Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 33:sta
  1. #1
    Mites,Kuinka moni täällä vaihtaa ylöspäin vaihteita ilman kytkintä?Onko siitä mitään haittaa vaihteistolle?Nätisti ne ainakin pykälään menee ja on paljon nopeampi vaihtaa
  2. #2
    harvoin käytän kytkintä ylös vaihtaessa...
    "Ei sovi, ei mahdu...herra saa rahansa takaisin"

    www.menokoneracing.fi
  3. #3
    Kyllä kytkintä tulee käytettyä, ainakin puolittain. Eli pohjaan asti en kahvaa paina, pieni kevennys riittää... Voisin kuvitella että vaihteisto ei pidä siitä jos ihan raakana vaihteita kiskoo ylöspäin. Viisaammat kertokoot enemmän
    GSR 600 -06 ---> GSX-R 1000 -05
  4. #4
    Juu harvemmin tulee käytettyä ainakaan yhtään tiukemmissa kiihytyksissä...rauhallisessa ajossa tulee kyllä yleensä käytettyä.
    Now riding:
    * KTM 690 Enduro R


    Past ones:
    * KTM EXC 300
    * KTM 250 EXC Racing
    * CBR 600 F4
    * CBR 954 RR
  5. #5
  6. #6
    Ompi pienehkö pakko käyttää kytkintä. Laatikon sisäänmenoakseli pyörii tuossa keppihevosessa samaa vauhtia kuin konekin, niin veto on katkaistava. Vois olla, ettei tarvitsisi syksyllä vaihtaa enää yhtäkään vaihdetta jos väkisin sorvaisi pykälät tupaan. Hyvin kyllä kerkeän näinkin.
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
  7. #7
    aina tulee käytettyä! joskus koittanu ilmanki.
    *vituiks män* !prkl!
    -> -03 Bandit 600s <-
  8. #8
    Kovemmissa kiihdytyksissä ei tarvi ku vähän hipasta ylöspäin, niin se imasee jo suurempaa sisään...

    Hitaammassa ajossa pakko käyttää kytkintä, tulee muuten aika nykivää menoa ja tiedä mitä vaihteistokin siitä tykkää ku väkisin runttaa sisään.. "pakko mahtua, ku kerta vihitty"
    There's a difference between living and being alive.
  9. #9
    Lainaa (TunturiTT @ Touko. 15 2006,15:19) kirjoitti
    Ompi pienehkö pakko käyttää kytkintä. Laatikon sisäänmenoakseli pyörii tuossa keppihevosessa samaa vauhtia kuin konekin, niin veto on katkaistava. Vois olla, ettei tarvitsisi syksyllä vaihtaa enää yhtäkään vaihdetta jos väkisin sorvaisi pykälät tupaan. Hyvin kyllä kerkeän näinkin. *
    Jäi mietityttämään toi asia. Eikös se kaikissa vehkeissä pyöri sisäänmenoakseli koneen kierrosten mukaan? Eikös laatikko ja kone oo ikäänkuin yhtä puuta kun kytkin on kiinni? Ja ainaki kaikki mun ajamat pyörät on vaihtanu vaihteita raakana ihan kivasti (pelkkiä japsipyöriä).
  10. #10
    Lainaa (HuHu @ Touko. 16 2006,12:14) kirjoitti
    Ja ainaki kaikki mun ajamat pyörät on vaihtanu vaihteita raakana ihan kivasti (pelkkiä japsipyöriä).
    Kuten myös italian ja amerikan twinit. Eiköhän se onnistu millä vaan, kunhan osaa laskea kaasua sopivasti.
  11. #11
    Lainaa (HuHu @ Touko. 16 2006,12:14) kirjoitti
    Jäi mietityttämään toi asia. Eikös se kaikissa vehkeissä pyöri sisäänmenoakseli koneen kierrosten mukaan? Eikös laatikko ja kone oo ikäänkuin yhtä puuta kun kytkin on kiinni? Ja ainaki kaikki mun ajamat pyörät on vaihtanu vaihteita raakana ihan kivasti (pelkkiä japsipyöriä).
    Ei pyöri. Kaikissa moottoripyörän moottoreissa, joissa kampiakseli on poikittain rungossa (Rivikoneet 2-6 sylinteriset ja lähes kaikki v-koneet), on kampiakselin ja laatikon välissä alennusvaihde. Tällöin laatikko pyörii 2-6 kertaa kampiakselia hitaammin. Moto Guzzissani ja useimmissa vanhemmissa boxeri-Bemareissa, ei ole erillistä ensiövetoa moottorin ja laatikon välillä => loota pyörii samaa vauhtia kuin kampurakin.
    Järjestely on sama kuin takapotkuisissa autoissa. Kone-Kytkin-loota-(-kardaani-)perä, kun taas esim. rivinelikko moottoripyörissä moottori (kampiakseli)-ensiövetohammaspyörät-kytkin-laatikko-toisioketju/hihna/perä.
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
  12. #12
    Uusimmassa Bike -lehdessä (UK julkaisu, May 2006) oli lyhyesti tarinaa myös tästä kytkimen käytöstä vaihdettaessa pykälää suurempaan. Konkarit suosittivat kytkimen käyttöä pienemmillä vaihteilla, mutta 4, 5 ja 6 vaihtuvat heidän näkemyksensä mukaan hyvin myös ilman kytkintä.

    Perustelut (etenkin radalla ajettaessa): ajan säästö, parempi keskittyminen vauhdin hallintaan ja itse ajamiseen.

    Tämä oli siis 'viisaampien' vinkki. Itse noviisina heilutan räpylää kytkimellä kiltisti joka kerta vaihdetta vaihtaessani.

    Ehkä minäkin sitten joskus ilman kytkintä.... * *
    Huuuaaah......! CBR it is.

    "If you know what you have done - you know what can be changed." -Keith Code
  13. #13
    Muutaman kerran ilman kytkintä vahingossa, loput kytkimellä...mutta kyllä se tuntui ihan hyvin pelaavan..
    * * * ZR-7 * * *
  14. #14
    Onhan tuo kytkin liikkeelle lähdettäessä ihan kiva. Zetorissa tuntuvat sitten muuten vaihtuvan ilman kytkintä kuin ajatus, kunhan hieman kaasukättä oikaisee vaihdettaessa.
  15. #15
    **ttu, mä vaihda ilman kytkintä muuta kuin fullerilla *
    No joo, meneehän noi pykälät sisään nätisti ilman kytkimen irroitustakin, mutta silti tulee aina vedettyä vasemmalla kädellä. *
    Huono tie, parempi mieli
  16. #16
    Jos kiihdytän vähänkään kovempaa paikaltaan, niin varsinkin 1-2 vaihdossa laatikosta kuuluu turhan voimakas raksahdus, häiritsee vähän. 2-3 välissä äänen vielä juuri kuulee. Sen jälkeen ei enää. Siis kytkintä käytettäessä. Tämän threadin vuoksi päätin kokeilla, mitä ääniä sieltä kuuluu ilman kytkinta.

    Yllätyksekseni minkäänlaista ääntä ei kuulu. Ts. jos käytän kytkintä, kuuluu sivuääniä, jos en, ei kuulu mitään ylimääräistä. Aika outoa, mutta ei sen väliä, täytynee opetella jättää kytkimen käyttö, jos haluaa kiihdyttää yhtään normaalia kovempaa.
    Honda CBR 1000 RR -06
    Honda CBR 600 F -96
  17. #17
    Radalla ilman kytkintä ja normaali katuajossa kytkimen kanssa... Tai no pieni korjaus.. Radalla 2-päällä kytkimen kanssa
  18. #18
    käytän aina kytkintä, kun pitää itse noi laatikot huoltaa ja maksaa jos hajoo.

    rauhallisessa menossa joskus käsi lantiolla vedän ilman kytkintä.

    en suosittele varsinkaa 1:seltä kakkoselle väliä ilman kytkintä. yleisin kohta rikkoa laatikko.

    kommentit, että kisakuskitkin vaihtaa raakana on bullshittiä, koska niillä on sytytyksen katkaisu systeemi vaihdehetkelle.



    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  19. #19
    Pääasiassa tulee kytkintä käytettyä.
    GSX 1400 -06
  20. #20
    Lainaa (jaket @ Touko. 17 2006,08:55) kirjoitti
    käytän aina kytkintä, kun pitää itse noi laatikot huoltaa ja maksaa jos hajoo.
    Näinpä... viime talvena tein lootaremontin KX 250:een, ja oli kuiteski sen verta kova homma (vaikka kyseessä vaan rossipyörä, katupyörässä paljo kovempi), että kytkimen käyttö on pikkujuttu, JOS sillä saa remontin vältettyä.
  21. #21
    Kyllä sitä kytkintä tulee pääsääntöisesti käytettyä. Edes pieni hipaisu kovissa kiihdytyksissä tulee luonnostaan. Enpä usko, että kytkintä turhaankaan on noihin pyöriin laitettu. Toki vaihtaminen onnistuu nopeammin ilman kytkintä, mutta ei kai muutamalla sekunnin sadasosalla ole merkitystä kadulla...
    Viisas pääsee vähemmällä!
  22. #22
    Lainaa (jaket @ Touko. 17 2006,08:55) kirjoitti
    kommentit, että kisakuskitkin vaihtaa raakana on bullshittiä, koska niillä on sytytyksen katkaisu systeemi vaihdehetkelle.
    Mutta eikös se ole sama asia? Shifteri katkaisee sytkän jolloin veto loppuu ja vaihtaminen onnistuu. Ranneliikkeellä löysätään kaasua pois jotta veto loppuu ja vaihtaminen onnistuu. *

    Itse vaihdan lähes aina ilman kytkintä ja kiihdytyksissä/kovassa ajossa aina ilman kytkintä sekä crosseilla että katuvehkeillä ja ikinä ei ole ongelmia ollut. Se pitää vaan laittaa PÄÄTTÄVÄISESTI isommalle eikä alkaa sorvaamaan pykäliä sisään.
    ...pakokaasuimpulsinaattorilla tahdistettu...
  23. #23
    Niin tuosta laatikon hajoamisesta vielä..Mun yks tuttu on ralli mekaanikko,ja hän sakoi että rallia-autojen suorakytkentä laatikot ovat lähes suoria kopioita moottoripyörien vaihteistoista ja hajoamisesta ei pitäisi olla pelkoa ylöspäin vaihtaessa,kunhan muistaa löysätä kaasua(itse hän ajaa moottoripyörää,eikä käytä kytkintä kovissa kiihdytyksissä).Alaspäin,tottakai kytkintä.Tämä on siis tuttuni kertomaa,joten en sitä faktana kirjoita
  24. #24
    ...kyllä tässä on aivan alottelija näissä hommissa...tuommosestakhan kuullu ikinä että iliman kytkintä * joskin nyt sitten tietenki tilanne se, että kokkeilla pittää... ja arvatkaappa kahesti tulisko *kokkeiltua vahingossa myös alaspäin ja sitten huoltamolle pyörän vaihteistoa korjaamhan *

    Taian ajella kuten tähänki asti. Kytkimen kans.
    Hayabusa -01 mm. Norjanreissusta albumilinkki! kuva s. 7

    319km/h Hallin kentällä 2014 liki 160tkm ajetulla tourinki-Busalla
  25. #25
    Suorakytkentä aatikko ralliautoissa on suorahampaisilla rattailla varustettu j"normaali laatikko" joka kestää vaihtamisen ilman kytkintä.

    Sinänsä noilla perinteisillä rallilaatikoilla ei ole mopolaatikon kanssa mitään tekemistä mutta nuo uudet WRC autojen laatikot ovat samanlaisia "rumpu" (?) mallisia kuin moottoripyörissä, eli vaiteensiirron liike valmiiksi ylös-alas eikä H-kaavio.

    Eiköhän noiden kyykkäpyörien laatikot ole katsottu kestävän kiihdytettävän ilman kytkintä. Kun kierrokset osuu kohdilleen pitäisi mopon laatikon aika helposti kytkeä seuraava vaihde ilman suurempaa vahinkoa.

    Autoissa kun on synkronoidut laatikot ja laatikon rakenne erilainen, ei kantsi ruveta lykkimään vaihteita raakana.
  26. #26
    Olipa mielenkiintoinen juttu... eli siiis osa kuskeista täälläkin vaihtaa vaihteen ilman kytkintä. Ok, kokeilin sitä ja joooo toimihan se ihan ok, ainakin kovissa vauhdeissa ja kiihdytyksissä. Mutta mitä se vaihdelaatikko siihen oikeasti sanoo ?? Tosiaan en usko sen kytkimen olevan siellä vaan koristeena.
    Mutta viisaammat kertokoot.
    Honda VTR 1000 f

    All for one

    Tom *& Jerry team
  27. #27
    Lainaa (Timberline @ Touko. 21 2006,22:43) kirjoitti
    Olipa mielenkiintoinen juttu... eli siiis osa kuskeista täälläkin vaihtaa vaihteen ilman kytkintä. Ok, kokeilin sitä ja joooo toimihan se ihan ok, ainakin kovissa vauhdeissa ja kiihdytyksissä. Mutta mitä se vaihdelaatikko siihen oikeasti sanoo ?? Tosiaan en usko sen kytkimen olevan siellä vaan koristeena.
    Mutta viisaammat kertokoot.
    No tempase kytkinvaijeri irti ja testaa onko se kytkin pelkkänä koristeena. Sillon huomaat että, sehän on ainakin lähtemistä ja pienemmälle vahtoa varten...
    Suzuki SV650 -01 --> Suzuki SV1000S -04 -- > KTM 640 LC4 SM -06(Varastettiin) --> BMW F800GS -09
  28. #28
    kovissa kiihdytyksissä tulee vedettyä pykälät "raa´asti sisään tai hieman kytkimellä keventämällä....hitaassa ajossa aina kytkintä!
  29. #29
    Kisapyörissä kuskit vaihtaa ylöspäin poikkeuksetta ilman kytkintä, tai schifterillä joka katkoo virrat koneesta sen punsen hetken ajaksi että pykälä kerkii menee silmään (ei kovin kauaa mee siinä ;) ) ja hyvin nuo näyttää kestävän jos nyt ei ihan väärillä kierroksilla paukuttele niitä...ja saahan ne vaihteistot rikki jos vaan haluaa, mutta pirusti ne kestää selkäsaunaa, ei ne ainakaan katuajossa hajoo jos joku tolkku on ja ajotukset vaihtamisissa kunnossa....
    Autovero pois moottoripyöristä PERKELE!
  30.  
  31. #30
    kytkin???
    Näillä mennää!
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen