Auttakee!
Mitä ketjuille tulee oikeasti tehdä; niin että ne sekä pyörän takapää kestävät edes kohtuu siistinä niin ettei koko pyörän vasen puoli ole yltä päältä ketjurasvassa?
Mun edelliset ketjut menivät talvella *tuiksi; alle 10k ajettuina 4 lenkkiä jumissa vaikka rasvasin niitä viime kesänä mielestäni "aina ennen kuin on oikeasti tarpeen". Ostin tilalle uudet DID:t vanhoille rattaille kun rattaat olivat kuin uudet. Pyörä muuttui täysin ja kuinka yllättävää; kaikki ylimääräiset tärinät hävisivät. Kysymys kuuluukin: Kuinka saan ketjut ja rattaat pysymään mahd. hyvin kuosissa?
Vai eikö tässä auta muu kuin siirtyä johonkin kardaanivetoiseen homosohvaan? :I *Eeeeeeeiiiiiiiii...
PS. Onko rattaiden hammasmäärän jaollisuudella paljonkin merkitystä?
Ei kai siinä mikään auta, itse käytän tuota shellin waxia, eikä pyörä nyt mitenkään öljyssä ole, ainostaan vanne rattaan puolelta..
Monster 1100S in red
Vespa Primavera -68
Helkama Major -69
ex
-Kawasaki KX 125
-MS2R1000
-MS4
Minä käytän Motorexin 622:ta, pysyy aika hyvin. Puhdistukseen käytän niinikään Motorexin ketjunpuhdistus spayta, saa ketjun pysymään siistimpänä ja uusi voitelu tarttuu paremmin puhtaaseen ketjuun.
Ducati 900 SS
yleensä rasvannut lämpimänä öljyllä, mikä on sattunut käteeen (ketjuspray, moottoriöljy, atf) ja pyyhkässyt ylimääriset heti pinnasta pois ennenkuin esim ketjuvaha/spray kerkiää jähmettymään. Samalla kun takapää on ylhäällä, voi vanteesta putsata vanhat jäljet vahalla (esim. punanen tai kultainen glymi on helppo).
Kuinkahan ne uudet ketjut mahtaa istua vanhoinin rattaisii...?
Olisin kyllä vaihtanut koko satsin uusiksi.
Olen kovasti yrittänyt miettiä, että miksi rattaiden keskinäinen jaollisuus voisi vaikuttaa mitenkään - siinä välissähän on ketju, jonka lenkkien määrän ja yksittäisten rattaiden piikkien keskinäisellä jaollisuudeella voi olla merkitystä.(kippis @ Touko. 09 2006,15:07) kirjoitti
Ei niiden rattaiden pitäisi kulua 10k vaihtokuntoon, ja tuskin on talven aikana ruostuneet epäkuntoon.(desmo @ Touko. 09 2006,19:11) kirjoitti
Niin, ja voitelethan ketjun "sisäpuolelta", silloin kaikki voiteluaine ei linkoudu pois ketjulta.
Ducati 900 SS
Ostin loppupelistä Bikeworldistä Hondan chain lubea, ketju tuntuu ajaessa kohtis hyvältä ja rasva on about ketjun väristä mikä ei haittaa yhtään.
Minä käytän omassa seiska½ :ni Motorex :n 622 :a
ketjujen voiteluun.
Edellisen pyörän aikoihin sai ketjuja säätää 200 - 400 km:n välein,
nyt olen ajanut liki 2500 kilsaa, eikä ole vielä tarvinnut kiriä kertaakaan.
Minusta aika hyvä tulos! Mitkähän lie "mantsaketjut" ensiasennuksena
Motorex :n olen ollut tosi tyytyväinen. Kestää ja voitelee, sekä siisti käyttää.