Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 50:sta
    No niin, elikkäst hevosvoimia käsittelen pyörän lisäksi myös nelijalkaisena versiona ja ajattelin nyt sitten, kun tänne tieni löysin, heitellä ilmoille muutamia vinkkejä, kun noita ratsukoita tai kärryilijöitä kohtaatte liikenteessä.

Itsellä on ollut liian monta läheltä piti-tilannetta, jotka on johtuneet vain mopo(ja kotilo)kuskien tietämättömyydestä.

Joten muutama perusasia, joita kannattaisi ottaa huomioon:

Kun huomaat ratsukon/kärryttelijän ja lähestyt sen takaa, hiljennä vauhtia hyvissä ajoin. Se, että hevosella on ratsastaja selässään tai kärryt perässä EI tarkoita sitä, etteikö se voisi PELÄSTYÄ. Ette kai hirvenkään ohi aja vauhtia hiljentämättä ja ihan vierestä liipaten? Aikalailla samankokoinen eläin+vielä se ihminen siellä selässä/kärryillä.

Hevonen on pakoeläin ja yleensä uhkaavan tilanteen kohdatessaan yrittää vielä pelata lisää aikaa itselleen kääntämällä takaosan uhkaa kohtaan ja potkimalla.

Sopivasti jos osuu, riittää potkun voima suistamaan teidät tieltä.

Joten kun ohitatte, ohittakaa HILJAA ja riittävän kaukaa. Aina parempi, jos sattuu alamäki kohdalle, niin laskettelee tyhjäkäynnillä ja RIITTÄVÄN KAUAKSI, eikä niin että metrin päässä urku auki ja matka jatkuu.

Jos ratsastaja/ajaja nostaa käden ylös tai tekee sivulla ylös-alas-liikettä, hän yleensä kertoo, että haluaa teidän hidastavan vauhtia.

Ja ennenkuin joku tulee nurisemaan, että vain liikennevarmoilla hevosilla tielle, niin juttu on vaan niin, että kaikilla niitä ajo/ratsastusmaastoja ei lähde kotipihasta, vaan on pakko kulkea osittain yleisiä teitä. Ja sitä liikenteeseen tottumista ei voi harjoitella valitettavasti kuin siellä liikenteessä.

Ja jos tulette vastaan, niin vaikka onkin se puoltoista kaistaa siinä välissä, hidastakaa silti. Hevonen ei näe eteensä juuri lainkaan, näkökenttä on todella kapea. Se on yksi silmänräpäys, kun se hyppääkin sinne teidän kaistallenne, kun säikähtää pörinää ja papatusta.

Käyn paljon talleilla, jotka sijaitsevat teiden varsilla, joilla liikkuu paaaaaljon mopottimia. Ja kyllä on tullut nähtyä jos jonkinlaista asennetta. Kaikista eniten hirvittää niitten puolesta, jotka tosiaan ajelee ihan jalkaa/kärryn rengasta hipoen ohi, vauhtia hidastamatta!

Joten yritettäiskö mahtua kuitenkin TURVALLISESTI kaikki niille samoille teille, oli sitten enemmän tai vähemmän horsepoweria edessä tai alla?

Olis hienoa, jos voisi turvallisesti harrastaa kumpaakin lajia.

Nimim. viime viikolla kylmää kyytiä kärryillä, kun hevonen pillastui ohittavaa mopotinta, jolta ei vauhtia puuttunut

Siinä vaihtu maisemat jonkii aikaa melko tiuhaan tahtiin, ennenku sai pollen tolkkuihinsa...

Ja jos jollain on jotain kysyttävää noitten elukoitten käyttäytymisestä, niin mielelläni vastailen. Paljon olen kohdannut vääriä käsityksiä, yli 15 vuotta kuitenkin on tullu tehtyä töitä noitten hobusten kanssa.
    Honda CBR1100XX Blackbird
    Tuossa meidän ympäristöstä löytyy parikin hevostallia ihan lähettyviltä joten pakostakin noihin kauramoottoreihin törmää, itse kyllä hiljennän reilusti tai ainakin vaihdan vaihteen niin isolle kun mahdollista kun kohtaaminen tapahtuu.

Tosin kyllä nuresemista on myös hevosharrastajien puoleen joiden kaurakoneet laskettavat hurjia paskakasoja keskelle tietä ja kyllähän sen tietää mitä jälki on kun siihen ajaa jos kylätiellä nyppylän takaa löytyykin kunnon köntsät.

Noh, monta vuotta tosin tullut toimeen noiden eläinten kanssa joten eiköhän jatkossakin.
    Joten älkää nyt sitten herneitä vetäkö *

Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
    Niinpä niin, itellä kyllä (tämän hetkisestä) hurjasta elopainosta huolimatta nousee hanuri sen verran satulasta/kärryiltä irti, että käyn potkimassa ne kasat sinne pientareen puolelle.

Sieltä naapurin mummu sitten käy keräilemässä onnesta tutisten ne kukkapuskiensa juurelle.

Mutte kuten mopoilijoita, on meitä hevosharrastajiakin moneen junaan ja valitettavasti nuo tökeröt, jotka ei jälkiään siivoa, mustaavat meidän järkevien harrastajien mainetta ja tekevät entistä vaikeammaksi saada mm. lupia käyttää yksityisteitä ajolenkeillä.

Ratsastaen voi jonkin verran käyttää hyväkseen jokamiehen oikeutta, mutta kun hevonen+kärryt=ajoneuvo, täytyy aina olla lupa, jos käyttää yksityisteitä.

Mutta lähinnä siis haluan herätellä ihmisiä väärästä turvallisuudentunteesta, jonka moni kokee, kun on tosiaan sillä hepalla sitä ihmisseuraa mukana.
    Sama koskee kaikkia "koti"eläimiä. Viime kesänä ajelin pikkuisia hiekkateitä ja kaahottelin sieluni kyllyydestä. Erään nyppylän takaa paljastui maalaistalo ja näin jo kaukaa että niityltä ajetaan lehmiä tien yli navettaan. Pysäytin pyörän noin sadan metrin päähän ja sammutin koneen. Istuskelin siinä katsellen maalaismaisemaa, vailla kiirettä ja odottelin että ammut saadaan sisätiloihin ja kun reitti oli selvä ajelin varovasti maalaistalon ohi ja vasta tarpeeksi kaukana alkoi taas moottori laulaa.
    Tuo tarpeeksi kauas pysähtyminen ja ajoissa hidastaminen ei ole huono konsti ihmisten kanssa toimiessakaan. Jos joku on astumassa suojatielle on asiallista hidastaa reilusti jo 100-200m ennen suojatietä jolloin jalankulkija näkee että hänet on huomattu, lähtee ylittämään tietä ja poikkeuksetta niin vanhat mummot kuin nuoret kauniit blondit hymyilee motoristille. Eikä tarvitse edes pysähtyä. Toinen vaihtoehto on ajaa kuuttakymppiä melkein suojatielle, vetää etujarrulla takapyörä ilmaan, pysähtyä metrin päähän suojatiestä ja odottaa tuskastuneena että eikö se perkeleen mummo/blondi nyt tajua mennä sen tien yli kun oikein on pysähdyttykin. Jos mitään ei hetkeen tapahdu on hyvä tapa päättääkin itse jatkaa matkaa. Ja kun juuri samaan aikaan jalankulkija (mummo/blondi) päättääkin astua tielle voit taas pysäyttää ja odottaa ja tätä arpomista voi sitten jatkaa niin pitkään kuin hermot kestää. Lopuksi voi jättää mummon/blondin suojatien reunaan arpomaan ja kaasuttaa itse kumia polttaen seuraavassa risteyksessä odottien sinivuokkojen ratsiaan.
    Ihan hyvää tietoa tälläiselle urbaani-motoristille!
    ZX-11D5
    Pari lisäystä:

1) Jos hämärissä tulee hevonen vastaan, älkää hyvät ihmiset silti laittako pitkiä päälle. Nimim. siinähän loivasti kaartuvassa mäessä olin kun ylämäestä loimotti helvetintulet... ei sillä autoilija varmasti näki hyvin äimistellä kaikkia ratsukkoon kiinnitettyjä heijastimia mutta itse ei nähnyt kyllä yhtään mitään. Kiva sitten kavionkopseesta kuulostella että juu, oikeanpuoleiset kaviot on vielä pientareella pehmeässä ja vasemmanpuolimmaiset kalkattaa asfaltilla.

