Tein tuossa semmoisen 200 km iltapäiväajelun komean kevätpäivän kunniaksi, jätin oikein villapaidankin pois ajotakin alta ja tunsin itseni "alastomaksi". Sillä ehkä silmään pistikin tuolla satasen tiellä lipuva väkijoukko (räikeimmät esitykset nähtiin isoilla Pan Europeanin/Goldwingin tyyppisillä matkapyörillä) jonka ajovarusteisiin kuului lyhythihainen kauluspaita, farkut ja purjehduskengät. Jos hyvin kävi niin takapenkin frouva oli vetänyt kivasti leikatun takuulla ei alunperin moottoripyöräilyyn tarkoitetun nahkatakin päälleen, vetskari napaan asti auki. Ei sillä, kevätauringosta saa varmasti kivasti väriä pintaan mutta aika väistämättä kävi mielessä että kun nyt vaan ei kenellekään tulisi kevään eka väri asfaltin pinnasta...
Jos lähdetään ajatuksesta että iso osa motoristeja kohtaavista onnettomuuksista on kuitenkin pienempiä hallinnan menetyksiä/tieltä suistumisia yms. asfaltti-ihottumaa ja ruhjetta (jos luoja suo), mikä maksaa?
Tämä johtaapi ihan empiirisen tutkimuksen nimissä kysymykseen, mitä Teidän, arvoisat toverit, mielestänne kuuluu ajovarusteisiin? Siis niihin varusteisiin jotka ovat päällä joka kerralla kun pyörän päälle noustaan?
Nimim. neurootikko
When in trouble, or in doubt
run in circles, scream and shout.
Ajotakki, saappaat, hanskat sekä kypärä ovat aina päällä, kun lähden pyörällä liikenteeseen. Muutaman kilometrin siirtymisen saatan ajaa farkuilla, muuten aina ajohousut jalassa.
Lämpöisillä keleillä vaihdan hanskat kevyempiin ja vähennän alusvaatetusta.
- Engine MC -
Puolan läpi viime kesänä shortsit+t-paita yhdistelmällä kun oli niin v**un kuuma.
Antakaa ihmisten ajaa sellaisissa varusteissa kuin haluavat ja vetäkää itse ne kyttyränahat päälle.
Tänää pienessä kaupungissa tampereen tuntumassa tuli pyörä vastaan ja kuskina mies farkuissa ja t-paidassa! Se mun mielestä vielä ok, koska itehän siinä kärsii jos sattuu asvalttia nuolaseen! Mut takana istu nainen lyhyessä hameessa ja topissa! Siinä vois vähän miettiä et missä varustuksessa ottaa kyytiläisen...
shortsit+hihaton+sandaalit tarvittaessa![]()
toki pidemmälle lähdettäessä kunnon tamineet vaikka kuinka hiostaisi... (ei nahkaa)
<p>Perheessä voi sanoa ihan mitä ajattelee eikä tarvitse pelätä, että joku ajattelee samalla tavalla.</p>
Kypärä,hanskat,nahkaiset ajotakki ja housut sekä ajokengät.
Nämä kaikki päällä miltei aina,ainoan poikkeuksen teen ja ajelen joskus myös farkuissa.
Ajotakki ja ajohousut joissa kunnolliset suojat (gore tai nahkapuku), kunnon umpikypärä, ajosaappaat joissa asialliset suojaukset (isku ja taivutussuojaukset), ajohanskat joissa kovat suojat sekä erillinen selkäsuoja. Tämä varustus on aina päällä kelistä ja matkan pituudesta riippumatta, ei poikkeuksia.
Tämä järjestely vaikuttaa erinomaisen järkevältä viimeistään siinä vaiheessa kun kieriskelee tien pintaa 80km/h. Kokemusta on.
Niin ja korvatulpat myös aina![]()
.
Ajotakki, saappaat, hanskat sekä kypärä ovat aina päällä, kun lähden pyörällä liikenteeseen. Muutaman kilometrin siirtymisen saatan ajaa farkuilla, muuten aina ajohousut jalassa.
Lämpöisillä keleillä vaihdan hanskat kevyempiin ja vähennän alusvaatetusta.
GSX 1400 -06
Tismalleen samalla linjalla olen minäkin...aina!(referee @ Touko. 07 2006,21:52) kirjoitti
![]()
**Matka jatkuu... kohti vanhainkotia, siis**
En uskalla lähteä shortsit ja t-paita -linjalle, joten mun varusteet ylhäältä alaspäin: Kypärä, kypärähuppu, nahkainen ajotakki suojilla, selkäsuoja, ajohanskat, nahkaiset ajohousut suojilla, kunnolliset ajosaappaat. Viilennystä saa ajamalla muualla kuin ruuhkissa ja vetskareita avaamalla. Esimerkiksi viime kesän aikana nahkabyysat korvasin farkuilla muistaakseni pari kolme kertaa.
<span style='color:#000000'>Unidentical twins - RD 350 LC *& *VTR 1000 F</span>
Hawaii shortsit, t-paita ja armeijan släbärit.
Antaa poikien ja tyttöjen ajaa juuri sellaisilla kamoilla kun haluavat. Jos sitten joutuu ottamaan lähempää tuttavuutta asfalttiin, niin siitähän sitä sitten viimeistään oppii. Itseäni ei vastaantulevien motoristien varustus hetkauta. Kukin tyylillään.
Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
Jokainen ajakoot missä vermeissä haluaa, mulla jokaisella ajokerralla päällä vähintään:
- Suojilla varustetut ajotakki - ja housut
- Selkäpanssari (Dainese wave)
- Ajokengät (Sidi vertigo corsa tai Vertebra II)
- Moottoripyöräilyyn tehdyt ajohanskat
- Kypärä (Shoei z-one)
... ja aina toki tulpat korvissa
Eli edes kiskalla en käy mopottimella ilman em vermeitä. Kerran olen kikottimen kipannut ja siitä lähtien vielä tarkemmin olen varusteita katsellut, onneksi tuolloinkin oli kunnon vermeet niskassa niin säilyin rytäkästä mustelmilla.
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Uuden harrastuksen aloittaminen on nakertanut suuren loven varallisuuteen, jolloin oon (toistaiseksi) joutunut tinkimään ajohousuista ja kengistä..
Jahka taas oma talous tästä taas oikenee, niin pyörän suunta tulee olemaan kohti oolraittia.
What we're dealing with here, is a total lack of respect for the law
Täydet kamat on kyllä itselläni aina päällä.
Tänään ajellessani kiinnitin huomiota isompien katteiden takaa nousseisiin paljaisiin käsiin. Ehkä siellä parilla oli hanskat kädessä, mutta suurin osa matkapyörin kuskeista morjesti paljaalla handulla.
Honda ST1300A
Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
Varusteet tahi niiden puute=Äly tai sen puute.
Itse viime syksynä lippasin pahasti ja varusteet oli kyllä erillistä selkäsuojaa lukuunottamatta kunnossa. Takissa ollut selkäsuoja ei suojannut selkärankaani tarpeeksi ja paljolti siitä johtuen selkärankani murtui viidennen nikaman kohdalta poikki, mutta selkäydin ei onnekseni viottunut. Selkärangan murtuma korjattiin kahdella titaani tangolla ja muut saamani vammat ei sillä hetkellä vaatineet erillisiä leikkauksia.
Tapauksesta on nyt kulunut miltei 8kk ja edelleen kivut rajoittaa elämääni, sekä töihin en ole vielä voinut mennä. Pyörän puikoissa on oltu jo kuitenkin 1800km, mutta aika tiukkaa meinaa ajaminen olla, kun selkään koskee aika lailla ja minnekkään järin kauas ei pysty lähtemään.
Johtuen kolarista ei tule mieleenkään lähteä pyörällä minnekkään ilman kunnon ajovarusteita ja päällä on seuraavat varusteet:
Rukka armax puku, oxtar tcs gore tex kengät, shoei kypärä, dainese wave selkäsuoja ja kunnolliset ajohanskat
Ahdettu 1216
Pelkät speedot ja kypärä!
