Edelleen kiitos vinkeistä.
Ammatin varjopuolena minulla on myös kannettavia
värähtelyanalysaattoreita, joiden kiihtyvyysantureilla
voin tuottaa taajuusspektrin etupyörän/laakerin pyörimis-
nopeudella, ja etsiä vikapiikkejä laakerin ulko- ja sisäkehän
ohitustaajuuksilta. Tai vierintäelementtien pyörintätaajuudelta.
Huh. Nyt nukkumaan. Huomenna jatkuu, kun saa juoda
kaljaakin.
CBR1000RR/C1800R - SS2000
ex CBR1100XX/Versys650/ZR-7S/GSF1250SA/Versys1000/V-Strom650/TunturiSuperSport
Tuntuuko se tärinä jarrukahvassa vai tangossa ?
Monesti kun satulan männät ei enää palauta kunnolla(tai levy on kiero), levyt kuluu epätasaisesti ja jarrukahvaan tulee selvä nypytys. Ja se tuntuu samalla tavalla kaikissa vauhdeissa, toki taajuus nousee kun ajaa kovempaa.
Jos tärinä tulee tangon kautta, niin vois olla klappia jossain keulassa. ohjauslaakerissa tai teleskoopissa ?
Ja tangon tärinä voi olla resonanssia jossain nopeudessa.
kyllähän saa olla melkonen jarruttelija jos pyörän levys saa niin kuumaksi että vetää kieroon
R1250RT -23
R1250RT -20
R1200RT -14
r1200rt -12
1200 bandit
650 aprilia pegaso
yamaha rd 350
yamaha rd 125
Olen vissiin kolmesta pyörästä jo vaihtanut kierot etulevyt. Useinhan ne kieroutuu, kun kovan jarrutuksen jälkeen pysäytät ja painat etujarrua, jolloin palojen kohdalta levy jäähtyy hitaammin, kuin muualta tai sitten levyyn palaa kiinni materiaalia, joka aiheuttaa eroja levyn kitkaan ja tuntuu nypytyksenä jarruttaessa. Normikeissi myös kierouttaa levyt on ajaa kovan jarrutuksen jälkeen levyt kuumina vesilätäkköön, joka aiheuttaa taas levylle epätasaisen jäähdytyshokin, joka sitten kierouttaa levyä. Myös kulunut pyörän laakeri voi aiheuttaa klappia pyörään ja sitä kautta levyn epätasaisen kuumentumisen joka taas voi aiheuttaa levyn kieroutumisen. Niin tai näin mutta usein kierot levyt on jarrujen nypytyksen syy, toki muitakin ongelman aiheuttajia voi olla,kyllähän saa olla melkonen jarruttelija jos pyörän levys saa niin kuumaksi että vetää kieroon
-- Brake later and open the gas earlier --
Ne niitit, joilla levy kelluu voivat kulua myös väljiksi sen jumittamisen lisäksi eli on liikaa klappia. Sekin voi aiheuttaa tärinää. Niittejä myydään ainakin tarvikesarjoina uusiakin. Ja miksei myös niittien reiät voi kulua soikeiksi, jolloin levy pääsee liikkumaan väärin. Ihmettelin tuota aikani ST4 Ducatissa, jossa levyissä ei mittakellolla heittoa ja niittejä ja koko jarruja herkisteltyäni ja pyöriteltyäni ilman suurempaa vaikutusta ostin uudet levyt ja sillä tärinät loppui. Jälkikäteen huomasin, että tarvikeniittisarjoja on saatavilla - sen ois ehkä voinu kokeilla.
Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
Levyjen "kieroutumisesta" löytyy sivukaupalla juttua, asiaa taidettiin viimeksi käsitellä Aprilia RSV-ketjussa.
https://alconkits.com/blogs/brake-te...ed-brake-discs
https://www.brakes-shop.com/brakeped...braking-system
https://www.motortrend.com/how-to/18...ed-rotor-myth/
Tuossa muutama linkki aiheesta. Eli aniharvoin levyt oikeasti menevät kieroksi. Oman empiirisen tutkimuksen perusteella yleisin syy on kitkamateriaalin tarttuminen levyyn. Tämä on nyt todettu 748R:llä, Mille R:llä ja Alfa GT:llä. Joskus kitkamateriaalin poisto onnistuu jarruttelemalla, joskus taas ei. Alfalla sain kontaminaatiot poistettua, pyöristä taas en. Säilytin vanhat levyt, jos joskus keksin miten kontaminaation saa poistettua, voin kirjoitella tänne![]()
Aprilia RSV Mille R Colin Edwards -03
Aprilia RSV Factory -04
Ducati 748R -00
Ducati 900 SS -92
Ducati Monster 1000Sie -04
Ei kannata arvauskorjata. Ainakin noissa minun tapauksissa levyn kieroutuminen on mittakellolla katsottu ja kierous on ollut yli speksien. Uudet levyt on myös näissä tapauksissa korjanneet viat.Eli aniharvoin levyt oikeasti menevät kieroksi.
Ennen levyjen vaihtoa on tietty hyvä kokeilla mäntien ja niittien herkistelyä sekä tehdä levyn kitkapinnalle huolellinen puhdistus/kevyt hionta.
-- Brake later and open the gas earlier --
Miten kelluvan jarrulevyn kierous mitataan heittokellolla?![]()
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Juurikin noin mutta ei tarvitse irroittaa niittejä. Pistää levyn kitkapinnan alle sopivan paksuiset, tarkalleen samanpaksuiset tallat.niitit irti ja levy vaikka jyrsimen pyörivälle syöttöpöydälle, joka on kalibroitu.
sitten pyörittää ja mittaa heittokellolla ?
Aika harvassa pyörässä on oikeasti kelluvat levyt. Enempi racing kamaa. Katupyörissä ne taitaa valtaosin olla näitä semikelluvia, joissa levyt ei pääse liikkumaan niittien varassa.
-- Brake later and open the gas earlier --
jos en väärin muista niin noissa ekoissa 2000 alun bladeissa oli joku että kartiokuulat vaihdettiin ohjauslaakerissa kuulalaakereihin tai toistepäin. Voin kyllä sotke tiedon johonkin TL suzukiinkin.
noissa on aika yleistä se, että palat kuluu vinoon, ne ei oikeastaan koskaan kulu suoraan, myöhemmissä radiaalijarrupyörissä en ole moista ongelmaa kohdannut.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Tämähän se taitaa yleensä olla. Omalla kohdallani alkoi Ducatin 950 supersportin jarru täristää 10000km jälkeen. Otin levyt irti ja kevyesti hienolla vesihiomapaperilla ihan käsin hinkuttelin levyjä sillä ajatuksella että epätasaisen kitkan tekevät palajäämät lähtisivät. Tämä auttoi mutta ei täysin poistanut tärinää, ehkä olisi pitänyt hioa vähän reilummin vielä. Tärinä/resonanssi myös siirtyi tuntumaan vähemmän häiritsevään alle 80 kmh nopeuteen joten en ole jaksanut operaatiota uusia.
Tässä taitaa olla vähän terminologia muuttunut samaan tyyliin kuin synteettisten öljyjen tapauksessa. Tosin tässä tapauksessa ehkä enemmän perustellusti.
Aiemmin kelluvilla levyillä tarkoitettiin jousittamattomilla, puolikelluvilla jousitetuilla niiteillä varustettuja. Nykytermein täys- ja puolikelluvan ero on siinä, että puolikelluva sallii levyn ja/tai keskiön liikettä vain säteen suuntaan, eli kompensoi pelkästään lämpölaajenemista. Täyskelluva liikkuu myös sivusuunnassa, eli pitää levyn paremmin palojen suuntaisena, mikä parantaa purentaa ja tuntumaa. Toisin sanoen esimerkiksi EBC S-Drive, Galfer Floatech, Brembo T-Drive tai vaikka mun entisen vm 2005 Speed Fourin jarrulevyt on nykytermein täyskelluvat, vanhoin termein kaikki puolikelluvia. Monissa pyörissä on kyllä vakiona niitit, jotka ei mahdollista sivuttaisliikettä, mutta todella monissa mahdollistaa.
En muuten ihan äsken muista nähneeni (kuulleeni) kilpureissakaan jousittamattomia täyskelluvia levyjä. Kadullahan ne on jopa vaaralliset, kun jarrulevyt napsuttelee paloja hiljalleen sisäänpäin. Jos ei ole pitkään aikaan jarrulla, voi joutua pumppaamaan ennenku palat puree.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Hep,
no ny on heittokello. Ja kaljaa.
Mutta ei perkele helpota, toinen levy 0,15 mm sisällä ja toinen 0,2 mm sisällä.
Ja toleranssista sanoo manuaali että alle 0,3 mm pitäisi olla ok.
Seuraava kokeilu vissiin nuo teräspunosletkut. Jokatapauksessa lienee hyvä päivitys.
CBR1000RR/C1800R - SS2000
ex CBR1100XX/Versys650/ZR-7S/GSF1250SA/Versys1000/V-Strom650/TunturiSuperSport
Kevyt hionta kitkapinnoille sekä jarrylevyihin. Ihan sellainen hoonaustyylinen, jos vaikka olisi jotain lasittumaa pinnoissa.
Teräspunosletkut on hyvät mutta en usko että ne auttaa tuollaiseen ongelmaan.
Tarkistithan kummankin puolen heiton ? Ettei olisi paksuusvaihteluita jostain syystä , jos 0.2 mm on kummallakin puolella samassa kohtaa heittoa niin se voi olla 0.4mm jos onkin paksuussuuntaista.
Hep,
mittailtu/hiottu jarrulevyjä + vaihdettu teräspunos jarruletkut, ei helpottanu.
Luovutin ja kiikutin pajalle. Löysivät ohjauslaakerista väljää, se vaihdatukseen seuraavaksi.
Kohta ei ole enää varaa juoda kaljaa ...
CBR1000RR/C1800R - SS2000
ex CBR1100XX/Versys650/ZR-7S/GSF1250SA/Versys1000/V-Strom650/TunturiSuperSport
Melkein veikkaan, että uudet levyt auttavat. Tein kanssa kaikki mahdolliset kikat (niitit herkistelty, männät putsattu ja herkistelty, levyjä hiottu) yhden Monsterin kanssa joka oli pitkään seissyt ja taipaleensa alussa lunastettu. Toinen levy oli enemmän kiero. Testasin aluksi ajamalla yksi levy kerrallaan ja palikka toisessa satulassa. Jarrut toimivat kyllä hyvin kun vauhtia alla, mutta tasaisesti jarruttaen stoppiin ärsyttävä nypytys. Ensin toinen levy vaihtoon ja lopuksi vaihdoin vielä toisenkin...tuntuma oli kuin uudessa.
Ohjauslaakerissa ei ollut väljää ja jotenkin tuntuisi, että sellaisen väljyyden huomaa jo ajaessakin joka vaikuttaa jarruttamiseen? Pyörähän kulkee luotisuoraan tasaisella pinnalla ilman käsiä jos kaikki on kunnossa. Vai onko mutua?![]()
Street Triple R(old)+F650 GS"Katrin" / 15 exää + 1 r.i.p.
"Ajelee siellä porukan perällä vaan ja syö siellä patukkaa koko ajan"
Omassa Multistradassa etulevyt menivät vaihtoon syöpymien vuoksi: märkä pyörä talvisäilytykseen ja keväällä sitten alkoi jumputus. Eli palojen alta syöpyivät, osana on ilmeisesti sähkökemiakin koska Brembon paloissa kiiltää mielestäni kuparihileitäkin. Jos kääntää toista levyä 180-astetta niin jumputus on siedettävämpää kun taajuus nousee ja amplitudi puolittuu.
Veispuukissa julkaisemani kommentti kuukauden takaa:
Kolme vuotta sitten ostin Gessuun aluvanteet pinnavanteiden rinnalle, kun halvalla sain🙂. Vanteissa olivat uudet TRW:n jarrulevyt. Toisen ajokauden lopussa etujarru alkoi nypyttään. Puhdistin kaliberit ja vaihdoin jarrupalat. Tein muutaman tiukan jarrutuksen etujarrulla Ei auttanut. Ennen ajokauden loppua jarruttaminen hitaasta vauhdista alkoi olla hankalaa/vaarallista.
Viime talvena ostin uudet Brembon jarrulevyt. Ongelma poistui, kunnes kuluvan ajokauden loppupuolellla sama ongelma alkoi vaivata,
Ajattelin, olisiko vanteessa jokin vika. Surffasin interwebissä. Siellä vinkattiin, että jarrulevyyn voisi tulla "pykälää", jos kovemman jarrutuksen jälkeen pysähtyy ja pitää jarrupalat kiinni jarrulevyssä. Kuulemma jarrulevy ei palojen alta viilene kuten muu osa jarrulevystä, mikä aiheuttaa pykälää levyyn. Totta vai tarua?
Vikaa voisi netin mukaan yrittää korjata hiomalla jarrulevyä. Piipahdin Motonetissä ja ostin 220 ja 120 hiomasienet. Nippuside sopivasti sopivasti jarrukahvaan nippanappa jarrupalat laahaamaan. Löysin kohdan, jossa palat tuntuivat nappaavan kiinnin. Muutaman minuutin hiominen molemmista levyistä ja molemmilta puolilta.
Ja katso. Ongelma oli poissa!
Varmaan monelle tuttu juttu, minulle uutta, Eli nyt minulla on varajarrulevyt, joihin voi joskus suorittaa vastaavan hiomisen.
Juke
- - - - - -
BMW R1250 GS 2019 + Yamaha SR 400 2016
Exät:
BMW R1200 GSA 2016 (R.I.P.)
BMW K1200 RS 2002
BMW F650 GS 2002
BMW K100 RS 1990
BMW K100 RS 1986
BMW R100 RS 1979
Yamaha SR 500 1980
Suzuki TS 125 M 1975
Hyvä huomio! Pyörähän pestään yleensä ennen talvisäilytystä, joten palojen ja levyn välissä on varmasti kosteutta. Riski on selvä jos käytetään emäksistä pesuainetta (sitä kai ne yleensä on), ja sitä jää pinnoille. Omiin laitteisiin ei jumputus ole iskenyt, olisko sitten tullut huuhdeltua riittävästi. Helpostihan nuo on paineilmalla kuivattavissa jos muistaa.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Tämä on totta, kun palat on levyä vasten niin se osa levystä jäähtyy hitaammin mitä muu levy. Se voi aiheuttaa levyn kieroutumista tai jarrupalojen kitkamateriaalin palamista kiinni levyyn. Lienee kait mahdollista, että levyn pintakerroksen kiderakennekin voi hieman muuttua tuossa tilanteessa.Ajattelin, olisiko vanteessa jokin vika. Surffasin interwebissä. Siellä vinkattiin, että jarrulevyyn voisi tulla "pykälää", jos kovemman jarrutuksen jälkeen pysähtyy ja pitää jarrupalat kiinni jarrulevyssä. Kuulemma jarrulevy ei palojen alta viilene kuten muu osa jarrulevystä, mikä aiheuttaa pykälää levyyn. Totta vai tarua?
Sähkökemiallista korroosiota voi myös esiintyä jarrulevyn ja palan välillä. Ainakin noissa sintteripaloissa näyttää olevan kuparia mikä aiheuttaa helposti korroosiota teräkselle. Tosin moottoripyörien levyt on yleensä ruostumatonta terästä mikä ei kovin arka ole kuparin aiheuttamalle korroosiolle. Autoissa tämä on kyllä selvästi havaittavissa mutta niissä on levyt yleensä valurautaa.
-- Brake later and open the gas earlier --
Joo,
kyllä momenttiavainta käytetty uusien levyjen kanssa, yritän käyttää aina missä vaan mahdollista. Ja ristikkäin kirraus.
Tässä muistankin että ihmettelin kun vaan 20 nm pultteihin...ei ihan naama punasena tarvii...
CBR1000RR/C1800R - SS2000
ex CBR1100XX/Versys650/ZR-7S/GSF1250SA/Versys1000/V-Strom650/TunturiSuperSport
Hep,
Fireblade kaivettu naftaliinista, ja ekat 120 km kurvailtu, ei jyristä jarrut enään![]()
Siis täristäviin/jyristäviin etujarruihin seuraava korjaus-ketju:
- uudet jarrupalat + Arashi- jarrulevyt + nesteet + ilmaus > ei apua
- tasapainotettu etupyörä + laakereita ihmetelty > ei apua
- purettu jarrusatulat, putsattu + vaihdettu tiivisteet > ei apua
- teräspunosjarruletkut vaihdettu > ei apua
- uusia jarrulevyjä mittailtu mikrometrillä kylmänä + hiottu > ei apua
- ohjauslaakeri vaihdettu > ei apua
- hankittu VIELÄ SITTENKIN toiset uudet EBC MD Series Pro-Lite Contour X-levyt
>> JA AVOT, JO LOPPUI JYRINÄT !!
Siis vaan lämpimänä jytisteli noi Arashin levyt. Rutisin valmistajalle useiden kuvien kera, ja
tunnustivat viallisiksi, kuulemma värimuutosta teräksessä. Liekö sitten jotakin karkaistumista/
kovettumista/sinistymistä >> sain rahat toimituskuluineen takaisin
Mutta siis rahaa/aikaa/kaljaa kului taas..enkä mitään oppinut![]()
CBR1000RR/C1800R - SS2000
ex CBR1100XX/Versys650/ZR-7S/GSF1250SA/Versys1000/V-Strom650/TunturiSuperSport
Tarttis varmaan itsekkin herkistellä noi levyjen niitit crc,voikohan asetonia käyttää putsaamiseen cleanerin sijaan kun sitä löytyy hyllystä?
Kai asetoniakin voi käyttää, mutta haihtuu niin hiton nopeasti että sillä on rasittava puhdistaa mitään. Ja kädet jäätyy![]()
Aprilia RSV Mille R Colin Edwards -03
Aprilia RSV Factory -04
Ducati 748R -00
Ducati 900 SS -92
Ducati Monster 1000Sie -04
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *