Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 59:sta
  1. #1
    Oisko kenelläkään viksummalla kokemusta kelluvien etujarrulevyjen puslien jumittumisesta. Eli silloin tällöin sellaisessa kohtuullisessa jarrutuksessa tuntuu että jarrulevyt ovat kieroja. Visuaalisesti näin ei kuitenkaan ole ja levyjen pinnatkin ovat tasaisesti kiiltävät. Heittokellolla en ole kuitenkaan mitannut.

    Ongelma ilmenee seuraavanlaisesti: Etujarrut jyristävät ja pompottavat ajoittain kunnolla. Kahvassa tuntuu vipotusta ja jarruteho on epätasaista. Näin esimerkiksi liikennevaloihin hidastettaessa. Kuitenkin hitaasti jarruttaessa ei kuule eikä tunne mitään erikoista, ja myös kunnolla tumpatessa jarrut ovat aina OK. Ei jyristä, tarttuu hyvin ja ovat tunnokkaat. Rajumman ajelusession jälkeen jarrut ovat hyvät vähän aikaa myös kaikissa muissakin tilanteissa. Kuitenkin muutaman kilometrin ja parin "medium-jarrutuksen" jälkeen alkaa taas tuo rummutus. Olen siis itse päätellyt, että ne puslat etulevyissä jumittaisivat ja eivät anna levyn kellua kunnolla. Olen tunkenut CRC:tä (ei menny jarrupintaan) ja nytkyttänyt levyjä, mutta tulos oli laihanlainen. Mikähän avuksi?

    Ai niin, kyseessä on siis -01 Fireblade. Ajettu 21 tkm. Palat ja rengaspaineet OK. Myös etupään säädöillä olen yrittänyt korjata tilannetta, mutta ainakaan havaittavaa muutosta en huomannut.
    Harrikka
  2. #2
    Oma pyöräni käyttäytyi likimain samalla tavalla ja vikakin löytyi. Toisessa etujarrulevyssä oli >1mm:n heitto sivusuunnassa. Eli ennen kuin alat tutkimaan mitään mystisempää vikaa, suosittelen heittokellon lainausta jostakin ja levyjen mittausta. Vaikka tosiaan omassa pyörässä levyn heitto oli yli millin, en silti tarkastikaan katsomalla erottanut tuota heittoa. Mittari sen sitten mulle kertoi.

    Niin ja oikaisu onnistui niinkin helposti kun isolla jakarilla vääntämällä pikkuhiljaa ja aina väännön jälkeen uudestaan mittaamalla. Väännön aikana vielä naputtelin levyä kevyesti teräsvasaralla, jotta jännitykset laukeaisivat kevyemmällä väännöllä, ts. levy ei palautuisi kieroksi niin helposti.
    Honda CBR 1000 RR -06
    Honda CBR 600 F -96
  3. #3
    Varmaan irroitit levyn vai väänsitkö renkaassa kiinni? * Helpompi tietty mitata kiinni ollessa, mutta kärsiikö jokin osa väännöstä? Ja edelleen oliko rengas kiinni pyörässä?

    Itselläni hämää sellainen, että tuo jyrinä ei tapahdu aina. Välillä kaikki on OK, kunnes taas vähän aikaa jumputus on infernaalista. Mittaan nuo levyt kuitenkin heti, kun saan heittokellon jostain lainaksi!

    Paljonko tuo "kelluvuus" antaa anteeksi levyjen kieroutta? Eli jos levyt on kierot, kovassa jarrutuksessa puslat antavat varmaan sen verran periksi että jarrutus on kuitenkin tasainen? * Kuinka paljon heittoa saa olla, että levyt lasketaan kieroiksi?
    Harrikka
  4. #4
    Pähkäilin homman niin, että paras väännellä levyä pyörä paikallaan ja myös siis levy paikallaan, näin saa mitattua levyn suoruuden haarukkaan verrattuna. Heittokellon siis kiinnitin kyseisen puolen iskariin (siis oikean puolen levyä mitattaessa oikean puoleiseen iskariin). Kunhan ei nyt ihan jarrumekanismin kohdalta väännä, ni ei kait sen mitään pitäisi rikkoa. Voimaa joutuu muuten käyttämään yllättävän paljon, levy siis taipuu jopa lähelle kymmentä millimetriä, ennen kuin alkaa mittakellon lukema mitatessa muuttumaan.

    Tosta koko kelluvuushommasta en rehellisesti sanoen tiedä, paljonko antaa anteeksi tai muutenkaan vaikuttaa jarrujen toimivuuteen. Sen verran voin sanoa, että vielä kun levyni oli kiero, sen huomasi ainoastaan kevyissä jarrutuksissa levy kylmänä. Kovemmat jarrutukset oli aina tasaisia.

    Oman pyörän manuaalini sanoo, että 0,3mm:n heitto on se kriittinen, sitä ei saisi ylittää. Vääntelyjen jälkeen sain molemmat levyt alle 0,1mm:n lukemiin.
    Honda CBR 1000 RR -06
    Honda CBR 600 F -96
  5. #5
    Kiitokset neuvoista! Sain juuri työpaikaltani kellon lainaan ja mittaan iltasella kotona nuo levyt.

    Työkaverilta sain neuvon että mun jarrumäntä jumittaa. Niitä taitaa olla yhteensä kahdeksan, joten mikähän niistä *. En usko voisi näin toistettavaa efektiä saada aikaan, enkä ainakaan ala asetelmia purkamaan.
    Harrikka
  6. #6
    Entäs sitten kun heittoa eli kieroutta ei ole tai se on vähemmän kuin mitätön.

    Miten saadaan kiekot kellumaan?
    "If a..holes could fly, this place would be an airport"
  7. #7
    Lainaa (FJ20 @ Touko. 17 2006,10:49) kirjoitti
    Entäs sitten kun heittoa eli kieroutta ei ole tai se on vähemmän kuin mitätön.

    Miten saadaan kiekot kellumaan?
    Laitat niitteihin brake cleaneria ja naputtelet kevyesti esim. vasaralla tai jakkarilla. BTW toi mäntien tai männän jumittuminen on yleinen syy tohon tärinään ja nuo oireet, että helpottaa kovien jarrutusten jälkeen, viittaa vahvasti siihen suuntaan. Ainakin mulla se oli syynä tärinään.
    Kela racing club, factorydriver
    Hayabusa K8
    alias buslake
  8. #8
    Ennen mitään levyjen (pilalle) vääntelyjä, huolla ne jarrulevyt ja satulat.

    Jarrulevyistä puhdista ja voitele (CRC/Break Cleaner tms) ne
    levyjä kantavat pyöreät lukkoprikat. Tee vaikkapa puutappi, jolla pyörittelet prikkoja omissa rei´issään. Käytä samalla noita kemikaaleja. Prikat herkistyvät ja niiden toiminta paranee.

    Tämän jälkeen huolla jarrusatulat. Nesteet pois, mäntien puhdistus, tiivisteiden vaihto tarvittaessa ja uudet nesteet sisään.

    Honda CBR900RR:n jarrut ovat olleet aina melkoisen kookkaat pyörän painoon verrattuna. Levyt eivät siis kovin herkästi oikeassa käytössä kieroudu. Luulisin että em huollolla pärjäät tässä kohdin.
    .
  9. #9
    Tuo kommenttini liittyen noihin mäntiin oli huonosti muotoiltu . *Tarkoitin että mistä osaan päätellä mikä jumittaa vai vaihdanko kaikista tiivisteet?

    Mittaan ny aluksi tuon heiton ja käyn samalla hakemessa vielä Brake Cleaneriä ja naputtelen niittejä.

    Voiko tuolla Cleanerillä muuten saada jumittavat männätkin liikkeelle *.
    Harrikka
  10. #10
    Niiden niittien siis kuuluisi pyöriä rei'issään? Helpostikin? Ei nimittäin ihan pienellä voimalla liikahda...

    Tuo VMA:n puutappi kuulosti helpoimmalta näin alkuun.

    En uskalla noita levyjä sitten varmaankaan väännellä. Lisäksi olen aika epävarma myös noiden sylintereiden purkamisessa. En ole ny ihan peukalo keskellä kämmentä, mutta kokemusta jarrujen purkamisesta ei ihan hirveästi ole...

    Edit: typo



    Harrikka
  11. #11
    Lainaa (raider @ Touko. 17 2006,10:59) kirjoitti
    Lainaa (FJ20 @ Touko. 17 2006,10:49) kirjoitti
    Entäs sitten kun heittoa eli kieroutta ei ole tai se on vähemmän kuin mitätön.

    Miten saadaan kiekot kellumaan?
    Laitat niitteihin brake cleaneria ja naputtelet kevyesti esim. vasaralla tai jakkarilla. BTW toi mäntien tai männän jumittuminen on yleinen syy tohon tärinään ja nuo oireet, että helpottaa kovien jarrutusten jälkeen, viittaa vahvasti siihen suuntaan. Ainakin mulla se oli syynä tärinään.
    Viime kesänä kaveri mittasi levyjen heiton. Tosi olematon. Naputeltiin ja kaputeltiin ja niittejä yritettiin kierrellä. Laitettiin kliinereitä ja jotain muutakin litkua. Jumputus väheni jonnii verran mut ei näy olevan kokonaan pois. Esiintyy lähinnä esim. kun jarruttaa valoihin tultaessa tai vastaavasti.

    Tarttisko oikein se satulapuoli huoltaa/vaihtaa tms jne?
    "If a..holes could fly, this place would be an airport"
  12. #12
    Lainaa (jannu @ Touko. 17 2006,11:20) kirjoitti
    Niiden niittien siis kuuluisi pyöriä rei'issään? Helpostikin? Ei nimittäin ihan pienellä voimalla liikahda...
    Mikäli ne "levyniitit" ovat olleet iankaiken huoltamatta, ovat ne varmasti melkoisen jumissa. Huolletut kyllä pyörivät normaalilla käsivoimalla ja puutapilla.

    Mikäli niitit ovat huoltamatta olleet pitkään, ruiskuttele CRCtä niihin ja anna sen vaikuttaa yön yli. Tämän jälkeen uusi käsittely aineella ja eikun niittejä pyörittelemään herkiksi. Homma kannattaa varmasti.

    Satulan huollon voi tietty jättää ensi talveksi. Lue ohjeita netistä yms ja hommaan vaan. Kun ajatuksella ja ajatellen tekee, homma hoituu varmasti. Ja voihan ne jarrut huollattaa ammattilaisellakin. Siinä kun seuraa ja hieman kyselee, osaa seuraavalla kerralla asian jo itsekin.



    .
  13. #13
    Enpä nyt tietysti suosittelekaan, että ensimmäisenä ottaisit jakarin käteen ja levyjä vääntämään. Jos pystyt totemaan, että vika on kieroissa levyissä, niin ei ehkä ensimmäisenä kannata ostaa uusia levyjä (~250€/kpl), vaan silloin ota jakari käteen, jos tuntuu, että tiedät mitä teet. Mun kohdalla vika poistui, eli nyt jarruttaa tasaisesti.
    Honda CBR 1000 RR -06
    Honda CBR 600 F -96
  14. #14
    Tuli muuten mieleeni, että tätä nykyistä pyörääni etsiessä kävin koeajamassa vastaavia bleidejä aika liudan. Näistä ainakin kolmessa oli sama vika jarruissa! Rummuttaa niin, että meinaa peilit tippua *. Onkohan tämä jotenkin tyypillinen juttu nimenomaan bleidin jarruille (isot levyt, ahtaat puslat etc. )? Tässä omassani en vielä koeajossa ainakaan huomannut mitään. -> Mikä muuten on helpoin tapa saada levyt kieroiksi? Eli olenkohan tehnyt jotain väärin ?
    Harrikka
  15. #15
    Mittasin levyt ja oikeanpuoleinen antoi heitoksi 0.05 mm, mutta vasen 0.3 mm .Lainasin heittokellon, jolla ainakin periaatteessa näkee satiaisen kokoiset heitot. Kuitenkin varmaan levyn pinnan epätasaisuudet ovat varmaan jo ylitse sadasosan. Huomasin myös että jarrua painelemalla vasemman levyn heiton sai vaihtelemaan välillä 0.05-0.3 mm (sama myös kaverin Monsterissa)! Fiilis oli että tuollaisen kelluvan levyn mittaaminen on aika vaikeaa. Aina kun jarrua painoi, levy jäi vähän kieroon. Kuitenkin "laahaamalla" levyn sitten sai suoraksi.

    Pyörittelin myös puslia CRC:n ja pultti-mutteri -systeemin kanssa. Osa puslista oli selkeästi jumissa, mutta "aukesivat" kyllä käsittelyllä. Pesin levyn jarrupinnan ja palat Biltema jarrupuhdisteella huolella käsittelyn jälkeen, koska CRC valui tietty kaikkialle. Koelenkillä fiilis oli että selkeästi parani, mutta ongelma ei hävinnyt kokonaan. Vieläkin siis jumputus tuntuu. Pitänee siis purkaa nuo sylinterit...
    Harrikka
  16. #16
    Jarrut pakkaavat olemaan semmoiset laitteet että ne pysyvät paremmassa kunnossa kun niitä käyttää "kunnolla" silloin tällöin.
    Kunnon voimakkaita jarrutuksia ja jarrut tykkää. Tämän huomaa hyvin kun kevään alkuhyssyttelyjen jälkeen käy ratapäivillä. Jarrut saavat sielä toimia kuten ne on suunniteltu toimiviksi. Kovia jarrutuksia ja paljon.

    Ratapäivän jälkeen jarrut pelaavat kadullakin paljon herkemmin. Ellei palat sitten kuluneet iloittelussa loppuun

    Tuo herkistely kannattaa tehdä vielä uusiksi. Levyt herkistyvät kerta kerralta paremmiksi.
    .
  17. #17
    Meinasi CRC tehdä vielä työmatkalla tepposet. Mönjä tietty linkoutui puslista motarilla ympäri levyjä ja ensimmäissä rampissa havaitsin CRC:n mainioksi voiteluaineeksi *. Pysähtyyhän se kun painetta on tarpeeksi, mutta vähän yllätti.

    No, pesin levyt vielä kerran veden, käsisaippuan (muuta ei ollut saatavilla) ja käsipyyhkeiden kanssa ja kyllähän sitä paskaa irtosi vieläkin aika huolella. Mutta mutta, nyt on jarrut hyvät! Ei rummuta eikä täristä yhtään ja pysähtyy hyvin. Eli kaikki johtui vissiin jumittumisesta ja liian hennosta käytöstä. Eiku Hondaa, ja kyllä ne levyt siitä irtoaa *.

    Kiitos vielä kaikille hyvistä neuvoista!
    Harrikka
  18. #18
    Lainaa (jannu @ Touko. 18 2006,09:29) kirjoitti
    Mutta mutta, nyt on jarrut hyvät! Ei rummuta eikä täristä yhtään ja pysähtyy hyvin. Eli kaikki johtui vissiin jumittumisesta ja liian hennosta käytöstä. Eiku Hondaa, ja kyllä ne levyt siitä irtoaa *.

    Kiitos vielä kaikille hyvistä neuvoista!
    Hieno homma että huoltotyö tuotti tuloksen. Anna kovia jarrutuksia vielä lisää niin ne niitit herkistyy vieläkin.

    Ja vielä yksi herkistelykäsittely crc:llä ja puutapilla parin viikon kuluttua. Sielä niittien liukupinnoista sitä likaa tulee esiin vielä lisää yleensä.



    .
  19. #19
    Kulunut/löysällä oleva ohjauslaakeri saattaa myös aiheuttaa tärinää jarrutettaessa. Tuollaista ongelmaa on bladeissa tainnut jonkin verran olla... Mutta hyvä jos vika löytyi jo muualta.
  20. #20
    Onko kyseessä ollut ylemmän vai alemman ohjauslaakerin kuluminen? *
    Minkälaisten ajokilometrien jälkeen tälläistä on esiintynyt? *
    Vuoden 2002 mallissa taisi olla jotain häikkää etupäässä, jolloin takuuna korjattiin ilmeiseti useampiakin etupään osia. *En nyt muista enää mistä osista oli kyse. *Olisiko jollakin omakohtaisia kokemuksia muutostöistä ja minkä vuoksi remotteja tehtiin?
  21. #21
    Ohjauslaakeri(t) kestää satoja tuhansia kilometrejä oikein huollettuna. Huollossa laakerin kireys tarkastetaan, ja tarvittaessa rasvataan.

    2002 Bladen keulassa en ole kuullut olleen mitään recall- juttuja.
  22. #22
    kolmas kerta toden sanoo,tässäkin hommassa, olen taistellut
    samaisen ongelman kanssa,jo toista kautta,talvella pyörittelin
    noita niittejä mutta kun ei päässyt sen paremmin koettamaan
    miten toimii,oli muutaman sata kilometriä jarrut ihan hyvät.

    mutta sitten alkoi taas tuo nytkytys,oli myös pahimmilaan alle
    60-kympin nopeuksissa ja paheni vain kun vauhti hiljeni, kovilla
    nopeuksilla aikaisin keväällä kun oli vielä hiekkaa enemmän tiellä
    oli pakko vähän helpottaa jarrusta kun meinas väkisin lukita
    jarrun,eli kun otti kiinni ei ottanut,en tiedä osasinko selittää
    tämän oikein,mutta kyllä se nytkytys oli tuolla suurillakin
    nopeuksilla jarrutaessa mutta sitä ei vaan huomannut,
    samalla lailla.

    nyt otin käyttöön tuon pultti prikka mutteri systeemin ja
    perkeleesi CRC:tä väliin ja pyöritystä,ja sitten CLIINERIÄ
    pullollinen perään,ja nyt näyttäis toimivan,kun tein pienen
    lenkin,huomasin että jarruttaessa on ilmestynyt takaisin
    tuo "suhina" joka puuttui kokonaan ennen tuota käsittelyä.

    yksi ilmeinen syy josta olen tainnut tääläkin mainita on
    pesuvaha,taitaa olla yksi syy joka pikkuhiljaa-
    ryydyttää nuo niitit,no palataan kun tulee kilometrejä
    enemmän alle,katsotaan auttoiko käsittely.

    itselläni ei kysymyksessä ainakaan ollut jarrusatuloista tai
    männistä johtuva vika koska ne ole puhdistanut ja männät
    rasvannut,jo kaksikertaa,mutta syitähän voi olla kyylä
    monia.
  23. #23
    Ajattelinpa tässä ite käydä läpi nuo niitit jarrulevyistä. Kaapista löytyy CRC irroitusöljyä, mutta ei mitään brake cleaneria. Tuon öljyn kanssa saa varmaan olla suht varovainen ettei levyille mene ?

    Onkos tuo brake cleaneri ihan prisma tavaraa ja hintansa värtti ?
  24. #24
    Lainaa (nuudel @ Heinä. 17 2006,17:13) kirjoitti
    Ajattelinpa tässä ite käydä läpi nuo niitit jarrulevyistä. Kaapista löytyy CRC irroitusöljyä, mutta ei mitään brake cleaneria. Tuon öljyn kanssa saa varmaan olla suht varovainen ettei levyille mene ?

    Onkos tuo brake cleaneri ihan prisma tavaraa ja hintansa värtti ? *
    Kyllä cleaneria pitäisi löytyä ainakin autotarvikekaupoista. Pese levyt huollon jälkeen jollain rasvaa poistavalla pesu-aine/vesi systeemillä (Fairy aika hyvää) ja sitten loppupuhdistus tuolla cleanerilla.
    .
  25. #25
    Mulla uudet jarrupalat aiheuttivat vähän saman tyylisiä oireita. Hommasin alkuperäisten palojen tilalle Stormin halvimmat tarvikepalat ja toimivat kevyessä ajossa ihan hyvin. Kovemmista vauhdeista jarrutettaessa palat alkavat pitämään kovaa sirisevää ääntä ja tangossa tuntuu voimistuva tärinä. Radalle en taida näillä uskaltautua, sen verran tuo ääni ja tärinä häiritsevät keskittymistä. Taidan seuraavalla kerralla jättää kaikkein halvimmat palat ostamatta...
  26. #26
    Hep,

    -05 Firebladen etujarru täristää yli 100 km/h vauhdeissa

    - vaihdettu palat ja levyt, samalla tasapainotettu etupyörä
    - nesteet pariin kertaan
    - purettu satulat, putsattu ja tiivisteet vaihdettu

    Muutoin menee suoraan, eikä stonga voblaa, hyvin voi vielä 150:ssä irrottaa käet.

    Loppuu ideat. Löytyiskö uusia ?
    CBR1000RR/C1800R - SS2000
    ex CBR1100XX/Versys650/ZR-7S/GSF1250SA/Versys1000/V-Strom650/TunturiSuperSport
  27. #27
    Pyörän laakerit?
    Suzuki Hayabusa -08 319,6 km/h
    Kawasaki kx 450 f
    Yzf-R1 -07
  28. #28
    Oliko vika siis samanlainen vanhoilla ja uusilla levyillä? Ja voiko vaihdetuissa levyissä olla sama vika? Esim neljä uutta levyä samasta viallisesta valmistesarjasta tai muu vastaava epätodennäköinen mutta mahdollinen sattuma.
  29. #29
    Kiitos ehdotuksista.

    Laakerit tuntui ainakin jämäkiltä. Ja luulisi tuntuvan muussakin ajossa.
    Nyt vaan jarrussa.

    Olin itse aluksi saletti, että on levyn kieroutta tämä. Mutta uusilla ihan
    samanlainen. Mutta edelleen tunne on, että levyistä tulisi. Haen siis heittokellosetin
    Biltemasta ja tarkistan uudet levyt kanssa.
    CBR1000RR/C1800R - SS2000
    ex CBR1100XX/Versys650/ZR-7S/GSF1250SA/Versys1000/V-Strom650/TunturiSuperSport
  30.  
  31. #30
    Lainaa speedheadshot kirjoitti Katso viesti
    Minulla oli exän kanssa tällaista samanlaista oireilua. Syytä ihmeteltiin parinkin huoltofirman kanssa, kunnes siiten päätin heittokellon avulla mitata levyt ja ne olivat molemmat suorat. Jätin asian sillensä, kun vikaa ei löytynyt ja vaihdoin teräspunosletkut ja simpalapim ongelma katosi. Mietin jälkeenpäin, että olisiko alkuperäiset kumiletkut menneet jotenkin tappiin jollain tavalla tjms?
    Ehkä joustavalle kumiletkulle ja jarrusysteemille löytyy sopiva resonanssitaajuus. Mielenkiintoista, eipä ole osunut omalle kohdalle. Toisin duksuissa taitaa olla punosletkut valmiina.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen