Ei millään pahalla, mutta jos on kyseessä kunnon penkittäjä sekä jarrullinen penkki niin nuo osakaasutkin saadaan kohdalleen ja tuo "pumppu" ei tule vaikuttamaan mihinkään.(Tylyttäjä @ Loka. 23 2006,12:07) kirjoitti
Eli kannattaa valita mihin sen laitteensa vie penkitettäväksi. Ilmennyt jopa sellainenkin laite joka oli aikaisemmin säädetty kohdalleen "Tööninlinkillä" ja nyt säädetty uudelleen. Ammattilainen oli raapinut siitä lisää voimaa ulos "Tööninlink -säädön" jälkeen ja jopa ihan huomattavasti. Pyörä, kuski ja muut infot jätän sanomatta.
En halua nostattaa myrskyä vesilasiin, joten omalta osaltani aihe on tässä. Kiitos ja anteeksi.
"Starvin' Marvin"
Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com
Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
anna nyt edes joku vihje siitä "ammattilaispenkittäjästä"!! Tarvii tietoa hän.(parjan_fin @ Loka. 28 2006,23:03) kirjoitti
nimim. Ahtopaine ei nouse penkissä![]()
Nothing beats cubic inches. Except turbo.
Sulta taas tosi järkevä viesti! Annetaas vähän takaisin, kun kerran provoilemaan taas halusit lähteä.(parjan_fin @ Loka. 28 2006,23:03) kirjoitti
Toki se on niin, että jos operaattori sählää tuuninki-linkin kanssa, niin ei tule hyvä. Aivan kuten säätämisessä ilman linkkiäkin. Se helpottaa ja nopeuttaa säätäjän työtä, siihen se on tehty, jos et ole sitä vielä sisäistänyt.
Ilmeisesti et tajua miksi tuo kiihotuspumppu-ominaisuus on tehty. Sillä saa osakaasuun reagoimisen tavallaan "yliherkäksi", eli se ei todellakaan ole enää optimaalinen seoksen kannalta tai ajettavuuden suhteen esimerkiksi radalla.
Käyttäjä voi itse vielä säädön "päälle" tuolla päättää, kuinka herkäksi osakaasun haluaa. Kyllä se vaan vaikuttaa, kun säädetään osakaasua/nopeita kaasunavauksia, vaikka se olisikin jo optimissa. Et ole vissiin kokeillut kun tuollaista väität. No, eipä se ihme ole, oletkin vasta niin tuore motoristi, ettei perusasiatkaan ole vielä ihan hallussa *
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Kattila pataa soimaamaan.(Tylyttäjä @ Loka. 29 2006,09:15) kirjoitti
Sulla "kokeneeksi motoristiksi" ja "oppineeksi motoristiksi" onkin varsin oikea tapa opettaa meitä "nöösejä" ja "vasta-alkajia".kirjoitti
Kyllä mä olen sisäistänyt mitä varten se Tuuninglinkki on, ei sun sitä mulle tarvitse jankuttaa. Ilmeisesti oli sählätty enemmänkin, niin paljon oli seokset sekasin.
Juu, kyllä mulla on ihan hyvä haju siitä miksi sitä käytetään. Ja en mä nyt aina kaikkea vertaa rata-ajoon. Mietin myös kovasti katu-ajoa sekä ihan vaan kiihottelua.kirjoitti
Miten joku laite, mikä on ECU:n ja ruiskurungon välissä, voi ennakoida seoksia / pumpun tarvetta? Onko se ennustaja? Se vaan on niin että laite mikä on laitettu tuohon ECU:n ja ruiskun väliin toimii aika hyvänä hidastajana ja tekee kaasunavauksesta "uneliaamman". Jos sellainen ominaisuus ei ketään haittaa niin ihan hyvä niin.
No onneks meillä on joukossamme niitä kovin kokeneita ja paljon asfalttia nähneitä kuskeja, jotka voivat opettaa meitä tuoreita motoristeja.kirjoitti
"Starvin' Marvin"
Kun tää aihe tuntuu aiheuttavan keskusteluu, jatketaan kirjoitteluu..... Minä laitan penkittäjän nimen muiden tietoon, koska mielestäni säätänyt pyöräni toimimaan itselleni mieleisellä tavalla. J. Heikkinen Jns. On jarrullinen penkki, eikä tuninlinkkiä, ainakaan toistaisex! Elikkä käytin ekaa kertaa viime syksynä pyörää siellä säädettävänä, viritysten jälkeen. Silloin ei vielä tietoa (ainakaan mulla) acc.pumpista. Pyörä toimi hyvin, mutta halusin kokeilla acc. pumppii, koska tykkään "leikkiä" joskus.... MIELESTÄNI (perstuntuma) sain street asetuksilla pyöräni käytöksestä "terävämmän". Eli leikittelyyn sopivan. Ei varmaankaan esim. radalle sopiva, koska takarenkaan pito häviää kaasua nopeasti aukaistaessa MIELESTÄNI helpommin, kuin ilman pumppii. (taas perstuntumaa) Myöhemmin kokeilin race asetuksia, joilla tuntui menevän huonompaan suuntaan... Kaasuun vastaavuus huonontui (street asetuksiin nähden, PERSTUNTUMALLA). Joten palasin takas street asetuksiin. Edelleenkin olen innokas kokeilemaan ens keväänä, kuinka saan toimimaan acc. pumpin nykyisillä virityksillä. Tykkään, et pyörä on tarvittaessa äkäinen käytökseltään, mix mulla onkin 16/42 välitykset vakioiden sijaan (17/40)... Toivottavasti herättäis keskustelua......
![]()
![]()
100m/s mopolla
100mp/h kelkalla
100km/h veneellä
Itse ajettuna, omilla kulkineilla....
Prätkissä tota ei periaatteessa tarvi ollenkaan, koska siellä on sekundaariläpät / alipaineluistit. Mutta, jos on vain pelkät kaasuläpät, niin katu-ajossa noi kiihdytysrikastukset 4T koneissa on kyllä prkl tärkeät.(parjan_fin @ Loka. 29 2006,11:03) kirjoitti
Sama kuin sulla olis suoravetoset kaasarit ilman kiihdytyspumppua..
En tiedä miten toi PC hässäkkä skulaa, mutta se kiihdytys aika on todella nopea.. eli ei sais olla pal jäljessä.
esim. innovaten WB-lambda reagoi niin nopeasti, että sillä pystyy säätämään ACCt aika hyvin kohdalleen.
Riippuu tietty miten ne sekundääriläpät on laitettu skulaamaan. Voiko niiden toimintaa säätää vakio ECUssa? Heittää ne sekundääri läpät helvettiin ja kiihdytysrikastukset päälle. = Funfactory 200% Saa suoravetokaasareiden ominaisuuden ruiskuvehkeeseen, mun mielestä vielä hätäsemmin vastaa kaasuun kun kiihdytyssopat pystyy säätämään tarkasti.
DUCATI is just the Italian word for Harley.
Hyvä parjaani.. Kiihotuspumppu toimii siten, että kun kaasua käännetään nopeasti, ja tietyn verran (käyttäjän säädettävissä), niin silloin annetaan extra-annos gasoa. Kone reagoi silloin yliherkästi ja "liian voimakkaasti" nopeaan kaasunlisäykseen. Sen ei siis tartte ennustaa tai muuta mitä sä siinä jauhat.(parjan_fin @ Loka. 29 2006,11:03) kirjoitti
Peruskauraa.
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
Itse käytin sitä radallakin vähemmän aggressiivisena, ennen kuin sain pikakaasun kiinni. Terävöittää kaasuvastetta aika kivasti. Pääsi mutkista ulos terävämmin, kun oli kaasukahvan liike melkein 100 astetta...
- JAM Racing Team -
No kiitos kiitos.(Tylyttäjä @ Loka. 29 2006,16:22) kirjoitti
Et kertonut mulle mitään uutta tuon laitoksen toiminnasta.
Ihmettelen vain että miksi tuollaisen toiminnon joku haluaa saada aikaiseksi? Miksi se laite halutaan saada kiskaisemaan isolla seoksen muutoksella (sillä senhän se tekee)? Mikä järki tuossa on? Mun ajatusmaailman mukaan kuitenkin se pehmeästi ja oikealla tavalla kaasuun vastaava laite on se paras... voin toki olla väärässäkin. Mielipiteitä lienevät... ja kovin erilaisia.
Ja jotta PC toimisi yhtä hyvin kuin laitteen oma ECU niin sen tartteis ennustaa, todellisuudessa näin. PC:n läpi kulkeva signaali kuitenkin tulee hitaammin ruiskuille vs. suoraan ECU:lta tuleva signaali. Tuo viivästys aiheuttaa sen "uneliaisuuden" kun laitteen toimintaa verrataan omalla ECU:lla säädettyyn yksilöön.
Pystytkö sanomaan mulle tilannetta tai paikkaa missä tuollainen "pumppu" -toiminto / kova seoksen muutos (hoikalta tai sopivasta seoksesta rikkaammalle) on toivottu sekä tärkeä? Sillä mä en keksi yhtään paikkaa...
Mielelläni opin lisää, tuota sun peruskauraa. Innolla odotan myös koska päästään neljänviljan puuroon.
"Starvin' Marvin"
Se onkin just sellanen katukikkailuun hauska laite.. Saa esim keulan pystyyn helpommin, sutimaan tai muuta todella järkevää(parjan_fin @ Loka. 29 2006,18:40) kirjoitti
![]()
Okei. Eli jos olisin ilkeä niin sanoisin että kädettömille kiva lisäapu katukikkailuun, mutta kun en ole ilkeä niin en sano.(Tylyttäjä @ Loka. 29 2006,18:55) kirjoitti
Mitään järjellistä hyötyä tuolla siis tuskin on... tai sitten mä olen vaan niin musta-valkoinen sekä tylsä ihminen. Jos joku keksii niin valaiskoon.
"Starvin' Marvin"
Sillä saa vaan helvetin herkäks kaasuunvastaavuuden. Tietyissä tilanteissa se voi olla ihan hauskaa kun kunnolla rykäsee heti kun kaasua vääntää, ei kai siinä muuta.(parjan_fin @ Loka. 29 2006,19:01) kirjoitti
Ehkä vain kädettömille sitten hauska ominaisuus, niin kai se sitten on.
Tylyttäjähän vois koklata lukita ne 2 läpät auki asentoon ja piuha irti. Sitten ACC asetukset, silleen että ei mene laihalle vaikka napauttais kuinka nopeesti kaasua.Perstuntumallakin varmaan saa ihan hyvin säädettyä..
Ensin koklaa ajaa silleen, että 2 läpät on lukittu auki. Ilman acc rikastuksia, näkee eron selvemmin.
Kilogixeri voi olla aika fantsu laite tolleen säädettynä..
DUCATI is just the Italian word for Harley.
Kuten sanoin itse käytin sitä pikakaasun korvikkeena erittäin suurille kaasunavauksille. Toimi ok.(parjan_fin @ Loka. 29 2006,18:40) kirjoitti
Tuon PC:n hitaus on vähän suhteellista. Puhutaan kuitenkin kohtuullisen nopeasta piiristä. Pyörä ei kuitenkaan kierrä kuin 16,000 kierr./s Tuo piiri ottaa signaalin ja modaa sitä vaikka sata kertaa saman syklin aikana. Sehän ei tee muuta kuin yksinkertaista aritmetiikkaa. Ottaa signaalin sisään ja muokkaa sitä parin inputin mukaan. Se ei hirvittävästi vauhtia hidasta.
Mielestäni sen suurin heikkous on heikko(?) säädettävyys. Jos haluaisi hifistellä oikein tosissaan, kartan täytyisi olla vaihdekohtainen. Lisäksi siinä voisi olla takaisinkytkentä saman yrityksen WB-lambdaan.
Etuna taas pyörän oman ECUuun on taas huomattavasti tarkempi säätöalue, jolla kaasuvastetta saadaan tarkemmaksi ja vääntökäyrää pehmeämmäksi.
Se, että tarviiko niitä PC:n tuomaa muutamaa hevosvoimaa vs. vakio-ECU:n säätö (olettaen, että se on mahdollista) on sitten eri juttu.
- JAM Racing Team -
Parjaanihan ei näitä myönnä, koska sen omassa R6:ssa se ei toiminut kunnolla. Todella yllättävää, kun Dynojet sen selvästi ilmoittaa sivuillaan:(johtaja @ Loka. 30 2006,15:52) kirjoitti
En minäkään tuota laittaisi R6:een.kirjoitti
Omassa pyörässäni ei tullut viivettä, ja olen siitä asiasta kyllä erityisen tarkka. Saa tulla kokeilemaankin jos haluaa. Kaasuunvastaavuus ja ajettavuus parani selvästi, sekä tehokäyrä nousi & tasottui huomattavasti.
Riitti mulle. Halpa & toimiva laite, siihen rahaan kannattava sijoitus!
Mitä en muka myönnä?(Tylyttäjä @ Loka. 30 2006,16:01) kirjoitti
Onhan toi hinta / laatu -suhteeltaan ihan ok laitos ja keksintö.
Joissakin laitteissa se on toiminut varsin hyvin, kuulemani mukaan. Ja toiset sitä ylistää jopa ylivertaiseksi laitteeksi.
Mulla tuo R6R on ensimmäinen ruuttapeli ja siinä se ei toimi tietystä syystä (kuten myös jälleen copy-pastesit tuon PC:n sivuilta) ja sille ei vaan voi mitään. Siksi myös mun kokemukset laitosta kohtaan on aika "skeptiset". Anteeksi etten kaikkea ihan pureskelematta niele. Tuota kokeiltiin mun kilpurissa ja kokemukset eivät kovin mairittelevia olleet. Toisessa yksilössä se tuntui olevan hyvä ja halvin vaihtoehto saada seokset kohdalleen. Ilmeisesti yksilöissä on isoja heittoja. Parhaiten sen laitteen saa pelittämään kun laitta joko KIT ECU:n tai jonkun Motecin tms. Mutta tässä kohtaa tulee jälleen kysymykseen se hinta / laatu -suhde, mikä kanattaa ja mikä ei. Mikä on kenellekin riittävää ja kenelle ei.
Myös mitä sivusta seurannut joitakin säädätyksiä niin eipä se nyt loppupelissä kovin ihmeisiin kykene.
Mutta aiheen "pumppua" ja sen käyttöä ihmettelin, eli missä se olisi tarpeellinen... Tuo pikakaasuna korvaaminen on aika... hhmmmm... mielenkiintoinen asia. Mutta eikö kaasusta tule kuitenkin portaikas / nykivä tuolla tavalla? Meinaan että kun olet kallellaan ja tarttee antaa hanaa niin silloin jos peli nykäsee niin voi katsella hetken "maa-taivas-maa-taivas" -maisemia? Tai laite on vähintäänkin oikukas ajettavaksi ja et pysty avaamaan niin reippaasti niin aikaisin kuin tarvetta olisi?
*Mä mistään mitään tiedä, kunhan kyselen ja mietin ääneen*
"Starvin' Marvin"
Kyllähän Motec on sitten säädettävyydeltään ihan toista luokkaa. Varmasti parempi kuin PC, mutta ongelmana on hinta. EUR 3,000+sähkösarja EUR 1,000+pikkasen vaikeampi säätötyö. Katsotaan jos ensi kesäksi saisi sellaisen harrastepyörään, niin voi verrata.(parjan_fin @ Loka. 30 2006,16:15) kirjoitti
Joo, on tuo ohjelmisto-pikakaasu pikkasen hauska, mutta kyllä se toimi. Käytin sitä Kawassa, ennenkuin sain pikakaasun ja shifterin kiinni. Kawassa oli niin pitkä kahvan liike, että en saanut sitä yhdellä vedolla pohjaan. Sääsin sen siten, että se reagoi vain todella suuriin kaasun liikkeisiin. Se reagoi ainoastaan silloin kun halusin saada kaasun kokonaan pohjaan, mutten ylettynyt. Se antoi hieman aggressiivisuutta avauksiin ja hyödytti juuri sen aikaa, että pääsin vaihtamaan isommalle, ja pienellä käden liikkeellä isommalle se toimi hyvin. Kun kaasu on paljon auki, ero ei ollut enää suuri, ja nykäisyä ei oikeastaan huomannut. *
Otin sen pois heti kun sain pikakaasun kiinni. En saanut yhtään highsideria tuolla pumpulla. Pikakaasulla yhden aika kivuliaan.
Testasin sitä ensin niillä "race" asetuksilla, ja pyörä oli kohtuullisen mielenkiintoinen ajettava. Kawalla oli jo muutenkin vaikeuksia pitää keula maassa ja takapyörä suunnassa.
Edit: Tonnisessa mutkan ulostulossa on kaasu harvoin samalla tavalla auki kuin 600:ssa, siksi tuo on kutakuinkin mahdollista. Kauhean herkäksi sitä ei voi säätää. Ja jos hallintalaitteet ovat niinkuin pitää, niin sitä ei todellakaan rata-ajossa tarvitse.
- JAM Racing Team -
Onneksi en ymmärrä enklantia enkä tekniikka mutta jotenki nytten arvon viisaat haluan tietää mitenkä tuo kyseinen laitos, PowerCommander, ei toimi R6R mopedissa?(Tylyttäjä @ Loka. 30 2006,16:01) kirjoitti
Itselläni on kyseinen mopo ja en ole ajanut sillä kuin pari päivää radalla. Ehkä olen niin puuperse mutta en huomannut moitteen sijaa Yamahan ruiskun käytöksessä vaikka kyseinen keksintö oli pilattu powercommanderilla.
Näin jälkikäteen aatellen on harmi kun kukaan ei kertonut tätäkään asiaa edes Kallion Vesalle joka ajoi kanssa PC kiinni uudessa Jampissa. Toisaalta pelimies kuittasi taidoillaan tämänkin alokasmaisen virheen.
![]()
Ei tässä sen kummempaa tarkoiteta PC:n toimimattomuudella (mun osalta) kuin sitä että kaikkia kaasunavauksia ei saa alle 9000 rpm säädettyä. Esim. 5000 rpm kohdalla Yamahan R6r ei vaan yksinkertaisesti aukaise 100%:sti läppiä, vaikka kahvan täysin auki vääntäisitkin. Tämä johtuu siis siitä fly-by wire -systeemistä, mikä Yamahan R6r:ssä on. Eli 9000 rpm ja yli saat sen 100% kaasunavauksen säädettyä.(Bantzai @ Loka. 30 2006,18:04) kirjoitti
Ja olen koko ajan puhunut vain omista kokemuksistani. Kuten jo monesti sanonut niin mun laitteessa PC:n kiinni laittaminen hukkasi tehoja ja vääntöä, vaikka kuinka sitää sääti. Team -kaverin laite sen PC:n vaati. Ei se siis _täysin_ turha ole. Ole siis Bantzai huoleti.
Syy ehkä miksi et sitä viivettä huomaa on se että et ole koskaan ajanut R6r:llä missä ei ole PC:tä? Vai oletko?
Missäs R6r:ssä Veskulla oli PC? Ainakin Stockissa oli KIT ECU ja sähköt (jos oikein ymmärsin Veskun puheista viime kesältä). Voin toki olla väärässä ja sekoittaa mopot, mutta itse ainakin olen siinä uskossa että KIT -osat oli siinäkin vehkeessä....
Vesku osaa vaan ajaa, muut ei.
"Starvin' Marvin"
Niin juu, olihan siinä Kallion pyörässä kitti sähköt.(parjan_fin @ Loka. 30 2006,18:43) kirjoitti
En ole ajanut tuollaisella Jampilla ilman commanderia mutta toki olen ajanu muilla pyörillä ja omasta mielestä olen saanut jonkinlaisen käsityksen mitä tarkoittaa kun pyörä vastaa kaasuun. Mun mielestä, jos Jampin kaasuun vastaamisen täytyy olla vieläkin nopeampaa mitä se on PC:llä, se rupeaa olemaan turhan hätäinen varsinki rata-ajoon. Mun mielestä Johtaja perusteli jo tarpeeksi hyvin miksi on aika epätodennäköistä että PC teknisesti tuottaisi tuon viiveen. Yksi ihmetyksen aihe että vain yhdestä tiimistä tuota PC:n hitautta on valiteltu. Ehkä muut kuskit suomessa ei ole tarpeeksi "nopeita"....
Toinen ihmetyksen aihe on se että minkä takia tuo Yamahan kaasu systeemin johdosta PC:tä ei kannata asentaa? Vaikka läpät ei aukene kokonaan ennen määrättyä kierroslukua, mitä se siihen vaikuttaa? Mitäs sen väliä vaikka säätöaluetta ei pysty käyttää joka kierrosluvulla, tekeekö juuri tämä asia sen että PC on turha? Eikä tämä ole mikään itselleen todistelu, "olenko ostanu turhaan PC:n". Se oli jo pyörässä kun se mulle tuli.
nimerk. ei ymmärrä vieläkään....
On kaksi eri asiaa, se että perustelee jotain mututuntumalla (*aika epätodennäköistä") ja se että kokeilee, testaa ja puhuu sitten kokemuksien perusteella (penkissä testattu oma laite ja toinen radalla).(Bantzai @ Loka. 31 2006,11:36) kirjoitti
No kyse ei ole siitä nyt että kuka on nopea ja kuka ei. Yhdessä tiimissä se asia on ainakin testattu kohtuullisen perusteellisesti ja niitä kokemuksia on puhuttu ääneen. Jos muut vaikenee tai eivät ole asiaa yhtä perusteellisesti testanneet niin ei sille silloin voi mitään.
Luepa Bantzai uudelleen noita mun viestejä. En ole sanonut että se on Yamahaan turha laitos (yleisellä tasolla), vaan se on ollut tuohon mun yksilöön turha. Noilla kahdella asialla on aikamoinen ero. Samoin sanoin että toiseen pyörään se PC oli 'välttämättömyys' ja siitä oli apua.
Ja se fly-by wire ainoastaan monimutkaistaa sitä säätöä, ei se siitä asentamisesta vielä turhaa tee.
Jos seokset on persiillään niin silloin niitä tarttee jollain muokata. PC on yksi vaihtoehto, mun laitteessa siitä ei ollut kuin haittaa (vaikka sitä PC:tä kuinka säädettiin) koska seokset olivat tarpeeksi lähellä oikeaa arvoa jo alkujaankin.
Tulikohan nyt tarpeeksi monta kertaa mainittua että mulla olevaan yksilöön tuota PC:tä ei kannattanut asentaa, koska se vaan huononsi tilannetta. Toiseen laitteeseen sen asentaminen oli jopa hyödyllistä.
"Starvin' Marvin"
Mulla penkittäjä oli TT-Motorsport. Jarrullinen penkki, ei tuninglinkkiä. Säädöt tehtiin osakaasuille ja samoin ilman pumppua. Säätäjä ei edes suositellut sitä. Pumppua kokeilin ihan huvikseen ja useammalla säädöllä ja välillä taas 0-asetuksilla. Kokemukset taas päinvastaisia (lieneekö laiskempi kaasukäsi?), elikkäs mulle sopi noi viritetyt race-arvot paremmin kuin street-arvot.(BussiJussi @ Loka. 29 2006,12:15) kirjoitti
Ja niinkuin sanoin aiemmin, samat kartat ja pumpun asetukset aiheutti samat vasteet toisessa FJR:ssä, jossa oli PC pantu säätämättä ja kokeiltu eri pumpun arvoja ilman kummempia vasteita.
Semmoista laiskan harrastajan halpaa hupia siellä keskialueen kierroksilla
Kyllä sitä kokeilla kannattaa.
Kaveri osti jenkeistä PCIIIUSB:n, täytynee keväällä asennella pajalla, jos vaikka tuo FJR:n nykivä pienkierrosajo alkais pelittää? Varmaa sitten tarttuu tämä pumppuhommakin......
Oli hinta muuten 311 taalaa, eli himpan alle 250 egee, eikä tulleja kun tulee matkatavarana...![]()
On myös Iridium tulpat ihan jees hinnoissa noin 9 taalaa kpl, jos niistä nyt mitään hyötyä on?![]()
Saakohan tämän pumpun toimimaan toisinkin päin. Eli tekisi pyörästä laiskemman oloisen. Tarvetta kun joskus on antaa kyykky kokemattomalle lainaan ja tällä tavoin voisi leikata "pahimman" terän pois. No eipä ole varmaan kenellekkään tullut edes mieleen - kohan kyselen.. *![]()
Ei saa. Pumpun lisägaso on vain +merkkistä.(Futis @ Helmi. 19 2007,18:12) kirjoitti
Mutta on mielenkiintoinen avaus... Veikkaanpa, että "pahimman leikkaamisen" lopputulos voi olla kummallinen: mitä pitää tehdä esimerkiksi ohittaessa, vääntääkö kahvaa nopeasti vai hitaasti nopean ohituksen aikaansaamiseksi. Vähän sama kuin alkaisi tietokoneen käytön opettelussa niin, että hiiren liikuttelu nopeasti vastaisi kursorin hidasta liikkumista ja päinvastoin. Kun tämän on oppinut kunnolla, niin mitäs tapahtuu, kun tämä sääntö poistetaan? Opitaan sama uudestaan. Siis joutuu opettelemaan saman asian kahteen kertaan. Ja valitettavasti on niin, että paniikkitilanteessa se ensiksi opittu asia on ekana mielessä. Vaikkapa niin, että äkillisessä väistötilanteessa ei sitten osaa käyttää kaasua oikein. Sanoisinpa, että antaa "terän" olla, mutta rajoitettakoon kokonaistehoa kokemattomille. Kaasuvaste on sama, mutta vaikutus on erisuuruinen (ei erimerkkinen).
parjanin ja tylyttäjän väännöstä innostuin aiheesta ja kysäsin commanderilta PC:n tekemää viivettä signaaliin, vastaus kuului (tuli samana päivänä):
"All changes are happening live on the same crank revolution as the input signal."
No tuotahan ei usko elävä erkkikään ja pistin jatkokysymyksen, jotta ihanko ootte tosissanne, kaikki signaalin käsittely luo viivettä. Ei oo vielä vastausta kuulunu (kolme viikkoa menny). Johtopäätöksenä ei voi todeta kuin, että eivät itsekkään tiedä tai eivät kehtaa kertoa.
Kyllähän PC on oiva vekotin katupelien säätämiseen, kisalaitteisiin saa varmasti järkevämpiäkin ratkaisuita
Who is this clown? Unfortunately no one can be told, you have to see him for your self...
kotisivuräpellys
Voi onnistuakin. Ei tuo muutos nyt niin monimutkainen ole. Jos kampura kiertää 10,000 kierr/min, aikaa muutokseen on 0.006s. Se on aika pitkä aika. PC ottaa sisään pari inputtia; kaasun, kierrosluvun ja ECUn sgnaalin, ja lisää ECUn signaaliin PC-kartassa olevan vakion.(flamedragon @ Maalis. 19 2007,18:48) kirjoitti
Tämä on aika vähän suhteessa siihen, että ECU laskee oman outputtinsa noin 10-15 muuttujasta.
Varmasti Motecilla päästään hieman parempaan lopputulokseen. Hinta vaan on yli kymmenkertainen (M800) vs. vastaava Powercommander. Heppoja saa ehkä pari lisää, suhteessa PC+sytkäboksi, vähän enemmän vs. pelkkä PC. Motecissa säätömahdollisuudet ovat inansa monipuolisemmat, ja se mahdollistaa myös datankeräyksen. Toisaalta, Motecissa on aika vaikea kompensoida esim lämpötilan vaikutusta.
Harrastuneisuuden vuoksi itselleni on tulossa ensi kaudeksi Motec, joten ensi kesänä voin vertailla eroja. Sen tarjoamaa lisätehoa en kaipaa, mutta sisäinen insinööri haluaa tajuta, mitä pyörässä tapahtuu.
- JAM Racing Team -
Pointtina ei ollutkaan, se vaikuttaako tuo viive johonkin, vaan mikä sen suuruus on. Tästä olisi voinut sitten laskeskella teoreettisella tasolla mahdollisisa vaikutuksia.
Who is this clown? Unfortunately no one can be told, you have to see him for your self...
kotisivuräpellys
Absoluuttista viivettä ei tosiaan sanota missään. Mutta onhan tuossa kokonaisuudessa monta eri osatekijää tuolla tuhannesosamaailmassa, esimerkiksi kuinka nopeasti voi kääntää rannetta tai äkillisessä tilanteessa mikä on reaktioaika. Ja paljon muuta siinä välissä, ennenkuin gaso on sylinterissä ja venttiili kiinni. Näin äkkisiltään PC:n ei tarvi olla kovin kummoinen suorituskyvyltään, sehän ei tee mitään muuta.(flamedragon @ Maalis. 19 2007,22:03) kirjoitti
Kyllä laitteen suunnittelijat ovat varmaankin ottaneet huomioon ”viiveen”.
Voisihan se toteuttaa sillein, että päästää ecu:lta *suuttimelle tulevan pulssin ns. ”suorana” powercommanderin läpi ja vain sitä pulssin loppupäätä joko lyhentää tai pidentää commanderin *ruudun määräämän ajan, onnistuu yksinkertaisella elektronisella kytkennällä.
Sen pulssin alkuosuuden aikana prosessori ehtisi varmaankin laskea joutuuko pulssia lyhentämään vai pidentämään.
Tällä systeemillä siihen ei tulisi yhtään viivettä jos ei huomioi vajaata metrin pitempää matkaa johdoissa kun pulssi kulkee commanderin kautta.
Sähkön nopeus johtimessa on kuitenkin sitä luokkaa, ettei tuolla metrin matkalla viiveen kannalta ole merkitystä.
Täytyy omasta moposta mitata oskilloskoopilla tulo ja lähtöpuolelta onko siinä viivettä, ilmoittelen kun asia selviää.
edit
Onko kukaan avannut kyseistä laitetta ja katsonut minkälainen prosessori siellä on, aukeako ilman kohtuutonta väkivaltaa, vai täytyykö tehdä pieni kukkuu luukku kanteen?