tuli pöllöyksissään ostettua tommonen mopo, edellisestä onkin aikaa jo liki 30 vuotta. Nyt kun sillä on ajeltu muutama sata kilometriä yksin ,ja vähän eukkoakin kyytien ,niin aika mukavastihan tuo kulki. Niin sellasta olisin kyselly että pitääkös sitä moottorin jakoketjua kiristellä kuinka usein vai onkos siinä joku automaatti? se kun pitää käydessään tyhjäkäyntiä sellasta vienoa kahinaa ,voihan se olla ihan normaaliakin , minkähänlainen se on noin muuten kestävyydeltään? tälläkin on ajettu jo 90000km
Nokkaketjun kiristäjä on uudemmissa malleissa semmonen hammastettu tanko, joka kiristyy automaattisesti. Vanhoissa malleissa(en nyt tarkkaa vuosimallia muista) kiristäjää pystyy kiristämään myös manuaalisesti. Tosin varsinkin noilla kilometreillä kannattanee suosiolla vaihtaa se kiristäjä kokonaan uudempaan.
Itse tein saman noin 50 tkm ajetulle(nyt jo myydylle) gpz:talle ja äänet ainakin vähän vaimenivat. Voi tietysti olla, että noilla kilometreillä kannattaa vaihtaa koko nokkaketjukin.
Edit: Nyt vasta huomasin, että sä puhuit vaan vienosta kahinasta.
Semmoset äänet kuuluu mun mielestä kyseiseen pyörään eikä niistä kannata huolestua. Toi nokkaketjun kiristäjän vaihtotarve ilmenee ihan selkeänä "tikityksenä".
Mun pitäis varmaan sit kiristäjä omaan Gepetsiini vaihtaa, sen kohdalla puhutaan lähinnä rallatuksesta...
Selaileppa seniorimopoilija tätä foorumia, mä muistan lukeneeni muutamankin viestiketjun koskien tota kiristäjähommaa.
Ja muuten toi Gpz:n kone on saanu kestävyydeltään pelkkiä kehuja.
Ainakin täällä kirjottelevilta Kawa-herroilta ja neideiltä.
![]()
Käyppäs katselemassa myös tuolta(seniori mopoilija @ Touko. 03 2006,20:45) kirjoitti
Elämä etenee, ei aina kivaan suuntaan, mutta etenee kuitenkin!
Ei riemulla rajaa, kun Kawalla ajaa!
Kawasaki Gpz1000RX
Kawasaki ZG 1200
Tuo sama pata kuin GPZ500:ssa on ainakin myös EN500:ssa eri kaasarilla ja nokilla, joten liityn kuoroon.(Gpz-Nikke @ Touko. 04 2006,10:39) kirjoitti
Laite on kestävyydeltään patarautaluokkaa.
Tosin mekaanista ääntä, vonkunaa ja rapinaa siinä riittää, mutta sehän on vain terveen kawasakin merkki. Jos kilinät, kalinat ja volinat lakkaa, niin on syytä ajaa ensi tilassa korjaamolle
Mullakin sekä nokkaketju että sisuskalut piti rapinaa ja kilinää (63 000 lasissa siinä vaiheessa kuin vaihdoin) ja ei mitään vikaa tai korjattavaa ollut koko sinä aikana kun pyörä mulla oli eikä äänet miksikään muuttuneet ajossa. Kyllä sen sitten erottaa, jos sieltä sisältä on joku osa oikeasti menossa särki.
Niin että jos sieltä vienoa kahinaa kuuluu, niin kaikki hyvin, ei kun hanaa.
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
No joo,kyllä se vähän kilkuttaakin, mutta muuten pelaa hienosti, lähtee kylmästäkin hyvin ,kun oppi ryypyn kujeet. Sytytystulpat olisin tarkistanut mutta ei ollut sopivaa avainta ,onkos ne tavalliset 21 mm hylsyllä avattavat , tarvii olla kai olla ohut seinänen hylsy että sopii. Ilmanputsari oli rikki revin loputkin huopariekaleet pois liimasin kuumaliimalla 3cm paksun vaahtokumi levyn siihen vanhaan raamiin ,vähän öljyä ja vot. Muuten, noista vanhosta viestesitä löytyy hyviä vinkkejä.![]()
Ohutseinämäinen hylsy juu, ja 18mm on koko. Ite hain biltemasta, oisko ollu 3 euroo.