Sivu: 34 / 34:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 24323334
Tulokset 991:stä 1002:een 1002:sta
  1. #991
    Lainaa Tumppi kirjoitti Katso viesti
    Ellen nyt ihan väärin muista, niin tuossa se on laturin yhteydessä ja vaihdettavissa erikseen. Toki varmaan noita kokonaisia latureita löytyy purkaamoilta tai ebaystä kohtuu halvalla.


    - T -
    Näitä voisi löytyä, niin pääsis hieman edullisemmin.
  2. #992
    Specin mukaan latausjännite 14.2 -14.8 V @3000 rpm. Service manualin mukaan säädin on integroitu laturin päähän ja toimii perinteisesti hiilien avulla.

    http://www.exup1000.co.uk/tech/yzf1000r/
    FJR -07
  3. #993
    Reissuun lähtö ke aamuna ja kaverilla svingin akselin laakerit soronoo. Ei kenelläkään satu lojumaan hyllyssä? Mistähän kannattaisi kysellä?

    -- Laakerit löydetty
    Viimeksi muokannut: Sleeper; 21.08.2017 klo 15:57.
  4. #994
    Lainaa allu80 kirjoitti Katso viesti
    Näitä voisi löytyä, niin pääsis hieman edullisemmin.
    Vaihdoin jännitteensäätimen ja vieläkin lataa yli jännitettä. Valot päällä +16 volttia. Uuden akunkin hommasin. Kaippa se koko laturi sitten vaan pitää vaihtaa.
  5. #995
    Lainaa allu80 kirjoitti Katso viesti
    Vaihdoin jännitteensäätimen ja vieläkin lataa yli jännitettä. Valot päällä +16 volttia. Uuden akunkin hommasin. Kaippa se koko laturi sitten vaan pitää vaihtaa.
    Onko käytettävä mittari varmasti ok? Itsellä halpis-yleismittari alkoi näyttöö pyörän akusta jotain 18v, kun mittarin oma patteri oli heikko.
  6. #996
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    Onko käytettävä mittari varmasti ok? Itsellä halpis-yleismittari alkoi näyttöö pyörän akusta jotain 18v, kun mittarin oma patteri oli heikko.
    Halppismittari on ja tämä kävi mielessä jo heti aluksi. Mittaria testattu kahden eri auton ja akkulaturin kanssa, eli ok pitäisi olla.
  7. #997
    Lainaa allu80 kirjoitti Katso viesti
    Halppismittari on ja tämä kävi mielessä jo heti aluksi. Mittaria testattu kahden eri auton ja akkulaturin kanssa, eli ok pitäisi olla.
    Ok. Kauheestipaljon vaan ihmetyttää, miten laturi itsessään voisi vikaantua niin että se lataa liikaa, kun säätimen tehtävä se jännitteen säätäminen kuitenkin on.

    Nyt olisi ehkä hyvä hetki katsoa laturin kytkentäkaavio oikeasti ajatuksella läpi, että voiko jossain kohtaa virtapiiriä oleva hapettuma esimerkiksi huijata säädintä luulemaan, että jännite on alhaisempi kuin todellisuudessa jne... Jossain pyörässä tuli virtalukon kautta vertailujännite säätimeen omana johtonaan ja siinä ainakin tuo riski on. En vaan muista edes merkkiä saati mallia missä tuollaiseen täällä törmättiin.

    Edit: yllähän lukeekin että on perinteinen hiilillä varustettu laturi. Silloin vika voisi hyvinkin olla tuo vertailujännitteen heikkous. Eli jos säätimelle tulee ohut 12v syöttö, niin mittaapa pyörän käydessä siitä jännite.
  8. #998
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    Ok. Kauheestipaljon vaan ihmetyttää, miten laturi itsessään voisi vikaantua niin että se lataa liikaa, kun säätimen tehtävä se jännitteen säätäminen kuitenkin on.

    Nyt olisi ehkä hyvä hetki katsoa laturin kytkentäkaavio oikeasti ajatuksella läpi, että voiko jossain kohtaa virtapiiriä oleva hapettuma esimerkiksi huijata säädintä luulemaan, että jännite on alhaisempi kuin todellisuudessa jne... Jossain pyörässä tuli virtalukon kautta vertailujännite säätimeen omana johtonaan ja siinä ainakin tuo riski on. En vaan muista edes merkkiä saati mallia missä tuollaiseen täällä törmättiin.

    Edit: yllähän lukeekin että on perinteinen hiilillä varustettu laturi. Silloin vika voisi hyvinkin olla tuo vertailujännitteen heikkous. Eli jos säätimelle tulee ohut 12v syöttö, niin mittaapa pyörän käydessä siitä jännite.
    Tilasin jo purkaamolta laturin, mutta pitää perehtyä asiaan. Säätimelle ei kyllä tule mitään vertailujännitettä, vain tuleva jännite, lähtevä jännite ja maadoitus. Säätimestä kuva muutama postaus ylempänä.
  9. #999
    Lainaa allu80 kirjoitti Katso viesti
    Tilasin jo purkaamolta laturin, mutta pitää perehtyä asiaan. Säätimelle ei kyllä tule mitään vertailujännitettä, vain tuleva jännite, lähtevä jännite ja maadoitus. Säätimestä kuva muutama postaus ylempänä.
    Öö, siis eihän se koko laturin tuottama sähkö voi tuon säätimen läpi mennä kun piuhat on tuollaista paukkulankaa. Eli kai siihen laturiin kuitenkin tulee erikseen suoraan käämeihin kytketty päävirtakaapeli, ja tuo vaan säätää hiilille menevää sähköä? Olisi kyllä kiva nähdä tuon lataussysteemin kytkentäkaavio kokonaisuudessaan.
  10. #1000
    Nyt pääsin kunnolla pyörän ääreen. Eli laturilta lähtee kaksi johtoa, punainen ja ruskea. Molemmat menevät virtalukolle, josta käsittääkseni ruskea menee sulakkeille ja punainen pääsulakkee/starttirele kompleksille ja siitä akulle. Kaikki liitokset ja maadoitukset putsattu mitä löytyi, paitsi sytkäboxin liitintä en saanut nätisti irti, niin annoin olla. Varmaan seuraavaksi otan virtalukon käsittelyyn, siinä sellaista vaivaa ollut että avaimen pitää olla juuri millilleen oikeassa kohdassa, että virta jää päälle.
  11. #1001
    ^Ok. Ja tuo säädin kytkeytyy niihin punaiseen ja ruskeaan miten? Edelleen mietin sitä, että onko toinen noista laturin johdoista se "akulta säätimelle palaava" jännite, jonka perusteella latauksen tehoa säädellään, ja toinen se varsinainen päävirta jonka kautta akku ja muut laitteet saavat laturin tuottamaa virtaa... Et kuitenkaan kokeillut mitata noilta laturin navoilta jännitettä suhteessa runkoon pyörän käydessä? Toki tuo mahdollisesti hapettunut/palanut virtalukonpohja voisi selittää oireita hyvinkin.
  12.  
  13. #1002
    En mitannut. Laturi oli irti pyörästä ja eilen laitoin uuden. Jos tänään sais ittensä pyörän ääreen.
Sivu: 34 / 34:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 24323334