Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 35:sta
  1. #1
    Hopsan!

    Tästä EE-speedistä on varmaan keskusteltu aiemminkin, mutta mä huomasin moisen paikan olemassaolon vasta nyt.
    Täytyy myöntää että ainakin Ducatin kohdalla hintaero on melkoinen. Ilmeisesti kaikki myytävät pyörät ovat uusia, tai siis ajamattomia. Siitäkin huolimatta, että myyvät myös 04 mallisia pyöriä.
    Onkos kellään kokemusta? Toimiiko niiden osto sieltä kautta? Onko EE-speedillä myös toimivaa Ducati -huoltoa? Entäs miten esim. virallinen maahantuoja suhtautuu takuukorjauksiin jos sellaisiin on aihetta?

    Tälläinen hintaero on musta jo melkein rikos ja onkos kellään tietoa että nuo ylivuotiset puoli-ilmaiset pyörät todella ovat olemassa?

    Esim 04 (ilm. uusi) 999R:
    DUCATI 999 R *sis powerkit 2004 29990

    tai Monsterin hinnalla myytävä:
    DUCATI 999 2004 17990
  2. #2
    Kysy suoraan EE-speediltä niin saat oikeaa tietoa, eikä mitään mutua ja kaikki siellä myytävät pyörät on ajamattomia vuosimallista riippumatta.
    Ahdettu 1216
  3. #3
    Hjumaljauta, kehitys kehittyy. EE-speedin sivut on jo ihan luettavassa kunnossa.
    Pisteet siitä.

    Rubber-footkin kun sais vielä sen flässin vege tai ainakin pelkkää hölömölöä rinnalle ni pitäs vissiin ostaa mopo ihan kannatuksen vuox.
  4. #4
    Siis ee-speedhän huoltaa itse nuo pyörät ja heillä on myös Ducati-huolto ja tarvittavat laitteet siellä. Eli takuuhuollot ja vastaavat kyllä hoituvat käsittääkseni ihan siellä.
    Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
  5. #5
    Lainaa (suiza 1200 @ Touko. 10 2006,23:53) kirjoitti
    Kysy suoraan EE-speediltä niin saat oikeaa tietoa, eikä mitään mutua ja kaikki siellä myytävät pyörät on ajamattomia vuosimallista riippumatta.
    No mutuahan mä tässä hainkin
    Meinaan jos kysyn EE-speedistä, miten asiakkaiden mielestä tuo Ducatin teidän kautta on onnistunut, niin luulen tietäväni vastauksen

    Mutta, lähinnä olin kiinnostunut siis siitä, että onko jotain mitä varoa tms. Kyseessä kuitenkin on harmaatuoja, eikö?
    Toki hehän lupailevat komeasti kaiken toimivan hienosti, mutta hiukan ihmetyttää mistä löytyy noin paljon uusia kaksi vuotta ylivuotisia pyöriä?
  6. #6
    Lainaa (markku33 @ Touko. 11 2006,20:33) kirjoitti
    Mutta, lähinnä olin kiinnostunut siis siitä, että onko jotain mitä varoa tms. Kyseessä kuitenkin on harmaatuoja, eikö?
    No mitä näitä juttuja täällä lukee, niin yleinen tyytymättömyys taitaa nykyään olla suurempaa näin ns. virallisia maahantuojia kohtaan. Enpä ole EE-speediä juurikaan kuullut moitittavan. Jos systeemi pahasti kusisi, niin aivan varmasti siitä nousisi mekkala esim täällä.

    Toivottavasti homma sujuu nyt ja tulevaisuudessakin, vaikka pullataikinailmiö alkaakin häämöttää
    Lainaa kirjoitti
    Toki hehän lupailevat komeasti kaiken toimivan hienosti, mutta hiukan ihmetyttää mistä löytyy noin paljon uusia kaksi vuotta ylivuotisia pyöriä?
    Johtuisikohan tuo siitä, että ylivuotiset pyörät myyvät hyvin varsinkin, jos malli ei ole oleellisesti muuttunut? Ilmeisesti se on myös myyjälle edullinen ratkaisu. Virallisen maahantuojan olisi nolompaa tyrkyttää "vanhaa", jos ei pakko ole.

    Usein jo sanottu, mutta sanotaanpa taas. Kyllä harmaatuonti ja uittopyörät ovat tehneet pelkkää hyvää näille markkinoille.
  7. #7
    Noita ylivuotisia on ympäri Eurooppaa, etenkin Saksassa, joten ei niissä ole mitään sen kummempaa. Ne on vaan pyöriä, jotka eivät ole menneet kaupaksi. Ja mitä esim. EE-speediin tulee, niin ei kai siellä mitään ongelmia ole ollut, lue vaikka tuolta toisesta osiosta, josta löytyy ihan oma ketju heitä koskien.
    Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
  8. #8
    niin se varmaan on, maailma tuolla muualla on niin iso että siitä riittää jälleenmyyjähommia tänne asti
  9. #9
    Lainaa (markku33 @ Touko. 10 2006,23:46) kirjoitti
    Entäs miten esim. virallinen maahantuoja suhtautuu takuukorjauksiin jos sellaisiin on aihetta?
    Ei kannattaisi suhtautua mitenkään eri tavalla kuin virallisen maahantuonnin kautta tulleisiin pyöriin. Saattaa napsahtaa satojen tuhansien eurojen sakot, jos ei ala korjaamaan harmaatuotuja. Ainakin jos mp puolella pätee samat lait kuin digikameroissa. Kilpailuvirasto esittää 300 000 euron sakkoa Nikonille,
    koska Nikon kieltäytyi ulottamasta tuotetakuuta rinnakkaistuojien maahantuomiin kameroihin.



  10. #10
    Lainaa (msiro @ Touko. 12 2006,11:38) kirjoitti
    Lainaa (markku33 @ Touko. 10 2006,23:46) kirjoitti
    Entäs miten esim. virallinen maahantuoja suhtautuu takuukorjauksiin jos sellaisiin on aihetta?
    Ei kannattaisi suhtautua mitenkään eri tavalla kuin virallisen maahantuonnin kautta tulleisiin pyöriin. Saattaa napsahtaa satojen tuhansien eurojen sakot, jos ei ala korjaamaan harmaatuotuja. Ainakin jos mp puolella pätee samat lait kuin digikameroissa. Kilpailuvirasto esittää 300 000 euron sakkoa Nikonille,
    koska Nikon kieltäytyi ulottamasta tuotetakuuta rinnakkaistuojien maahantuomiin kameroihin.
    Asiallista meininkiä. :thumbs up:
    Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
  11. #11
    Korjatkaa jos olen väärässä mutta jos lähellä asuu kyseistä paikkaa niin takuukorjaukset voivat luonata mutta muihin virallisiin dukepajoihin viedessä ne eivät noita takuukorjauksia maksa ja siittä syntyykin oma soppansa,kokemusta on. En tiedä onko käytännöt muuttuneet mutta noin vielä vuosi sitten ja jos matkaa ostopaikkaan 300km niin ei viitsisi jokaisen pikkuhomman takia sinne ajella..
  12. #12
    Mutta kaikista yksinkertaisimpaa soittaa lähimmälle viralliselle duke valtuutetulle korjaamolle ja kysyä kuinka asian laita on,minulla ainakin toimi niin selkeiten,ei tarvinnut kuunnella kenenkään juttuja että kyllä pitäisi korvata. Korjaamothan lähettävät maahantuojalle laskun runkonumeroineen ja se tulee kaikessa yksinkertaisuudessa bumerangina heti takaisin ellei ne korvaa noita ja tietty se korjaamopiste haluaa rahansa ja sinä pyörän joten yleensä ensikädessä maksajana toimii asiakas,sitten aletaan pyörän myyjältä perimään niitä rahoja.
    Ps. Sain maanantai kappaleen...
  13. #13
    Melkoisen varma olen, että maahantuoja on haluton korjaamaan laitteita joita ei ole itse tuonut maahan ja saanut siitä katteen jolla toimintaa ylläpidetään. Tuskin ee-speedin tyyppi haluaa korjata Hailacin tuomaa Ducatia takuuseen tai Brandtin tuomaa hondaa...

    Vaikka tehtaalta saisi hyvitystä suoritetusta takuukorjauksesta, asia on joka tapauksessa ylimääräisiä kustannuksia aiheuttava toimenpide.

    Vaikka periaatteessa virallisen Ducati-maahantuojan pitäisi hoitaa jokaisen takuunalainen Ducati, he varmasti haraavat vastaan. Samoin tekevät muitten merkkien viralliset maahantuojat.

    Joskus vaan leikitellyt ajatuksella, että Italialainen hemmo muuttaa suomeen ja tuo uudehkon 999:nsä samalla suomeen ja rekisteröi sen tänne. Jos se laukeaa takuuseen niin auttaako suomen maahantuoja... periaatteessa sekin on "harmaatuotu"...
  14. #14
    Lainaa (Jyri @ Touko. 12 2006,21:37) kirjoitti
    Vaikka periaatteessa virallisen Ducati-maahantuojan pitäisi hoitaa jokaisen takuunalainen Ducati, he varmasti haraavat vastaan. Samoin tekevät muitten merkkien viralliset maahantuojat.
    Haraavat joo, mutta kyllä minä ainakin lopulta sain sen takuuhuollon. Toki ee-speed edelleen hoitaa omiensa takuun, joten jos joku sieltä ostaa pyörän, niin varmasti sitä nyt voi käyttää ihan pääkallopaikallakin, jos siihen vikaa tulee. Normaalit huollothan voi varmasti tehdä muuallakin, kuin ee-speedillä?

    Tosin ei se ee-speedkään välttämättä ole se halvin vaihtoehto. Esim Ducati 999R Xeroxin pystyisi tuomaan itse selkeästi halvemmalla, kuin mitä ee-speed myy. Maahantuojaa ei edes kannata mainita, jos hintoja käydään vertailemaan.
    Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
  15. #15
    Lainaa (Jyri @ Touko. 12 2006,21:37) kirjoitti
    Joskus vaan leikitellyt ajatuksella, että Italialainen hemmo muuttaa suomeen ja tuo uudehkon 999:nsä samalla suomeen ja rekisteröi
    Kaheli italialainen
    Vaihtaa nyt suosiolla 12kk ajoaikaa vain 3:een lmelko ämpimään...
  16. #16
    Vaikka periaatteessa virallisen Ducati-maahantuojan pitäisi hoitaa jokaisen takuunalainen Ducati, he varmasti haraavat vastaan. Samoin tekevät muitten merkkien viralliset maahantuojat.

    No joo,se tästä aiheesta mutta sana "pitäisi" ei silloin mieltäni lämmittänyt kun viralliselta huoltopaikalta sanottiin että ei korvata ja harmaatuoja sanoi että kyllä pitäisi...rahat tiskiille ja pyörä itselle ja projekti jatkui...mutta näin sen ei pitäsi olla ja toivottavasti tavat muuttuneet ja ee-speedille hyvien kauppojen jatkamista,olette tehneet hyvää moottopyörä hinnoittelulle,nykyään ei käytettyä enää kannata ostaakkaan kun uuden saa samalla rahalla!
  17. #17
    Takuista! Ite ostin suzukin ee ltä. Kaikki toimii niinku pitääkin eli huollot ja takuut. Jos tulee sellasta vikaa mitä Esko ei pysty apureineen selättään ni se sanoo missä korjataan ja vastaa kuluista. Samalla lailla merkkikohtaiset maahantuojat laskuttaa takuu ajan puitteissa valmistajaa. Suosittelen Eskoa!
    Hayabusa -07
  18. #18
    Lainaa (firefighter22 @ Touko. 12 2006,23:14) kirjoitti
    Takuista! Ite ostin suzukin ee ltä. Kaikki toimii niinku pitääkin eli huollot ja takuut. Jos tulee sellasta vikaa mitä Esko ei pysty apureineen selättään ni se sanoo missä korjataan ja vastaa kuluista. Samalla lailla merkkikohtaiset maahantuojat laskuttaa takuu ajan puitteissa valmistajaa. Suosittelen Eskoa!
    Nyt alkaa kuullostamaan siltä kuin pitääkin!
  19. #19
    Kyselinkin tuolta ee-speedistä 2004 mallisestä pyörästä että miten takuu hoituu?(maili on nyt toisella koneella)Muistaakseni vastaus oli, että 6kk jälkeen commercial quarantee jossa tehdas toimittaa osat mutta asiakas maksaa asennuksen?
    Monster 1100S in red
    Vespa Primavera -68
    Helkama Major -69

    ex
    -Kawasaki KX 125
    -MS2R1000
    -MS4
  20. #20
    Lainaa (Jake82 @ Touko. 13 2006,11:25) kirjoitti
    Kyselinkin tuolta ee-speedistä 2004 mallisestä pyörästä että miten takuu hoituu?(maili on nyt toisella koneella)Muistaakseni vastaus oli, että 6kk jälkeen commercial quarantee jossa tehdas toimittaa osat mutta asiakas maksaa asennuksen?
    Tässä taitaa kuluttajasuojakin jo taata paremman tuloksen ostajalle. Kyllä kai uuden (ylivuotisenkin) pyörän pitää kauemmin kestää kuin 6kk?
    Ainakin on aika iso ero normaalien uusien pyörien kauppaan. Kahden vuoden takuuhan on melkein minimi normaalissa käyttöpyörässä, eikä ostaja silloin mistään joudu maksamaan.
  21. #21
    Lainaa (Jyri @ Touko. 12 2006,21:37) kirjoitti
    .... Tuskin ee-speedin tyyppi haluaa korjata Hailacin tuomaa Ducatia takuuseen tai Brandtin tuomaa hondaa...
    Niinpä niin, on se ihme juttu kun harmaatuojat saavat erikois kohtelua, armoa kovaan kilpailuun. Saavat oikein virastojen avulla sysätä paskat muiden hoidettaviksi. Helppoa ku heinänteko, ei vastuuta. Niin ja moinen toiminta ei ole markkina-aseman väärinkäyttöä kö?
  22. #22
    Lainaa (WowBagger @ Touko. 20 2006,10:51) kirjoitti
    Lainaa (Jyri @ Touko. 12 2006,21:37) kirjoitti
    .... Tuskin ee-speedin tyyppi haluaa korjata Hailacin tuomaa Ducatia takuuseen tai Brandtin tuomaa hondaa...
    Niinpä niin, on se ihme juttu kun harmaatuojat saavat erikois kohtelua, armoa kovaan kilpailuun. Saavat oikein virastojen avulla sysätä paskat muiden hoidettaviksi. Helppoa ku heinänteko, ei vastuuta. Niin ja moinen toiminta ei ole markkina-aseman väärinkäyttöä kö?
    Takuunhan myöntää aina valmistaja ja valmistajaa edustaa se virallinen maahantuoja. Takuukorjauksen maksaa aina valmistaja oli sen pyörän tuonut kuka tahansa maahan. Eli ei EE tai muut maahantuojat mitään vastuuta siirrä kenellekkään - vastuu on aina valmistajalla. Pitää vain ymmärtää että maahantuonti ja takuu korjaukset ovat eriasia ja niitä ei pidä sotkea keskenään.
  23. #23
    Lainaa (compact_d @ Touko. 20 2006,12:18) kirjoitti
    Lainaa (WowBagger @ Touko. 20 2006,10:51) kirjoitti
    Lainaa (Jyri @ Touko. 12 2006,21:37) kirjoitti
    .... Tuskin ee-speedin tyyppi haluaa korjata Hailacin tuomaa Ducatia takuuseen tai Brandtin tuomaa hondaa...
    Niinpä niin, on se ihme juttu kun harmaatuojat saavat erikois kohtelua, armoa kovaan kilpailuun. Saavat oikein virastojen avulla sysätä paskat muiden hoidettaviksi. Helppoa ku heinänteko, ei vastuuta. Niin ja moinen toiminta ei ole markkina-aseman väärinkäyttöä kö?
    Takuunhan myöntää aina valmistaja ja valmistajaa edustaa se virallinen maahantuoja. Takuukorjauksen maksaa aina valmistaja oli sen pyörän tuonut kuka tahansa maahan. Eli ei EE tai muut maahantuojat mitään vastuuta siirrä kenellekkään - vastuu on aina valmistajalla. Pitää vain ymmärtää että maahantuonti ja takuu korjaukset ovat eriasia ja niitä ei pidä sotkea keskenään.
    Taitaa olla Ducatin maksama korvaus takuukorjauksiin käytetystä ajasta melko pieni, kun sen pyörän korjaaminen on noin tuskaista maahantuojan mukaan. Mielenkiintoista, että omassa tapauksessani a-moottori olisi enemmän kuin mielellään tehnyt sen takuukorjauksen pyörääni, mutta maahantuojalle se ei sitten käynytkään. Eli aika selvähän tuo juttu on sen suhteen mistä kenkä puristaa. Toki omani korjattiin lopulta, joten kiitos siitä.
    Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
  24. #24
    Lainaa (compact_d @ Touko. 20 2006,12:18) kirjoitti
    Lainaa (WowBagger @ Touko. 20 2006,10:51) kirjoitti
    Lainaa (Jyri @ Touko. 12 2006,21:37) kirjoitti
    .... * Tuskin ee-speedin tyyppi haluaa korjata Hailacin tuomaa Ducatia takuuseen tai Brandtin tuomaa hondaa...
    Niinpä niin, on se ihme juttu kun harmaatuojat saavat erikois kohtelua, armoa kovaan kilpailuun. Saavat oikein virastojen avulla sysätä paskat muiden hoidettaviksi. Helppoa ku heinänteko, ei vastuuta. Niin ja moinen toiminta ei ole markkina-aseman väärinkäyttöä kö?
    Takuunhan myöntää aina valmistaja ja valmistajaa edustaa se virallinen maahantuoja. Takuukorjauksen maksaa aina valmistaja oli sen pyörän tuonut kuka tahansa maahan. Eli ei EE tai muut maahantuojat mitään vastuuta siirrä kenellekkään - vastuu on aina valmistajalla. Pitää vain ymmärtää että maahantuonti ja takuu korjaukset ovat eriasia ja niitä ei pidä sotkea keskenään.
    No noinhan se EI ole. Kannattaisi hiukan selvittää asioita, ennen kuin lohkaisee tuollaista mutua.

    Takuun myöntää takuun myöntävä taho. Takuusta saattaa myös vastata valmistaja. Takuun voi myöntää vaikkapa jälleenmyyjä itse valmistajasta välittämättä.

    Niinpä merkin ns. virallisen maahantuojan ei tarvitse vastata ns. harmaatuotujen laitteiden osalta takuusta. Nikonin uhkasakko johtuu siitä, että kyseessä on tehtaan oma haaraliike, joka ei ole sama asia kuin toinen taho, jota maahantuojaksi kutsutaan.

    Esim. Jos laitteen tuo maahan kaksi maahantuojaa, vastaavat molemmat omista maahantuoduista laitteistaan. Valmistaja on vasta toisella asteella oleva vastuun jakaja.

    Että sellaista. Pidetään puurot ja vellit erossa toisistaan.



    Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
  25. #25
    Puurot ja vellit ovat nyt todellakin sekaisin.
    Takuu pelaa rinnakkaistuoduilla, kunhan pyörä on ostettu yhteismarkkina- alueelta (EU). Tästä on useita ennakkotapauksiakin jo olemassa. Rinnakkaistuotu laite on poksahtanut, ja virallinen merkin maahantuoja on kieltäytynyt korjauksista. No, ovat sitten loppujen lopuksi joutuneet korjaamaan laitteen takuun piiriin kuuluvana vikana. Korjauksen aikataulu tietty voi olla melkoinen ymmärrettävästi

    Ohessa asia sanotaan hyvin selvästi.

    EY- jupinaa asiasta.

    "Valmistajien jakeluverkoston yritykset antavat valmistajien määräämän
    vähimmäistason mukaan takuun, maksuttoman huoltopalvelun sekä
    takaisintoimituspyyntöihin perustuvan palvelun riippumatta siitä, mistä
    paikasta yhteismarkkinoilta ajoneuvo on ostettu (katso komission asetus (EY)
    N 1475/95), kun esitetään takuuasiakirjat, jotka joku virallisen
    jakeluverkon jäsen on allekirjoittanut."

    Huoltopalvelut eivät ylläolevassa tietenkään koske määräaikaishuoltoja.



    .
  26. #26
    Autopuolellahan joutui subaru kauppias (lansiauto?) korjaamaan niitä subaruita jotka Sport Car Center toi maahan. Tuo SCC oli ostanut autot italiasta joten subarun EU takuun alaisia.

    Kuulemma, eli vähän nihkeämpää tuo palvelu mutta korjattu kuitenkin oli.

    Tosin eihän sitä tiedä miten subaru on sitouttanut maahantuojat, eli voi olla, että heillä tehtaan kanssa diili korjata kaikki.
  27. #27
    Lainaa (Italowestern @ Touko. 22 2006,22:03) kirjoitti
    Lainaa (compact_d @ Touko. 20 2006,12:18) kirjoitti
    Lainaa (WowBagger @ Touko. 20 2006,10:51) kirjoitti
    Lainaa (Jyri @ Touko. 12 2006,21:37) kirjoitti
    .... Tuskin ee-speedin tyyppi haluaa korjata Hailacin tuomaa Ducatia takuuseen tai Brandtin tuomaa hondaa...
    Niinpä niin, on se ihme juttu kun harmaatuojat saavat erikois kohtelua, armoa kovaan kilpailuun. Saavat oikein virastojen avulla sysätä paskat muiden hoidettaviksi. Helppoa ku heinänteko, ei vastuuta. Niin ja moinen toiminta ei ole markkina-aseman väärinkäyttöä kö?
    Takuunhan myöntää aina valmistaja ja valmistajaa edustaa se virallinen maahantuoja. Takuukorjauksen maksaa aina valmistaja oli sen pyörän tuonut kuka tahansa maahan. Eli ei EE tai muut maahantuojat mitään vastuuta siirrä kenellekkään - vastuu on aina valmistajalla. Pitää vain ymmärtää että maahantuonti ja takuu korjaukset ovat eriasia ja niitä ei pidä sotkea keskenään.
    No noinhan se EI ole. Kannattaisi hiukan selvittää asioita, ennen kuin lohkaisee tuollaista mutua.
    No selvitelläänpäs... EU asetuksen 1400/2002 FAQ sanoo näin (asiakasnäkökulma):

    Onko kuluttajan vietävä ajoneuvonsa takuukorjauksia ja huoltoa varten samalle jälleenmyyjälle, jolta hän on ostanut sen?

    Ei. Jotta asetusta voitaisiin soveltaa, kuluttajan on voitava viedä ajoneuvonsa mihin tahansa toimittajan verkostoon kuuluvaan valtuutettuun korjaamoon missä tahansa EU:n sisällä.


    Eli kuluttajan näkökulmasta katsottuna jonkun pitää hoitaa takuukorjaukset, ostit uuden pyöräsi keneltä tahansa ja sen saa viedä mihintahansa valtuutettuun korjaamoon - PISTE

    No otetaan sitten jälleenmyyjän näkökulma:
    Jälleenmyyjän oikeus valita, tarjoaako se korjaus- ja huoltopalveluita

    Uuden asetuksen mukaan valmistajat eivät voi vaatia jälleenmyyjiään tarjoamaan korjaus- ja huoltopalveluita. Jälleenmyyjät voivat näin erikoistua ajoneuvojen jakeluun, joka saattaa olla erityisen houkutteleva vaihtoehto niille jälleenmyyjille, jotka haluavat myydä eri valmistajien uusia ajoneuvoja.


    Eli jälleenmyyjän ei ole pakko tarjota korjaus- ja huoltopalveluita, vaan se voi keskittyä pelkästään myymään ajoneuvoa mahdollisimman halpaan hintaan.

    No mikä on valtuutettu korjaamo?
    Valtuutettu korjaamo määritellään asetuksen 1 artiklan 1 kohdan l alakohdassa. Kyseessä on yritys, joka kuuluu toimittajan (ajoneuvojen valmistajan tai maahantuojan) "virallisten" korjaus- ja huoltopalveluiden tarjoajien verkostoon. "Valtuutettu korjaamo" on uusi käsite, sillä asetuksen (EY) N:o 1475/95 mukaan samanlaiset yritykset, joihin viitattiin yleisesti "jakelijoina", vastasivat sekä autojen vähittäismyynnistä että korjauksesta ja huollosta tavarantoimittajien verkoissa. Sen sijaan asetus (EY) N:o 1400/2002 perustuu uudenlaiseen ajatteluun: uusien ajoneuvojen jakelua ja korjaus- ja huoltopalveluita ei enää jäykästi yhdistetä toisiinsa, vaan niitä voivat hoitaa eri yritykset.

    Kuka pääsee valtuutetuksi korjaamoksi?
    Onko uusien moottoriajoneuvojen toimittajan otettava korjaamo valtuutettujen korjaamoiden verkostonsa jäseneksi?

    Toimittaja voi periaatteessa vapaasti valita verkostonsa jäsenet. Kuitenkin jos toimittaja haluaa, että asetusta sovelletaan sen sopimuksiin, vastaus tähän kysymykseen riippuu toimittajan valtuutettujen korjaamoiden verkoston markkinaosuudesta kaikkien kyseisen merkin moottoriajoneuvojen korjauksissa.

    Jos kyseisen merkin valtuutettujen korjaamoiden verkoston markkinaosuus ylittää 30 prosenttia, asetus kattaa ainoastaan laadullisen valikoivan jakelun. Jos toimittaja haluaa, että asetusta sovelletaan sen jakelusopimuksiin, se voi siis asettaa valtuutetuille korjaamoilleen ainoastaan laatuvaatimuksia ja sen on annettava kaikkien laatuvaatimukset täyttävien korjaamoiden toimia valtuutettuina korjaamoina, mukaan luettuina niiden valtuutettujen jälleenmyyjien, joiden sopimukset on irtisanottu mutta jotka haluavat jatkaa valtuutettuina korjaamoina.


    Jos jakelijalla on korjaustoiminnassa yli 30 % osuus, jakelija ei voi päättää kuka toimii valtuutettuna korjaamona mutta voi asettaa laatukriteerit jotka on kaikkien korjaamojen täytettävä. Suomen tapauksessa yhdelläkään jakelijalla ei ole yli 30 % osuutta korjaustoiminnassa, joten he päättävät kuka toimii alihankintakorjaamona.

    Koska harmaatuoja ei voi päättää kuka toimii valtuutettuna takuukorjaamona ja harmaatuojalla on täysioikeus keskittyä pelkkään myyntiin mahdollisimman halvalla hinnalla jää takuukorjauksen hoitaminen valtuutetun korjaamon ja jakelijan väliseksi asiaksi.

    Niin kuin sanoit takuun myöntää takuun myöntäjä. Tiedätkö yhtään MP-valmistajaa, joka ei tarjoa takuuta tuotteelleen? Eli takuun tarjoaa valmistaja. Valmistaja voi päättää ketkä toimii virallisina jakelijoina ja viralliset jakelijat voivat päättää kuka toimiii alihankinta korjaamona, jos heidän oman korjaamotoiminnan markkinaosuus on alle 30 %.

    Vastuuketju on todella selkeä.

    1. Asiakas voi viedä mihin tahansa valtuutettuun korjaamoon ajoneuvonsa takuukorjaukseen
    2. Rahaliikenne on valtuutetun korjaamon/jakelijan ja valmistajan välinen ongelma
    3. Harmaatuoja voi keskittyä ainoastaan myyntiin ilman vastuuta takuukorjauksista ja huolloista samoin kuin virallinenkin jälleenmyyjä



  28. #28
    1. Asiakas voi viedä mihin tahansa valtuutettuun korjaamoon ajoneuvonsa takuukorjaukseen.
    Niin teinkin,vein valtuutettuun huoltoon.

    2. Rahaliikenne on valtuutetun korjaamon/jakelijan ja valmistajan välinen ongelma.
    raha oli ensin minun ja korjaajan ongelma,laskun maksettuani rahaliikenne oli minun ja harmaamyyjän ongelma.

    3. Harmaatuoja voi keskittyä ainoastaan myyntiin ilman vastuuta takuukorjauksista ja huolloista samoin kuin virallinenkin jälleenmyyjä

    Maahantuoja eli harmaatuoja oli vastuussa takuumaksuista yms. Siis tottakai ketä vaan korjaa mutta se maksupuoli on ollut aina minulla ainakin ongelmana,kyllä minullekin selitettiin pykäliä ym pitäisi maksaa mutta kun ei mennyt käsikirjoituksen mukaan niin ei mennyt.
  29. #29
    Kaverini tilasi pyörän ee-Speedistä ja kait maksoikin jo sen, mutta pyörää ei vaan kuulu Menikö fyrkat sen siliän tien, ei tietoa(tuskin), mutta käsittääkseni ee-speed haluaa rahat ennenkuin tilaa mitään mopoa kenellekkään, joten ......

    Hyvähän se on jos joku instanssi yrittää edes toimittaa edullisemmin pyöriä kuluttajille, mutta jos toimitusajat (riippumatta kait ee-speedistä) on vähän mitä sattuu niin kannattaako silti lähteä tilaamaan heiltä vai suoraan maahantuojalta tms. valtuutetulta kauppiaalta?

    Minä en ainakaan välittäisi odottaa puoleen väliin kesää tai jopa pidemmällekin ilman mopottia ihan vaan sen takia että liike tarjoaa aina vastausta että "emme voi mitään" tai "sori, nyt vaan odotellaan".

    Kokemusta on myös siitä, että kun toimitus on venähtänyt reilulla viikolla niin ostaja on saanut tilalle tuollekin ajalle edes jonkin ostamansa kanssa saman kokoluokan pyörän alleen odottelun ajaksi, mutta eipä taida onnistua ee-speedillä?

    ....mutta mitäpä sitä ei tekisi edullisen ja uuden mopotin eteen ja onhan se kesä taas ensi vuonnakin
    R1250RT, R1200GS, G650X
  30.  
  31. #30
    Lainaa (peltilelu @ Touko. 23 2006,11:16) kirjoitti
    ....mutta mitäpä sitä ei tekisi edullisen ja uuden mopotin eteen ja onhan se kesä taas ensi vuonnakin
    Nimenomaan. Raha ratkaisee. Tietysti jos sinä olet itse joku maahantuoja, niin kannattaahan se varmaan omaa liikettä tukea.

    ps. Se on varmaan se ee-speed tyyppi ottanut ne kaverisi rahat ja makoilee nyt jossain hiekkarannalla juoden olutta. Sinne meni rahat.
    Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen