
Itse vasta korttia ajelemassa, joten en todellakaan ketään lasta ajatellut heti ottaa kyytiin, mutta tulevaisuudessa joudun varmaan tuon tulevan ekaluokkalaisen heittämään kouluun työmatkalla. Tottakai sitten pitää pojalla olla omat hyvät ajokamat jne. Mutta onko muuten ihan ok ajatus?
"We cannot choose the time we live in
- all we have to decide is what to do with the time that was given to us."
Ainakin opin kantapään kautta että ei saa päästää pyörää ja lasta yhtäaikaa silmistä. Oma pyörä kävi sen takia kyljellään kun kyytiläinen päätti kiivetä pyörän päälle jo kun survoin kypärä pussia reppuun selin pyörään päin ja sitten kuului rymähdys .... Onneksi vahingot meni kotivakuutukseen tällä kertaa.
Itse en kyllä kovin pieniä kyytiläisiä ottaisi kun ne on aina niin arvaamattomia ja eivät välttämättä osaa pitää kiinni sillon kun pitäs.
Kiva on kallista ja tosi kiva on tosi kallista
zx-12r 02
Ajatus hyvä, mutta käytännön toteutus;
Missä ajattelit, että lapsen ajokamat säilytetään koulupäivän ajan? siis otatko laukut mukaan ja lapsi vaihtaa kamat koulun pihalla vai viekö lapsi ajokamat koululle (en suosittele, koulujen naulakoista häviää yllättävän paljon tavaraa, ainakin Helsingissä). Jos vie koululle, missä kamat säilytetään?
Muuten lapsen kyyditseminen on ihan hyvä idea, tottuu harrastukseen pienestä pitäen ja ei pelkää kyydissä oloa myöhemminkään. Opeta vain istumaan kyydissä rauhallisesti ja pitämään kiinni. Ja varmista ettei nukahda.
Itse olen pyörän kyydissä istunut lähes siitä kun istumaan opin (ja löytyi sopivan kokoinen kypärä).
Kawasaki EN500 -04 --> Suzuki GSF 650 S bandit -07
"Motoristilla on aina kaveri...
ja se kaveri on toinen motoristi"
Riski että muksu nukahtaa kyytiin taitaa olla aika suuri. Etenkin jos vähänkin pidempi matka tai sitten kun koulupäivän jälkeen on kotimatka edessä.
Ajeluttanut 9,11v. Pienempi mukaili. Isompi kallisteli etukäteen, oli osaavinaan.
Tarvii ilmeisesti pientä opastusta etukäteen ja jotain josta pitää kiinni.
Pojat ajaa mopoilla
Lyhyttä matkaa taajamanopeuksissa on tuo 5-v vesseli kyydissä istunut. On meinaan ainoita paikkoja jossa poika on rauhallisesti.
Pitää kyllä olla silmät myös selässä. Poika aloitteli 4-vuotiaana kuskin etupuolella ja olen nyt vienyt muutaman kerran tarhaan puolen kilsan päähän (on tietty aika äijää kun pääsee mp:n kyydissä).
Tyttö on jo vanha tekijä (9-v).
Joku tuossa edellä mainitsikin sen että tenavat saattaa yllättäen nukahtaa, joten pitkiä matkoja en suosittele.
--Tärkeintä on lähteminen - jäiden lähteminen--
(-Tosimies ajaa säällä kuin säällä - eikä kumipukuja käytetä-)
Gas Gas EC 300
Kawa z750
Eiköhän täältä tuonne Kulosaaren koululle aamuruuhkissakin ajele alle kymmenen minuutin. Eli en usko että tuolla matkalla nukahtaisi. Ajokamojen säilytystä pitää vielä miettiä, eiköhän siihenkin joku ratkaisu löydy!
Mun omakin kypärä kokoa XS ja pojalla melkein yhtä iso pää kuin äidillänsä, eli sopivan löytäminen ei varmaan ole ongelma.
En omia lapsiani laskisi kolmea metriä pyörää lähemmäksi jos en itse ole silmä tarkkana paikalla. Sen verran uteliaita sieluja ovat.
Kiitoksia neuvoista!
kaveri joskus vuosia sitten vei/haki pikkusiskoaan tarhasta piikkisellä marauderilla...muksu vain ns."syliin" tankin päälle istumaan ja menoks **
![]()
04 Buell xb12s
Oman poikani otin ekaa kertaa kyytiin hänen ollessaan 11 vuotias. Ei ollut mitään ongelmia. Etukäteen kerroin, että pyörän kyytiin tai pois kyydistä siirrytään vain minun luvallani. Kerroin myös, ettei tarvitse pelästyä pyörän kallistelua ja ettei yritä kallistaa vastaan.
- Engine MC -
Muksulle kannattaa ostaa lasten kypärä,ovat kevyempiä kun aikuisten ei rasita niskaa.Pienempiä kannattaa pitää edessä vähän isommat menee takana.Itse käänsin toisen peilin näyttämään enemmän sisään,helpompi katella nuorisoo siinä takana.Se kahva vyö on hyvä siinä tuntee toisen kädet kokoajan tulee varmempi olo.
Meillä menee 4-vuotias tyttö tarhaan joka päivä mun kyydillä. Edessä istuu enkä kyllä uskalla vielä taakse laittaa. Matka tosin on n. 1.5 km joten nukahtamisvaara on olematon. Minkä pienenä oppii sen vanhana unohtaa... tai jotain. Kyytiin vaan![]()
Oma tyttöni oli viimekesänä 4v kun ostin mp-asun puvun ja shoein raid kypärän. Oli kyydissä kohtuullisia matkoja n10-20km.
Tänä kesänä ei pääse lähtemään minnekkään ettei tule alahuuli väpättäen viereen että "Miksen mä pääse".
Hyvin on mennyt alusta lähtien osaa tulla mukana eikä hötkyile ylimääräisiä.
MP-Asun mukana on sellainen "nukahtamis" vyö joka pyöräytetään kuskin ympäri. Vyö kuitenkenkin sellainen että varmasti irtoaa jos kolarisattuu.
Ostit millaisen asun tahansa niin älä sido lasta itseesi niin kiinni että kolarin sattuessa olette yhtä puuta, silloin käy ihan varmasti huonosti.
Asut ja kamat on sopivia niin eikun pentu kyytiin vaan. (Ainoa ongelma siinä on se että tämän jälkeen on hankala päästä itse yksin matkaan)![]()
Bussi kuski
Mä oon ajanu 5v muksun kanssa viimekesänä 3000 km ja hyvin meni, kunhan muistaa taukoilla välillä.
Nukkuu lähes joka reisulla, mut mulla on muksu kiinni polkupyörän istuimen hihnoilla. Voi siinä uinua jos siltä tuntuu.
Poliisitkin ratsas ja totesivat järkeväksi kiinityksesksi.
Pitivät parempana kuin edessä vientiä tai irrallaan kun kuitenkin nukahtaa.
Toivottivat turvallista matkaa.
Muksulla on hanx: in ajopuku ja ixs:n kypärä.
Huru Ukko Huristaa, Fazerin sinisellä
Meillä kuopus 3,5v ja esikko 5 istuvat molemmat kyydissä (eivät samaan aikaan saman pyörän päällä kuitenkaan). Kahvavyö kiinni (isorosvo kehui kahvavyötä, kun tuntee toisen kädet kokoajan, itse en tunne lapsen käsiä sen kanssa, siksi usein taputellaan toisiamme sen merkiksi että kaikki on kunnossa) *ja menoksi, semmoisia muutaman kymmenen kilometrin lenkkejä heitetään ja mahdollisuuksien mukaan aamupäivällä kun ovat virkeimmillään että nukkuisivat mahdollisimman vähän. Kuopus kyllä nukahtaa melkein joka reissulla, silloin siirrän vain likan eteeni istumaan ja taas matka jatkuu... Osaa meinaan nukkua kivan rennosti pää tankilla. *
Isännän pyörässä on tehtu pikakiinnityksellä takalaukun rautoihin sivuttaistuet, jotka tulevat lapsen kainalon alta, jos nukahtaa niin nukkukoon, ei pääse putoamaan kyydistä. Lapsi ei kuitenkaan ole kiinteästi mopossa kiinni, vaan nuo estävät ainoastaan sivuille katumiset, taaksepäin suojaa takalaukku ja eteenpäin isännän selkä tulee sitten vastaan *
Varusteista sen verran että ekaluokkalaisella on sen verran lyhyt kaula että aikuisten kypärät on liian isoja ja painavia. Eli lasten kypärä vaan ostoslistalle. Suurin ero lasten ja aikuisten kypärällä on toki lasten kypärän pienempien kokojen lisäksi se, että lasten kypärät ovat matalampia ja kevyempiä rakenteeltaan. Tuota MP-asun lasten ajopukua on paljon kehuttu, käytännön toimivuudesta en tiedä, sillä pienin koko on muistakseni 130cm ja meillä esikolle saattais tänä kesänä mennä jopa 120cm puku. Toistaiseksi ollaan ajelulle pukeuduttu muilla kaapista löytyvillä varusteilla, hakusessa on iso vuota lehmän nahkaa että sais molemmille likoille nahkaiset ajokamat kesän aikana tehtyä *![]()
moottoripyöräily, parasta mitä voi housut jalassa tehdä![]()
Kiitos lisänäkökulmasta. Millä perusteella olette eteen tai taakse lapsen laittanut? Luulen että tuo tuleva koululainen jo takana osaisi istua järkevästi ja pitää kiinni. Tekee yleensä ohjeiden mukaan jos vain muistaa. *huokaus*