2) Erotuksena hirvieläimiin joissa ne hätätilanteen tullen ohitetaan persuuksen puolelta, mahdollisesti toikkaroiva hevonen ohitetaan PÄÄN PUOLELTA. Tässä on syy minkä takia ratsastajat usein kääntävät hevosen päätä ohittavan puolelle, eivät suinkaan törmätäkseen kylkeen vaan siksi että hevonen näkisi "uhan". Jos hevonen säikähtää tuosta, se reagoi useimmiten PERUUTTAMALLA, joten silloin se pakittaa itsensä penkalle eikä keskelle tietä. Eli toimii hieman nurinkurisesti, mutta kuitenkin ymmärrettävästi konsa kerran vetäytyy hyökkääjän tulilinjalta.

Ja aloittajalle ps. Ei maastovarmaa hevosta olekaan. Aina voi tulla mikä tahansa yllätys johon rautahermoisinkaan polle ei ole aiemmin törmännyt. Vauhdikkaita siirtymiä tieltä metsään tehty
    a, julmaa ylinopeutta mutkan takaa ajavan maitoauton maitoauton
    b, talven ensimmäisen moottorikelkan
    c, pihasta täräyttäneen vihaisen koiran siivittämänä
    When in trouble, or in doubt
    run in circles, scream and shout.
    kaikkien koiraa isompien eläimien kohdalla hiljennän ja mahdollisuuksien mukaan painan kytkimen pohjaan ohituksen ajaksi. vasta reilusti ohituksen jälkeen nostan kierroksia.

hevoset ovat kauniita otuksia, ja usein kovin arkoja. tyhjä muovipussikin voi olla kauhistus, saati sitten mopedi.
    *mikä onkaan pelottavampaa kuin matala möreä kovaääninen nopea tumma outo kummitus joka tuolta lähestyy - iik!*
    VT750C2 -2000
    Joo, noitten otusten sielunelämää ei voi kun ihmetellä.

Säikähtämisen syyksi kun riittää parhaina päivinä jopa väärässä paikassa oleva lapio, jonka on nähnyt sen tuhannen kertaa ennenkin.

Hiukan tuppaa joskus ihan huvittamaan, kun esim. vesilätäkkö aiheuttaa monisatakiloselle eläimelle hirrrrrmuisen paniikin, noi vesilätäköthän tunnetusti syö tollasia pieniä kopukoita lounaaksi!

Joten pärisevä ja pörisevä mopotin tarkottaa silloin vähintäänkin maailmanloppua!
    Mä joskus sammutan pyörän kokonaan ja odottelen jos kauramoottori tulee vastaan kapeella soratiellä, ei ole yleensä niin kiire ettei hetkeä joutais odottaan, leveellä tiellä taas tyhjäkäynnillä meen ohitse hiljakseen.

Vakiota äänekkäämpi pakoputki kun itellä on niin se varmaan pelottaa hevosta vielä vähän ylimäärästä kun on ihan hepan vieressä, toisaalta sen äänen se taas kuulee jo kauempaa ettei tule ihan yllärinä...liekö sillä mitään vaikutusta suuntaan tai toiseen??
    <p>Suzuki DR 650 SE 1998 Suzuki RM 250 2008 Suzuki PV 80cc Pappa-Tunturi 1974 Solifer SM 1980</p>
    Tuossa parin kilsan päässä on nykyään parikin isoa hevostallia, mutta eipä niitä hevosia liikenteessä juuri näe kun ovat valloittaneet paikalliset lenkkipolut ja metsäautotiet... Aika paljon tuli ennen lenkkeiltyä samoissa maisemissa, mutta enään ei oikein viitsi tuolla hevosten seassa juosta kun sitä paskaakin on välillä niin saatanasti. Varsinkin keväällä lumien sulattua on näky melko luotaantyöntävä...
    Ja paikalliset hiekkakuopatkin ne on valloittaneet jossa ennenvanhaan sai rauhassa ajella crossipyörillä...

En nyt viitsi sanoa, että lihoiksi nuo elukat, mutta jonnekkin syvälle korpeen noi tallit sais raahata, eikä kaupunkien liepeille. Toisaalta siellä korvessa ei varmaan riittäisi talleilla niin paljon asiakkaita eikä niitä pikkutyttöjä jotka siivoaa palkatta vaikka tallin lattioita kunhan vaan saa joskus silittää niitä ihquja heppoja.
    Lainaa (Hermanni Hiiri @ Touko. 11 2006,12:55) kirjoitti
    Tuossa parin kilsan päässä on nykyään parikin isoa hevostallia, mutta eipä niitä hevosia liikenteessä juuri näe kun ovat valloittaneet paikalliset lenkkipolut ja metsäautotiet... Aika paljon tuli ennen lenkkeiltyä samoissa maisemissa, mutta enään ei oikein viitsi tuolla hevosten seassa juosta kun sitä paskaakin on välillä niin saatanasti. Varsinkin keväällä lumien sulattua on näky melko luotaantyöntävä...
    Ja paikalliset hiekkakuopatkin ne on valloittaneet jossa ennenvanhaan sai rauhassa ajella crossipyörillä...

En nyt viitsi sanoa, että lihoiksi nuo elukat, mutta jonnekkin syvälle korpeen noi tallit sais raahata, eikä kaupunkien liepeille. Toisaalta siellä korvessa ei varmaan riittäisi talleilla niin paljon asiakkaita eikä niitä pikkutyttöjä jotka siivoaa palkatta vaikka tallin lattioita kunhan vaan saa joskus silittää niitä ihquja heppoja.
    Ja kaikki moottoripyörät pois maaseudun mutkateiltä ihmisiä häiritsemästä, vain moottoritiellä!!!
    Eiköhän me kaikki tänne hyvin mahduta kun muistetaan ottaa vähän toisetkin huomioon.

Tai toisaalta miksi pitäisi, parempi näin: minä minä minä...
    haemis
    Kyllähän hevosilla saa metsä-autoteitä ja muita polkuja kulkea siinä kuin ilmankin ellei ole erikseen kielletty. Jos niitä jossain lenkkipoluilla on ihan haitaksi asti, niin ei muuta kuin anomaan kieltomerkkiä.

Tuo tytöt hevostalleilla on mielestäni aika "win-win" tilanne, eli molemmat osapuolet ovat vain saamapuolella. Tytöt saavat mahtavan harrastuksen sympaattisten ja persoonallisten otusten parissa ja tallit taas "ilmaista" työvoimaa..
    Kawasaki ZZR1400SP 2016
    (Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
    Lainaa (haemis @ Touko. 11 2006,13:03) kirjoitti
    Lainaa (Hermanni Hiiri @ Touko. 11 2006,12:55) kirjoitti

Ja kaikki moottoripyörät pois maaseudun mutkateiltä ihmisiä häiritsemästä, vain moottoritiellä!!!
    Eiköhän me kaikki tänne hyvin mahduta kun muistetaan ottaa vähän toisetkin huomioon.

Tai toisaalta miksi pitäisi, parempi näin: minä minä minä...
    Tuli vähän negatiivista tekstiä, mutta ei voi mitään... En mä tosta hevostallien toiminnasta mitään hyvääkään nyt keksi.

Joo, mä oon kyllä ikävä ihminen.
    Hyvä ja aiheellinen topic
    ** Not quite an angel or the one that fell **
    Hermanni ottaa ja menee käymään niillä paikallisilla talleilla ja ottaa puheeksi, että ne schaibat vois potkia sinne mettän puolelle.

Jotkut vaan ajattelee niin, että kyllähän ne sinne maatuu, mutta kuten sanoin, meitä on moneen junaan. Toiset jättää ne sinne teille pelkkää ajattelemattomuuttaan ("täällä metissä kukaan jalkasin kulje") ja toiset ihan tahallaan ("paljon välii, jos on vähän p*skaa maassa!"). Toisinaan taas saattaa olla kyseessä ratsastaja, joka ei uskalla tulla selästä alas, koska ei välttämättä pääsisi takasin.

Itselläkin on välillä sen verran virtasia hevosia alla, että jalkautuminen kesken lenkin olisi lähinnä kamikaze-touhua. Joten sitten mennään lenkki läpi ja rikollinen palaa rikospaikalle myöhemmin siivoamaan todisteet parempaan paikkaan...

Joten kun menee käymään positiivisella asenteella varustettuna ja yrittää päästä keskustelemaan asiasta, niin saattaa alkaa muutoksia tapahtumaan.

Täällä tuntuu olevan jengillä asenteet ihan kohtuu kohdillaan, mutta valitettavasti itelle on erityisesti ärräpyöristä jääny huonoja kokemuksia, kun tuo tie jonka varrella talli sijaitsee, on oikeen kunnon mutkapätkä.

Tallin kohdalla juuri sattuu olemaan iso kasa kunnon kaarteita, joissa kovin usein tuntuvat kokeilevan kuka uskaltaa kallistaa eniten ja kovimmasta vauhdista.

Sitte pollet painaa hysteerisenä ympäri tarhoja ja suhtautuvat sitten liikenteessäkin melko epäluuloisesti mopottimiin.

Toistaiseksi on selviydytty, toivottavasti jatkossakin...
    Olen aina ihmetellyt miksi noin isolla elukalla on niin pienet aivot Ne ei näytä tottuvan pärinään ei sitten millään vaikka laiduntavat tien vieressä kesät talvet. Viime kesänä oli ainoa läheltä piri tilanne kun polle yllätti nuoren tytön kanssa africatwinin mutkan takaa ja alkoi keulimaan suoraan meikän edessä. Tilanteesta selvittiin säikähdyksellä ja sillä jotta sammutin mopon ja annoin ratsun mennä ohi kaikessa rauhassa. Tyttö sanoi jotta vähän aiemmin oli polle vauhkoontunut pellolla ajaneesta traktorista

Orimattilan ja Hollolan hevoslaitumien ohi olen ajanut ylivarovasti eli todella hiljaa, välillä jopa kävelyvauhtia jos laidun on hiekkatiessä kiinni. Silti se suolaliha ottaa välistä jalat alleen kuin persuksille olisi ammuttu vaikka afrikkalaisen äänet ei todellakaan ole kovat, samaa sarjaa honda monkeyn kanssa. Ihan ok tuo hevosharrastus mutta elikon puolesta voisi omistaja vähän ajatella ja laittaa ne säikyimmät pois tienreunoilta eli rajataan se laidunmaa reilusti pois kulkuväyliltä. Tulee sitten stressiä vähemmän sille hevosellekkin...
    KTM
    Itse harrastan aktiivisesti ratsastusta, koulutan nuoria hevosia ja omia hevosia on ollut useampi. En silti allekirjoita ihan kaikkea tässä topicissa kirjoitettua. Mielestäni ratsastajalla on erittäin suuri vastuu siitä, millaisella hevosella hän tien päälle lähtee. Liian paljon liikenteessä on kokemattomia tai vaarallisia hevosia ja vieläkin enemmän osaamattomia ja avuttomia ratsastajia. Ja sitten näiden yhdistelmiä.

Hevosesta saa lähes 100 % pomminvarman oikealla koulutuksella. Lisäksi selkään hevosen hallitseva ratsastaja, niin silloin voi maastoon lähteä. Muuten kannattaa pysytellä aidatulla alueella tai paikoissa missä ajoneuvoliikennettä ei ole.

JULKISET TIET EIVÄT OLE OIKEA PAIKKA HARJOITELLA HEVOSEN LIIKENNEVARMUUTTA !! Sen voi tehdä turvallisesti muutenkin.

Totta on, että täysin varmoja hevosia ei ole. Tämä tietenkin tarkoittaa kohteliaisuutta tielläliikkujilta; Kunnon ohitusväliä ja sopivan rauhallista nopeutta .
    Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
    Lady, Sexy Lady.
    Lainaa (zuha @ Touko. 11 2006,18:56) kirjoitti
    Orimattilan ja Hollolan hevoslaitumien ohi olen ajanut ylivarovasti eli todella hiljaa, välillä jopa kävelyvauhtia jos laidun on hiekkatiessä kiinni. Silti se suolaliha ottaa välistä jalat alleen kuin persuksille olisi ammuttu vaikka afrikkalaisen äänet ei todellakaan ole kovat, samaa sarjaa honda monkeyn kanssa. Ihan ok tuo hevosharrastus mutta elikon puolesta voisi omistaja vähän ajatella ja laittaa ne säikyimmät pois tienreunoilta eli rajataan se laidunmaa reilusti pois kulkuväyliltä. Tulee sitten stressiä vähemmän sille hevosellekkin...
    Yksi hyvä konsti opettaa hevosille liikennevarmuutta on laittaa ne laiduntamaan vilkasliikenteisen tien viereen. Parempi pakoonjuoksua vähän aikaa tarhassa aitojen sisällä, kuin tiellä ratsastajan kanssa .
    Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
    Lady, Sexy Lady.
    Mä yleensä painan torvea, jotta ratsastaja huomaa minut ja voi näin ollen varautua paremmin pitämään hevosensa aisoissa.
    FZS 600 -99 ->
    R1 -05
    Lainaa kirjoitti
    Yksi hyvä konsti opettaa hevosille liikennevarmuutta on laittaa ne laiduntamaan vilkasliikenteisen tien viereen. Parempi pakoonjuoksua vähän aikaa tarhassa aitojen sisällä, kuin tiellä ratsastajan kanssa
    No juu mutta joskus näyttää jotta elikko ampuu niiden narujen yli kun saa laakin. Kai se kouluttaminen täytyisi olla ohjattua tutun "isännän" kanssa, vähän kuin koirilta paukkupelon pois opettaminen..?
    KTM
    Lainaa (zuha @ Touko. 11 2006,18:56) kirjoitti
    Viime kesänä oli ainoa läheltä piri tilanne kun polle yllätti nuoren tytön kanssa africatwinin mutkan takaa ja alkoi keulimaan suoraan meikän edessä. Tilanteesta selvittiin säikähdyksellä ja sillä jotta sammutin mopon ja annoin ratsun mennä ohi kaikessa rauhassa. Tyttö sanoi jotta vähän aiemmin oli polle vauhkoontunut pellolla ajaneesta traktorista *
    Huh. Mun ei tulis mieleenkään lähteä liikenteeseen laitteella, joka saattaa sinkoilla sinne tänne pienestäkin ärsykkeestä tai keulia ilman kuskin käskyä. Eiköhän tollasia hevosia olisi jo ratsastajan omankin turvallisuuden takia parempi ulkoiluttaa vaikka maneesissa. Vai mikä se nyt oli...

Mutta kyllä mä yritän hiipiä hiljaa ja kiertää niin kaukaa kuin mahdollista, jos karvaooppeli tulee vastaan. Niin prätkällä kuin aut*llakin.
    <span style='color:#000000'>Unidentical twins - RD 350 LC *& *VTR 1000 F</span>
    Lainaa kirjoitti
    Tulee sitten stressiä vähemmän sille hevosellekkin...
    ja siten maukkaampaa meetwurstia.

Ei vaan on todellakin hyvä ja aiheellinen topic. On paljon motoristeja ja autoilijoita (suurinosa) jotka ei tiedä hevosista mitään ja eivät siten oikein osaa kohdata vastaantulevaa/samaan suuntaan menevää ratsukkoa.

Itse olen siinä mielessä valistunut tässä suhteessa, kun tuo vaimoke pelaa noitten heppojen kanssa päivittäin ja kertoilee joskus tilanteita joita tuolla tien päällä/reunalla on sattunut.

rauhallisesti...
    <span style='font-family:Comic Sans MS'><span style='colorurple'>Amsterdamin yöt
    rock, rauha ja rakkaus...
    </span></span>

<span style='colorurple'>(¯`•.¸¸.•´¯`•.Yamaha TZR 125.•´¯`•.¸¸.•´¯)</span>
    <span style='colorurple'>(¯`•.¸¸.•´¯`•.Honda CB900F Hornet.•´¯`•.¸¸.•´¯)</span>
    <span style='colorurple'>(¯`•.¸¸.•´¯`•.Yamaha MT-01.•´¯`•.¸¸.•´¯)</span>
    Athene: muuten voisikin pysyä varmaan aidatulla alueella, mutta yhdellä talleista joissa käyn, ei vaan oo käytössä minkäänlaista kentäksi kelpaavaa aluetta, jolla voisi ratsastella.

Samoin ajaminen pihaa ympäri saattais ruveta rassaamaan sekä kuskia että pollea jossain vaiheessa... *kolmassadasneljäskymmeneskierros menossa*

Joten tuollakin on pakko kulkea sellanen muutama sata metriä yleistä kulkuväylää, että pääsee maastoihin. Ja silläkin matkalla esim. viime viikolla osui kymmenkunta mopoa just ajamaan ohitte.

Harmi sinänsä, että tonnekin kaivattais muutamaa tyttöä harjailemaan heposia ja liikuttamaan niitä, mutta juuri tuon muutaman sadan metrin pätkän takia ei uskalleta ottaa mitään riskiä=ei voida ottaa alaikäisiä ratsastelemaan.

Meillä on nuoria ja tottumattomia totutettu liikenteeseen niin, että toinen istuu selässä/kärryillä ja toinen taluttaa maasta käsin. Ja se taluttaja sitten merkeillään pyytää mopoilijoita ja kotilokkaita hiljentelemään ajoissa.

Ja molemmilla päällä keltaiset huomioliivit, jotta varmasti näkyy ajoissa.

Näin meillä on saatu hepot, -nimeomaan LÄHES-, 100% maastovarmoiksi, mutta kun kyseessä on kuitenkin eläin, voi se silti säikähtää.

Nämä siis ovat vain mun kokemuksiani, mutta olen kyllä yhtä mieltä siitä, että ei kokematon ratsastaja+kokematon hevonen-yhdistelmällä liikenteeseen, ainakaan ilman taluttajaa.

Ja iso teille, jotka maltatte mielenne, erityisesti jos vielä näkee vaivaa pysähtyä ja sammuttaa koneet hetkeksi.
    Ai nii, hevospihvi on muuten tosi hyvää, kokeilkaapa joskus!
    Kyllä tästä ohjeet itselleen löytää kun oikein miettii. Oli viime kesänä yksi läheltä piti tilanne hevosen kanssa Kellokoskella.
    Emäntä talutti hevosta tien laidalla kun kaveri ajoi edellä rauhallisesti ja aivan tien toista laitaa ohi. Hevonen tästä pillastui, riistäyti emännän otteesta irti ja "keuli" ja potki *takajaloillaan, eikä tiennyt oikein mihin päin lähtisi. Olin jo pysähtynyt seuraamaan tilannetta kun hevonen kääntyi kohti. Onneksi se sai päähänsä juosta tietä eteenpäin ja poikkesi sitten tieltä pellolle.
    Tuon jälkeen nuo kohtaamiset pollen kanssa ovat olleet vähän jännityksen sekaisia tapahtumia.

Tulee joku leffa mieleen.

Iltapäiväaurinko porottaa lämmöstä hehkuvan maalaismaiseman yllä. Kuumana väreilevän asvalttitien (kreikan sanasta άσφαλτος ’vuoripiki’) laitaa tallustaa hevonen, kyljet värähdellen ja korvat ympäri kääntyillen, tarkasti ympäristöään kuunnellen.
    Moottoripyörä lähestyy, nopea jarrutus, kierrokset laskevat tyhjäkäynnille ja valmistautuminen keskinäiseen kohtaamiseen on tosiasia.
    Vain nuo kaksi, tuo uljas komea korskuva ori ja auringossa kimalteleva rauhallisesti, kuumat sylinterit hehkuen, putputtava moottoripyörä odottavat hetkeä jolloin heidän maailmansa räjähtää täyteen toimintaan. Kierrokset nousevat, ori hirnahtaa. Kohtaaminen on alkanut...
    - PER ASPERA AD ASTRA -
    Ei muuta kuin hepoille vuosittainen katsastus jossa katsotaan onko se liikennekelpoinen ja ratsastajalle hevosajokortti.

Yksi syy miksi en antanut tyttäreni mieliteolle periksi oli se ettei niistä luupäistä koskaan tiedä mitä ne tekee.
    Nyt harrastaa tanssia ja tennistä, on paljon turvallisempaa.
    Itse ratsastajana sekä moottoripyöräilijänä (+ autoilijana) olen kokenut kauhunhetkiä myös siellä hevosen selässä, joten tulee kyllä automaattisesti hiljennettyä kun hevonen tulee vastaan tai on edellä. Ei meinaan ole herkku tilanne, kun hevonen iskee itsensä keskelle tietä poikittain ympyrää pyörien, toisesta suunnasta tulee iso rekka ja toisesta suunnasta mopo...pieni tuskanhiki selässä yrittää kääntää hevosta tien suuntasesti ilman että se loikkaa toisella puolella tietä olevaan jokeen tai juoksee toisella puolella olevaan piikkilanka-aitaan. Onneksi tällä kertaa rekkakuskilla oli tilannetaju tallella ja nopeuskin alhainen, joten pahemmalta vältyttiin. "suuri mörkö" tuli ohitettua hengissä.

Omakohtaisen kokemuksen jälkeen on aina muistissa se, että
    hevonen on erittäin arvaamaton ja helposti pelästyvä otus, joka kannattaa ohittaa hitaasti ja äkillisiä kiihdytyksiä välttäen.

Joten turvallisia kilometrejä sekä mopoilijoille että ratsaastajille!
    "Älkää huoliko siskot, ne on munat jotka vanhenee, eivät kanat"
    Lainaa (Pena @ Touko. 12 2006,07:58) kirjoitti
    Ei muuta kuin hepoille vuosittainen katsastus jossa katsotaan onko se liikennekelpoinen ja ratsastajalle hevosajokortti.

Yksi syy miksi en antanut tyttäreni mieliteolle periksi oli se ettei niistä luupäistä koskaan tiedä mitä ne tekee.
    ..Ja mp/auto-kuskeille samalla vuosittainen katsastus, vieläkö löytyy ymmärrystä yleisillä teillä kulkemiseen vai joko kusta valuu korvista..

Onneksi rauhallisuus ja pitkä pinna pelastaa monelta harmilta liikenteessä.

btw: hyvät harrastukset tyttösi valitsi: kropanhallinta ja pelisilmä samassa paketissa. tenniksen turvallisuudesta voi sitten olla montaa mieltä.. *kyynärpää kipee ja pallokin osui ohimoon*
    VT750C2 -2000
    Juu, ei kiinnosta saada kaviosta kylkeen tahi muutenkaan "metukan" kanssa törmäillä. Mieluummin kierrän vähän kauempaa.
    Elämä alkaa 308km/h:sta ja jatkuu 313km/h:ssa (vuosihan oli -05)

Ja lähtee uuteen nousuun 302km/h:sta (Suzuki Hayabusa 1300R)
  30.  
    Lainaa (Pena @ Touko. 12 2006,07:58) kirjoitti

Meillä taas isukki oli nähnyt ihan tarpeeksi kotona kaakkeja, niin minä sain sen takia mopon ja piikin ja....
    Elämä alkaa 308km/h:sta ja jatkuu 313km/h:ssa (vuosihan oli -05)

Ja lähtee uuteen nousuun 302km/h:sta (Suzuki Hayabusa 1300R)
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen