Moi, tässä sisäänajon aikana tuntuu pyörä syövän öljyä, kun näyttää jo low tasoa. Eli oisko ongelmia, jos laittaisi muutaman tilkan 10-40W jotain yleistä täyssynteettistä öljyä koneeseen, kun sisäänajohuolto on vasta ens viikolla, enkä öljyjä ehkä osaa(viitti?) vaihtaa. En tiiä mitä öljyä on käytetty tossa nytte, eli menee aika arvailuks että onko mineraali-pohjasta vaiko millä viskositeetillä, jne.
Noi sisäänajoöljyt on kyllä jotain ihan muuta kuin se öljy jota normaalisti käytetään. Olisko koneessa jotain vikaa jos nyt jo syö öljyä? Kyllä sen tonnin(?) pitäisi päästä lisäilemättä.
Hmm... tutkinki manuaalia tarkemmin... konetta pitäisi käyttää n. 3minuuttia ennen kuin tarkistaa öljytPitääpi tarkistaa uudelleen
Mutta mutta, kuitenkin teillä on ihan kestäny tonnin verran nuo öljyt? Itelläni on about 1200km mittarissa ja luulen että sisäänajon huoltoon mennessä on 1400km, joten kaipa se on ok? Jos öljyt loppuu nii eikös pitäis syttyä öljyvalo palamaan, kun paine laskee?
No ei kauheasti kannattaisi öljyvaloja odotella. Silloin pitää jo samantien sammuttaa kone. Katso nyt lämpimästä koneesta vaan ensin.
Dixi et animam levavi
Sekoittuuhan ne öljyt vaihtaessakin. Koneeseen jää aina joku 3-5dl vanhaa öljyä. Miksi siis olisi niin vaarallista lisätä pari desiä öljyä tässä vaiheessa?
Useimmissä pyörissä on myös oljypinnan anturi, joten pyörää voi kyllä käyttää vaikka valo välillä vähän vilkkuukin.(ek@ @ Touko. 14 2006,13:53) kirjoitti
Joskus ovat huollossa laittaneet liian vähän öljyä, jonka seurauksena öljyvalo alkoi vilkkumaan kovissa kiihdytyksissä. Tosta syystä en enää pyörää huoltoon vie vaan laitan itse, kun ei näköjään merkkihuollon tunarit osaa / ehdi hoitamaan hommaa kunnolla![]()
FZS 600 -99 ->
R1 -05
Eipä mun käsittääkseni ole kuin joissain Yamahoissa toi öljynpinnan merkkivalo. Jos rupeaa normaalilla painevalolla varustetussa mopossa valo vilkkumaan, niin se on aika nopeesti valmis kone.(Peksi600 @ Touko. 14 2006,15:00) kirjoitti
1835
Taitaapa olla ihan direktiiviin ja lakiin kirjattu, että kaikkien moottoriöljyjen pitää olla keskenään yhteensopivia. Huoletta voit lisätä mitä tahansa öljyä.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Olen ainakin kuullut, että eri öljyjä ei pitäisi mennä sotkemaan keskenään!!!
Ehkä hiukan offtopic, mutta ainakin 2-tahti motocros pyörät ei tykkää jos vaihtaa 2t öljyn eri merkkiseen, jos vanhaa bensaa viellä tankissa!!! Itsellä CR kilkannut tämän takia joskus kauan kauan sitten...![]()
But Officer....I wasn't speeding....I was QUALIFYING!
ei ollut(Simbad @ Touko. 14 2006,15:43) kirjoitti
No tuskin se laissa on, mutta öljyjen teknisissä spekseissä ainakin. Mikään öljy ei saa olla sellaista, että se sekoitettuna toiseen öljyyn aiheuttaa jotain kamalaa. Näin opetettiin tekussa aikoinaan autopuolella. Aina öljymerkkiä/tyyppiä vaihdettaessa niitä sekottuu väkisinkin keskenään ja tien päällä saattaa joutua lisäämään muutakin, kuin sitä nimenomaista, mikä koneessa on. Muutenhan kone pitäis purkaa ja osat pestä, jos aikoo vaihtaa merkkiä.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Nyrkkisääntönä on että kerran voit lisätä jonkun muun valmistajan vastaavaa öljyä kuin koneessa nyt on. Nimenomaan vastaavaa.
Alkaa menee OT, mutta entäs ne nykyajan jäähdytin nesteet?? Jos sekoitat punaista ja vihreää, niin menee sellaiseksi puuroksi että koko jäähdytysjärjestelmä pitää puhdistaa. Luulisi että toikaan ei olisi "sallittua" jos öljyjenkin pitää "toimia" keskenään??(B12 @ Touko. 14 2006,16:07) kirjoitti
FZS 600 -99 ->
R1 -05
kyllä toimii ei muutakun sinne vaan jos öljy muuten täyttää vaatimukset!
<p>Tunturi Tiger - Honda 125 MTX - Honda 750 CBX - Suzuki GSX 750 R - Suzuki GSX 750 F - Suzuki GSX-R 600 - Suzuki GSX-R 600 kilvetön - Yamaha R6 kilvetön - Honda Fireblade 1000 - Ducati Hypermotard 1100-> ?</p>
Aika outoa öljynvientiä jos ekaan 1000:n huoltoon olisi jo muka huvennut, monet sanoo et sisäänajo öljyt ei oo samoja kun muuten käytettävät ja monet sanoo et samaa paskaa mene ja tiedämut tuskimpa se siit hajoo jos lisää esim castrolin gps SAE 10w/40 stä mut kuitenkin soitto huoltoon ennemmin
Suzuki pv50 -90
Suzuki Gs 125 -88
Suzuki TsR 125 -91
Honda Vff 750 -85
Suzuki Vs 700 -86
Suzuki Gsx 1400 -05
Honda Cb 1300 -06
Ja mihin tämä nyrkkisääntö perustuu?(Pena @ Touko. 14 2006,16:16) kirjoitti
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Soita nyt ihmeessä sinne huoltoon ja kysy onko jokin vialla *
Niin tai näin, väitän, että jos ajat tuolla pyörällä joka tapauksessa, on ihan helvetisti parempi että siellä on riittävä määrä kahden öljyn sekoitusta kuin liian vähän "oikeaa" öljyä *![]()
Jep. Niinku jo tuli todettua niin öljyn määrä tarkstetaan aina kone lämpösenä ja pyörä vaakasuorasssa niinku varmaan tiesitkin.(Tianyu @ Touko. 14 2006,13:46) kirjoitti
Nii. Ja en ite lisäis ku sitä samaa koska ei liene kovin vaikea selvittää mitä se on.
Mutu: Muistelen että 2t-öljyissä on sen verran eroa, että jos vaihtaa kesken kaiken öljymerkkiä/-laatua niin se uusi öljy voi saada sieltä koneesta karstan liikkeelle, joka voipi särkeä koneen.(MarkuSV @ Touko. 14 2006,16:06) kirjoitti
Superbike #7
Jos kuluttaa öljyä uutena ota yhteyttä huoltoon asian tiimoilta.
Öljyn lisäys ei pitäisi olla ongelma kun pidät huolta että ohjekirjan vaatimukset öljyn laadun suhteen täyttyvät.
-J-
No hemmetti sentäs. Väittääkö joku siis että jos olet vaikkapa alottanu aikanaan Gastrolin öljyillä, ni siinä merkissä pitää pysyä sitten loppuun asti? Älkää nyt aikuiset ihmiset, täähän on justiin samanlaista potaskaa ku mm. toi 95 ja 98 bensojen välisien erojen vatvominen joissain topiikeissa...
Hohhoijakkaa, ite olen testannu omassani jo Gastrolit, Teboilin MP-öljyt ja BelRayt... Paras tähän mennessä ollen BelRay *Niin, ja tosiaan eivät mp-huolloissa sitä öljyä ole koskaan osanneet laittaa tarpeeksi, valo alkanu palaa heti liikkeelle lähdöstä. Siispä ite olen vaihdellu litkut viimeaikoina...
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Mites sitten eri viskositeetit? Jos koneessa on 10w40 öljyt niin voiko lisätä esim 5w50 lisäksi?
Oon kyllä kokeillutkin moisia sekoituksia autossa ja hyvin toimi, mutta jos joltakulta tietoa löytyy niin saa perustella miksi _ei_ saisi sekoittaa noin...
Voi lisätä, ei mitään ongelmia.(Hermanni Hiiri @ Touko. 15 2006,17:50) kirjoitti
Taivas saa odottaa
Kilometrien ajon jälkeen odotettuaan 3min(ohjekirjassa neuvotaan näin), ja pyörä vaakasuorassa(jaloin pidettynä silmämääräisesti arvioituna) öljyä näyttäisi kyllä olevan tarpeeksi, mut en sitten tiiä. Välillä tuuppais näyttää alempaa ja välil ylempää. Ehkä johtuupi et miten on antanu öljyn kiertää ja viilentyä? By the way, aika mustaa öljyä...
2T piikillä saatoin ajella pitkiä matkoja ja kun öljypula iski nii lähimmästä bensikseltä vähän halpis 2t-öljyä kehiin, vaikka käyttelinki yleensä Motulin vihreetä litkua. Ei oo ainakaan kone valittanu mitään, mut voipi olla tuuria. Tunnen kans monia jotka tekevät myös näin, että mennään merkillä-ei-väliä öljyllä. Heilläkään ei kone oo valitellu.(Nitrous @ Touko. 15 2006,13:16) kirjoitti
2T-öljyt nyt ei kuulu tähän asiaan millään tavalla. Se jonkun mainitsema 5W-50 öljy, sitäkin voi lisätä, KUNHAN se ei ole mitään longlife/fuel economy -öljyä, joiden lisäaineistukset vähentävät kitkaa tuhoten pyörän märkäkytkimen (öljyssä uiva kytkin). Eli parempi kun ei lisää, jos ei tiedä varmasti. Paras tosiaan soittaa sinne huoltoon. Ja miksi ihmeessä sitä pyörää pitäisi käyttää ennenkuin ne öljyt tarkistaa? Sinnehän ne valuu öljypohjaan muutamassa minuutissa. Itse tarkistan aina ennen liikkeellelähtöä. Se öljysilmä on nimenomaan suunniteltu niin, että oikea öljymäärä näkyy vasta silloin kun öljyt ovat valuneet ö-pohjaan.(Tianyu @ Touko. 16 2006,00:39) kirjoitti
Ei tämä ole mitään rakettitiedettä. Varmasti tulee katsottua öljymäärä väärin, jos ensin käyttää pyörää vähän puolilämpimäksi ja sitten tarkistaa samantien, kun öljy vielä laskeutuu. Tärkeintä on, että pyörä on suorassa (jos ei ole keskistandia) ja että antaa öljyjen valua pohjaan (2-5 min).
Kronoby Racing Team