Melkein halvintahan tässä haetaan. Ajatuksena tuo kiinnostaa kun mahdollisesti olisin auton vaihtoa tekemässä kyseisen liikkeen kautta niin saisi pyörän tingittyä samaan pakettiin.
Hei. Takaiskari on nyt huolettavana ja tarvitsisi tiivisteitä siihen. Mistä olette ostaneet? Lähinnä tarvitsisi sen varren tiivisteen.
Yamaha Thunderace -00
Heips ihmiset.
Tuttava hankki kyseisen pelin (-00 vuosimalli) ja koska pyörä oli seissyt jonkin aikaa
eikä huoltohistoriasta mitään tietoa niin perushuoltoa tein pyörään:
-Vanhat bensat pois tankis
-Kaasareitten putsaus, sekä synkkaus
-Venttiilivälysten tarkistus (ei tarvinnut säätää, onneksi)
-Tulppien vaihto
-Kaikkien nesteiden vaihto
Ennen operaatiota pyörä kävi vähän huonosti tyhjäkäyntiä ja ei ihme, kun kakkaa löytyi kaasareista vähän (ei paljoa).
Nyt ongelmana on 3,500 rpm:ssä tapahtuva OUTO käyntihäiriö.
Itsellä tulee mieleen, että on käynyt jokin moka itselläni kaasareita kasatessa tai toinen vaihtoehto voisi olla EXUP valve. Miten tuon EXUP valven pitäisi toimia. Kuuluuko sen liikahtaa kun laittaa virrat päälle ja tämän jälkeen palautua alkuperäiseen asentoon (eli asentoon, missä se oli ennen kuin laittaa virrat päälle) ? Näin ei ainakaan tässä pyörässä tuo toimi.
Otin pari video klippiä missä tuo 3500 rpm:ssä tapahtuva vum,vum,vum,vum ilmiö tulee hyvin esiin.
https://www.youtube.com/watch?v=d-u35DlkXXc
https://www.youtube.com/watch?v=t05Cw0E1jfE
Sen verran vielä, että kun kerralla antaa kaasua enemmän toimii hyvin. Ajoin pyörällä ja ajossa en huomannut kyseistä ilmiötä oikein, ainakaan siinä 3500rpm:n kohdilla. Ajossa teki enemmän silleen, että kun lähti liikkeelle hissukseen niin 2000 rpm:n jälkeen tuntui, että vauhti EHKÄ kiihtyisi hieman enemmän kuin antaa kaasua. Mutta tuokin ilmiö on aika vaisu. Eli ajossa en huomaa mitään kovin erikoista.
Valitettavasti tuo pikku tie sen verran rapainen, että 3 vaihteesta ylöspäin en päässyt kokeilemaan![]()
Jee Jee
Olikos sulla tuo ilmansuodatinpönttösysteemi poissa paikoiltaan kun kokeilit?
Saattaapi tuo exup hieman juonitella seisonnan jäljiltä tai säädetty väärin eli aukeaa väärillä kierroksilla.
Tarkistitko vaijerit ettei jumita?
Vanha,niin on kuskikin...
Oma laitos tekee samaa, mutta ei noin voimakkaasti. Vapaalla kierroksia hitaasti nostaessa kierrokset ikäänkuin viipyvät 3500rpm tuntumassa, mutta siitä kun menee yli, niin kierrokset "pomppaavat". Vaikea selittää. Ajossa tuota ei huomaa. Exupin venttiilin olen puhdistanut ja vaijerit säätänyt Haynesin oppaan mukaan.
...
Kokeile ny ensin niin että ilmaboksi on paikallaan. Ehkä ilmaboksi on mitoitettu tuohon 3-4000 kiekkaan ja ilman sitä seos ei ole oikein kohdallaan.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Unohtui tosiaan mainita, että ilmapoxi oli alunperin pakoikoillaan, kun sain nuo huollot tehtyä.
Eli sammaa tekee, oli ilmapoxi paikoillaan tai ei :/. Pitäisikös tuon EXUP valven toimia jotenkin näin:
https://www.youtube.com/watch?v=UiwiR2dq4xQ
Kävi tuttavan tykönä henkilö, joka on kuulemma ennen näitä jonkin verran harrastanut niin sanoi ongelman olevan tukkiutunut tyhjäkäynti suutin ?
Kun miettii niin ihan pintakaasulla tuo "nypytys" tapahtuu, mutta luulis tällöin myös tyhjäkäynnin olevan aika vaikeaa, jos ongelma olisi suuttimen tukkuitumisessa ?
Tuli mieleen myös nuo neulat, että ei kait neulojen kuulu noin pienellä kierroksilla paikoillaan olessa nousta ?
Jos katsotte ekaa video missä loppu puolella käytän kierroksia kunnolla korkealla niin tällöin kyllä kaikki neulat nousee nätisti rivissä ylöspäin.
Kyllä tämä tästä !
Jee Jee
jos väännät sieltä exupin päästä siihen suuntaan kuin pyörä haluaa venttiiliä avata, niin sen jälkeen kun laitat virrat päälle, niin venttiilli aina nollaa itsensä alkuasentoon. ja se pitäisi olla se kohta, missä se alapäässä oleva haarukka osuu sen alla olevaan reikään, joka on venttiilistä eteenpäin.
ilman ilmaboxia ei kaasareiden toimintaa oikein voi arvioida, kun tuossa kohtaa jo pitäisi luistien nousta ja sen pitäisi saada lisää soppaa sitten neulojen kautta, ilman ilmaboxia ei oikein nouse ja menee laihalle.
se exuppi pitää avata ja voidella jollain aineella, noin vanhoissa se jumittaa ja hajottaa sitten sen servon yläpäästä, joten kannattaa huoltaa ennen kuin se menee sen kalliin kautta.
myös exup venttiilit on aika hintavia jo, kun monilla ne on niin ruosteesssa, että purkaamot on myyneet jo kaikki ja ne mitä on tarjolla on huonoja kanssa. ja kalliita.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Kiitän tästä EXUP vastauksesta. Pittääppä käyttää vaijerit irti (rasvata ne) ja myös EXUP hässäkkä poijes ja kattoa miltä näyttää, kun suht simppeliltä kokoonpanolta näyttää:
https://www.youtube.com/watch?v=JwKBaAaQ0vs
Tietenkään ei pyörä toimi täysin optimaalisesti, kun ilmaboxi ei ole paikoillaan. Mutta mitä nyt olen n.10 eri pyörää synkannut ja osassa pitää tuo ilmaboxi irroittaa, että pääsee säätämään synkkausta, niin ikinä ei ole noin pyörä tehnyt.
Mutta tosiaan samaa ilmiötä tekee, oli se ilmaboxi paikoillaan tai ei.
Katon tosiaan tuon EXUP valven ihan ekana, mutta tuleeko teillä mieleen jokin asia liittyeen kaasareihin. Kun puhdistin kaasarit niin oli hitusen kakkaa kyllä kaasareissa, mutta ei tosiaankaan paljon. Ja tavaksi on aina tullut katsoa valoa vasten suuttimia, koska tällöin voi silmällä havaita onko sinne vielä jäänyt kakkaa. Ja kaikki oli TOOSI puhtaat operaation jälkeen.
Jee Jee
Tähän asiaan päivitystä.
Käytin EXUP valven irti ja rasvailin sen, sekä vaijerit. Kyllä tuntui ainakin käsin pyöritellessä, että pyörii sulavammin ettei ihan turha toimenpide tuo ollut. Sitten kokeilin säätää seosruuveja vielä 3 kierrosta auki, josko se auttaisi tuohon ihmeelliseen 3500 rpm:ssä tapahtuvaan ilmiöön. Ei ollut näillä toimenpiteillä mitään vaikutusta asiaan.
No tuttava kävi tänään ajelemassa sillä 350km ja pyörä toimi kuulemma hemmetin hyvin.
Eli tuo "ongelma" esiintyy ainoastaan tyhjäkäynnillä kierrättäessä, mutta ajossa ei ole mitään ongelmaa.
Pakko kai uskoa, että jotenkin on "ominaisuus" vaikka hitusen oudolta edelleen tuntuu. Tärkeintä kuitenkin, että pyörä toimii hyvin !
Kiitän vastauksista ihmisille![]()
Jee Jee
Näin uutena ihmisenä tällä sivustolla, niin on tuo hakeminen vähän hukassa... Mutta asiaan siis, ongelmana on tuommoisen vm2000 Thunderace:n käynti. Yön yli kun seisoo niin käynnistyminen on niin pirun vaikeaa. Ja kuumaksi kun ajaa niin sammuu vain ajosta, lähtee sitten kyllä käyntiin mutta käyttää vain kierrokset 3000 ja sammuu heti. Jos joku fiksumpi osaisi antaa vähän suuntaa mistä hakea vikaan, niin olisin todella kiitollinen.![]()
Mikähän voisi Thunderacessa ääntää. Alle 3000 kierroksen ja alhaalta vedätettäessa kuuluu koneesta kolina/kilinä. Ääni häviää kun kierrokset yli 3000, tämän jälkeen ei kuulu ylimääräisiä ääniä. Pyörässä Akrapovicin kokoputkisto, joten exuppia ei ole. Voisiko syynä olla nokkaketju? Ei kuulosta oikein normaalilta. Jos nokkaketju kilisee, voiko pyörällä ajaa, onko riski rikkoa kone?
Tarkoitatko että hiljainen nopeus (kaupungissa) ja isohko vaihde (kakonen-kolmonen) annat pintakaasulta lisää runttua alle 3000? Ei ihme että kone protestoi.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Varmaan laihalla. Ehkä nakuttaa. Siitä ääni, ehkä ei ole säädetty acralle.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Kiitoksia vastauksista
Pyörä siis yleisesti kilisee/kolisee alle 3000 kierroksen, muuten ei häiritse kuin kaupungissa pienillä nopeuksilla. Kytkin pohjaan niin ääni häviää suurimmaksi osaksi. Ensin ajattelin että exup ääntää mutta sitä ei tässä ole. Mistähän tätä aloittaisi selvittämään? Onko muilla tällaisia oireita ollut/on? Ei ole oikein kokemusta moottoripyörien tekniikasta.
Sanoisin että kyseessä voi olla kuluneet tai rasvaamattomat ketjut ja rattaat, tai sitten yrität ajaa liian pienillä kierroksilla. Kun kaupungissa pörrää liikennevaloissa yms. niin kytkimen luistatus on melkein jatkuva manööveri kun pitää nostaa nopeutta kaasulla siellä 2000-3000 rpm alueella. Tasaisella rullatessa, siis tasainen veto päällä, pintakaasulla siinä 40-60 ja 2500-3000 rpm pitäisi mennä ihan siististi, mutta jos väännät siinä vaan hanaa niin jo alkaa helinä ja kilinä, eli pienemmän pykälän kautta vauhtia.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Löytyisikö keneltään acen omistajalta alakatetta k.o. pärrään.
Joku puolikuntoinenkin käy. Tulisi nakuprojektiin mitä olisi tarkoitus vähän leikellä.
Yamaha yzf 1000r Thunderace
Vehkeestä hajosi syylärin tuulettimien termostaattikytkin. Nettiä surffatessa kävi ilmi, että alkuperäistä ei saa helposti ja se maksaa.
http://www.thunderacers.com/archive/facts/fanswitch.htm
Tuota tavailin ja vaikka tuotekoodit eivät täsmänneet, niin Motonetin termostaatti 13-3715 oli sopiva, mutta liittimet piti vaihtaa lattaliittimistä pyöreisiin 4mm puristusliittimiin. Flekti lähtee käyntiin n. 85 asteessa ja sammuu 80:ssa.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/133715/jaahd-puhallinanturi-hondasuzu
http://www.motonet.fi/fi/tuote/48711...n-naaras-10kpl
joo, itsekkin kyselin joskus ad varaosasta sitä civicin osaa, muttei löytynyt, tuota voisi kokeilla, kun se normi flektikytkin toimii vasta niin todella korkealla lämmöllä.
Itse olen heittänyt toisen flektin pois, kun ei se sitä tarvitse, kun emme elä afrikassa, ja säästää kilon painossa. Aiemmin kun ajelin vain radalla tuolla, niin ei mulla ollut flektejä ollenkaan. Liikenteessä on hyvä kyllä yksi olla.
sain talvella pultattua exupin paikalleen, ja pyörän tehoalue on nyt aika täydellinen. Todella pehmeä ja tasainen. Voi vääntää kaasun tuossa aiemmin mainitun 3000 alapuolelta, lähtee parista tonnista kipuamaan. 2500 on hyvä kaupunki cruise.
käänsin clip onit ylösalaisin ja väärille puolille, ihan kiva ajoasento. Etukatetta pitää leikata aika rajulla kädellä. Mutta kisakatteella ei ole niin väliäkään.
http://img.photobucket.com/albums/v1...pstayk71h8.jpg
JT
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Mistä olette hommaneet uuden termostaatin tunturiässään? Ei tunnu löytyvän mistää, yamaha-center myy ei oota. Ebaystäkään ei tunnu löytyvän...Kiva olis saada uus, saa noiden lämpöjen kans tapella koko ajan muuten.
EDIT: ylempäähän se selvisi, tarttee kokeilla tuota hondan värkettä.
Kaasarin varaosat?
Osaako joku sanoa mitä nuo mustat kumiosat on ja mistä niitä saisi hankittua?
Liikkeistä kyselty mutta räjäytyskuvissa noita ei näy.
20160718_181306_resized.jpg20160718_181333_resized.jpg20160718_181346_resized.jpg
Oliko liian vaikea kysymys vai eikö tätä ketjua enää kukaan seuraa? Ei kyllä näytä yhtään tutuilta tuollaiset, vaikka kaasarit olikin omasta juuri auki. Eihän nämä mitään tehojen kuristukseen käytettäviä osia voisi olla? Saksassa ainakin on ymmärtääkseni ollut myynnissä hp/kW: 98/ 72 versio.
Yamaha YZF 1000R Thunderace -00
Ainakin mun avaamissa xj ja rf mikuneissa kalvo-luistiyhdistelmä liikkuu vaan luistiohjurissa (slide guide). Ei kai siellä muuta rompetta tarttis olla jos ei sitten ole joku luistin nousua rajoittava tehonrajoitin. Saksastahan noita 90-luvun pyöriä paljon tuotiin aikanaan ja niissä usein sikäläisiin sen aikaisiin (?) pykäliin tai vero/vakuutus kannustimiin perustuva tehojen kuristus 25kW/37kW/72kW.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
https://www.motorcyclespareparts.eu/...or-346119.aspx
ei tuolla ainakaan näytä olevan moista osaa.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Onkos porukka repinyt kytkinkoppaa auki? Mietein että olis tarkistanut kytkinlevyjen ja jousien kunnon. Onko se tiiviste pakko vaihtaa uuteen vai voiko sitä vanhaa vielä käyttää? Tai voiskohan sinne truilauttaa tiivisteliimaa? Eikös siellä ole uratiiviste? Mahtaa se tiivisteliima olla vähän riskialtis, jos sitä pääsee irtoamaan öljyn sekaan?
ZX-12R vm03
VTR-1000f vm04
YZF-1000R Thunderace vm96
RF900R vm96
Tuli hankittua tuollainen yzf1000r kone,menee jossain vaiheessa nelipyöräiseen..
Muutama kysymys koneesta:
Tarviiko/toimiiko kone ilman pakoputken härdelliä ja servomoottoria?
Kaasarin kupeessa jonkinlainen anturi,mistä lähtee 3 johtoa..tarpeellinen?
Johtosarja hiukan puutteellinen servon ja kaasarin kupeessa olevan mutikan kohdalla..liittyykö jopa toisiinsa?
Toimii ilman servoa ja exupia. Tosin jos servon irroittaa johtosarjasta menee mittaristo vikatilaan, mutta käyttökaapelit irroittamalla voi putkiston poistaa ja servo pyörii sitten itsekseen (tässä mallissa ei ole momentin tunnistinta). Servon sähköisiä eliminaatoreita saa valmina tai voi itsekin rakennella jos kolvi pysyy kädessä.
Olisko anturi TPS eli kaasuläppien asentotunnistin. On tarpeellinen. Ei liity servon toimintaan, muistaakseni servon toiminta on ainoastaan riippuvainen kierrosluvusta.
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Kiitos nopeasta vastauksesta.
Mittaristoa ei ole joten sen toiminnalla ei niin väliä,vielä.
TPS kolmen johdon paikka täytynee etsiä jotenkin.Johtosarjassa ei tunnu olevan paikkaa kolmenapaiselle liittimelle.Kunnon sähkökuviakaan en ole vielä löytänyt netistä.
Ei viittis manuaalia ostaa muutaman johdon takia..
Jos jollain pyörä levällään tallissa niin voisi kurkata johtojen värit mihin tps yhdistyy johtosarjassa,tarjoan oluen tiedosta !![]()