Yamaha 600 Diversionistani "loppuu sähköt" kesken ajon. Täyteen ladatulla akulla ajaa vajaan sata kilometriä, minkä jälkeen kone hyytyy. Valot sammuttamalla voi ajoa jatkaa, mutta turvallista se ei enää ole.
Onkohan kukaan törmännyt samaan? Mikä lienee todennäköisin syy? Laturi? Jännitteen säädin? Vaiko sittenkin joku muu?
Akku tuntuu toimivan normaalisti: ottaa varattaessa hyvin virtaa vastaan ja luovuttaakin sitä esim. käynnistykseen ihan hyvin.
Mulla oli piikkisessä Hondassa sama ongelma. Mun tapauksessa syyksi paljastui magneetolta lähtevä sähköjohto, jonka liitin oli hapettunut. Liittimen putsauksella alkoi toimimaan. Epäilenpä, ettei ainakaan jännitteensäätimestä oo kiinni, mikäli akulle tulee 13-16 V jännitettä.
Ko. fillarissa oli kickstartteri, joten lähti käymään, mutta just samat oireet. 100 km tai vähemmänkin ladattu akku kesti, jolloin hävis valot.
Itse itselleni vastaten: jännitteen säädinhän se oli. Nyt on jo tuhansia kilometrejä takana uuden jännitteen säätimen kanssa. Ja muuten pyörä on toiminut kuin unelma.
Ja onneksi ajokausi jatkuu, nythän on vasta syyskuu!