Sama täällä. Lisäksi minulla on aina tukevat jalkineet, maiharit tai sitten varsinaiset ajosaappaat. Tosin joskus kaikkein kovimmilla helteillä tulee ajeltua ilman hanskoja, mikä on varsin typerää. Fiksumpaa olisi avata hihansuiden ja lahkeiden vetoketjut viiman (ja ampiaisten(kari @ Touko. 07 2006,21:55) kirjoitti
) päästämiseksi ajopukuun.
Joskus nuorempana kyllä myönnän ajelleeni pitkiäkin matkoja farkkusortseissa. Kivaa se oli, vaikka nahka paloikin - auringossa!
ZZR 1200
Tulihan tänään niitä Goldwing-PanEuropean nahkasohvia vastaan kuskit shortsit jalassa.. No ehkä Siänpään tangot soi sitten paremmin noilla varusteilla.
Itsellä aina kyllä täydet varusteet päällä, ettei tartte koskaan jälkikäteen jossitella..
![]()
Virheitä jo vuodesta -81
Kun ei ole muuta moottoroitua kulkuvälinettä kuin mopo tulee käytyä kauppareissut sun muut mopetilla ja jossain vaiheessa kun joka ikinen päivä ajaa useita lyhkäsiä pätkiä alkaa lipsua noista varusteista. Kun käyt kaupassa hikoilemassa ja taas pyörällä puet kaikki kypärähuput, kaulurit, kypärän, hanskat, aurinkolasit jne... ja parin kilometrin ajon jälkeen taas riisut kaiken ja tämä jälleen kohta uudelleen niin väkisin tulee mielitekoja jättää jotain noista pois.
Kuitenkin pyrin käyttämään nahkatakkia ja hiukan paksummasta kankaasta olevia housuja ajohanskojen lisäksi vaikka jalassa olisi farkutkin. Ajaessa kuitenkin huomaa että ajaisi kuin autoa ilman turvavyötä eli on hiukan "alaston" olo. Siksipä näillä "hyötyajoilla" ei kiihdytelläkään maksimeilla tai kanttailla polvi maassa. Iisisti siirrytään paikasta toiseen ja vasta kun ajokamat on niskassa voi kaahottaa vähän reilummin.
Tällaisissa varusteissa minäkin toisinaan lyhyitä matkoja ajelen.(uncle_mickey @ Touko. 07 2006,21:26) kirjoitti
Perinteiset MP takki, housut, kengät, kypärä ja hanskat.(Kaboomm @ Touko. 07 2006,21:00) kirjoitti
Vaikka vain kyytiläinen olenkin![]()
Rakkautta on pitää kädessä hänen moponsa likaisia muttereita.
Joskus mieli tekisi lähteä farkku/t-paita/tennari yhdistelmässä, mutta onneksi järki on vielä voittanut.
Ymmärrän että kuumalla kelillä tulee mieleen tinkiä varusteista, etenkin jos ne omat (ja ainoat) varusteet on sellaisia joilla pärjää koleillakin keleillä.
Hellepäivien kruisailuihin mulla on "normikamojen" lisäksi avopotta, verkkotakki (suojilla), verkkohanskat (suojilla) ja "kevyemmät" ajokengät...
Kyllä mäkin pukeudun oikeisiin ajovermeisiin aina. Joskus ajanut jonkun testilenkin t-paidassa mutta tulee sellanen huono fiilis siitä... eikä sitä koskaan tiedä vaikka sitä lippais jo kävelyvauhdissa.
Jokainen on tietenkin vastuussa omista valinnoistaan ja oikeutettu ajamaan sellaisissa kamoissa kun tykkää mutta hurjalta näyttää kun esim. R1:n (tai jonkun muun vastaavan kyykyn) "takapenkillä" kiikkuu joku misu pienessä topissa, minihameessa ja sandaaleissa(siis silmää miellyttävää mutta mutta...), ja kaikesta näkee että misu ei ole kokenut kyydissä istuja vaan oleminen vaikuttaa hyvinkin epävarmalta! Pahimmassa tapauksessahan kaataa vielä koko pyörän.
![]()
Life sucks and then you die...
Kuolema kuittaa univelat...
Ja muistakaa nuoret ja etenki jo varttuneempaan ikään ehtineet mopoilijat, että "ystävämme" nivelreuma tykkää juurikin ajoviimasta ja varsinkin jos kuskilla on päällään tyyliin shortsit+T-paita+sandaalit.
Saattaa hieman nyppiä, kun kolmevitosena jo prakaa polvet, ranteet ja selkä, kun ovat saaneet liikaa kylmää.
Itse olen tähän mennessä ollut pääasiassa kyytiläisenä, jolloin aina päällä ajohousut, takki selkäsuojalla, tukevat kengät, kypärä ja kypärähuppu sekä hanskat.
Ja nyt kun eka oma pyörä on alla, on päällä aina em. varusteet, kun sitä voi kokemattomuuttaan lipasta ihan missä vaan. Joten mieluummin sitten hikoilee niissä raskaissa varusteissa, kuin makailee lasaretissa kokovartalokipsissä.
Mutta mä olenkin varsinainen turvallisuusfriikki muutenkin, vaakakupissa painaa aika paljon se, että mua odottaa reissuiltani takaisin pieni tyttäreni, joka varmaan toivoo että äippä pysyy yhtenä kappaleena.
Jokainen ajakoon miten lystää, itsehän kukin riskinsä tietää.![]()
Honda CBR1100XX Blackbird
Itelläni aina samantyyppinen varustus; pukemiseen vaan tuppaa itelläni menemään senverta aikaa&vaivaa ja helteillä hikeä että extempore snägäristintit jää vähälle.(pr0gram @ Touko. 07 2006,21:45) kirjoitti
Päällä on aina sellaiset varusteet jotka kestää konttaamisen siitä vauhdista mitä on tulossa. Kuumia kelejä varten on hankittuna läpipuhaltava verkkopuku. Ei se niin hyvin suojaa kuin kunnon nahkapuku, joten vauhti ja ajotyyli pitää laittaa sen mukaan.
1000
Piikkiaikoina tuli ajettua shortsit + t-paita + sandaalit. Muutenkin silloinen ajovarustus oli farkut + nahkatakki tai farkkutakki. Hellejaksoilla aamulla polvet alkoivat oireilemaan siihen malliin, että tarviiko 60-kymppisenä enään itse kävellä.
Customikaudella edelleen farkut, nahkatakki ja bootsit. Välillä saatto piikkikorkokengätkin löytyä jalasta.
Nykyään ei tulisi mieleenkään ajella "puolipukeissa". Kotikaupungissa saattaa ajella edelleen joskus farkut + nahkarotsi + bootsit, mutta mieluiten käytän "täysvarustusta".
Elämä alkaa 308km/h:sta ja jatkuu 313km/h:ssa (vuosihan oli -05)
Ja lähtee uuteen nousuun 302km/h:sta (Suzuki Hayabusa 1300R)
Kaikki varusteet:Takki,housut,saappaat,hanskat ,kypärä ja selkäsuoja,aina!Allaolevaa sitten lisätään/vähennetään lämpötilan mukaan."Mä vaan käyn tossa ihan lähellä..."ja sillä reissulla sitä sitten sattuukin![]()
kyllä ilman viittäsataa hevosvoimaa toimeen tulee,mutta kyllähän se kitumista on!Kärpät on jalometallia!
Kun lämmöt pyörii yli +30°c varjossa ja tiedossa kaupunkiajoa, niin kummasti jää jotain pois. Lämpöhalvauskaan ei ole kauhean terveellinen.
Ihan varustautumiskysymys. CE-suojilla olevia hellevermeitäkin löytyy (verkkotakit jne).(kaasunalle @ Touko. 08 2006,12:18) kirjoitti
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat